Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev:Jag har haft det några dagar. Men kan väl vänta några dagar till och se hur det utvecklas.
Kör du Unity 2D ???

Hittade isf en bugg om det problemet:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/913237
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Nu då jag installerade den nya kärnan så blev jag lite förvånad av att den även installera linux-headers-generic-pae (3.2.0.9.9) to 3.2.0.10.10 jag använder ju inte den typen?

Kod: Markera allt

linux-generic (3.2.0.9.9) to 3.2.0.10.10
linux-headers-generic (3.2.0.9.9) to 3.2.0.10.10
linux-headers-generic-pae (3.2.0.9.9) to 3.2.0.10.10
linux-image-generic (3.2.0.9.9) to 3.2.0.10.10
Jag menar båda headers filerna. Det kanske ska vara så? Det ser ut som jag har redan haft pae tidigare med det vet jag att jag inte haft innan före uppdateringen till Precise

EDIT Jag stoppa in en disk med 11.10 i samma burk alldeles nu och där har jag inte linux-headers-generic-pae undra varför den har kommit in i precise ???
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Jag menar båda headers filerna. Det kanske ska vara så? Det ser ut som jag har redan haft pae tidigare med det vet jag att jag inte haft innan före uppdateringen till Precise
Har du kollat om den finns med i tidigare kärnversioner?
Stödet för pae är på väg att avvecklas (tas bort) så troligen en kvarleva du har. Ser dock att den fortfarande finns kvar för 32-bitars.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Jag hade den inte i version 3.2.0-7 så det är lite mysko att jag har den nu ???
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

Bowmore skrev:
Rasmus skrev:Jag har haft det några dagar. Men kan väl vänta några dagar till och se hur det utvecklas.
Kör du Unity 2D ???

Hittade isf en bugg om det problemet:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/913237
Ja det gör jag, en bugg gjorde att Unity 3D crashade och nu när den är fixad verkar det vara en annan bugg som hänger Unity 3D stup i kvarten. Så 2D är smidigast :)

Jag har antagligen nån blandning av fglrx och öppna ati drivare. Jag verkligen hatar ati i linux, är glad om jag öht. får se ett skrivbord...

Antagligen borde jag kolla på det, men 2D funkar ju och 3D också, ibland O0
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev:Jag har antagligen nån blandning av fglrx och öppna ati drivare. Jag verkligen hatar ati i linux, är glad om jag öht. får se ett skrivbord...
AMD/ATI-kort är bra, så inget att hata :) Sen att den proprietära kan ställa till med problem gäller ju inte bara AMD/ATI. För nVidia så har vi Aaron som gör ett hästjobb. Minns när många (inkl jag) som körde utvecklingsversionen av Intrepid, om jag minns rätt, och fglrx åkte på pumpen pga ny abi. Jag la ut en workaround då som sen Bryce Harrington kompleterade och la upp på en Wiki. Den har tydligen förändrat sen dess men har länken kvar så prova att komma tillrätta med ditt problem via den.

Här är wikin: FglrxInteferesWithRadeonDriver
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

För första gången på 1.5 vecka så börjar mitt precise att fungera rätt hyggligt igen. Jag tog bort den överinstallerade headers filen, den ska ändå inte finnas med vad jag kunnat förstå, men lustigt att den fanns där!

Sen undrar jag om det är någon som vet där valet att starta Ubuntu i 2D manuellt kommer tillbaka?..

Vill också säga som mina erfarenheter är av ATI jag använder bara AMD/ATI och för mig så har det sällan varit problem nästan aldrig, själv har det nästan blivit så att jag vågar inte använda annat, men jag borde kanske prova bara för att se att det kan fungera bra med annat med.. Jag använder ATI både i Precise och på den burk jag kör en stabil version på och det har fungerat väldigt bra för mig i flera år. Jag vet det kan alltid bli problem ibland, men jag har lyckats hittills undkomma dom så jag ser bara positivt på AMD/ATI :glad:
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Sen undrar jag om det är någon som vet där valet att starta Ubuntu i 2D manuellt kommer tillbaka?..
Hur menar du? För min del fungerar det att logga in i Ubuntu 2D.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

Kugghjulet i greetern försvinner ibland för vissa användare. Det är bara att trycka pil upp eller ner så kommer den tillbaka. Det är alltså bara en bugg (en hyffsat känd också).

Visst är själva korten bra, annars skulle jag ju inte köpt dem. Men mjukvaran är värdelös, både i Linux och Windows även om den är värst i Linux (funkar mycket bra i OSX dock).
Men snål som man är köper man de kort som har bäst prestanda per krona samt bra strömförbrukning i idle :D

Ska se om nått på den där sidan hjälper lite senare
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:Sen undrar jag om det är någon som vet där valet att starta Ubuntu i 2D manuellt kommer tillbaka?..
Hur menar du? För min del fungerar det att logga in i Ubuntu 2D.
Har förmodligen råkat ut för buggen Rasmus beskrev, Tackar Rasmus jag visste inte att det var en bugg där!

EDIT Det stämmer med pil upp och ned så kommer kugghjulet tillbaka :)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev: Har förmodligen råkat ut för buggen Rasmus beskrev, Tackar Rasmus jag visste inte att det var en bugg där!
Japp, tydligen något som en till drabbats av:
Icon to choose DE becomes visible only if I select another user entry than the default
Bara isf att bekräfta för er del genom att trycka på Does this bug affect you? i buggen.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

Läste bara om den på ubuntuforums men fattade det som om det var många som var drabbade, tydligen verkar det inte så...
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Japp, tydligen något som en till drabbats av:
Icon to choose DE becomes visible only if I select another user entry than the default
Bara isf att bekräfta för er del genom att trycka på Does this bug affect you? i buggen.
Nu har jag tryckt att jag med är drabbad, varför jag vill in i 2D det är för att kontrollera där också!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Rasmus skrev:Läste bara om den på ubuntuforums men fattade det som om det var många som var drabbade, tydligen verkar det inte så...
Nu är det 2 om jag minns rätt ;D
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Rasmus Det var jättebra att jag fick veta! :glad:
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Ser nu att det verkar bara vara dom som använder 32-bitar som får det här problemet? Är så klart inte säker men det verkar så?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Fick äntligen ändan ur vagnen och kompilerade om Nautilus.
Har irriterat mig på att Bakåt/Framåt-pilarna ligger höger om adressfältet bredvid Sök. Det borde vara konfigurerbart. Nu ligger de till vänster där jag vill ha dem ;)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

hur gjorde du då? mina är till höger! Men vill ha dom åt vänster!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:hur gjorde du då? mina är till höger! Men vill ha dom åt vänster!
Kompilerade om Nautilus >:D
Ska se om jag hittar nån vettig guide på nätet. Annars kanske jag skriver ihop en guide om större intresse finns.

Nackdelen är dock att man behöver kompilera om det varje gång paketet nautilus uppdateras.

EDIT
Här en guide som verkar riktig och enkel att följa ;)
[How-To] Move Nautilus 3+ Back & Forward Buttons to the Left of the Location Bar
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:hur gjorde du då? mina är till höger! Men vill ha dom åt vänster!
Kompilerade om Nautilus >:D
Ska se om jag hittar nån vettig guide på nätet. Annars kanske jag skriver ihop en guide om större intresse finns.

Nackdelen är dock att man behöver kompilera om det varje gång paketet nautilus uppdateras.

EDIT
Här en guide som verkar riktig och enkel att följa ;)
[How-To] Move Nautilus 3+ Back & Forward Buttons to the Left of the Location Bar
Ska prova guiden bara för att jag har inget att förlora i dagsläget!! :)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"