Behöver lite hjälp med buggrapportering

Behöver du hjälp med buggrapportering? Är du osäker på om det du just upplevt är en bugg eller en "feature"? Här kan vi hjälpa dig att undersöka saken, eller ge dig tips och råd hur du ska buggrapportera.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Behöver lite hjälp med buggrapportering

Inlägg av m!rage »

Hittade lite buggar nyss. För det första, att flytta fönster mellan arbetsytor:
tryck ctrl+alt+högerpil för att flytta aktivt fönster ett steg åt höger. Tryck sen direkt (innan flyttningen är klar) ctrl+vänsterpil för att gå tillbaka till förra arbetsytan. Fönstret har fastnat mittemellan. Kanske för att jag har en massa animeringar? I vilket program ska jag rapportera detta? Gnome?
Nästa, Rhythmbox:
Höger- och vänsterpilarna gör att ljudet hackar, kan någon bekräfta detta? Kanske bara är så för mig för ljudet är inte helt stabilt i Lucid på min dator
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Behöver lite hjälp med buggrapportering

Inlägg av mcNisse »

Din första bug borde hanma hos dem som sköter fönsterhanteringen. Troligtvis compiz...
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 jul 2007, 03:06
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Uppsala/Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver lite hjälp med buggrapportering

Inlägg av Rag3Rac3r »

Tråd flyttad till "Allt annat ‹ Ubuntu Sverige ‹ Felrapportering" som är ett mera lämpligt ställe för denna typen av ämnen.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Behöver lite hjälp med buggrapportering

Inlägg av andol »

Gällande den första buggen så tror jag som mcNisse att compiz är ett lämpligt paket att rapportera buggen emot. Om inte annat så är det tillräckligt nära för att rätt folk ska ha chans att se rapporten. Initiera gärna rapporten med följande kommando:

Kod: Markera allt

$ ubuntu-bug compiz
På så vis bifogas en del relevant versionsinfo etc med rapporten.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compiz kan du hitta andra compiz-buggrapporter.

Gällande ljudbuggen så har i alla fall jag inga problem med ljudet i Lucid, även om det inte nödvändigtvis säger sådär jättemycket. Problem med ljudet kan mycket väl vara specifikt beroende för enskild hårdvara. Försök dock gärna se om du kan reproducera problemet i andra program än just Rhythmbox, för att på så vis få en bättre bild utav var problemet kan tänkas ligga någonstans.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Behöver lite hjälp med buggrapportering

Inlägg av m!rage »

Har rapporterat den första nu som bugg #555755. Ljudet hackar visst i Exaile också, ska prova senare med en omstart
Skriv svar

Återgå till "Felrapportering"