Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Behöver du hjälp med buggrapportering? Är du osäker på om det du just upplevt är en bugg eller en "feature"? Här kan vi hjälpa dig att undersöka saken, eller ge dig tips och råd hur du ska buggrapportera.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Hund »

Jag har aldrig vågat gjort en buggraportering på LP förut. :P Men igår gjorde jag en iaf, dock hade jag inte så mycket info att ge. Jag vet inte om den blev så bra?

https://bugs.edge.launchpad.net/bugs/372853
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

Nej, verkar nästan mer som en fråga.
(Vilket förövrigt är precis vad den blev konverterad till)

Nu är det förvisso fullt möjligt att det ligger någon bugg någonstans i bakgrunden. Fast för att det ska fungera som en riktigt buggrapport måste den nästa vara mer konkret kring hur saker egentligen ska fungera, var felet förväntas kunna ligga, etc.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Hund »

Tänkte slänga in en ny men behöver lite hjälp och råd. :P
Since I upgraded to Ubuntu 9.04 the NowPlaying screenlets doesnt work at all with Rhythmbox.

Versions I'm currently using:

Screenlets 0.1.2-3ubuntu2
Rhythmbox 0.12.0-0ubuntu4

I just tested with Banshee and the NowPlaying Screenlets works fine.
Har jag knåpat ihop.. Vad mer behövs?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Barre
Inlägg: 2298
Blev medlem: 13 dec 2006, 10:23
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Barre »

Finns det någon ytterligare infomation från loggar?
Om du startar den icke fungerade screenlet konfigurationen från terminalen, vilken output får den?

Det kanske är någon ytterligare info att hitta där..
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

Till en början med så vill du utveckla på vilket sätt det inte fungera, vad du får för felmeddelanden, vad som händer alt. inte händer, etc. Därtill är det inte fel att beskriva vilket beteende/funktionalitet du förväntar dig.

Sen så vill du göra det lätt för folk att bekräfta buggen. Vilka steg ska man ta för att aktivera screenlets, etc?
(Vet i och för sig inte hur tillämpbart det är i just det här fallet dock.)

Om det har fungerat på ett visst sätt i tidigare versionen utav Ubuntu så skadar det inte att nämnas, som referensmall.

Utöver den obligatoriska läsningen https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs så skadar det inte att även läsa vidare och ögna igenom http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/bugs.html
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Hund »

Den fungerar ju men inte med Rhythmbox. Ungefär som att NowPlaying screenleten inte har stöd för den nya versionen av Rhythmbox?

Edit:

Beteende? Den ska visa albumomslag och vad som spelas? :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av David Andersson »

Det brukar vara noga med att man beskriver vad man gjort, vad man förväntade sig för resultat och vad man i stället fick för resultat. Du har beskrivit de två senare ganska kortfattat, men det kanske duger. Å andra sidan skadar det nog inte att vara övertydlig. Kan du beskriva alla handgrepp som behöver göras för att återskapa felet? Det brukar underlätta om andra lätt kan återskapa det.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

Tanken är alltså att den ska visa skivomslag etc vid spelning, men gör inte det alltså inte?

Då är det precis det du ska skriva. Kan tänkas självklart, men du anar inte vilka konstigheter som kan dölja sig bakom uttalanden "det funkar inte" :) Sålunda tenderas sådana rapporter att lätt mötas med skepsis, eller i bästa fall med en följdfråga, varpå du ändå blir tvungen att utveckla.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Hund »

Känns rätt onödigt att beskriva tycker jag.

"Jag öppnade Screenlets Manager, startade NowPlaying screenleten. Jag förväntade mig att den skulle visa albumomslaget men den visade inget alls"

;D Känns ju rätt korkat för det är ju uppenbart vad jag vill åstakomma.. Börjar förstå varför större delen inte orkar göra sig detta besväret. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

@Hund: Hur många minuter tar det för dig att skriva en något övertydlig beskrivning? Om du inte är villig att lägga den tid, varför ska då andra lägga betydligt mer tid på att faktiskt försöka göra något åt buggen?
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

Hur väl stämmer den här buggrapporten in på ditt problem?

https://bugs.launchpad.net/bugs/247390

EDIT: Notera även dubbletten, som faktiskt är än mer välformulerad.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Hund »

NowPlaying screenleten är till för att visa vad som spelas. "Nu Spelas" blir en direktöversättning av screenleten. Vad är meningen med att jag ska beskriva det uppenbara? Hur ska man kunna lösa en bugg om man inte ens vet vad Screenlets är?

Jag hoppas du missförstår mig rätt nu. Jag tror jag hoppar över detta och hoppas det löser sig med kommande version.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

Fast om vi för en stund lägger våra meningskiljaktigheter kring buggrapportering åt sidan...

