Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Jag undrar om vi i direktläget inte även ska skicka frågan till ubot? eller Bowmore?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Jag blev uppretad när jag läste detta, rena diktaturfasonerna! >:(
Ja, något är det man försöker dölja med beslutet, troligen svagheter i deras temabygge.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev:Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av det här problemet men jag testar här då det antagligen beror på att jag kör en alpha.

Jag sitter och försöker köra exemplen i http://code.google.com/p/audio-analysis/
Jag får lite olika fel på olika exempel som tex.
Exception in thread "main" java.lang.UnsatisfiedLinkError: no pulse-java in java.library.path
at java.lang.ClassLoader.loadLibrary(ClassLoader.java:1856)
at java.lang.Runtime.loadLibrary0(Runtime.java:845)
at java.lang.System.loadLibrary(System.java:1084)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.SecurityWrapper.loadNativeLibrary(SecurityWrapper.java:27)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.EventLoop.<clinit>(EventLoop.java:105)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.PulseAudioMixer.openImpl(PulseAudioMixer.java:654)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.PulseAudioMixer.openLocal(PulseAudioMixer.java:588)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.PulseAudioMixer.openLocal(PulseAudioMixer.java:584)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.PulseAudioMixer.open(PulseAudioMixer.java:579)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.PulseAudioDataLine.open(PulseAudioDataLine.java:95)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.PulseAudioSourceDataLine.open(PulseAudioSourceDataLine.java:75)
at org.classpath.icedtea.pulseaudio.PulseAudioSourceDataLine.open(PulseAudioSourceDataLine.java:90)
at com.badlogic.audio.io.AudioDevice.<init>(AudioDevice.java:40)
at com.badlogic.audio.samples.part2.WaveOutput.main(WaveOutput.java:19)
Jag har testat att installera oracles java istället för openJDK utan resultat.

Det är inget fel i koden då den funkar fint i windows utan det är nått library.
libpulse0 är installerat.
Det verkar som att det Java du kör på inte stöder PulseAudio.
Kolla in denna bugg: Add pulseaudio support to sun-java6-jdk

Tänker då speciellt på denna felutskrift:
Exception in thread "main" java.lang.UnsatisfiedLinkError: no pulse-java in java.library.path
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

@Rasmus Har du lyckat komma runt problemet med java och pulseaudio?

Märkte själv att kommandon som java inte fungerande och kom underfund med att opejdk-6-jre paketen inte installerats korrekt, dvs postinstall blev aldrig kört. Så behövde göra en manuell postinstall för att rätta till det. Nu vet jag inte vilket javaskript du har problem med så har inte kunnat verifiera om det fungerar.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Dear Developers,
Its that time in the cycle... soft freeze for Alpha 2. :)

If you have to upload something other than a fix to a blocking
bug the release team has requested, please ask before uploading
in #ubuntu-release.

Thanks,

Kate Stewart
on behalf of the Ubuntu Release Team.
Ja det är faktiskt sant, tiden går fort :o
Alpha 2 releasas nu på torsdag, dvs den 2:a februari !

Release Schedule:
https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

Bowmore skrev:@Rasmus Har du lyckat komma runt problemet med java och pulseaudio?

Märkte själv att kommandon som java inte fungerande och kom underfund med att opejdk-6-jre paketen inte installerats korrekt, dvs postinstall blev aldrig kört. Så behövde göra en manuell postinstall för att rätta till det. Nu vet jag inte vilket javaskript du har problem med så har inte kunnat verifiera om det fungerar.
Nej, jag har faktiskt inte haft tid, med du får gärna berätta hur du gjorde en "manuell postinstall" :)

Jag kunde/kan inte köra nått av sampleskripten i http://code.google.com/p/audio-analysis/
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev:Nej, jag har faktiskt inte haft tid, med du får gärna berätta hur du gjorde en "manuell postinstall" :)

Jag kunde/kan inte köra nått av sampleskripten i http://code.google.com/p/audio-analysis/
Den sidan ger inte så mycket men kan bero på att jag inte är nån hejare på java.

När det gäller ditt problem så vet jag inte om openjdk i ditt fall är riktigt installerat.

Det kan du t.ex kolla med kommandot

Kod: Markera allt

update-alternatives --display java
dvs att openjdk finns med och är aktivt och inte oracle.

Openjdk ska ju åtminstone supporta pulseaudio.

Sen har du ju kommandot

Kod: Markera allt

java -version
som också pekar ut vilken av dem som körs.

Om openjdk dyker upp i det första kommandot så är det nog installetat ok och då behövs ingen manuell postinstall. I mitt fall berodde det troligen på att jag sitter med en Precise som är en uppgradering från Oneiric i höstas.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Jag hakade på Unity PPA för ett tag sen och den känns relativt stabil. Möjligen kommer det "snapshot" i slutet på veckan när alpha 2 släppts. OMGUbuntu skrev om den här igår.
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

Jag trodde openjdk var korrekt installerat, den har iaf. varit det förut då jag både har kunnat spela minecraft samt utveckla android appar på den. Men jag gjorde en

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall openjdk-7-jdk openjdk-7-jre
och vips så funkade det. Antagligen har det varit något beroende eller nått i nån uppdatering som har slagit ut den.

