Hantering av helger och ledigheter

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av Urban Anjar »

Det verkar rätt ofta bli lite gruffigt här under helger och semestrar. Till viss del tror jag det kan skrivas på den ökande alkoholkonsumtionens konto, men det finns också kolliderande förväntningar.

För några av oss är ledigheten en tid då man reser bort, umgås med familj och vänner, renoverar hus, strövar i skog och mark. Kort sagt gör något annat är att hänga i forumet eller pyssla med annat som hör LoCot till.

För andra är helgen tidpunkten då man äntligen hinner med att bidra med det man kan till LoCo-t, det må vara buggfixar, organisationsförslag eller helt andra saker och då man givetvis vill se resultat av sina bidrag.

Båda synsätten är helt legitima, men givetvis blir det en frontalkollision när de möts. Den helglediga uppfattas som en hopplös bromskloss och den helgarbetande uppfattas som påstridig och otålig, kanske rent av som om han vill kuppa igenom något mot andras vilja.

Det jag tror man kan göra är att tydliggöra vad man kan förvänta sig under semestern eller storhelgen.

- Det är okej, rent av lämpligt att inga stora beslut eller förändringar drivs igenom medan många är borta, men det är kanske bra att vara tydlig i detta så att man i förväg deklarerar under vilken tidsperiod man har "feature freeze", så att säga.

- Å andra sidan behövs det någon form av "jour" så att grundläggande funktioner håller igång och att i alla fall rutinbeslut kan fattas. Det kan gälla moderatorer och admins exempelvis.

- Är TL eller TC borta en längre tid behöver man fundera över om man ska delegera beslutsrätten, så att någon annan kan fatta beslut eller uttala sig under bortovaron.

Givetvis vill man inte deklarera öppet och publikt att ens hus står tomt i fjorton dagar -- det vore ju som en inbjudan till objudna, men alla med uppdrag bör kommunicera med varandra på lämpligt sätt så att det vet vilka som finns på plats, vilka som kan nås på alternativt sätt osv.

Vissa roller kan också behöva schemaläggas, så att det exempelvis finns aktiva moderatorer hela tiden.

Likaså kan den som vill göra arbeten på servrar och liknande i god tid försäkra sig om att ha erfoderliga rättigheter eller att någon som har sådana rättigheter finns på plats och har tid att bistå. Där kan ju också behövas en del beredskap ifall man "lagar sönder något" och det kan ju vara ett skäl att vänta med förändringar.

Just nu finns det ingen större anledning att gråta över spilld mjölk, men det kan vara bra att ta med sig lite erfarenheter till sportlov, påsk, och inte minst sommaren, samt givetvis nästa jul och nyår.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av ycc »

Har inte befattningshavarna kvar sin semesterlista i det dolda forumet? Räcker inte det?

Att förbjuda beslut under vissa tidsperioder tror jag blir krångligt. En viss tid för diskussioner av beslut bör ju alltid finnas.

Om både TL och TC tar långledigt så får man väl hoppas de finner en lösning innan.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av pun »

Jo de var ju nästan ett blogginlägg med en ny vinkling/doktrin som inte leder någon vart !!

Fortfarande samma attityd att INTE se några problem trots att det sedan DSK konstant varit det !!

Har du sedan studerat om du lyfter på ögonbrynen att det är STORA problem just nu hos i princip alla som sysslar med öppen mjukvara !
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:Har inte befattningshavarna kvar sin semesterlista i det dolda forumet? Räcker inte det?
Det har vi och den används.

Jag tror det ligger en hel del i detta:
Till viss del tror jag det kan skrivas på den ökande alkoholkonsumtionens konto, men det finns också kolliderande förväntningar.
Även fredag- och lördagkvällar är överrepresenterade när det gäller gruff, så jag tror att en hel del av gruffen är alkoholrelaterade.

När det gäller hur en TL/TC arbetar så tror jag också att det kan vara bra om dessa inte hakar på varenda fråga som dyker upp i forumet, att inte alltid kasta sej över och besvara kritik. Inte för att det skulle vara fel, men sådant tar tid och energi från det egentliga arbetet. En som arbetar "i det tysta" kan ibland få mer gjort. Fast givetvis finns det gränser, viss kommunikation utåt är nödvändig, men vi måste sluta upp med att förvänta oss att alla som har en befattning alltid hela tiden är tillgängliga för att besvara frågor och diskutera.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av Urban Anjar »

vulfgar skrev:
När det gäller hur en TL/TC arbetar så tror jag också att det kan vara bra om dessa inte hakar på varenda fråga som dyker upp i forumet, att inte alltid kasta sej över och besvara kritik. Inte för att det skulle vara fel, men sådant tar tid och energi från det egentliga arbetet. En som arbetar "i det tysta" kan ibland få mer gjort. Fast givetvis finns det gränser, viss kommunikation utåt är nödvändig, men vi måste sluta upp med att förvänta oss att alla som har en befattning alltid hela tiden är tillgängliga för att besvara frågor och diskutera.
Jo, jag kan intyga att sånt stjäl mycket tid, uppmärksamhet och engagemang såpass mycket att en handfull tjurskallar kan hindra allt vettigt arbete bara för att de inte vill förstå det uppenbara.

Samma sak för övrigt med mail och PM. Det är klart att de som behöver konkreta beslut ska ha det, men alla som ska diskutera ditt och datt in absurdum bör man nog skita i.

Måste erkänna att jag själv gick i de här fällorna så det small om det.

Bättre kanske då att satsa på någon form av vecko- eller månadsbrev där man berättar vad som händer och pekar ut riktiningen för den närmaste perioden.


När jag tog upp den här tråden syftade jag inte på att vara tillgänglig för att diskutera ditt och datt utan mer frågor om beslutsfattande liksom att vara tillgänglig om media vill ha nån kommentar och så.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av ycc »

Urban Anjar skrev:... en handfull tjurskallar kan hindra allt vettigt arbete bara för att de inte vill förstå det uppenbara. ...
Det är en grav anklagesle som måste specificeras.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av ycc »

Urban Anjar skrev:När jag tog upp den här tråden syftade jag inte på att vara tillgänglig för att diskutera ditt och datt utan mer frågor om beslutsfattande liksom att vara tillgänglig om media vill ha nån kommentar och så.
Har du utsett dig själv att ta över TCs jobb?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Har du utsett dig själv att ta över TCs jobb?
Jag tror att du missuppfattat vad Urban skriver.
Han syftar inte på sin egen, utan på TL/TCs tillgänglighet.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hantering av helger och ledigheter

Inlägg av ycc »

HakanS skrev:
ycc skrev:Har du utsett dig själv att ta över TCs jobb?
Jag tror att du missuppfattat vad Urban skriver.
Han syftar inte på sin egen, utan på TL/TCs tillgänglighet.
OK, ursäkta.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"