Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

Angående IRC-mötena, så börjar det väl bli dags att avskaffa dem, vad jag vet så är det ett påfund av en enda medlem. Se trådarna > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=57789 och http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=57793

Det skulle säkert locka fler nya medlemmar att engagera sej om ledningen var synlig och diskuterade vad som är på gång i forumet på ett synligt sätt. (transparent med ett modernt ord). Vi har ju faktiskt några "nya" medlemmar som har engagerat sej trots det, medlemmar som har höjt nivån på det här forumet rejält! Dessutom har de inga lik i garderoben från den Stora Kuppen...

morpa svarade i > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 47#p478147
morpa skrev:
Rune.K skrev:
Angående IRC-mötena-...,
Så är du välkommen dit, precis som alla andra, att ta upp förbättringsförslag för forumet,möten osv där. Du har ju varit med några gånger så det vet hur det funkar. Lägg till frågorna under agenda, eller under övriga frågor inför nästa möte.
Till morpa svarar jag så här:
Jag ser hellre att alla kan läsa och delta i diskussionen här, istället för ett IRC-möte som är alldeles för nördigt för flertalet Ubuntuanvändare. Det är ju just IRC-mötena jag vill avskaffa. ;)



Nu ser jag gärna att det blir en civiliserad diskussion. Det är t.ex lämpligt att endast posta ett inlägg per medlem i den här tråden. Jag hoppas att moderator JoWa kan se till det, så att alla försök till att spamma sönder den tråden blir bestraffade. Jag som trådskapare måste naturligtvis få svara på direkta frågor. Och det är väl bäst att påpeka, att det gäller att hålla sej till sakfrågan! :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har deltagit på alla IRC-möten under det här året. De är ganska torra tillställningar. Men ändå bra, tycker jag. De erbjuder ett tillfälle för alla som är intresserade (ingen obligatorisk närvaro, alltså) att avhandla några aktuella frågor på ett strukturerat sätt, och därigenom föra LoCot framåt och bidra till att saker blir gjorda.

Slopa mötena? Varför det? Finns ingen som helst anledning. Den åtgärden skulle inte ha någon som helst positiv effekt på aktiviteten eller på något annat.

För mig är förslaget totalt irrelevant. Och, Rune.K, du behöver inte oroa dig för fler inlägg från mig i den här tråden. Efter att jag har klickat på "Skicka", tänker jag inte avsätta mer tid för den nonsens-diskussion du försöker starta.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av andol »

Gällande mötensa transparenthet så finns de loggande på http://irclogs.ubuntu.com/

Exempelvis: http://irclogs.ubuntu.com/2014/12/16/%2 ... -mote.html
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av morpa »

Jag tycker att IRC-mötena fungerar ok. Det har provats andra alternativ tidigare, exempelvis Google Hangout när Frippe och Peter var TC/TL. Vi kom då fram till att IRC ändå var enklare och mindre rörigt och återgick till dessa.

Vad jag tolkar det som att du efterlyser indirekt Rune är att få flera att engagera sig. Tro mig, det gör jag också. Frågan är inte av en teknisk natur (vilket forum, vilken teknik osv), utan helt enkelt att det inte finns så jättemånga som är så intresserade av ett operativsystem att de vill/har tid att engagera sig det där extra på sin fritid. Kolla t.o.m de största forument för Windows-användare, "allt om windows" eller liknande, inte ens där är det större fart (fast om man ska tolka efter procentandel användare borde det vara ett jäkla drag). Man hittar mest entusiaster inom Android kontra IOS idag, många har flyttat dit som förr skulle engagerat sig med skrivbordsOS.

Eftersom det är så, är det extra viktigt att vi inom Linuxsfären faktiskt fokuserar på det som vi här för - hur kan vi göra linux bättre och roligare och hjälpa de som trillar in. DET är det enda som kan locka nya användare att engagera.

