Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
amelia
Inlägg: 139
Blev medlem: 06 mar 2008, 17:21
OS: Fedora
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av amelia »

Jaha, det var ju tråkigt att det inte gick så bra på mötet igår och att vi inte blev godkända. Idag haglar gnäll, klagande och anklagande tätt, men INTE i den här tråden. Igår var igår och idag går vi vidare, vi hade inte gjort allt rätt och det spelar ingen roll idag. Nu fokuserar vi på att göra det som krävs för att bli godkända igen så snart som möjligt.

Enligt min personliga tolkning fick vi (och då menar jag oss alla, mer eller mindre delaktiga) klagomål på tre punkter:

1. Få av våra medlemmar är aktiva i vårt team på Launchpad och vi använder det inte överhuvudtaget.
2. Vi har inga organiserade möten varken IRL eller på IRC.
3. Vi var inte förberedda på vilka punkter Ubuntu LoCo Council tycker är viktiga och kunde därför inte lyfta fram det vi gör där på ett för oss bra sätt.

För att få fart på diskussionen om vad vi redan gör som inte kom fram vid mötet och vad vi kan göra så ber jag er alla att hjälpa våra TL och TC med två frågor.

1. Vad gör du för Ubuntu-se som inte finns med på sidan för vår re-approval?
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/ReA ... pplication

2. Vad kan du göra för att hjälpa Ubuntu-se att bli godkänt som officiellt LoCo?
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto

Igår kom det fram att vi har ca 16000 medlemmar varav ~6000 av dem har loggat in på forumet under 2010. Om en tiondel av dessa medlemmar gjorde en liten insats skulle vi komma väldigt långt. Det behöver inte vara mycket eller avancerat, några exempel:

1. Gå med i vår grupp på Launchpad. https://launchpad.net/~ubuntu-se
2. Organisera en regelbunden Ubuntu-fika i din stad, en gång i kvartalet skulle räcka en lång väg.
3. Bli fadder. Fadderprogrammet håller på att omorganiseras men är du sugen på att bli fadder så skicka ett PM till mig så får du all info du behöver.
4. Kom med fler idéer och kom ihåg att du förmodligen får vara med att driva igenom dem, men det finns hjälp att få om man ber om den.

Kom ihåg att använda Launchpad för alla projekt och idéer när ni skrider till verket och genomför dem.
Senast redigerad av 2 Peetra, redigerad totalt 31 gång.
Anledning: Jag hade räknat fel, beklagar statistik-tolkningstabben.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Kirill »

Denna borta få klister ASAP så att den inte försvinner i mängden då amelia verkligen fått till ett bra inlägg *cudos*

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av johanre »

Helt klart är det så att vi behöver fokusera på vad vi kan göra - var och en av oss - snarare än att hela tiden gnälla och tjafsa.

Personligen kan jag väl känna att jag kan och borde vara mer aktiv vad gäller lokala IRL Ubuntu-möten i Malmö / Lund regionen.
Användarvisningsbild
amelia
Inlägg: 139
Blev medlem: 06 mar 2008, 17:21
OS: Fedora
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av amelia »

Jag såg att frågan om IRC-möten kommit upp i en annan tråd därför föreslår jag att vi faktiskt tar och bokar in ett IRC-möte ganska snart. Kan TL och TC komma överens om en kväll som passar båda och med hjälp av administrationen formulera en kort agenda?

Vi har kanalen #ubuntu-se-mote som har använts för planeringsmöten och skulle passa bra att använda för detta ändamål. På så viss avbryter vi inga pågående supportsamtal eller andra diskussioner i den vanliga kanalen.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Kirill »

0:09 -ChanServ(ChanServ@services.)- Information on #ubuntu-se-mote:
20:09 -ChanServ(ChanServ@services.)- Founder : sebastean, UbuntuIrcCouncil
20:09 -ChanServ(ChanServ@services.)- Registered : Nov 23 19:00:44 2006 (3 years, 51 weeks, 3 days, 00:07:37 ago)
20:09 -ChanServ(ChanServ@services.)- Last used : Sep 23 15:50:39 2010 (7 weeks, 6 days, 03:17:42 ago)
20:09 -ChanServ(ChanServ@services.)- Mode lock : +ntc-s
20:09 -ChanServ(ChanServ@services.)- *** End of Info ***
Denna info får jag ut gällande kanalen... Frågan är bara om vi på nå sätt kan tillskansa oss kanalen?! Någon som vet vem karln är?
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av CryingFreeman »

Jag har kontroll över kanalen sedan i somras, så det är lugnt. =) Fixade det via IRC council på freenode. Sebastean var TL här för några år sedan, men jag tyckte inte att det var nödvändigt att ta bort honom som founder.

Säg bara till vem som ska läggas till så ordnar vi det.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av johanre »

sebastean var TC här en gång i tiden. Om jag inte missminner finns han att nå på ubuntu.se. MEN; vill du ha kontakt med någon gällande IRC kanalen så är det Nafallo du skall prata med (glöm PM, det är direkt mail eller ett besök på kanalen som gäller om du vill nå Nafallo).

