Tooltips hänger kvar när jag använder arbetsyteväxlaren

Behöver du hjälp med buggrapportering? Är du osäker på om det du just upplevt är en bugg eller en "feature"? Här kan vi hjälpa dig att undersöka saken, eller ge dig tips och råd hur du ska buggrapportera.
hagelnut
Inlägg: 299
Blev medlem: 18 okt 2007, 01:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Tooltips hänger kvar när jag använder arbetsyteväxlaren

Inlägg av hagelnut »

Jag har retat mig på det här ett tag nu och tänkte äntligen ta tag i det. Och kanske lära mig lite om buggrapportering för ubuntu när jag ändå är igång.

Problemet: När jag använder musen för att byta skrivbord/arbetsyta så kommer det upp ett litet tooltips (en gul ruta med lite text, exempelvis "Aktuell arbetsyta: Skrivbord 1"). Om jag klickar på en sådan yta för att byta skrivbord och rör på musen direkt efteråt så kommer tooltipsrutan hänga kvar. Jag måste föra tillbaka muspekaren för att få bort arbetsytan.

Jag gjorde en snabb sökning på "tooltips desktop" och hittade den här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/378381. Den beskriver mitt problem väldigt bra. Precis som nämns i issuen så löses även mitt problem genom att stänga av skrivbordseffekter.

Vad ska jag göra nu? Om vi antar att problemet jag sett är samma som det som nämns i buggrapporten så antar jag att jag borde:
Sätta buggen till confirmed
Beskriva hur man kan reproducera problemet (i buggrapporten så sägs att problemet är svårt att reproducera, men jag kan framkalla det varje gång).
Något mer?
hagelnut
Inlägg: 299
Blev medlem: 18 okt 2007, 01:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Tooltips hänger kvar när jag använder arbetsyteväxlaren

Inlägg av hagelnut »

HIttade ett till problem med arbetsyteväxlaren (långt ord...).

När man pekar med musen på en arbetsyta med ett program i så sägger ju tooltipsrutan att "Klicka för att börja dra...". Men hur jag än drar ex. firefox så verkar den aldrig göra något vettigt. Jag testade med att stänga av skrivbordseffekter och då fungerar det, jag kan dra ett program till vilken arbetsyta jag vill. HIttat en buggrapport även för detta: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/378170.

Även här borde jag väl sätta buggen till confirmed och nämna att compiz antagligen har med saken att göra. Men varför är buggen lagd på yelp? Vad är det?
hagelnut
Inlägg: 299
Blev medlem: 18 okt 2007, 01:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Tooltips hänger kvar när jag använder arbetsyteväxlaren

Inlägg av hagelnut »

Sökord är viktiga. Jag ändrade "desktop tooltip" till "workspace tooltip" och hittade då den här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/356702.

Ändrade "This bug doesn't affect me" till "This bug affects me too". Jag antar att jag kan duplicera den första buggen jag hittade till den här.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Tooltips hänger kvar när jag använder arbetsyteväxlaren

Inlägg av andol »

Totalt lyckats missa den här tråden. Ledsen för det.

Tja, känner du dig säker på att bugg #378381 är en dubblett utav bugg #356702 så tycker jag helt klart att du ska markera den som det. Läs mer sidan HowToTriage#Duplicates. Tyvärr kan jag inte ge mer "rätt svar" än så, då jag inte är överdrivet bekant med skrivbordspaketen. Kanske har någon annan något klokt att bidra med? Annars så är IRC-kanalen #ubuntu-bugs (@freenode) ett bra ställe att få feedback på.

Gällande bugg #378170 så torde det helt klart vara rätt väg att gå att markera den som Confirmed, samt förtydliga att problemet enbart uppkommer då du använder Compiz.

Om jag inte är helt ute och cyklar helt så är yelp Gnomes program för att visa "hjälp-sidor". Kan helt enkelt vara så enkelt att personen ifråga gjorde en Hjälp --> Rapportera ett problem från just den applikationen. Vilket paket buggrapporten egentligen här hemma under är jag dock mindre säker på.
hagelnut
Inlägg: 299
Blev medlem: 18 okt 2007, 01:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Tooltips hänger kvar när jag använder arbetsyteväxlaren

Inlägg av hagelnut »

Det är lugnt. Jag är fortfarande lika tacksam för hjälp :)

Duplicerade 378381 till 356702. Gick ju ganska bra. Lyckades skriva i kommentarerna att 356702 var ett duplikat av sig själv. Finns det inget sätt att ändra sina kommentarer?

Bugg 378170 är som sagd lagd på yelp. Buggen finns redan hos gnome där den ligger på libwnck. Jag har ingen koll på de här grejerna. Ska jag flytta buggen från yelp till libwnck?

http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=448839
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Tooltips hänger kvar när jag använder arbetsyteväxlaren

Inlägg av andol »

hagelnut skrev:Lyckades skriva i kommentarerna att 356702 var ett duplikat av sig själv. Finns det inget sätt att ändra sina kommentarer?
Inte mig veterligen. Hade använt dylik funktionalitet själv vi både vid ett och två tillfällen annars :)
hagelnut skrev:Bugg 378170 är som sagd lagd på yelp. Buggen finns redan hos gnome där den ligger på libwnck. Jag har ingen koll på de här grejerna. Ska jag flytta buggen från yelp till libwnck?

http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=448839
Att matcha buggar uppströms är alltid bra. Snyggt jobbat att kräva fram den rapporten! Givet det så tycker jag gott att du kan märka om bugg #378170 att hänvisa mot libwnck. Länka då även in gnome-rapporten ifråga.

Överlag kan man, i brist på orsak till annat, betrakta rapporter uppströms som "sanning" gick att de är någotsånär bekräftade. I det här fallet så har förvisso inte gnome-rapporten i sig den statusen, men det rör sig ändå om en bugg rapporterad utav en utvecklare. Dessutom finns det ju ytterligare rapporten i den som dubblett markerade Gnome-bugg #581870

Vilket helt plötsligt för oss in på den tidigare nämnda bugg #356702. Notera att den är länkad mot Gnome-bugg #581870. Det väckar ju sålunda frågan om relationen mellan #378170 och bugg #356702. Detta är dock som sagt inte mitt område. Vill du ha något mer definitivt får jag nästan åter hänvisa till IRC-kanalen #ubuntu-bugs.
Skriv svar

Återgå till "Felrapportering"