Och därför---tycker jag att vi fortsätter med IRC-möten. De fungerar faktiskt - saker blir gjorda. Vill man prova en annan form -- så är jag förstås på att testa det igen. Det vore kanske nyttigt. Men:

1) Skapa en poll för att se om det finns "tryck" att testa ett annat teknikval för möten. Bara inloggade kan rösta.
2) Finns det det så tycker jag att vi kan prova ett möte i den formen. Annars IRC:ar vi vidare:)
Senast redigerad av 1 morpa, redigerad totalt 20 gånger.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

andol skrev:Gällande mötensa transparenthet så finns de loggande på http://irclogs.ubuntu.com/

Exempelvis: http://irclogs.ubuntu.com/2014/12/16/%2 ... -mote.html
Du har kanske lite hum iallafall, men var finns resten av mötena för det här året med tillhörande protokoll och framförallt vad som verkligen har utförts efter att det har manglats i ett möte. Du behöver inte ta upp BankID-aktiviteterna, jag följde Osprey's utmärkta gärning angående BankID i forumet och om hur det kom ut i pressen.

Och översättningarna rullar numera på sedan No1Viking fick sparka igång det för en tid sedan. morpa som nybliven chef för översättningarna gör ett utmärkt jobb, det ser man nog mest i sändlistan för gnome-översättningarna. Det allra mesta i Ubuntu kommer ju faktiskt ifrån Gnome.

Var finns "att göra listan"? När man pratar om transparens så brukar ordet lätttillgänglighet följa med automatiskt, men här verkar det ordet lysa med sin frånvaro. ;)

Det saknas ju fullständigt en samlad och lättillgänglig information/dokumentation om vad ni får ut av IRC-mötena. Det är förstås trevligt med IRC-möte, men det vore ännu trevligare om det blev något synbart resultat förutom en väldigt undangömd "att-göra-lista". T.ex så vore det betydligt nyttigare om morpa redovisade vad som händer i översättningsgruppen i forumet, där alla kan läsa. Visst alla kan förstås läsa på http://irclogs.ubuntu.com/ , men är det verkligen effektivt om man vill nå ut?

Det ska bli spännande Andol, att se vad du har att komma med vad det gäller transparens och lättillgänglighet med avseende på IRC-mötena under det här året.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av andol »

Rune.K skrev:Det ska bli spännande Andol, att se vad du har att komma med vad det gäller transparens och lättillgänglighet med avseende på IRC-mötena under det här året.
I sådant fall lär du bli besviken. Mitt engagement i LoCot är numera begränsat till att stundtals klappa om webbservern.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

andol skrev:
Rune.K skrev:Det ska bli spännande Andol, att se vad du har att komma med vad det gäller transparens och lättillgänglighet med avseende på IRC-mötena under det här året.
I sådant fall lär du bli besviken. Mitt engagement i LoCot är numera begränsat till att stundtals klappa om webbservern.
Det var illa, när inte ens webbmästaren har en clue om vad som försiggår på IRCmötena. ;)

Vi får se om det är någon mer som är intresserad av hur beslut tas och diskuteras i locot, om det ska vara nördigt eller mer tillgängligt för gemene man. Ubuntu lär ju vara ett OS för nybörjare så det känns lite fel om det är alltför många nördiga företeelser i locot...

God Jul och Gott Nytt År

Dvs, jag återkommer nästa år.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av HakanS »

Jag tycker att IRC-mötena har funderat bra och att de nog behövs även i fortsättningen.
Jag ser dessa som ett "substitut" för fysiska möten, då sådana inte är praktiskt genomförbara var, eller varannan, månad.
Kanske skulle möten via t.ex Hangouts bli mindre "torra" och formella?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av johanre »

Rune.K skrev:Jag ser hellre att alla kan läsa och delta i diskussionen här, istället för ett IRC-möte som är alldeles för nördigt för flertalet Ubuntuanvändare. Det är ju just IRC-mötena jag vill avskaffa.
OK, du tycker inte att IRC mötena fungerar. Men varför? Du menar att det är för "för nördigt" för de flesta; vad grundar du det påståendet på? Vad skulle alternativet vara?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

johanre skrev: OK, du tycker inte att IRC mötena fungerar. Men varför?
Du bör läsa första inlägget ordentligt innan du kastar ur dej en motfråga!
johanre skrev: Du menar att det är för "för nördigt" för de flesta; vad grundar du det påståendet på?
Vad är det som inte är nördigt med Irc-möten? Använder du dej av irc i andra sammanhang? Vad jobbar du med? Om du nu inte sitter och övervakar servrar hela dagen, så fråga dina arbetskamrater hur ofta de använder irc!?


Det är roligt att de som har vågat svara i den här tråden tycker att irc-mötena fungerar och vissa tycker t.o.m att de fungerar bra.