EDIT: såg lite sent att CF redan hade svaret.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Peetra »

Jag blev ju inkallad för att peta i ACP och vara allmän phpBB-grejsare/rådgivare. Det är vad jag sysslar med här.

Så twittrar jag. Ang. twittern, så skulle jag gärna försöka utveckla det lite, jag har inte riktigt nån rutin med det ännu.

Jag vill gärna vara med och skapa fungerande IRC-möten, även om jag inte kan använda IRCs alla fina specialgrejer.

Sprider Ubuntu till släkt och vänner med installationer och kom-igång-hjälp.

Jag har inga nya fina, stora visioner om vad jag vill göra för Ubuntu, men jag kan vara lätt att locka med om någon bara säljer sin sak bra.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Kirill »

Jag sitter ju som TC fram tills nästa val och det jag gick till val på ska jag försöka driva igenom;

Ny frontend för Ubuntu Sverige
Youtube-kanalen
Och en del andra saker...

Men som för alla andra så är vår prio1 att få LoCo't godkänt igen.
Jag ska ta och dra iväg ett PM till Popey för att få några klara besked VAD de kräver av oss!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av ubot »

Jag får känslan av att Ubuntu Sverige behöver styras upp av någon/några. Det känns som om det inte finns någon tydlig organisation i föreningen. Det är på gott och ont men ibland upplever jag att Ubuntu Sverige är lite för decentraliserat. CryingFreeman postade en tråd om vad som händer i LoCot för 1,5 vecka och frågan är fortfarande obesvarad. Det ger t.ex. intrycket för många av alla 10 000 som loggar in 2010 att det händer just ingenting i LoCot.

Jag tycker också att det är lite fel att säga att fler personer måste vara aktiva i forumet när en person som RuneK bannas. RuneK är en person som har varit väldigt vänlig i tonen mot mig när jag var ny och en person som ofta försökte ge mig ett svar när jag var helt grön på Ubuntu och ny i det här forumet. Jag känner inte till anledningen till att RuneK bannades men av egen erfarenhet vet jag att vissa i Ubuntu Sverige har svårt för att ta kritik och tolkar reglerna väldigt godtyckligt.

Själv är jag aktiv genom att svara på frågor i forumet och ärligt talat så tycker jag att det är ganska "tragiskt" att vissa enkla nybörjarfrågor förblir obesvarade i flera dagar trots att i princip alla av er borde veta svaret på rak arm. Det krävs ju bara att 5-10 personer 1 gång var och varannan dag går in och tittar om någon ny fråga har dykt bland forumets obesvarade frågor för att en nybörjare ska känna sig sedd. Klarar inte forumet av att mobilisera 5 personer av 10 000 personer till en sådan sak så kanske det är lika bra att lägga ner forumet. :|

Dessutom ger jag inte mycket för statistiken att 10 000 personer har varit inloggade 2010. Då är det mer intressant hur många inloggningar personerna har gjort i snitt per månad sedan personerna blev medlemmar och under 2010. Om en person registrerar ett konto på ubuntu-se och loggar in en gång för att posta en fråga som personen inte ens får svar på så är det en inloggad medlem i statistiken. Vad betyder det? Inte ett dugg.

Vad gör jag för Ubuntu Sverige (som jag inte är officiell medlem i)? Tja, jag svarar på frågor i forumet då och då i perioder. That's it.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av P.Forsberg »

En gång i tiden startade jag tillsammans med Broder Tuck Föreningen Ubuntu Sverige. En samling av entusiaster som inom kort tid har åstadkommit mycket. Med hjälp av Loco:t. Men det var själva Locot:t som sänkte föreningen sedan.
Men jag som firmatecknare satte föreningen så att den vilar just nu. Webbplatsen finns kvar, konton finns kvar. Det är bara att starta på nytt om det finns någon/några som törs göra det. Fördelen med föreningen är och har varit att vi kunde genom eget webbshop med Ubuntu-relaterade artiklar kamma in pengar för att sponsra olika evenemang.
Så fråga inte mig vad jag har gjort eller vill göra för Ubuntu. Jag anser att jag gjorde tillräckligt mycket.
Men som sagt, ni kan se detta som ett förslag från min sida att återigen göra något enastående som ingen annan har. Genom föreningen organiserades olika träffar och evenemang.
Det här förslaget gäller till den sista december 2010 då föreningen definitivt går i graven om ingen ta över.
Fundera gärna och hör av er till mig.