Den har sett installerad ut då den (samt sun-6 och openjdk-6) fanns när jag höll på och testade olika java versioner ovan.

För länken ovan får man checka ut projektet och köra det på nått sätt. Antagligen går det med

Kod: Markera allt

java /sökväg/
möjligtvis behövs någon flagga. Annars kan man som jag, använda Eclipse.

Körde in PPAt tidigare idag (samt purgade hud) så nästa gång jag orkar logga in/ut får jag se hur det är :)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev:Jag trodde openjdk var korrekt installerat, den har iaf. varit det förut då jag både har kunnat spela minecraft samt utveckla android appar på den. Men jag gjorde en

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall openjdk-7-jdk openjdk-7-jre
och vips så funkade det. Antagligen har det varit något beroende eller nått i nån uppdatering som har slagit ut den.
Där ser man men openjdk-7 funkade, gott nog ;)
Rasmus skrev:Körde in PPAt tidigare idag (samt purgade hud) så nästa gång jag orkar logga in/ut får jag se hur det är :)
Jo, det är klart bättre, speciellt dashen. Dock lite småbuggar fortfarande.

Här en infosida till om Unity 5.2:
Unity 5.2: What's new, and a call for testing
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Rasmus »

Bowmore skrev:Där ser man men openjdk-7 funkade, gott nog ;)
Gott nog? Själv tycker jag bättre om openjdk då den sköts som den ska och uppdateras från förråden.

Den funkar dessutom bra, jag menar Minecraft är ändå rätt avancerat (även om grafiken inte är skithäftig är det en jäkla massa block som ska skapas, sparas, renderas och ja..)
Androidutveckling kanske inte är så avancerat men det är ändå en hel del som JDKn måste kunna utan fel.

Om vi bara hade en öppen flashspelare som var lika bra...

Utanför ämnet: Du skriver opengdk, är det av någon spec. anledning?
Har jag missat nått när jag har fått för mig att jdk står för Java Development Kit?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Rasmus skrev:Har jag missat nått när jag har fått för mig att jdk står för Java Development Kit?
Ajdå, stavfel av mig, ska givetvis vara openjdk :P
Ändrar det genast >:D
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Jag har tappat bort software-properties-gtk (programkällor) från systeminställningar märkte jag, någon annan som också saknar det på sin plats där?

Däremot så har jag fått tillbaka kugghjulet vid inloggningsskärmen för byte te.x till Ubuntu 2D.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Jag har tappat bort software-properties-gtk (programkällor) från systeminställningar märkte jag, någon annan som också saknar det på sin plats där?
Den har tagits bort under systeminställningar:
[ Sebastien Bacher ]
* Stop listing software-properties in gnome-control-center since
it's available from software-center and update-manager
(desktop-p-control-center-cleanup spec)
Däremot så vill jag ha den kvar i dashen så kopierade .desktop-filen under /usr/share/applications till ~/.local/share/applications och ändrade NoDisplay=true till NoDisplay=false i kopian. På så sätt så behöver man inte göra om det varje gång paketet software-properties-gtk uppdateras.
Antec skrev:Däremot så har jag fått tillbaka kugghjulet vid inloggningsskärmen för byte te.x till Ubuntu 2D.
Jo, den buggen är fixad.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:Jag har tappat bort software-properties-gtk (programkällor) från systeminställningar märkte jag, någon annan som också saknar det på sin plats där?
Den har tagits bort under systeminställningar:
[ Sebastien Bacher ]
* Stop listing software-properties in gnome-control-center since
it's available from software-center and update-manager
(desktop-p-control-center-cleanup spec)
Däremot så vill jag ha den kvar i dashen så kopierade .desktop-filen under /usr/share/applications till ~/.local/share/applications och ändrade NoDisplay=true till NoDisplay=false i kopian. På så sätt så behöver man inte göra om det varje gång paketet software-properties-gtk uppdateras.
Antec skrev:Däremot så har jag fått tillbaka kugghjulet vid inloggningsskärmen för byte te.x till Ubuntu 2D.
Jo, den buggen är fixad.
Jaha så därför saknas programkällor :)
Jag har även ett energiskt problem som jag haft sen (2012-01-05) och det är att smbd kraschar stup i kvarten för mig. Jag har skickat upp en bugg på det men den är under hänglås än så länge..

EDIT Jag har upptäckt något som jag inte alls vet vad det är för funktion alls.. Om jag trycker alt+f1 så blir dashknappen vit/ljusgrå och sen verkar den låsa allt på skrivborden, jag kan t.ex inte skriva tillägget färdigt här utan att trycka på Esc knappen för att avbryta funktionen? Undrar vad det är för funktion? ???

EDIT Nu vet jag vad det är för nått alt+f1 vad jag förstår så blir fokus helt på launchen just för att kunna röra sig med pil upp och pil ner direkt från tangentbordet..Snyggt att dom gjort knappen vit så man ser det direkt att funktionen är påslagen :D
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Du var Alpha1 fasen avslutad och vi fortsätter i denna tråd ;)
Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha2
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"