Så låt oss göra ett test. Du kan väl plocka fram 4 för dej viktiga beslut som har tagits på irc-mötena genom åren. Hoppa över BankID och översättningen. Det bör inte ta lång tid om nu ircmötena har fungerat på ett modernt och rationellt sätt. Du ska förstås redovisa hur arbetsgången har varit, från idé, kontroll av intresset, diskussion, beslut och framförallt själva genomförandet av idén.


Till sist, så kan du väl tagga ner lite på antalet motfrågor, jag vet redan att du är duktig på argumentationsteknik så det behöver du inte stoltsera med igen. Var lite som en seriös Ubuntuvän istället för en som enbart bevakar sin position!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av johanre »

Suck, Rune.K, du verkar tro att jag bär någon form av illvilja mot dig. Så är inte fallet. Uppenbarligen känner du något agg mot mig så jag väljer att släppa den här tråden för den leder inte till något meningsfullt.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

johanre skrev:Suck, Rune.K, du verkar tro att jag bär någon form av illvilja mot dig. Så är inte fallet. Uppenbarligen känner du något agg mot mig så jag väljer att släppa den här tråden för den leder inte till något meningsfullt.
Wow! :)
Hög nivå på argumentationstekniken här på ubuntu-se.org!
Naturligtvis hyser jag inget agg mot johanre.

Trist att han inte vill eller kan svara på min fråga om hur konceptet med att fatta beslut på irc fungerar. Jag trodde förstås att det var en lätt fråga för honom att svara på, eftersom de flesta i den här tråden tycker det fungerar med irc-mötena.




Nu är frågan öppen för vem som helst att svara på, utan en massa motfrågor förstås eller andra fula argumentationsknep. ;)

Här kommer frågan eller uppdraget igen:
Så låt oss göra ett test. Du kan väl plocka fram 4 för dej viktiga beslut som har tagits på irc-mötena genom åren. Hoppa över BankID och översättningen. Det bör inte ta lång tid om nu ircmötena har fungerat på ett modernt och rationellt sätt. Du ska förstås redovisa hur arbetsgången har varit, från idé, kontroll av intresset, diskussion, beslut och framförallt själva genomförandet av idén.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Pink Panther »

Att hålla möte enligt instruktioner/rekommendationer från Ubuntu Linux centralt är inte fel. Men strunt samma bara framsteg/aktiviteter redovisas på ett korrekt vis för samordnarna för Ubuntu Linux gemenskaper så kan naturligtvis formerna diskuteras. Att fatta ett beslut om formen för forumet är prioriterat.

1. Likt askubuntu.com

2. Eller ett mer publikfriande forum som alla som är intresserad av Ubuntu Linux/Linux kan besöka. Fördelar, om de för närvarande en användare/intresserad testar Ubuntu/Linux via USB eller någon annan form av live test så är den här formen av forum att föredra. Framför ett helt nischat forum.

Innan beslut om formen för forumets verksamhet/aktiviteter fattas lär de vara svårt att administrera. För just nu står forumet i ingenmansland och trampar vatten.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

Gunnar Hjalmarsson skrev:...
Slopa mötena? Varför det? Finns ingen som helst anledning. Den åtgärden skulle inte ha någon som helst positiv effekt på aktiviteten eller på något annat.

För mig är förslaget totalt irrelevant. Och, Rune.K, du behöver inte oroa dig för fler inlägg från mig i den här tråden. Efter att jag har klickat på "Skicka", tänker jag inte avsätta mer tid för den nonsens-diskussion du försöker starta.
Mitt förslag är förstås helt dödfött när den stora hönan i sandlådan gör allt för att skrämma bort folk från att ens diskutera hur det här locot skulle kunna utvecklas. Och då kanske framförallt välkomna nya förmågor istället för att skrämma iväg medlemmar. Som det nu är, så är det i stort sett enbart härdade forumsmedlemmar som vågar öppna munnen. Ett tydligt exempel på hur illa det är ställt, det är att istället för att på ett konstruktivt sätt hjälpa en frågeställare att installera en skrivare så trakasserar ni honom istället, i supportavdelningen. Supportavdelningen har alltid fungerat här, trots att det många gånger diskuterats hej vilt i de andra avdelningarna, men nu ser det ut som att även supportavdelningen är på väg att klappa ihop och det beror naturligtvis på att det i stort sett enbart är självutnämda meritokrater och wannabee-nördar som är kvar. De som är duktiga har jagats bort, det finns förstås ett och ett annat undantag.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av vulfgar »

