Skapa användare i Lubuntu

Generella frågor om Lxde, och Lubuntu.
beolandin
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 okt 2013, 11:48
OS: Ubuntu

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av beolandin »

När jag nu körde SOFTWARE UPDATER i Lubuntu 12, blev jag erbjuden att uppgradera den till 13.04!
Törs jag göra det? Jag vill ju inte förlora den fungerade Lubuntu 12!?

BeO
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av Osprey »

En Lubuntu 12 uppgraderad till 13.10 är ju inte nödvändigtvis exakt likadan som en nyinstallerad 13.10, så viss finns det en viss möjlighet att du kan få en 13.10 där allt funkar precis som det ska. Men givetvis finns det också risk att eventuella brister som finns i 13.10 dyker upp.....

Har du utrymme på disken så kan du ju lätt ta en exakt kopia av din Lubuntu 12:a med "dd" och sedan uppgradera till 13.10. Skulle någonting krångla så kan du snabbt rulla tillbaka den sparade 12:an. Det utrymme som krävs för detta är motsvarande storleken på din root-partition för Lubuntu 12...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
beolandin
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 okt 2013, 11:48
OS: Ubuntu

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av beolandin »

Tack Osprey. Men nu kommer det fram vilken novis jag är:
Om du med "dd" menar Deja Dup, så säkerhetskopierar den en gång i veckan, men jag vet inte om jag kan återställa med den. Försvinner inte alla program då? Det är väl bara min "home" som säkerhetskopieras och kan återställas? Då menar du att jag (om uppgraderingen inte fukar) ska installera 12.04 först, med DejaDup, för att sedan återställa "home" i den nya installationen, och därefter hämta alla programmen. Det är väl så "dd" fungerar, eller hur? ::)
beolandin
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 okt 2013, 11:48
OS: Ubuntu

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av beolandin »

Förlåt. Nu skrev jag fel. Jag kan ju inte återställa allt med "dd", eller hur?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av Osprey »

Nope, med "dd" menar jag Linux/Unix kommandot "dd" som man kör i terminalen. Med det kan du skapa en helt exakt kopia av en disk eller parition, inklusive bootblock och UUID...

Låt säga att du har en 12:a som du funderar på att uppgradera som ligger på /dev/sda1. Då blir det så här om du ska spara en kopia med "dd";
  1. Starta upp en annan partition.
    .
  2. Ta en kopia av sda1 med dd;
    sudo dd if=/dev/sda1 of=kopia-av-sda1.dd conv=notrunc
    .
  3. Starta om och prova att uppgradera 12:an på sda1
    .
  4. Om det blir bra så kan du rensa bort kopian du tog eller behålla den.
    .
  5. Annars så återställer du 12:an med;
    sudo dd if=kopia-av-sda1.dd of=/dev/sda1 conv=notrunc
dd är ett mycket kraftfullt och trevligt verktyg om man använder det rätt, men man bör också vara medveten om att det är typ, lite brutalt och fullkomligt hämningslöst.

Till skillnad från backupverktyg och "vanliga" kommandon så bryr dig dd inte det minsta om vad det är den kopierar och den har ingen som helst uppfattning om sådant som filer och mappar. Det du gör är helt enkelt att du talar om för den adressen till var något börjar och vart det ska och sedan tar dd byte för byte hela vägen och kopierar det, utan att som sagt bry sig det minsta om vad som står i byte:n eller vad det är.

Du kan t.ex utan vidare skriva sönder vad som helst inklusive den partition du just startat upp med den, men använder man dd rätt så är den guld värd (se ovan).

Den fil du skapar i steg #2 ovan, blir exakt lika stor som partitionen, eftersom dd tar varenda byte från början till slut på partitionen, inklusive det utrymme som är oanvänt i partitionen.

Men som sagt, tar du en sådan kopia av partitionen innan du uppgraderar så är det hur enkelt som helst (se steg #5) att återställa allt om det inte blir bra... :)

(Och tänk nu på att skriva rätt partition om du provar, eftersom jag bara gissade på "/dev/sda1")...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
beolandin
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 okt 2013, 11:48
OS: Ubuntu

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av beolandin »

Nu blev jag verkligen osäker.
Jag har 12.10 i dev sda3
och 13.10 i dev/sdb4
0ch linux-swap i dev/sdb5
och extended i dev/sdb2.
Nu startade jag 13.10(sdb4) och körde kommandot i UXTerm.
Sedan jag skrivit in mitt lösenord väntade jag i 7 minuter (tills skärmen slocknade) utan att det skrevs någon text i terminalen.
Nu är min fråga:
1. Kopierade "dd" utan att något syntes i terminalfönstret?
2. Kan jag kontrollera om det finns en kopia?
3. Vågar jag uppgradera 12:an utan att veta att jag lyckades med kopieringen?

