Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av vulfgar »

Alla blir förstås inte förälskade i unity, själv har jag fortfarande svårt för det trots att jag kämpat på ett bra tag. Jag gillar inte att använda tangentbordet för så mycket, föredrar musen och tycker det är alldeles för lite inställningsmöjligheter ännu. Blir nog bättre så småningom, men nu har jag precis installerat och ska testa cinnamon, får se hur det verkar. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av bittin »

Kör Beta2 tycker det känns nästan Stable
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av vulfgar »

Fick inte igån cinnamon, ska dock försöka testa det på den andra datorn när jag hnu hinner...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
fingal12
Inlägg: 116
Blev medlem: 21 okt 2006, 11:06
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av fingal12 »

har använt denna ppa:ppa:gwendal-lebihan-dev/cinnamon-nightly för att installera cinnamon :)
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Dockland »

Är detta rätt tråd för lite om 12:an?

Jag kör kommandot "Sudo shutdown 1" och när det är dags att stänga av så låser sig datorn i terminalläge så att säga. Minns inte exakt men det stod något om "loop" så den verkade fastna helt.
Annars är det bara att grafiken "tar slut" ibland när jag kollat på någon film eller haft datorn igång, me dlite olika användare inloggade samtidigt paralellt. Då kommer en dialogruta att grafikminnet slut eller liknande och jag får lite valmöjligheter att starta i terminalläge, low graphic mode och något mer, minns inte exakt. Men annars rullar den på fint med uppdateringar och allt.

Mycket glad över 12.04 Betan.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Dockland skrev:Är detta rätt tråd för lite om 12:an?

Jag kör kommandot "Sudo shutdown 1" och när det är dags att stänga av så låser sig datorn i terminalläge så att säga. Minns inte exakt men det stod något om "loop" så den verkade fastna helt.
Annars är det bara att grafiken "tar slut" ibland när jag kollat på någon film eller haft datorn igång, me dlite olika användare inloggade samtidigt paralellt. Då kommer en dialogruta att grafikminnet slut eller liknande och jag får lite valmöjligheter att starta i terminalläge, low graphic mode och något mer, minns inte exakt. Men annars rullar den på fint med uppdateringar och allt.

Mycket glad över 12.04 Betan.
Jättebra det fungerar fint för dej, själv brukar jag inte ha mer än två konto på samtidigt, men oftast är det bara ett konto men då min sambo ska använda datan så loggar hon ju på sitt konto och det fungerar bara bra med 12an, däremot så verkar flash vara nått problem med det står att jag har den senaste men då jag kollar mot adobes sida så har jag inte den senaste, det spelar ingen roll heller om jag re-installera flash och ser att i förrådet finns den nyaste men då den installeras och jag kollar vilken version jag har så har jag lika fullt den äldre jag kör på, himla mystiskt verkar som förrådet inte stämmer med det jag har på datorn?
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Dockland »

Antec skrev:
Dockland skrev:Är detta rätt tråd för lite om 12:an?

Jag kör kommandot "Sudo shutdown 1" och när det är dags att stänga av så låser sig datorn i terminalläge så att säga. Minns inte exakt men det stod något om "loop" så den verkade fastna helt.
Annars är det bara att grafiken "tar slut" ibland när jag kollat på någon film eller haft datorn igång, me dlite olika användare inloggade samtidigt paralellt. Då kommer en dialogruta att grafikminnet slut eller liknande och jag får lite valmöjligheter att starta i terminalläge, low graphic mode och något mer, minns inte exakt. Men annars rullar den på fint med uppdateringar och allt.

Mycket glad över 12.04 Betan.
Jättebra det fungerar fint för dej, själv brukar jag inte ha mer än två konto på samtidigt, men oftast är det bara ett konto men då min sambo ska använda datan så loggar hon ju på sitt konto och det fungerar bara bra med 12an, däremot så verkar flash vara nått problem med det står att jag har den senaste men då jag kollar mot adobes sida så har jag inte den senaste, det spelar ingen roll heller om jag re-installera flash och ser att i förrådet finns den nyaste men då den installeras och jag kollar vilken version jag har så har jag lika fullt den äldre jag kör på, himla mystiskt verkar som förrådet inte stämmer med det jag har på datorn?
Ah. Precis som en uppdatering som gnällde på att jag inte hade gnome-desktop installerat, och hänvisade mig till synaptics. Lite kul. Jag hade den senaste gnome-desktop installerad. Men det felmeddelandet försvan efter lite diverse uppdateringar. Av sig själv. Det känns som jag kommer köra 12:an läääänge. :)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Dockland skrev:
Antec skrev:
Dockland skrev:Är detta rätt tråd för lite om 12:an?