@Rune.K:
Jag tror att fler skulle bidra till diskussionen och ta till sej dina synpunkter om du lägger ner att dissa de som tycker annorlunda än du. Det hjälper inte heller att du verkar anse att du har ensamrätt på att avgöra vilka argument som får användas. Synd, för ämnet för tråden är intressant.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:@Rune.K:
Jag tror att fler skulle bidra till diskussionen och ta till sej dina synpunkter om du lägger ner att dissa de som tycker annorlunda än du. Det hjälper inte heller att du verkar anse att du har ensamrätt på att avgöra vilka argument som får användas. Synd, för ämnet för tråden är intressant.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Men du måste förstå att den högsta hönan skrämmer bort så gott som alla vanliga och normala medlemmar från att säga något, med sitt inlägg > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 53#p478153

De enda som vågar svara är förstås de som vill behålla status quo och bromsa alla försök till utveckling.

T.o.m supporten har ju ballat ur, flertalet så kallade "duktiga" medlemmar ger sej till att trakassera tjadden i hans trådar om att installera en skrivare. SKÄMS!

Du vet vulfgar, att om man inte har något konstruktivt att tillföra i en supporttråd så håller man tyst i den tråden. Tyvärr så har de duktiga supportörerna försvunnit och moderatorerna fattar inget om hur en supportavdelning ska skötas.

Men varför kan du inte hålla dej till ämnet i den här tråden, vulfgar? ;)
Har du tappat stinget?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av vulfgar »

Ok Rune, med det svaret har du själv sannolikt dödat din egen tråd som annars kunde blivit intressant. Så synd. :(

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Ratatosk »

Hej Rune.K! Jag hade inte tänkt lägga mig i denna diskussion (dock för min del inte av den anledning du antar).

Jag är väl att betrakta just som en sådan "ny" medlem som du nämner, skulle jag tro, även om mitt registreringsdatum i forumet här är gammalt som gatan. D.v.s. då jag en gång i tiden prövade på Ubuntu första gången (Breezy Badger) hittade jag först det internationella forumet för denna distribution, och registrerade mig där. Sedan såg jag att det fanns ett svenskt forum också, och tänkte, äsch, lika bra att jag registrerar mig här också. Efter det har jag dock på det hela taget varit en ytterst slö och passiv Linuxanvändare – minst av allt något mönsterexemplar i gemenskapen – som mest bara kört mina LTS-utgåvor av Ubuntu och inte mycket mer (och det tog för den delen ett tag innan jag kom så långt ens). Det svenska forumet besökte jag över huvud taget knappast alls under de år som gått sedan dess, och lyckade därmed helt missa det du kallar "den Stora Kuppen" såväl som all annan dramatik som tydligen har varit här.

Det som väckte mig ur min slummer (men inte förrän i höstas) var svenska bankers och Finansiell ID-tekniks krigsförklaring mot fria och öppna operativsystem på persondatorer såväl som mobiltelefoner och surfplattor i detta land, och deras plötsliga krav på att Sveriges alla medborgare nu måste köra proprietärt och slutet (antingen på persondator eller på mobil) för att få använda deras BankID. Mina allra första inlägg här postade jag i höstas.

Och där, Rune.K, har du den första anledningen till att jag inte hade tänkt lägga mig i detta: Min slöhet, helt enkelt. För egen del är det fortfarande inte mer än ett enfrågeengagemang jag känner. Efter att jag hade fått upp handledningen för körning av BankID i datorn via VirtualBox på wikin, så har jag i och för sig ett par gånger hoppat in och försökt hjälpa till lite med andra supportfrågor också. Men den insatsen har varit milt sagt begränsad. Det jag brinner för är försvaret mot bankernas angrepp mot fria och öppna operativsystem i Sverige. Jag har svårt att känna att någon annan fråga skulle kunna vara ens i närheten av samma vikt.