Hoppas på ditt fortsatta tålamod!

BeO
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av Osprey »

beolandin skrev:1. Kopierade "dd" utan att något syntes i terminalfönstret?
2. Kan jag kontrollera om det finns en kopia?
3. Vågar jag uppgradera 12:an utan att veta att jag lyckades med kopieringen?
dd ger inte det minsta av ljud eller information ifrån sig när den kör, det kan ta timmar innan den är färdig och först då skrivs det ut något.

När den är färdig kan man kontrollera resultatet genom att montera det som en disk och se så att allt verkar vara med.

Alltså för att uppgradera 12, med en backup som säkerhet:
  1. Kör dd med:
    sudo dd if=/dev/sda3 of=lubuntu12.dd conv=notrunc
    .
    Ta det lugnt ett par timmar och laga lite mat eller läs en god bok och titta bara till lite då och då om "dd" har skrivit ut något om "poster in", "poster ut" och hur mycket den kopierat...
    .
  2. Kontrollera backupen med:
    sudo mount lubuntu12.dd /mnt
    .
    Kika sedan runt på "/mnt" så att filen monterades ordentligt och så att allt ser ok ut. Att den överhuvudtaget monterades, borde i sig indikera att allt gick bra och att du har en fullständig kopia av en disk/partition. Glöm inte att avmontera backupen med "sudo umount /mnt" när du är färdig...
    .
  3. Om allt gått bra så här långt så har du en komplett kopia av lubuntu 12 som du enkelt kan återställa med:
    sudo dd if=lubuntu12.dd of=/dev/sda3 conv=notrunc
    .
    Enda risken är att du får laga mat en gång till eller läsa samma bok igen om du inte har fler, för det kan ta ett par timmar... ;)
Om du vill se hur "dd" beter sig och vad den skriver ut, så kan du prova det innan med t.ex;
dd if=~/.bashrc of=/dev/null conv=notrunc
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
beolandin
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 okt 2013, 11:48
OS: Ubuntu

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av beolandin »

Jodå. Efter cirka 40 minuter kom be skedet om att det kopierats och som du skriver...något om "poster in", "poster ut" och hur mycket den kopierat...
När jag sedan skrev in kommandot för att kolla fick jag följande text:
mount:fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock på /dev/loop0, codepage eller hjälpprogram saknas, eller annat fel. I en del fall kan användbar information hittas i syslog - prova dmesg I tail eller något liknande.
- - - -
Jag provade istället att installera om 13:10 - först ovanpå den befintliga, vilket inte fungerade - sedan på en rensad patition formaterad med ext4 och markerad som /
Döm om min förvåning! Senaste installationen (den sjunde i ordningen totalt) fungerade nästan. Enda problemet är att jag måste start den med "återställning" varje gång, för att den ska fungera. Men då är det inget problem med grafiken längre. RENA RAMA LOTTERIET att installera Lubuntu 13:10.
Nu undrar jag bara om jag kan "återställa" Lubuntu 13:10 en gång för alla, så att jag kan starta normalt. Har kört en Boot Repair Disk, som jag hämtade någonstans för ett bra tag sedan, men det hjälper inte.
Jag får tydligenacceptera att jag måste "återställa" 13:10 varje gång jag startar den, även om det känns otrevligt. Nu har jag i alla fall fungerande Lubuntu 12:10, Lubuntu 13:10 och WinXP i datorn. :D
BeO
beolandin
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 okt 2013, 11:48
OS: Ubuntu

Re: Skapa användare i Lubuntu

Inlägg av beolandin »

TACK SKA NI HA FÖR ALL HJÄLP!
Jag har tre operativsystem i min dator: Lubuntu 12.04, Lubuntu 12.20, Lubuntu 13.10.
I båda12:orna fungerar DVD bra med Kaffeine. Men i 13 kan jag inte köra med helskärm.
Eftersom det även är i 13.10 som jag har problem med grafiken vid streaming, så har jag nu dragit slutsatsen att det är mitt integrerade Intel grafikkort som inte klarar det nya Lubuntu. Återstår att se om jag ska skaffa annat grafikkort eller annan dator. Jag har en nära vän som är vad de kallar riktig Linux-nird - som fick mig att börja med Linux. Han är också övertygad att det integrerade grafikkortet i min gamla dator inte klarar det senaste Lubuntu.

TRÅDEN ÄR HÄRMED AVSLUTAD.

BeO
Skriv svar

Återgå till "Lxde (Lubuntu)"