Jag kör kommandot "Sudo shutdown 1" och när det är dags att stänga av så låser sig datorn i terminalläge så att säga. Minns inte exakt men det stod något om "loop" så den verkade fastna helt.
Annars är det bara att grafiken "tar slut" ibland när jag kollat på någon film eller haft datorn igång, me dlite olika användare inloggade samtidigt paralellt. Då kommer en dialogruta att grafikminnet slut eller liknande och jag får lite valmöjligheter att starta i terminalläge, low graphic mode och något mer, minns inte exakt. Men annars rullar den på fint med uppdateringar och allt.

Mycket glad över 12.04 Betan.
Jättebra det fungerar fint för dej, själv brukar jag inte ha mer än två konto på samtidigt, men oftast är det bara ett konto men då min sambo ska använda datan så loggar hon ju på sitt konto och det fungerar bara bra med 12an, däremot så verkar flash vara nått problem med det står att jag har den senaste men då jag kollar mot adobes sida så har jag inte den senaste, det spelar ingen roll heller om jag re-installera flash och ser att i förrådet finns den nyaste men då den installeras och jag kollar vilken version jag har så har jag lika fullt den äldre jag kör på, himla mystiskt verkar som förrådet inte stämmer med det jag har på datorn?
Ah. Precis som en uppdatering som gnällde på att jag inte hade gnome-desktop installerat, och hänvisade mig till synaptics. Lite kul. Jag hade den senaste gnome-desktop installerad. Men det felmeddelandet försvan efter lite diverse uppdateringar. Av sig själv. Det känns som jag kommer köra 12:an läääänge. :)
Du kan köra det i hela 5 år, men om du inte gillar gnome shell, jag gör inte det själv. då ska du vara noga med att kontrollera vilka beroenden som finns med av vissa specifika gnome tillbehör, ett man ska veta är att om man installera gnome-tveak-tools så får du samtidigt gnome shell på köpet men det kan finnas andra paket också, Det gäller att kontrollera innan för att ha egen kontroll på systemet. :)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Här var'e lugnt och fridfullt ;)

Själv har jag mest befunnit mig i Ubuntu Community de senaste veckorna och hjälpt till med att fixa buggar inför releasen. Finns hur mycket som helst att göra så bara att hugga in. Lärorikt också. Sen packade det gamla ati-kortet på min desktop ihop efter snart 10 års tjänstgöring men hade ett nvidia legacykort på hyllan som jag stoppade in. Tyvärr så kräver det 173-drivaren för unity men den är fortfarande inte uppdaterad till abi 11 (xserver 1.11) så det blir nouveau och gnome classic med compiz som får duga tills vidare där.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Inlägg: 480
Blev medlem: 15 mar 2011, 00:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Dockland »

Bowmore skrev:Här var'e lugnt och fridfullt ;)

Själv har jag mest befunnit mig i Ubuntu Community de senaste veckorna och hjälpt till med att fixa buggar inför releasen. Finns hur mycket som helst att göra så bara att hugga in. Lärorikt också. Sen packade det gamla ati-kortet på min desktop ihop efter snart 10 års tjänstgöring men hade ett nvidia legacykort på hyllan som jag stoppade in. Tyvärr så kräver det 173-drivaren för unity men den är fortfarande inte uppdaterad till abi 11 (xserver 1.11) så det blir nouveau och gnome classic med compiz som får duga tills vidare där.

Gött att du hade ett grafikkort på "lager" Ang Gnome classic och compiz. Det är retro snart :)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Ja nu ser det ut som flash uppgraderingen lyckats korrekt, det såg ut att ha varit fel på den uppgraderings-filen som fanns tidigare, så att den pekade mot fel version vid hämtningen..