Ett enda IRC-möte har jag varit med på, och där kände jag mig p.g.a. min ovana vid IRC ganska obekvämt till, lyckades t.ex. mer än en gång, medan jag skrev ett svar på något inlägg, missa att andra inlägg gjorts under tiden, så att mitt svar då det väl skickats såg rätt besynnerligt ut. Men jag föreställer mig att om jag verkligen vill engagera mig i hur LoCot ska skötas då borde jag väl också jag kunna få kläm på IRC – om det nu är den metoden de som driver locot vill använda för sina möten. För det är ju (som väl redan sagts) rimligen de som gör jobbet som själva måste få bestämma hur det jobbet ska beslutas? (Ganska självklart tycker åtminstone jag.)
________________________________________

Men sedan är det prat om "den Stora Kuppen", någonting som ägde rum för åtta år sedan då Ubuntu fortfarande var ganska nytt. Och tydligen är det fortfarande så hårda motsättningar om den händelsen att du finner det påkallat att nämna den vid start av denna din tråd, Rune.K, (som skulle handla om tekniken för LoCo-möten). Detta trots att jag fått för mig att du själv inte var med då (fast jag kan ju ha fel) och trots att Gunnar (som du retar dig på nu) väl knappast heller var det. Exakt var skiljelinjerna i denna tydligen bestående konflikt går har jag fortfarande inte fått något riktigt grepp om. Frågor om hur forummoderering ska skötas verkar inta en central roll i det hela, men det verkar för mig som om båda "sidorna" (vilka de nu är) på det hela taget förespråkar en mer aktiv och ingripande forummoderering än jag för egen del funnit idealisk på andra håll. Jag kan dock naturligtvis ha missuppfattat detta. Och då jag varken mig veterligt någonsin själv blivit modererad, utom på egen begäran, eller känner något större sug att moderera själv, vare sig här eller någon annanstans, känner jag mig inte särskilt motiverad att lägga mig i den frågan heller. (Kanske är det så att de som använder Ubuntu i Sverige är så internt konfrontationsbenägna generellt att inget Ubuntuforum i Sverige kan fungera alls utan relativt hård moderering, vad vet jag.)

Du säger Rune.K, att det är Gunnars negativa inlägg i tråden som har skrämt iväg folk från den, och inte var han väl särskilt vänlig, men hur vänlig tycker du att du har varit själv? Du sa att du inte ville se mer än ett inlägg per medlem i tråden. Fler än så skulle du uppfatta som "försök till att spamma sönder den tråden". Gunnar svarade då att fler än ett inlägg från honom behövde du inte vara rädd för (inte särskilt vänligt som sagt). Samtidigt förbehöll du dig rätten att själv göra fler inlägg för att "få svara på direkta frågor". Men då Johanre försökte ställa just direkta frågor till dig, då snäste du av honom med att det var "motfrågor" och "fula argumentationsknep".

För mig (som utomstående som sagt) ser det ut som att du gick in i denna tråd "guns blazing", som man säger på engelska, extremt aggressivt och vildsint förekommande mothugg du ännu inte mött. Om jag hade velat starta en diskussion om detta ämne då föreställer jag mig för det första att jag hade formulerat trådtiteln annorlunda. "Slopa IRC-mötena" låter ju inte särskilt konstruktivt, tycker du det? Ersätta dem med forumet för diskussion och beslut i LoCot, är väl det du vill göra, såvitt jag förstår, och då borde det väl stå i titeln. Viktigare, den inledande posten i tråden skulle jag använda till att så grundligt och sakligt som möjligt genomlysa fördelar och nackdelar med båda alternativen som jag ville ställa mot varandra i diskussionen. Men även om dina slutord i ditt inledande inlägg är "det gäller att hålla sej till sakfrågan!", så kan jag inte se att du gjorde det själv i någon högre grad i denna din egen inledning:
  • Du började med att som anledning till att avskaffa IRC-mötena hänvisa till att de skulle vara "ett påfund av en enda medlem" (som du uppenbarligen starkt ogillar). Men även om det hade varit sant (vilket det inte verkar vara), så kan det ju aldrig någonsin vara ett sakligt argument att hänvisa till vems "påfund" någonting är, eller vad någon tycker om det. Eller hur?
     
  • Först därefter kommer ett egentligt argument: Du vill att ledningen ska vara synlig och diskutera "vad som är på gång i forumet på ett synligt sätt. (transparent med ett modernt ord)." Detta för att locka nya medlemmar.

