Ang eventuellt byte av serverhosting för ubuntu-se.org

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Ang eventuellt byte av serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av johanre »

I senaste gemenskapsmöte viewtopic.php?f=251&t=60220 väcktes frågan om huruvida vi inte skulle överväga att flytta server hostingen av ubuntu-se.org in under ubuntu.com's vingar.

Jag har gemensamt med JoWa haft en diskussion med ubuntu.com's support. Och i korthet så är ubuntu.com i en liten förädringsfas, så att det som står här https://wiki.ubuntu.com/LoCoHosting inte riktigt är aktuellt längre. Det ser numera ut så här:
  • Drupal blir vi av med, och det ersätts i så fall av Wordpress
  • Det finns wiki funktionalitet om vi vill ha det
  • phpBB forumet tappar vi, vi hänvisas istället till ubuntuforums.org / forums.ubuntu.com där ett subforum för Sverige Locot kan skapas. Det ges inga möjligheter att läsa in gammal data från vårt befintliga forum
  • Vi får ingen ssh / skal inloggning till servern
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ang eventuellt byte av serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Det blir inget spontant Hurra (!) från min sida.
De sista två punkterna i ditt inlägg talar för motsatsen.
Inte heller känns forumlayouten särdeles upphetsande.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ang eventuellt byte av serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av Osprey »

Det låter helt klart som att det bästa vi kan göra är att köra kvar så länge som möjligt på befintlig lösning, det vill säga så länge det finns någon kvar som är villig att drifta den.

Främsta anledningen tycker jag är det att vi inte kan få in det gamla från forumet. Nuförtiden tillkommer det väsentligt mindre nya inlägg än vad det gjorde en gång i tiden. Detta gör att det kommer att ta en väldigt lång tid innan ett forum hos Canonical innehåller lika mycket information som det här, om det ens någonsin kommer att göra det...

I praktiken innebär det ju att vi kommer att flytta över all ny aktivitet till det nya forumet, samtidigt som behöver/bör hålla liv i det här för att inte tappa bort allt bra här. Men detta innebär också en mycket konstig situation när folk hittar saker här i det gamla forumet, men är tvungna att ställa frågorna i det nya. För att köra båda forumen öppna för inlägg parallellt är det absolut ingen vinst med på något sätt...

Så min förhoppning är att vi skippar Canonical och fortsätter hålla liv i det här, så länge det finns de som vill ställa upp och drifta det....

I framtiden kan det hända att vi tvingas till att flytta över till Canonical, men som det är nu så förefaller det som att det blir en klar försämring oavsett hur man vänder och vrider på det. Det hade givetvis varit i ett annat läge om vi redan från början eller för länge sedan har flyttat över, men nu är det som det är....

Byte av teknik är nog inga större problem och inte heller ändrade förutsättningar etc. men just det att vi inte kan flytta över befintlig data dit, gör att vi förlorar väldigt mycket på en flytt..... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ang eventuellt byte av serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Instämmer med Tukken och Osprey.

Samtidigt, för att riktigt förstå vad detta handlar om, skulle jag vilja veta:
  1. Har vi anledning befara att den/de som idag ställer upp med serverkapacitet kommer att upphöra göra så i närtid?
  2. Innebär den nuvarande lösningen väsentligt mer jobb för serveradmins än vad en Canonical-lösning skulle göra? Är det i så fall ett av skälen till att frågan väckts?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Ang eventuellt byte av serverhosting för ubuntu-se.org

Inlägg av johanre »

Kan väl passa på att nämna:
  • Jag håller med om de åsikter som har framförts, just forumhistoriken är värdefull att behålla.
  • Jag kan tänka mig jobba vidare med drift av servern för ubuntu-se.org men ser gärna att det är fler än jag.
  • Jag vet inte varför frågan om ett serverbyte kom upp men tycker det är vettigt att vi åtminstone har koll på alternativen.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"