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av HakanS »

Vi skulle behöva titta på marknadsföringsaktiviteter.
Det behöver inte vara några stora saker som kostar en massa pengar.
En idé jag har är att under en lördag visa upp Ubuntu på det kommunala biblioteket.
Pontus har ju fått några CD-skivor som man skulle kunna dela ut.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av HakanS »

amelia skrev:Jag såg att frågan om IRC-möten kommit upp i en annan tråd därför föreslår jag att vi faktiskt tar och bokar in ett IRC-möte ganska snart. Kan TL och TC komma överens om en kväll som passar båda och med hjälp av administrationen formulera en kort agenda?
Jag har skapat en mötessida för detta ändamål.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Kirill »

Du vet LJ att jag är intresserad gällande Ubuntu Föreningen, men är rädd att det är för stort ansvar just nu! Men den ska inte behöva dö ut...

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av bbauto »

Nja nu har jag väl inte varit så aktiv på forumet senaste året pga jobb och en liten flicka som pockar på uppmärksamheten. Men tidigare har jag varit frekvent på launchpad, ubuntubrainstorm o liknande. Jobbar mest på gräsrotsnivå, har säkert gjort ett femhundratal installationer mest på ideell basis... Men även tagit betalt när det gäller företag.
Allra merparten är odelat positiva, speciellt unga och pensionärer.

Min största insats är därför att alltid erbjuda ett Linux/Open source alternativ i dom fall det efterfrågas. =)
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Peetra »

bbauto, skulle det vara jobbigt att röra om lite på LP, då du kan systemet, så vi sku ha aktivitet där? :angel:
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av bbauto »

Peetra skrev:bbauto, skulle det vara jobbigt att röra om lite på LP, då du kan systemet, så vi sku ha aktivitet där? :angel:
Hehe nu är jag inte riktigt med på vad du menar? Har för det mesta buggrapporterat samt kommit med "workarounds" i några fall. =)
mickenorlen
Inlägg: 92
Blev medlem: 02 maj 2010, 22:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av mickenorlen »

Jag tycker iaf ni är duktiga! Jag har provat en hel del olika forum på sistone angående hårdvara, datorer och linux då jag powerlevlar av rent intresse i ämnena just nu. Min erfarenhet är att de stora "företagsforumen" skiter fullständigt i småfrågor.

T.ex intels egna forum har fortfarande inte svarat efter 2 bumps på en fråga om moderkortet i deras egna produkt sen 2 månader. Här fick jag hjälp direkt. ubuntuforums.org provade jag ett par gånger parallellt men dom svarade inte en enda gång för mig.

En liten grej som jag tänkte på är att det borde finnas en TYDLIG knapp för "löst". för mig tog det iaf tills idag innan jag själv letade mig in till min profil och läste om hur man gjorde en post löst. (jag är orutinerad i forum osv men ändå). tror det skulle hjälpa lite med flytet.

Det här forumet är i övrigt lätt snyggast och mest logiskt upplagt.
Kanske lägga "home[användarnamnet]" i stället för "kontrollpanel" till höger breve "logga ut".. Har råkat logga ut mig själv ett par gånger av ren instinkt att profilen ligger där i mitt användarnamn.

Ska bara plugga system i teknik och samhälle i 5 år sen jävlar ska jag hjälpa er! btw jag signar upp mig på den där sidan vad det nu ska vara bra för ;)
lycka till.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Peetra »

En vis man sa en gång: "Det finns tre sorters lögner: Lögner, förbannade lögner och statistik"

Jag hade räknat tvärsom fel, det är 6000 medlemmar prickade som inloggade senaste året, varav nästan 2000 har bockat i automatisk inloggning och därmed inte kan räknas med säkerhet.

Jag ber om ursäkt för min miss där.
bbauto skrev:
Peetra skrev:bbauto, skulle det vara jobbigt att röra om lite på LP, då du kan systemet, så vi sku ha aktivitet där? :angel:
Hehe nu är jag inte riktigt med på vad du menar? Har för det mesta buggrapporterat samt kommit med "workarounds" i några fall. =)
Buggrapportera lär ska vara en bra sak. :)
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av mghg »

Mitt bidrag till Ubuntu-se är i första hand nyhetsflödet som publiceras på Ubuntunyheter.nu och som också visas på LoCo-förstasidan http://www.ubuntu-se.org/drupal/ .

Under ReApproval-mötet framförde en av medlemmarna i LoCoCouncil att "a LoCo team is also about advocacy [etc.]". Den kommentaren tycker jag personligen var det värsta eftersom "advocay" är ett av huvudsyftena med Ubuntunyheter.nu och ingen i LoCoCouncil frågade något om nyhetsflödet.

I dagsläget är vi två aktiva redaktörer, jag själv och Farmfield (samt gott och uppskattat stöd med nyhetsutkast från ubuntu.se). Om det skulle förbättra gemenskapens acceptans så kan jag lägga upp protokoll på Launchpad från de IRL-möten jag har med Farmfield. Blir vi fler aktiva redaktörer (och det hoppas jag verkligen) kan vi ha IRC-möten som dokumenteras på Launchpad.

Jag är med på Launchpad sedan 2009-09-05 och medlem i Ubuntu Sweden LoCo Team sedan 2010-10-19. Det var en tillfällighet att jag upptäckte vår Launchpad-grupp.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"