    Samtidigt säger du att några "nya" medlemmar har engagerat sej trots det. Och så passar du på att säga att de (vi) har styrkan att vara fria från "lik i garderoben från den Stora Kuppen". (Underförstått att andra här har sådana lik i garderoben.) Men hur mycket höll sig det tillägget till sakfrågan?
     
  • Efter detta förtydligar du ditt något vaga argument i föregående punkt med att säga att ett IRC-möte "är alldeles för nördigt för flertalet Ubuntuanvändare". Och anger detta som skäl till att du valde att starta denna diskussionstråd i forumet i stället för att ta upp saken i ett IRC-möte.
     
  • Och till sist så kommer så ovan nämnda regel, som du undantar dig själv från, för att undvika "försök till att spamma sönder" tråden. Och därefter uppmaningen att hålla sig till sakfrågan.
Nu känner jag som sagt inte till bakgrunden till den konflikt som varit och tydligen består, inte heller vad den handlar om egentligen. Jag har i och för sig ytterst svårt att förstå vad intern konflikt inom Ubuntugemenskapen som skulle kunna betyda det minsta smack nu, då hela Linuxgemenskapen i Sverige är under pågående massivt angrepp från Finansiell ID-Teknik och Sveriges storbanker. Men kanske har du trots det mycket goda skäl att vara just så fientlig, aggressiv och misstänksam mot andra Linuxanvändare som du framstår för mig i denna tråd, Rune.K. Det vet jag inte. Mitt allra första intryck av dig fick jag i höstas i form av den käcka och glada pingvin som är din avatar där du brukar hålla till, och såvitt jag kan se är du också käck och hjälpsam, och gör ett bra jobb, där.

Men om någon skrämt bort mig från denna diskussion så var det inte Gunnar, utan du själv, Rune.K.
________________________________________

Så varför gör jag nu – trots allt vad jag sagt ovan – detta inlägg ändå?

Jo, det handlar om att du nu, Rune.K, i denna tråd väljer att angripa även supporten här. (Hur var det nu med att hålla sig till sakfrågan för tråden? Handlade inte den om formerna för LoCo-möten? Eller gäller inte heller den regeln dig, utan bara andra?) Och då kan jag inte låta bli att känna dina frikostiga angrepp mot Linuxanvändare på detta forum, där du inte brukar hålla till, vina lite om öronen på mig själv också. Visserligen har, som sagt, mitt eget bidrag till supporten varit ytterst marginellt, men ett par gånger gick jag faktiskt själv in i just de långa och utdragna supporttrådar som du nu dömer ut som exempel på usel support.

Och jag måste fråga dig, har du alls läst de supporttrådar du nu talar om? Man tycker ju att för nästan vem som än verkligen läst de trådarna i sin eländiga och trista helhet så borde det vara ganska uppenbart att orsakerna till att de är så långa och utdragna (och tenderar att leda till klena resultat) nog kanske ligger i annat än dålig support.

Och så säger du:
Rune.K skrev:Du vet vulfgar, att om man inte har något konstruktivt att tillföra i en supporttråd så håller man tyst i den tråden. Tyvärr så har de duktiga supportörerna försvunnit...
Men hur konstruktivt var egentligen ditt eget enda bidrag till nämnda trådar? Du föreslog utskrift med Linux Mint, i stället för med Ubuntu, detta efter att det hade konstaterats att skrivaren funkade lika illa i Windows som i Ubuntu! Borde du inte strängt tagit, Rune.K, enligt den regel du själv nämner nu, ha hållit tyst i tråden? I stället för att i onödan göra den ännu längre än den redan var?
________________________________________

Till sist, då Vulfgar uttryckte uppriktigt intresse för denna tråds ämne, och besvikelse över att diskussionen spårat ur som den gjort, då snäste du av henne också! ??? (Hur tänkte du då?) Och hon är för övrigt inte den enda här som verkar måttligt entusiastisk över IRC (såvitt jag uppfattat).

Jag misstänker starkt, Rune.K, att om du hade skruvat ned ditt eget tonläge ett antal steg, och avhållit dig från off topic-utsvävningar från sakfrågan – såsom rörande "den Stora Kuppen", folks "lik i garderoben", uselheten hos utpekade medlemmar vars "påfund" det ena eller andra kan ha varit, uselheten hos supporten här (!), eller den allmänna uselheten över huvud taget hos hela detta forum där du inte brukar hålla till – då hade nog denna diskussion kunnat ta en helt annan vändning än den nu har gjort.

