Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
christoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 16 mar 2009, 15:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Västerås
Kontakt:

Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Inlägg av christoffer »

I onsdags bordlade vi frågan om organisationsmodell till första mötet i april. Anledningen till att jag lade fram förslaget att bordlägga den frågan var för att diskussionen går bara runt och runt, min känsla är att vi inte kommer någon vart. Istället startar jag nu en tråd om vad Svenska Ubuntu Gemenskapen ska göra. Min uppfattning är att om vi hittar vad Svenska Ubuntu Gemenskapen ska göra/syssla med/eftersträva så är det enklare att enas om hur vi når dit vid senare tillfälle.

För att detta inte ska bli ännu en tråd i mängden som bara går runt och runt mellan olika viljor där några få är aktiva vill jag testa ett nytt upplägg. Målet med denna tråd är inte en diskussion, målet med denna tråd är alla ska få och vilja förmedla sin åsikt. För att uppnå detta vill jag att alla följer följande riktlinjer:
  • Max 1 inlägg per person.
  • Kommentera eller citera inte någon annans inlägg.
  • Ifall du kommer på någon ändring/tillägg du vill göra, ändra ditt tidigare inlägg.
Tillsist vill jag säga igen att syftet med denna tråd är inte diskutera fram någon enad syn på frågan utan istället att alla som vill ska få säga sitt och förmedla sin syn på frågan. Jag hoppas att det går att börja i denna änden så får vi se när det känns rätt att påbörja en dialog framöver.

Jag börjar med mitt svar.
Vad anser du är målet för Svenska Ubuntu Gemenskapen?
  • Informera andra svensktalande om Ubuntu och fördelarna med operativsystemet och den stora gemenskapen i världen.
  • Hjälpa och vägleda andra svensktalande ubuntu-användare med användandet av operativsystemet framförallt nybörjare då eventuell övergång från annat operativsystem kan ge känslan av att det mesta är konstigt och "fel".
  • Informera andra svensktalande om möjligheterna till att hjälpa till med utvecklingen av Ubuntu samt underlätta/vägleda hur man kommer igång med detta.
frippe
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 apr 2007, 16:56
OS: Ubuntu

Re: Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Inlägg av frippe »

Bra Christoffer!

Här kommer mina visioner:

Hjälpa användare att komma igång med Ubuntu och på så sätt sprida Ubuntu över landet

Informera om Ubuntu, dess enkelhet, dess stabilitet och den stora gemenskapen runt om Ubuntu i världen.

Hjälpa till att skapa träffa mellan ubuntuanvändare runt om i landet.

Hjälpa svenska användare att bli bra på att utveckla/buggsöka ubuntu

Skapa en plattform för en frivillig lobbyorganisation som kan sprida information om ubuntu
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Inlägg av HakanS »

Mina syn på gemenskapens mål:

Att Ubuntu, även fortsättningsvis, ska vara översatt till svenska. Även Ubuntu-manualen samt ubuntus wiki-sidor bör översättas.

Att hjälpa de som har problem med Ubuntu.

Att anordna träffar och möten för gemenskapens medlemmar, där de kan utbyta erfarenheter av olika gemenskaps-aktiviteter.

Att anordna marknadsföringsaktiviteter. T.ex. föredrag och förevisningar av Ubuntu.
Att stötta dessa aktiviteter genom att ta fram marknadsföringsmateriel.

Att hjälpa till att rapportera buggar samt utveckla Ubuntu.

Att få fler att engagera sig i gemenskapen och ovanstående punkter.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Inlägg av Urban Anjar »

Det övergripande målet är att Microsofts marknadsdominans ska brytas och att frikodsalternativ som Ubuntu ska vara ett självklart och realitstiskt alternativ för alla privatpersoner liksom för företag, organisationer och offentlig sektor.

Medel för att uppnpå detta är:
- Översättning av mjukvara och dokumentation
- Buggjakt och buggfixar
- Support
- Information, marknadsföring, lobbying och propaganda i alla dess former
och förmodligen några jag glömt

För att vi i sin tur ska kunna skapa dessa medel behöver vi en hyggligt välfungerande organisation. Vårt fokus är Ubuntu och inget annat. Vi ska givetvis se till att återerövra vår plats som riktigt LoCo, vi ska ta vårt del i den internationella Ubuntu-gemenskapen och vi ska ha fullt ut följa Ubuntus grundpelare. Förmodligen behöver vi skapa någon form av lokalorganisationer för det är trots allt IRL som det mesta och bästa händer.

Kommentarer och avgränsningar:

Vi samarbetar gärna med andra delar av frikodsrörelsen -- eller med helt andra organisationer om det är effektivt och gynnar våra syften och vårt goda rykte.

Vi ÄR INTE primärt ett forum. Vi är en grupp, en organisation, en sammanslutning eller vad du vill och strävar efter att bli en stor folkrörelse. Vi ANVÄNDER för närvarande ett forum som primärt kommunikationsmedel, men det är en annan sak. (Jfr upproret i Egypten, det ÄR inte Twitter eller Facebook)

För min del hade det gärna fått pratas om andra distar och rent av Mac och Windows härinne om det bara hade kunnat ske med respekt för att vi jobbar för Ubuntu. Erfarenheten har visat att det inte funkar -- vi står och slirar i dyn och sjunker allt djupare.
Senast redigerad av 3 Urban Anjar, redigerad totalt 8 gång.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Inlägg av Broder Tuck »

Min syn på gemenskapen i vårt Ubuntuforum är:

Att vi skall ha ett forum där vi kan ge alla ubuntuanvändare en god, mer än god, plats till att få råd och dåd på (och från).

Det skall inte behöva råda någon tvekan om, att detta är det forum i Linuxvärlden (i Sverige)
som pläderar för Linux och/men, i första hand, Ubuntu.
Samtidigt och där,
skall även andra Linuxanvändare också kunna få känna sig hemma här hos oss.

Mer här, än någon annanstans.
Om de saknar ett eget forum.

Det,
skulle kunna bli ett väldigt stort lyft för Linux
och
i slutänden,
även för Ubuntu.

*edit* tillägg 19 april 2011
Första inläggets avslutande punkter vill jag rangordna enligt följande:

1 Hjälpa och vägleda andra svensktalande ubuntu-användare med användandet av operativsystemet framförallt nybörjare då eventuell övergång från annat operativsystem kan ge känslan av att det mesta är konstigt och "fel".

2 Informera andra svensktalande om Ubuntu och fördelarna med operativsystemet och den stora gemenskapen i världen.

3 Informera andra svensktalande om möjligheterna till att hjälpa till med utvecklingen av Ubuntu samt underlätta/vägleda hur man kommer igång med detta.

Således: 1. support/hjälp, 2. information/marknadsföring, 3. försök till att få fler engagerade för verksamheten.
slut editering


För att inte sväva ut mer än så och för att jag gillar mycket av det tidigare sagda, så har jag valt att reducera inlägget till detta.

tukken
Senast redigerad av 2 Broder Tuck, redigerad totalt 19 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Inlägg av Broder Tuck »

Gjorde fel.
Skulle reducera föreg..
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Inlägg av HakanS »

Är det bara 5 personer som har åsikt om vad målet är med vår gemenskap?
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Svenska Ubuntu Gemenskapen, vad är målet?

Inlägg av fd.svensson »

Min nuvarande vision är att :
Ta bort de nuvarande IRC mötena, då de utarmar hela ubuntu-se, Föra alla diskussioner angående Webb-plats och Loco på en undanskymd plats på Forumet.
När vi sedan är fler än 10 personer som vill något, då kan jag ha större Visioner.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"