Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av serafim »

Ratatosk skrev:Efter viss sökning tror jag mig ha hittat den s.k. eIDAS-förordningen, EU:s förordning 910/2014 på nätet. (Vilken, såvitt jag förstår, redan gäller som lag, övertrumfande medlemsstaternas nationella lagar.)
Jag har skummat dokumentet, det finns i min samling av dokument, c:a 750 st, och det är utomordentligt trist läsning (liksom många av de andra dokumenten). Jag hittade inget matnyttigt. Mest definitioner av olika slag och uppräkningar om vad man måste och inte behöver göra, krav på tillförlitlighet hos certifikat och anordningar för att hantera och generera certifikat och vad som blir konsekvenserna då tillförlitligheten inte är tillräcklig.
En intressant uppgift var faktiskt datum då tidigare förordningar upphör att gälla men jag orkade inte läsa in mig på vad det var för förordningar eftersom de troligen handlar om samma saker (och är lika trist läsning). 42 sidor och sååå tråkigt att jag inte mindes vad jag läste 5 sidor tidigare.
Det intressanta med datumen var just uppgiften om att den senaste förordningen faktiskt upphäver tidigare förordningar och att hänvisningar till dessa tidigare förordningar ska anses gälla den nu publicerade förordningen.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av serafim »

Förresten, dokumentet innehöll även paragrafer om vad i dokumentet som kunde eller inte kunde övertrumfas av nationella bestämmelser.
Jag kan minnas en del fel och andra kanske hittar något matnyttigt...
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:Sedan är jag lite osäker på "föreläsningarna". Det kan säkert finnas intressanta saker bland det som sägs där, och gissningsvis ges också tillfälle till frågor till föreläsarna. Men spontant känns väl de varianter som kallas "dialog", "samtal" och "frågestund" som dem där man antagligen får störst chans att eventuellt göra sin egen stämma hörd.
Jo, det låter rimligt. Samtidigt är ett av syftena med att delta att lyssna och lära. Vi åker ju inte dit för att som fullfjädrade experter på hela ämnesområdet tala om för de andra hur allt skall fungera.
Ratatosk skrev:Jag tror dock att det är bra om vi innan vi fattar något definitivt beslut om att eventuellt dela upp oss på flera parallella pass, och hur, har åtminstone en grundidé om vad det är som i så fall, från vår sida, ska föras fram i varje individuellt pass. (Även om den eller de som på egen hand väl befinner sig där, sedan kan tvingas improvisera solo.)
Tror det blir svårt, med tanke på att vi vet så lite om respektive pass.

Låt oss inte lägga ribban för högt. Vi är hyggligt samspråkade vid det här laget om vilka budskap vi vill sända, och vi får ta de tillfällen som bjuds att göra så. Sedan är ju själva konferensen inte den sista möjligheten vi har att påverka. Om vi knyter intressanta kontakter, kommer det säkert att handla om att fortsätta bearbetningen efteråt.

Vi får som sagt prata vidare i morgon kväll. Skall bli kul att träffa er andra, och se vad ni är för några filurer egentligen. :)

/ Gunnar
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av Osprey »

Pressreleasen ligger ute här och del 1 av delegationen sitter på tåget mot Stockholm... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av serafim »

Osprey skrev:Pressreleasen ligger ute här och del 1 av delegationen sitter på tåget mot Stockholm... :)
Strålande (både pressreleasen och att du är på väg hit)!

Du fick förresten ett PM...
世良比無
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av Broder Tuck »

Osprey skrev:Pressreleasen ligger ute här och del 1 av delegationen sitter på tåget mot Stockholm... :)
+ 1 Tumme upp ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av morpa »

Hoppas att gårdagen var intressant samt också gav något konstruktivt!
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av serafim »

Vi som deltog, gunnar, mumintroll, osprey, ratatosk och serafim, kommer var och en ge sin syn på vad vi åstadkom/uppnådde och sedan gör vi en sammanställning som blir den officiella versionen.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av serafim »

Jag såg att mumintroll redan lagt upp sin redogörelse direkt på den långa tråden. Ska vi alla göra det? I och med att E-legitimationsdagen är passerad har (väl) den här tråden tjänat ut sitt syfte?
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Jag såg att mumintroll redan lagt upp sin redogörelse direkt på den långa tråden. Ska vi alla göra det? I och med att E-legitimationsdagen är passerad har (väl) den här tråden tjänat ut sitt syfte?
Det låter bra tycker jag, jag tror att det blir mer levande och målande då, än om vi sammanställer något mer formellt. Det är nog bra om vi kan förmedla lite av känslan som vi själva upplevde där också...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Planering E-legitimationsdagen 4 feb 2015

Inlägg av Lao Tzu »

Då Bank-ID-tråden är så hiskeligt lång passar jag på att tacka Mumintroll, Serafim,Ratatosk,Gunnar och Osprey för att ni tog er tid att gå på seminarierna. En får hoppas att Kaplan faktiskt tog till sig av allt Mumintroll hade att säga och inte bara var sådär artig och sen glömmer allt igen. Bra att du var på honom, Mumintroll!
Även om det är ett arbete i motvind kan det kanske lyckas. Plattformsneutralt borde vara grundläggande för myndighetsutövande (vilket jag tycker ID-utfärdande borde räknas som).

:kram:
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"