(För det eventuella fall att någon är intresserad av återföra diskussionen till ämnet kan annars nämnas att Gunnar i annan tråd har bidragit med info om hur LoCo-möten fungerar nu, såväl som hur man lätt får fullständig information om de möten som varit, inklusive IRC-logg om man vill.)
________________________________________

(Ursäkta mig längden på detta inlägg, men då ingen annan än Rune.K väl egentligen får posta fler än ett inlägg i denna tråd, tänkte jag försöka få allting sagt på en gång.)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

@Ratatosk

Tack för ditt utmärkta och sakliga inlägg!

Du ser själv vilken klasskillnad det är gentemot det här:
Jag har deltagit på alla IRC-möten under det här året. De är ganska torra tillställningar. Men ändå bra, tycker jag. De erbjuder ett tillfälle för alla som är intresserade (ingen obligatorisk närvaro, alltså) att avhandla några aktuella frågor på ett strukturerat sätt, och därigenom föra LoCot framåt och bidra till att saker blir gjorda.

Slopa mötena? Varför det? Finns ingen som helst anledning. Den åtgärden skulle inte ha någon som helst positiv effekt på aktiviteten eller på något annat.

För mig är förslaget totalt irrelevant. Och, Rune.K, du behöver inte oroa dig för fler inlägg från mig i den här tråden. Efter att jag har klickat på "Skicka", tänker jag inte avsätta mer tid för den nonsens-diskussion du försöker starta.
Källa > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 53#p478153


I och med Hjalmarssons inlägg så dödade han förstås den här tråden, om han gjorde det medvetet eller det bara var en olyckshändelse att han uttryckte sej så som han gjorde, det vet jag inte. Han har kanske en humorstil som jag inte förstår mej på. ;)


Den ende som förstår vad jag menar är andol, men tyvärr är han inte tillräckligt engagerad i locot... morpa förstår kanske något också, men han spårar ur direkt genom att föreslå jag skulle starta en "poll". Det är ju i den här tråden som det var tänkt att alla skulle få säja sin mening, (ja/nej) och för det skulle vara lätt att räkna så är det naturligtvis lämpligt att man håller sej till ett inlägg per medlem. Endast ett inlägg är förstås inget heligt om man har något konstruktivt att tillägga. Det är inget ovanligt att man gör så när något ska beslutas. Här har det förstås varit standard att alla diskussioner ska vara oändliga, ibland misstänker jag att det finns några stycken här som sponsras av Microsoft för att sätta käppar i hjulet för Ubuntu i Sverige. Vi har också haft några stycken individer på Ubuntu.se som har motarbetat vad GNU/Linux och fri mjukvara står för, men de har vi motat bort.


Det kanske inte är så konstigt att jag har taggarna utåt i förebyggande syfte, beroende på sättet som diskussioner förs här om man inte tillhör "klia varandra på ryggen"-gänget. Det beror först och främst på att modereringen inte fungerar normalt eller egentligen inte alls, jag är själv moderator och har varit det ett bra tag så jag har lite hum om moderering. Jag tycker inte illa om någon här som person, men jag tycker illa om när de inte förstår sej på att sköta sina uppdrag trots att de har fått en mängd klagomål och då borde avsäga sitt uppdrag "gracefully" som det står i CoC.


Trakasserierna i supportavdelningen är värda en egen tråd, men då måste modereringen fungera innan en sådan diskussion kan genomföras på ett rationellt sätt.


Det här citatet är väldigt komiskt i mina ögon! :)
Ratatosk skrev:...
(För det eventuella fall att någon är intresserad av återföra diskussionen till ämnet kan annars nämnas att Gunnar i annan tråd har bidragit med info om hur LoCo-möten fungerar nu, såväl som hur man lätt får fullständig information om de möten som varit, inklusive IRC-logg om man vill.)
...
Hur lätt är det att hitta den här tråden Lite info om LoCo-mötena > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=59408 egentligen, bland alla de andra trådarna. Om det nu är viktig tråd så ska den naturligtvis klistras! Varför finns den "Att göra"-listan där den nu finns > http://ubuntu-se.org/drupal/node/3955 Det stället är inget man precis ramlar över... :)


Du kan jämföra med hur det såg ut när jag och flera andra medlemmar var aktiva. Se > Omröstningar > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=231
Nu vill jag inte påstå att det egentligen hände så mycket i praktiken, men i vilket fall så var det inte svårt för en ny medlem att få en inblick i vad vi sysslade med. Det var framförallt supporten som det var fart på och det var en trevlig avdelning. Jag anser att en bra support för Ubuntu är den bästa reklam Ubuntu kan få och det är ju det som är syftet med det här locot, vad jag vet!


