Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Urban Anjar »

Broder Tuck skrev:;D
Om denna tråd skulle jag vilja säga som prästen i kyrkan gör,
vid en begravning: -"Vila, i Frid"

tukken
Ja, det ligger en del i vad du säger.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av pun »

Urban Anjar skrev:
Broder Tuck skrev:;D
Om denna tråd skulle jag vilja säga som prästen i kyrkan gör,
vid en begravning: -"Vila, i Frid"

tukken
Ja, det ligger en del i vad du säger.

Nejdå... det har inte funkat särskilt många minuter sedan DSK.

Så det måste vara något fundamentalt fel på tänket !!

Men du UA har ju också alltid glidit undan i en massa ord som inte verkar betyda någonting, iaf inte leder någon vart !
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Hylas »

Webaake har en poäng med enbart ett supportforum. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=52292 Jag har ändrat uppfattning i den frågan. Forumet tjafsas sönder. Kollar man på det stora ubuntuforumet finns där 1,2 miljoner användare, varav 54 000 aktiva (ca 5 %). I vårt forum finns 16 000 varav kanske 100 aktiva? (ca 0.6 %).
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Bowmore »

Hylas skrev:Webaake har en poäng med enbart ett supportforum.
Det fungerar ju redan idag i princip på det sättet!?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av pun »

Hylas skrev:Webaake har en poäng med enbart ett supportforum. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=52292 Jag har ändrat uppfattning i den frågan. Forumet tjafsas sönder. Kollar man på det stora ubuntuforumet finns där 1,2 miljoner användare, varav 54 000 aktiva (ca 5 %). I vårt forum finns 16 000 varav kanske 100 aktiva? (ca 0.6 %).
Japp och det ska då enbart vara ett Ubuntu-forum!!

FOSS-nätet får sköta om andra vilsna själar !
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
Hylas skrev:Webaake har en poäng med enbart ett supportforum.
Det fungerar ju redan idag i princip på det sättet!?
Nope... inte alls...

Det förkommer dagligen ett antal inlägg som kan definieras som ren Ubuntu-trollning, inte enligt "The Ubuntu Way"

Från UF-s CoC
Remember to do things the Ubuntu way. Often there is more than one solution to a problem. Choose the one you think will be the easiest for the user and the method most commonly used in Ubuntu.
Existerar inte här där alla som kan lite mer trollar på med en massa kosntiga lösningar som INTE The Ubuntu Way !
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av vulfgar »

Hylas skrev:
Bowmore skrev: Mitt förslag är att du drar tillbaks din begäran om stöd från LoCo Council, speciellt som du knappast kommer att få något stöd från vårt LoCo för de punkter du tar upp. Sen får vi tillsammans fortsätta därifrån och bygga vidare.
Håller med. Jag har svårt att se vad HakanS har gjort som skulle berättiga att LoCo Council kontaktas ??? Vi skämmer ut oss alltså.
Instämmer oxå.
Urban Anjar skrev:... Ubuntus syn här är rätt tolerant mot det mesta, utom intolerans.
...
Mycket välformulerat! :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Bowmore »

@Plun
Nu pratar vi nog förbi varandra.

Jag pratar om en gemenskap och du om ett avskilt supportforum. Oberoende av om supportforumet är en del av gemenskapen eller en separat 'tjänst' så förhindrar inte det senare trollen att trolla där.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av ycc »

Att bryta ut supporten och lägga helt separat har nog vissa fördelar.

Jag tror en del medlemmar är här främst för att de gillar att organisera, administrera, skaffa sig titlar etc. Min tro är att detta leder till en hel del trätor.

Ett rent supportforum skulle nog bli lugnare. Man skulle inte heller behöva skämmas för de flamewars som uppstår i diskussionstavlorna. Det enda sättet man kan "utmärka sig" är genom bra supportsvar.

Vi har ju nu dessutom fått krav på oss från Canonical (Loco-council) att ytterligare formalisera verksamheten med IRC-möten, e-postlistor, launchpad-loco etc

Som även flera andra ibland konstaterat så riskerar vi administrera ihjäl oss.

Ubuntu Café kan man ju också ha. Så länge diskussionerna inte rör den interna organisationen så brukar de ju inte spåra ur.

Fast att gå så långt som till att ha en portal det undrar jag om vi klarar. Detaljer i layout och innehåll används som slagträn i debatten.

Jag håller inte med om att supportforum är avskilt från debatterna redan nu. För att så skall vara fallet måste man ligga på en annan domän, med ett separat forum och separat ledning.

