Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Ubuntu-se.org firar 10 år i år.

Hipp, hipp, hurra . . . . .

Året var 2005 och under det året arbetade de första entusiasterna fram en gemenskap bland de svenska ubuntuanvändarna. I dagarna är det 10 år sedan.

Redan under 2004 började enskilda personer i Sverige att få upp ögonen för det nya linux­opera­tivet Ubuntu och under 2005 arbetade man fram en grundläggande struktur för det som skulle komma att bli vår gemenskap i Ubuntu.

Dessförinnan hade man mötts på engelskspråkiga IRC-kanaler och maillistor, men under 2005 tog de tag i att få till stånd en svenskspråkig mötesplats på förekommande platser.

De organiserade upp sig på olika håll för att driva på Ubuntus närvaro i sverige.
Det fanns ytterligare några Linux/Ubuntuplatser runt denna tid, men en grupp valde att arbeta för det som kom att bli Ubuntu-se.org. Vår gemenskap.

Augusti månad kom att bli en speciell månad för dem. Under augusti 2005 startades en egen maillista. Man var mycket aktiv på IRC och på andra mötesplatser som Ubuntu.com tillhandahöll.

Den 16:e augusti 2005 . . .
fick man ett erkännande från Ubuntu centralt och utsågs av dem till ett nationellt LoCo. Local Community.

En knapp handfull år senare upphörde visserligen erkännandet som nationellt LoCo pga att vi här inte längre var lika aktiva på IRC och Ubuntu.coms egna mötesplatser.

Försök till att höja närvaron där för vår gemenskap har gjorts, men det har inte slagit igenom fullt ut sett ur Ubuntu.coms synvinkel, så för närvande är vi en ”vanlig” gemenskap tillsammans med ytterligare några svenska sådana. Ingendera ses som ett erkänt nationellt LoCo.

Den 16:e augusti 2005 går ändå till historieböckerna som datumet för det första godkännandet av ett svenskt Ubuntu-LoCo. Oavsett vad som sedan händer.

I november samma år startades sedan det forum som alltsedan dess har kommit att bli vår mötesplats här på nätet.

Vill du läsa mer om de första årens historia, kan du följa denna länk. Fram till 2009.
http://ubuntu-se.org/drupal/node/1381
Längst ned på varje sida kan du växla årtal för historiebeskrivningen.

Vill du följa det som hände på maillistan, följer du denna.
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-se/

Stort Tack, till de första entusiasterna som arbetade fram ubuntu-se.org och till dem som följt i deras spår och har lagt ned massor av tid och energi på att föra gemenskapen framåt.

/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för tillbakablicken med anledning av jubileet, Tukken! Hade nog varit kul att vara med när det startade. Mer av pionjärkänsla än idag, förmodar jag.

Angående det där med godkänt eller verifierat LoCo:

Å ena sidan tycker jag vi borde vara ett sådant. Även om aktiviteten inte är så hög som vi skulle önska (vilket vi för övrigt har gemensamt med större delen av Ubuntu-gemenskapen), spelar vi i högsta divisionen när det gäller översättningar, och vi erbjuder högklassig support på svenska i en vänlig atmosfär.

Samtidigt tror jag inte det spelar någon större roll. När vi ville ha pengar för E-legitimationsdagen så fick vi det. De bedömde syftet, och ingen frågade om det svenska LoCot är godkänt.

Det som betyder något är aktiviteten. Att få saker gjorda.

Man kan ju bli Ubuntu-medlem individuellt. För ett tag sedan yttrade jag mig över en ansökan om Ubuntu-medlemsskap för en kille i Taiwan. Skulle vara trevligt att få göra samma sak på en svensk ansökan. ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Tack för de vänliga orden.
Ja, nog finns ni ett gäng som fortfarande håller fanan högt och arbetar föredömligt på att utveckla vår gemenskap. Tack för det.
Ditt exempel på att söka medlemsskap och få det bedömt, det var helt nytt för mig. Festligt att se. Men verkar att vara lite väl höga krav.

Det jag minns att vi i sverige har haft, men bara liknande, det var när vi en gång i begynnelsen kunde ansöka om att bli en ubuntero.
Något mer, än bara en användare. Jag blev godkänd.

Förmodligen svindlande nära ett underkännande . . . . 8) ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Inlägg av johanre »

Ja, Broder, jag har många gånger tidigare varit imponerad av din förmåga att hålla ordning på historiken i ubuntu-se.org gemenskapen, du sviker inte heller nu: Tack för påminnelsen och tillbakablicken!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Inlägg av Broder Tuck »

Tack, Johan. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Broder Tuck skrev:Ditt exempel på att söka medlemsskap och få det bedömt, det var helt nytt för mig. Festligt att se. Men verkar att vara lite väl höga krav.
Hmm.. Läste du på sidan Membership? Vad är det som får dig att känna att kraven är väl höga?
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Inlägg av morpa »

Broder Tuck skrev:;D

Ubuntu-se.org firar 10 år i år.

Hipp, hipp, hurra . . . . .



/tukken
Kul med en genomgång, tack :D

Vi kanske inte gör allt och mest, men det vi gör, gör vi bra! 8)
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ubuntu-se.org firar 10-års jubileum i augusti.

Inlägg av bittin »

Riktigt rolig gemenomgång och om 14 dagar är vi officellt 10 galet undra hur länge man själv hängt här och hjälpt till med olika saker, minns att jag översatte lite Ubuntu och Gnome saker förut, men just nu pillar jag mer med Mozilla saker varit med på 3-4 ölträffar för folk här, riktigt trevligt forum jag har er att tacka för mycket, hoppas man träffar några här i från nästa helg då man hjälper till på GUADEC på Lördagen och Söndagen 8-9:e Augusti :)
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"