Ditt arbete med BankID har jag följt och även länkat till från ubuntu.se, hoppas jag till 99%. :)
När jag ser något bra här på ubuntu-se.org så länkar jag gärna, pompado hade gjort ett fint arbete som jag blev inspirerad av, t.ex.


Jo, det verkar som att flertalet tror eller försöker ge sken av att IRC-mötena alltid har funnits. De kom till i början på 2011 ungefär, så IRC-mötena är inget självklart för att locot ska fungera. Att vi bytte till IRC-möte var för att det skulle ge poäng när vi ska ansöka om att bli ett "godkänt" loco. Det var alltså inte för att IRC-mötena skulle vara effektivare eller bättre på något sätt.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

Jag tar det som du blev intresserad av, i ett separat inlägg.
Ratatosk skrev:...
Jo, det handlar om att du nu, Rune.K, i denna tråd väljer att angripa även supporten här. (Hur var det nu med att hålla sig till sakfrågan för tråden? Handlade inte den om formerna för LoCo-möten? Eller gäller inte heller den regeln dig, utan bara andra?) Och då kan jag inte låta bli att känna dina frikostiga angrepp mot Linuxanvändare på detta forum, där du inte brukar hålla till, vina lite om öronen på mig själv också. Visserligen har, som sagt, mitt eget bidrag till supporten varit ytterst marginellt, men ett par gånger gick jag faktiskt själv in i just de långa och utdragna supporttrådar som du nu dömer ut som exempel på usel support.

Och jag måste fråga dig, har du alls läst de supporttrådar du nu talar om? Man tycker ju att för nästan vem som än verkligen läst de trådarna i sin eländiga och trista helhet så borde det vara ganska uppenbart att orsakerna till att de är så långa och utdragna (och tenderar att leda till klena resultat) nog kanske ligger i annat än dålig support.

Och så säger du:
Rune.K skrev:Du vet vulfgar, att om man inte har något konstruktivt att tillföra i en supporttråd så håller man tyst i den tråden. Tyvärr så har de duktiga supportörerna försvunnit...
Men hur konstruktivt var egentligen ditt eget enda bidrag till nämnda trådar? Du föreslog utskrift med Linux Mint, i stället för med Ubuntu, detta efter att det hade konstaterats att skrivaren funkade lika illa i Windows som i Ubuntu! Borde du inte strängt tagit, Rune.K, enligt den regel du själv nämner nu, ha hållit tyst i tråden? I stället för att i onödan göra den ännu längre än den redan var?
Du skriver "Och jag måste fråga dig, har du alls läst de supporttrådar du nu talar om?" Har du själv läst de aktuella trådarna? jag har iallafall gjort det! ;)

Du skriver "konstaterats att skrivaren funkade lika illa i Windows som i Ubuntu!" är det verkligen sant?

Jag läste nämligen det här
Tjadden skrev:Gunnar

Jag fick skrivaren rätt installerad i natt och tro inte att den fungerar i Win 7 "för det gör den inte!!" Mer än att jag får fram det förtrycka på arken men den skrivna texten foljer inte med!
De skrift jag visade upp här är utskriven ifrån LibreOffice direkt ute på nätet!
Inte på något annat ställe, för det är den enda skrivaren som fungerar men, till synes svaga färger rubrikerna borde varit svarta efter originalet.

OBS! det jag sa till Broder Tuck var att jag inte heller på Win 7 kunde installera skrivaren.
innan jag svarade i tråden. Källa > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 70#p477570



Nollställ ditt filter som du har fått här på ubuntu-se.org och läs trådarna om skrivaren med objektiva ögon!

Behövs det verkligen så många supportörer för att hjälpa en medlem att installera en skrivare i Ubuntu, inte konstigt att trådarna blir långa och utdragna. ;)

Det förekommer t.o.m klagomål på att frågeställaren inte har ställt sin fråga på "rätt sätt". LOL
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"