Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av vulfgar »

Visst har irc-möten funnits sen start av LoCot, det var irc-möten som var beslutande när jag kom med 2006 så det är absolut ingen ny företeelse. Däremot så övergick LoCot under en längre period att istället fatta beslut via tex forumet, jag är lite osäker om när, tror det var kring 2007. Periodvis riktades kritik mot att LoCot var för inriktat på bara forumet under den perioden. Så småningom återinfördes mötena igen så småningom, det kan möjligtvis ha varit kring 2011.

Iofs spelar väl det mindre roll när/hur detta gjordes men det är bra om fakta som anges är någorlunda korrekta.
-----
@Ratatosk, tack för ett lysande inlägg!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:Visst har irc-möten funnits sen start av LoCot, det var irc-möten som var beslutande när jag kom med 2006 så det är absolut ingen ny företeelse. Däremot så övergick LoCot under en längre period att istället fatta beslut via tex forumet, jag är lite osäker om när, tror det var kring 2007. Periodvis riktades kritik mot att LoCot var för inriktat på bara forumet under den perioden. Så småningom återinfördes mötena igen så småningom, det kan möjligtvis ha varit kring 2011.

Iofs spelar väl det mindre roll när/hur detta gjordes men det är bra om fakta som anges är någorlunda korrekta.
-----
@Ratatosk, tack för ett lysande inlägg!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Du har bra koll, vulfgar. Och framförallt att du är ärlig. Du får en :-* för det! :)

Du är i stort sett den enda som inser betydelsen av att ha lite ordning och reda. Flertalet här, ser annars forumet som en liten diskussionsklubb där de övar sin argumentationsteknik och trolleriförmågor. Det finns förstås undantag, t.ex morpa med översättningen som äntligen har kommit igång, trots att den bromsades i ett par år. Det finns även en och annan i supportavdelningen som också gör ett bra jobb, trots att det är flera medlemmar som tror att supportavdelningen är någon sorts privat twitter-konto, fy bubblan för det.


Lao Tzu ville också ha lite ordning på grupperna för ett tag sedan, han behövde ha lite rättigheter men han var tydligen inte betrodd, trist att innegänget ska vara så tight...


Hoppas du kommer ihåg vilkens förslag det var att ha en separat avdelning för Omröstningar > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=231


Ratatosks inlägg var bra, men lite trist att han "angriper" mej för ett kanske onödigt inlägg i den lååånga tråden om tappad färg i skrivaren, utan att se Hjalmarssons smått hysteriska inlägg direkt efter mitt
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Rune.K skrev:Hej Tjadden!

Så här hade jag gjort:

Laddat ner den nya Linux Mint 17.1 med Cinnamon och provat att skriva ut från LibreOffice Writer ifrån den LiveCDen.
Hej Rune.K!

Var på väg att säga: "kul att du tittar in", men sedan såg jag ovanstående. Vad har du för belägg för att ett byte till en annan distribution skulle lösa problemet i den här tråden? Och även om du skulle kunna peka på något skäl till att det finns någon som helst poäng med att göra så, tycker du det är ett lämpligt råd till Tjadden?
Källa > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 45#p478145
som dels är helt klart onödigt och där han dessutom nedvärderar Tjadden. Ni bör se upp med sådana überaktiga tendenser. Det här är ett ubuntuforum och inte ett windowsforum!


Skickat från min Lenovo G580 via Firefox 35.0
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av HakanS »

Rune.K

På vilket sätt skulle allt du klagar på bli bättre om vi slopar IRC-mötena?

För övrigt tycker jag denna tråd gått över till att bli en meta-debatt (en debatt om hur debatten förs).
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Sv: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:Rune.K

På vilket sätt skulle allt du klagar på bli bättre om vi slopar IRC-mötena?

För övrigt tycker jag denna tråd gått över till att bli en meta-debatt (en debatt om hur debatten förs).
Du kan ju börja med att svara på frågan/uppdraget/testet jag har ställt tidigare i den här tråden! Hoppas att du förstår att det är lämpligt att vi tar frågorna i tur och ordning.
Rune.K skrev:...
Det är roligt att de som har vågat svara i den här tråden tycker att irc-mötena fungerar och vissa tycker t.o.m att de fungerar bra.

Så låt oss göra ett test. Du kan väl plocka fram 4 för dej viktiga beslut som har tagits på irc-mötena genom åren. Hoppa över BankID och översättningen. Det bör inte ta lång tid om nu ircmötena har fungerat på ett modernt och rationellt sätt. Du ska förstås redovisa hur arbetsgången har varit, från idé, kontroll av intresset, diskussion, beslut och framförallt själva genomförandet av idén.
Källa > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 08#p478408

Frågan som du ställde,
HakanS skrev:...
Kanske skulle möten via t.ex Hangouts bli mindre "torra" och formella?
det vet jag inte vem du ställde den till. Jag har inte klagat på att IRC-mötena är torra. Källa > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 33#p478233
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av bittin »

Jag tycker ircmöten är najs, dock var det några år sedan jag var med på ett nu, då jag haft fullt upp med annat och glömt av dom lite :P
då jag mest kör Debian och Mint nu
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förberedande diskussionstråd om att slopa IRC-mötena

Inlägg av Rune.K »

De flesta tycker att IRC-mötena fungerar bra eller OK, men det är bara tyckande som kommer fram. ;)

När jag frågar om transparens, så är det ingen som kan svara på det.

Det här vore också intressant att få svar på "att redovisa hur arbetsgången har varit, från idé, kontroll av intresset, diskussion, beslut och framförallt själva genomförandet av idén.". Där kan man lägga till efterkontroll, dvs att den som har åtagit sej uppdraget verkligen genomför det inom rimlig tid.

Är det inte dags att sluta med att enbart tycka.
Visa upp resultaten istället!
T.ex som Hjalmarssons lösning av en bug > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=59454
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"