Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Ahh, nu ser jag det också,

Det beror på att man håller på att föra över auteniseringen av program från Sudo till PolKit. Eftersom jag kopplat bort sudo och återställt från pkexec till gksu för de grafiska programmen som jag använder mest (t.ex Synaptic) så har jag inte lagt märke till det förrän nu ;)
men nu ser du att det förändrats!!!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Ser det också. Jag är inte så uppmärksam och trodde jag imbillade mej... ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

queson skrev:Detta fenomen försvann för min del (märkligt nog och än så länge) efter att jag avmarkerat "Behåll justerat" i skrivbordsmenyn
Har kört ojusterat några dar men samma fenomen med skrivbordsikonerna dyker upp ibland. Får gräva lite mer i det under mellandagarna :P
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Har även samma fenomen med ikoner på skrivbordet ibland? Sen har jag testat den nya FF 10 som kom med min sista uppdatering, jag kan inte se några skillnader mot version 9 mer än versions nr?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Har även samma fenomen med ikoner på skrivbordet ibland?
Har upptäckt att samma problem även finns i Oneiric och att det räcker med att logga ut och in igen för att äterställa ikonerna på skrivbordet till rätt positioner.

Hittade också en bugg som verkar beskriva samma problem:
boot moves desktop icons
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av queson »

queson skrev:
Detta fenomen försvann för min del (märkligt nog och än så länge) efter att jag avmarkerat "Behåll justerat" i skrivbordsmenyn
Har kört ojusterat några dar men samma fenomen med skrivbordsikonerna dyker upp ibland. Får gräva lite mer i det under mellandagarna :P
Efter att jag avmarkerade har det hänt en gång och då vet jag att ureadahead "uppdaterades"
- samband ??
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

queson skrev:Efter att jag avmarkerade har det hänt en gång och då vet jag att ureadahead "uppdaterades"
- samband ??
Låter lite långsökt men man ska aldrig säga aldrig.

Kommer att jobba vidare med buggen jag refererade till i förra inlägget men det blir knappast förrän efter julhelgen. Har loggen för Oneiric där det finns ett antal intressanta uppdateringar som jag kommer att kolla upp då.

En GOD JUL på er alla :D
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
queson skrev:Efter att jag avmarkerade har det hänt en gång och då vet jag att ureadahead "uppdaterades"
- samband ??
Låter lite långsökt men man ska aldrig säga aldrig.

Kommer att jobba vidare med buggen jag refererade till i förra inlägget men det blir knappast förrän efter julhelgen. Har loggen för Oneiric där det finns ett antal intressanta uppdateringar som jag kommer att kolla upp då.

En GOD JUL på er alla :D
Jag har börjar fundera på om buggen är relaterad till en viss grafik processor, jag installerade 11.10 på Nvidia och där verkar problemet tydligare? GOD JUL ALLA PÅ DET HÄR UNDERBARA FORUMET! :) Jag skiftade till ATI på Precise igen och kör Nvidia på 11.10, då jag använder ATI tycks jag inte få lika tydliga fenomen? Men det är svårt att avgöra eftersom då jag hörde om problemet för typ 2-3 dar sen då skiftade jag om till nVidia för att prova...
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Efter senaste uppdateringen av kärnan mm så har jag fått en del knepiga problem.. nautilus kraschar direkt tillsammans med gnome-settings-daemon varje gång jag flyttar/kopierar en fil från disk till UbuntuOne, finns inget jag kan göra annat än att starta om och låter bli att göra den manövern.. Börjar undra om det kan ha med nautilus-open-terminal som ställer till det?? Problemen är relativt stora! Krascherna är påtaglig..

EDIT Jag ska avinstallera nautilus-open-terminal för att kolla om det blir bättre då jag kommer hem...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Jag har inte uppdaterat nånting sen en dryg vecka, har varit totalt däckad av ett elakt virus med hög feber. >:( Nu har det börjat ge med sej i alla fall. Håller på och uppgraderar nu, en himla massa så jag mår bättre bara av det. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Efter senaste uppdateringen av kärnan mm så har jag fått en del knepiga problem.. nautilus kraschar direkt tillsammans med gnome-settings-daemon varje gång jag flyttar/kopierar en fil från disk till UbuntuOne, finns inget jag kan göra annat än att starta om och låter bli att göra den manövern.. Börjar undra om det kan ha med nautilus-open-terminal som ställer till det?? Problemen är relativt stora! Krascherna är påtaglig..
Kan det möjligen vara denna bugg du råkat ut för?

I så fall behöver du nedgradera till följande källpaket:
. ubuntuone-client: https://launchpad.net/ubuntu/precise/+s ... 0-0ubuntu4
- ubuntuone-control-panel: https://launchpad.net/ubuntu/oneiric/+s ... 0-0ubuntu1

Ser ut att bli sju (7) binärer du behöver nedgradera då:

Kod: Markera allt

gir1.2-syncdaemon-1.0, python-ubuntuone-client, libsyncdaemon-1.0-1, ubuntuone-client
resp.