Jag har nästan inga problem längre med 12an utan det är dom buggar som redan är inrapporterad men inte släckta än som man känner av, Jag tycker det ser mycket lovande ut så här 8 dagar innan släppet. :)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Dockland skrev:Ang Gnome classic och compiz. Det är retro snart :)
Så sant ;D
Antec skrev:Jag har nästan inga problem längre med 12an utan det är dom buggar som redan är inrapporterad men inte släckta än som man känner av, Jag tycker det ser mycket lovande ut så här 8 dagar innan släppet. :)
Jo, men det är mycket kvar även om de värsta buggarna verkar vara fixade. Compiz har en del irriterande buggar kvar som måste fixas, likaså Unity, innan jag blir nöjd :)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Dockland skrev:Ang Gnome classic och compiz. Det är retro snart :)
Så sant ;D
Antec skrev:Jag har nästan inga problem längre med 12an utan det är dom buggar som redan är inrapporterad men inte släckta än som man känner av, Jag tycker det ser mycket lovande ut så här 8 dagar innan släppet. :)
Jo, men det är mycket kvar även om de värsta buggarna verkar vara fixade. Compiz har en del irriterande buggar kvar som måste fixas, likaså Unity, innan jag blir nöjd :)
Kan du dela med dej vad du tycker inte är bra? jag vill höra allt du tycker!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Kan du dela med dej vad du tycker inte är bra? jag vill höra allt du tycker!
Ok då ;)

När det gäller Compiz så finns fortfarande ett antal buggar som bör åtgärdas före releasen. Den mest irriterande/frekventa buggen är när man växlar arbetsyta. Då flashar en del av ett fönster på en annan arbetsyta till för ett ögonblick innan den försvinner. Sam (smspillaz) har lagt en merge proposal, dvs ett förslag på en lösning för granskning av unityteamet, men den gav sidoeffekter och har inte godkänts än.

När det gäller Unity så buggar t.ex storleken på arbetsytan, dvs den del där man kan placera sina skrivbordsikoner. Buggen visar sig bara sporadiskt (race condition) vid inloggning om man har ikoner längst ner på skrivbordet. Jag har lagt upp en merge proposal för att fixa till så att höjden alltid blir rätt och fortsätter nu med att försöka hitta en lösning så att även bredden alltid blir rätt, dock inte lika irriterande som höjden. De här bitarna är mer frekventa på äldre datorer så kör man nyare så märker man inte av det i samma utsträckning.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Jag tro att jag förstår dej lite, men jag ser ju att Ubuntu är och kör sin sak.jag tycker om det!!! Men samtidigt finns det ju sånt som kan bli bättre.. det är just där du kan och inte jag!!! Men jag jobbar nu med Kompozer för att få det att fungera innan 26
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Jag såg att det är problem med MiniTube med nyligen...Kan du kolla det? Jag är helt värdelös på kärnor, men det finns en här som är bra! men det hjälper mig inte just nu!
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Jag såg att det är problem med MiniTube med nyligen...Kan du kolla det? Jag är helt värdelös på kärnor, men det finns en här som är bra! men det hjälper mig inte just nu!
Nix, vet ju inte ens vad det är för problem :o

Men kolla själv här:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/minitube

och finns ditt problem inte med där så skicka en bugg.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:
Antec skrev:Jag såg att det är problem med MiniTube med nyligen...Kan du kolla det? Jag är helt värdelös på kärnor, men det finns en här som är bra! men det hjälper mig inte just nu!
Nix, vet ju inte ens vad det är för problem :o

Men kolla själv här:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/minitube

och finns ditt problem inte med där så skicka en bugg.
Jag har skickar det redan att programmet hänger sig, det är egentligen det enda just nu jag vet, men jag vill ju att det ska vara perfekt innan 26.. Jag får inte KompoZer att visa vertygs-raden heller!! kan du kolla på det oxå?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Bowmore »

Antec skrev:Jag får inte KompoZer att visa vertygs-raden heller!! kan du kolla på det oxå?
Vilken av verktygsraderna?
Här visar den samtliga.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin, Beta

Inlägg av Antec »

För mig försvinner den under temat Ambiance! eftersom Kompozer inte faller in i den globala panelen så har det varit problem ett tag, Jag vet inte hur jag ska få till det och kunna underrätta problemet mer än jag gjort!!! Men det är ett problem!! Snälla hjälp mig att få till det!!!
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"