Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av webaake »

En viktigt fråga jag framfört tidigare är att ; "hur behålla medlemmar aktiva och som aktiva ubuntuanvändare"? Många aktiviteter har varit inriktade på att ragga nya användare av ubuntu, men om de faller ifrån pga av att de inte fått svar på sin supportfråga eller stött på bråk i forumet, så har ingen ökning av ubuntuanvändandet inträffat. Man kan se ett mönster på forumet att medlemmar kommer in, ställer en eller ett par frågor, sedan försvinner de. Varför faller de ifrån? Vad finns det för vinster med att behålla och aktivera befintliga medlemmar jämfört med att ragga nya?

Jag för det här resonemanget mot bakgrund av att jag anser att forumet kanske är den viktigaste hörnstenen i Ubuntuspridningen i Sverige. Ett bra, tekniskt kunnigt forum med trevlig stämning ger folk trygghet att pröva Ubuntu. OCH ger dem möjligheter att forsätta använda Ubuntu och i sin tur sprida det vidare. Att alltför ensidigt ragga nya användare och sedan inte få dem att stanna kvar är kortsiktigt och meningslöst.

Så, Vad kan vi göra för att behålla befintliga ubuntuanvändare? Jag vet att om vi gör det vi tror på, så får vi inga problem med LoCo:t.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av vulfgar »

webaake skrev:En viktigt fråga jag framfört tidigare är att ; "hur behålla medlemmar aktiva och som aktiva ubuntuanvändare"?
Det finns nog ingen som kan svara direkt på detta, men jag har en teori. Tidigare användes olika linuxdistar mest av entusiaster som gärna aktiverade sej även i arbetet kring disten. Numera är det många som mest är ute efter ett fungerande os och en stor del av dessa människor är svåra/omöjliga att fånga upp, dom är helt enkelt inte intresserade. Ju fler som kör ubuntu, ju större kommer den gruppen att bli. Fast givetvis är det inte fel att så långt möjligt försöka locka in så många som möjligt i verksamheten, men det finns ingen anledning att bli förvånad om den procent användare som vill engagera sej mer är ganska konstant.

Själv bidrar jag med att hjälpa till att moderera forumet och att då och då rapportera buggar på lauchpad där jag också är med i gruppen ubuntu-se. Problemet med att rapportera buggar är att jag inte hittar så särskilt många nu för tiden.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av morpa »

Little John skrev:.
Det här förslaget gäller till den sista december 2010 då föreningen definitivt går i graven om ingen ta över.
Fundera gärna och hör av er till mig.

LJ
Finns det ett intresse av flera än mig att ev. starta upp en sådan igen?
Den som är intresserad, PM:a mig så samlar jag ihop ett möte
Har PM:at dig LJ, med lite frågor.

/northar
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Hylas »

Försöker att vara en god förespråkare utåt. Snart 4 år med Ubuntu och lärt mig massor men kan fortfarande väldigt lite. Hjälper till med det jag behärskar och har möjligheter till. Tänker gå med i Launchpad-gruppen ifall det är vad som krävs för att vara en loco-medlem. (Är det så?)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av johanre »

Hylas skrev: Tänker gå med i Launchpad-gruppen ifall det är vad som krävs för att vara en loco-medlem. (Är det så?)
Ja.
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Hylas »

johanre skrev:
Hylas skrev: Tänker gå med i Launchpad-gruppen ifall det är vad som krävs för att vara en loco-medlem. (Är det så?)
Ja.
Ett rakt och direkt svar ;D Bra. Då gör jag det.
Elfa
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 nov 2010, 13:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Linköping

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Elfa »

Ett förslag som jag själv har för avsikt att anamma, är att utveckla en kurs som jag håller på det lokala studieförbundet. Lämpligt område är t ex Ubuntu eller OpenOffice/LibreOffice eller varför inte bildhantering i GIMP eller Inkscape eller öppna program i allmänhet som ersättare för slutna. Om vi samarbetar kring presentationer (slides), upplägg med mera blir tröskeln lägre, vilket gör att fler kan göra det. Att hålla kurs på studieförbund ger pengar btw.
It's nice to be important, but it's more important to be nice
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad gör du/kan du göra för Ubuntu-se?

Inlägg av Nemo »

Hej!
Jag är själv en nybörjare på Ubuntu. Har kört det i snart 4 månader och kommit en bit på vägen. När jag haft frågor har jag ställt dessa i forumet och responsen har varit väldigt bra. Upplever att det finns en öppen attityd mot oss som är nybörjare och att de som är mer erfarna ställer upp och delar med sig av sina kunskaper. Har dock ingen uppfattning om hur pass många användare som regelbundet besöker forumet.

Jag är dock medveten om att alla på forumet gör detta på sin fritid och av den anledningen förväntar jag mig heller inte att svar på mina frågor skall komma inom 24 timmar. Är dock väldigt tacksam över de som tar sig tid och svarar på mina frågor.

Så här långt har jag dock inte gjort speciellt mycket för Ubuntu-se, men jag har svarat på andra användares frågor i den mån jag kunnat ge något svar.

Slutligen är det också så att alla har olika mycket fritid tillgänglig för att ägna åt Ubuntu-se. Är själv småbarnsförälder, så det blir inte så mycket fritid över. Känner som läget är idag att för min egen del räcker det med att följa med i forumet och i den mån jag kan och har tid svara på andra användares frågor.

Mvh Nemo
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"