Kod: Markera allt

python-ubuntuone-control-panel,  ubuntuone-control-panel-gtk, ubuntuone-control-panel
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Jag har inte uppdaterat nånting sen en dryg vecka, har varit totalt däckad av ett elakt virus med hög feber. >:(
Där ser du, även fast man kör linux så kan man drabbas av virus ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av vulfgar »

Japp, man kan inte vara säker nångång! Elände! ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Kurdistan »

Läste detta:
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/to-s ... ly-window/

Det gör ont och läsa hur en så duktig person som givit så mycket glädje till så många mår. Hur är det med Compiz i 12.04 och det viktigaste är Compiz långvarig projekt Canonical vill satsa på? Sam är som jag förstått anställd hos Canonical nu.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Kan det möjligen vara denna bugg du råkat ut för?

I så fall behöver du nedgradera till följande källpaket:
. ubuntuone-client: https://launchpad.net/ubuntu/precise/+s ... 0-0ubuntu4
- ubuntuone-control-panel: https://launchpad.net/ubuntu/oneiric/+s ... 0-0ubuntu1

Ser ut att bli sju (7) binärer du behöver nedgradera då:

Kod: Markera allt

gir1.2-syncdaemon-1.0, python-ubuntuone-client, libsyncdaemon-1.0-1, ubuntuone-client
resp.

Kod: Markera allt

python-ubuntuone-control-panel,  ubuntuone-control-panel-gtk, ubuntuone-control-panel
Ja det ser faktiskt ut som att det är den här buggen jag träffat på... Har nu nedgraderat och nu flyter det på bättre igen! Tack För tipset :glad:
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:Det gör ont och läsa hur en så duktig person som givit så mycket glädje till så många mår.
Jo, och det är inte första gången. Tufft också att jobba i "fel" tidzon (bor i Australien) och jobbar 25 tim per dygn. Risken är att han blir utbränd. Många av de knepigare problemen är relaterade till X11 API. Möjligen kan Wayland bli räddningen för hans del men det kräver en del initialt jobb.
Kurdistan skrev:Hur är det med Compiz i 12.04 och det viktigaste är Compiz långvarig projekt Canonical vill satsa på? Sam är som jag förstått anställd hos Canonical nu.
I dagsläget upplever jag inte några större problem med Compiz om man inte är inne och grejar för mycket med inställningarna utanför Unity-pluginen (har själv undvikit det). Och ja, Canonicals beslut att köra Compiz som WM står fast och Sam är anställd hos Canonical.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Kurdistan »

Tack för infot Bowmore! Jag undrar när Wayland blir standard och hur de ska göra med Nvidia och ATI som inte verkar backa upp med sina blob drivrutiner för Wayland. Jag har läst också att Fedora verkar vara villiga byte till Wayland i framtiden. Wayland känns aktuellt kanske nästkommande LTS (14.04 (?))?
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:Tack för infot Bowmore! Jag undrar när Wayland blir standard och hur de ska göra med Nvidia och ATI som inte verkar backa upp med sina blob drivrutiner för Wayland. Jag har läst också att Fedora verkar vara villiga byte till Wayland i framtiden. Wayland känns aktuellt kanske nästkommande LTS (14.04 (?))?
Förhoppningsvis så kommer Wayland in redan i 12.10 vilket jag ser som ett måste för att man ska kunna hinna med till 14.04. Man har hunnit ganska långt i den utvecklingen så det borde vara görligt.

Har testat Wayland demo som finns i förråden och det funkade som väntat inte med nvidias proprietära drivare men väl med nouveau. Får se sen om jag ger mig på att kompilera Wayland igen eftersom det verkar funka med nouveau nu. Får bli nästa år i så fall ;)

Vad gäller t.ex nvidias proprietära så lär Aaron fixa det när de är dags. Samma bör gälla AMD får vi hoppas, annars lär det bli full utveckling på radeon-drivaren för att gå i mål.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Antec »

Själv tror jag att Wayland kommer att ställa till med stora problem i början för Linux vänner!!! Hoppas bara att alla inser att det kommer att vara en övergångsperiod!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Alpha1

Inlägg av Bowmore »

Jovisst kommer det att skapa en del övergångsproblem. I början så kommer man att stödja både Wayland- och X-klienter enligt scenariot X as a Wayland Client.
Wayland is a complete window system in itself, but even so, if we're migrating away from X, it makes sense to have a good backwards compatibility story. With a few changes, the Xorg server can be modified to use wayland input devices for input and forward either the root window or individual top-level windows as wayland surfaces. The server still runs the same 2D driver with the same acceleration code as it does when it runs natively, the main difference is that wayland handles presentation of the windows instead of KMS.
Ska bli intressant att följa den övergången 8)
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"