Motsvarar bugg #247390 de problem du får? Lägg i så fall gärna en kommentar om att problemet även finns i Jaunty, och med de versioner du har installerat.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Hund »

Nope, det där har att göra med något last.fm plugin jag aldrig sett förut. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

Är i och för sig rätt säker på att LastFM-pluginen inte har så mycket med den där buggen att göra...

Fast det är enbart en ren spekulering, jag egentligen inte kan styrka. Jaja, får väl göra lite testande själv. Nu när jag trampat in i buggrapporten genom att märka en annan bug som Duplicate är jag ju mer eller mindre tvungen.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Hund »

Jag skulle tippa på att i den nyare version av Rhythmbox har man gjort om koden som Rhythmbox spottar ur sig och att den versionen av som finns inte känner igen outputen från Rhythmbox. Dock rena spekulationer. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
hagelnut
Inlägg: 299
Blev medlem: 18 okt 2007, 01:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av hagelnut »

Hund skrev:NowPlaying screenleten är till för att visa vad som spelas. "Nu Spelas" blir en direktöversättning av screenleten. Vad är meningen med att jag ska beskriva det uppenbara? Hur ska man kunna lösa en bugg om man inte ens vet vad Screenlets är?

Jag hoppas du missförstår mig rätt nu. Jag tror jag hoppar över detta och hoppas det löser sig med kommande version.
Om inte annat: genom att skriva vad du förväntar dig och vad som händer så uppstår det inga tvivel om att du vet vad screenleten ska göra. Dessutom kan en mer beskrivande text göra det lättare för andra att hitta buggrapporten när dom söker. "work" och "doesnt" fungerar sämre som sökord än "art" och "show".
Senast redigerad av 1 hagelnut, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av Hund »

Det är iofs sant. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

Visade sig att den här tråden varit mer lärorik än vad som ursprungligen var tänkt. Den uppenbara biten är att jag, liksom andra, har predikat om vad som är viktigt att tänka på när man hanterar buggar. Mer om detta senare.

Samtidigt passade jag på att indirekt demonstrera hur man inte ska bete sig då man hanterar buggrapporter. Den som igår tittade närmare på bugg #247390 kan ha noterat att jag markerade bugg #292777 som en dubblett utav den förstnämnda. Så här i efterhand är jag egentligen inte säker på att det var ett korrekt handlade, varpå jag har blockat bort dubblettmarkeringen.

Det stora problemet med att felaktigt märka buggar som dubbletter är att dylika buggar inte kommer upp i de ordinarie sökresultaten, och sålunda riskerar att varesig blir upptäckta eller lösta.

Att märka något som en dubblett är enbart något som ska göras då man är säker på att grundorsaken är densamma, inte bara det att symptomen verkar likna varandra. Det är alltså ingenting man ska göra samtidigt som man håller på med tre andra grejjor på jobbet parallellt, gällande program som man aldrig ens har rört tidigare.

Sammanfattningsvis; dålig andol.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Gjorde en buggraportering men vet inte om den blev så bra?

Inlägg av andol »

Vill även passa på att utveckla lite kring varför det kan vara en poäng att vara lite till synes övertydlig då man rapporterar buggar.

Till en början med är det viktigt att förstå att Ubuntu befinner sig i en situation där det finns en oerhörd obalans mellan det stora antal buggar som rapporteras och de relativt få antal utvecklare som faktiskt kan kan göra något åt buggen. Därför finns det en poäng i att visa att man verkligen förstått vad programmet förväntas göra, så att utvecklaren ifråga kan göra bedömningen att det är värt "risken" att lägga tid på att titta närmare på problemet. Det finns nämligen massor utav buggrapporter som egentligen bara beror på användarfel.

En lösning på problemet med obalansen mellan buggrapporter och antal utvecklare är att låta fler personer, ja egentligen vem som helst, möjlighet att ställa en första diagnos; såsom att bekräfta en buggrapport. På så vis kan fåtalet utvecklare istället prioritera sin tid på titta på bekräftade buggrapporter. Genom att skriva en utförlig buggrapport gör man det lättare för dessa "vem som helst", som kanske aldrig ens använt programmet ifråga tidigare, att reproducera buggen, och därefter markera rapporten som bekräftad.

Sen så har vi även faktorn att det inte alltid är helt självklart vad som är grundorsaken till en bugg, varpå det sålunda inte heller är självklart vilken information som är relevant. Därför är det ofta bättre att ta med lite för mycket information än att riskera missa något relevant.

Slutligen är det även som hagelnut påpekar; det är antagligen lättare för andra med motsvarande problem att hitta ens buggrapport om man beskrivet den lite utförligare och sålunda fått mer fler relevanta sökord.
Skriv svar

Återgå till "Felrapportering"