Tillägg:
De trätor som ibland (men inte ofta) uppstår i supporttrådarna är väl huruvida ett svar är mer "Ubuntu" än ett annat. Skall en enkel metod prioriteras framför en som använder fri mjukvara eller likn.

Ibland ryker en del ihop om huruvida man får ge råd som inkluderar terminalen i nybörjarforum.

Dessa konfliker är dock oftast lite mindre och kan förhoppningsvis undvikas genom att man bland svaren tillåter alla metoder som funkar. Tror man att en TS inte vet vad terminalen är kan man ju bara ge ett svar till.

Tillägg:
"och separat ledning"
Senast redigerad av 2 ycc, redigerad totalt 3 gång.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Peetra »

Vi försökte ju få slut på tjafset här, genom att skapa denna kategori, där det skulle diskuteras mer sansat, men det gick ju inte så bra och nu har en diskussion brutit ut i kategorin forum också, som kanske bättre skulle höra hemma i denna kategori. ???
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Urban Anjar »

Jag noterar att typ samma diskussion pågår i (minst) två trådar. För att undvika dubbelpostning länkar jag http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=52292

Kanske någon mod kan slå ihop eller låsa en tråd och hänvisa till den andra
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av HakanS »

Pontus Öhman skrev:Och här kommer det osminkade mailet som skickades till The LoCo Council:
Hello LoCo Council!
---
Laura Czajkowski säger att något mail inte skickats direkt till LoCo Council. Däremot fick hon det sent igår kväll via en council-medlem.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av HakanS »

Jag har nu "pratat" med LoCo Council (Laura Czajkowski och Christophe Sauthier) angående Pontus mail.
De tycker att vi ska ta upp innehållet i mailet på vårt loco-möte, samt skicka mötesprotokollet till dem.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Kirill »

Då borde de se över sina system, eftersom det är skickat till dem men vart stämplat som "spam". Jag skickade då åter ett mail till ägaren utan någon som helst respons! Så om jag ska vara ärlig, jag förstår lite varför FF hoppade av om man möts med sån här ignorans från The LoCo Council ::)

Jag ska ju kunna ha denna kontakt med dem, men fungerar den inte så är det ju struntsamma egentligen att även ha en TC!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av HakanS »

Pontus Öhman skrev:Då borde de se över sina system, eftersom det är skickat till dem men vart stämplat som "spam".
Du skickade alltså till loco-council<snabel-a>lists.ubuntu.com ?
Pontus Öhman skrev:Jag skickade då åter ett mail till ägaren utan någon som helst respons! Så om jag ska vara ärlig, jag förstår lite varför FF hoppade av om man möts med sån här ignorans från The LoCo Council
Du kan ju inte begära att de ska ta upp ärendet under jul- och nyårshelgen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:Jag har nu "pratat" med LoCo Council (Laura Czajkowski och Christophe Sauthier) angående Pontus mail.
De tycker att vi ska ta upp innehållet i mailet på vårt loco-möte, samt skicka mötesprotokollet till dem.
Det låter som en bra idé, men ett första steg vore nog att du och Pontus hade ett snack på tu man hand. Gärna IRL, men telefon duger kanske i nödfall, så att ni kan klargöra vad ni är överens om, vad ni inte är överens om, i så fall om ni i alla fall är överens om att ni inte är överens, om man säger så. Så att ni kan lämna en gemensam rapport om det till mötet.

Likaså är det nog bra att ni snackar igenom arbetsfördelning och delegationsfrågor er emellan.

Det riktiga sen är väl att mötet får avgöra i de frågor där ni är oense. Det ni är överens om är väl bara att köra på...

Ibland kan man också komma riktigt långt även om man måste sätta några stridsfrågor "i frysen", om man i stället för att gnata om det sätter full fart med det man är överens om.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av pun »

Pontus Öhman skrev:Då borde de se över sina system, eftersom det är skickat till dem men vart stämplat som "spam". Jag skickade då åter ett mail till ägaren utan någon som helst respons! Så om jag ska vara ärlig, jag förstår lite varför FF hoppade av om man möts med sån här ignorans från The LoCo Council ::)

Jag ska ju kunna ha denna kontakt med dem, men fungerar den inte så är det ju struntsamma egentligen att även ha en TC!

Njau..... nu är det "inbördeskrig" lite varstans så du får ha lite tålamod.

Sen har det ju som skrivits varit Jul/Nyår !
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Det låter som en bra idé, men ett första steg vore nog att du och Pontus hade ett snack på tu man hand.
Skickade PM till honom igår för att försöka reda ut en del frågetecken. Men får inget svar.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"