Nätverksikon försvunnen

Generella frågor om Lxde, och Lubuntu.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Hej!

Efter någon uppdatering försvann nätverksikonen för tråd o trådlöst från
Skrivbordets Panel.
Nätverken fungerar, på inloggningsskärmen finns en ikon (pil upp pil ned) klick på den =>
Anslutningsinformation
Aktiva nätverksanslutningar med flikar för:
Trådbunden o Trådlös

Det är en ikon med denna funktion som saknas på Panel, Aktivitetspanel, Systemdocka.....

Har kikat runt på några trådar men...

Har provat med att återinstallera div saker som har med nätverket att göra utan resultat:
network-manager-gnome m.fl.
dhcpcd-gtk
indicator-application-service
indicator-messages-service

Inställningar för skrivbord, Program som startas automatiskt:
Nätverk och Indicator Application iklickade.

Körde

dpkg --list|grep network-manager
ii network-manager 0.9.8.8-0ubuntu7 amd64 network management framework (daemon and userspace tools)
ii network-manager-gnome 0.9.8.8-0ubuntu4.3 amd64 network management framework (GNOME frontend)
ii network-manager-openvpn 0.9.8.2-1ubuntu4 amd64 network management framework (OpenVPN plugin core)
ii network-manager-openvpn-gnome 0.9.8.2-1ubuntu4 amd64 network management framework (OpenVPN plugin GNOME GUI)
ii network-manager-pptp 0.9.8.2-1ubuntu2 amd64 network management framework (PPTP plugin core)
ii network-manager-pptp-gnome 0.9.8.2-1ubuntu2 amd64 network management framework (PPTP plugin GNOME GUI)

och

ps -ef|grep Network
root 773 1 0 09:57 ? 00:00:02 NetworkManager
root 871 773 0 09:57 ? 00:00:00 /sbin/dhclient -d -sf /usr/lib/NetworkManager/nm-dhcp-client.action -pf /run/sendsigs.omit.d/network-manager.dhclient-eth0.pid -lf /var/lib/NetworkManager/dhclient-58ec4d91-523c-4119-95ea-e7074be384fc-eth0.lease -cf /var/lib/NetworkManager/dhclient-eth0.conf eth0
nobody 1121 773 0 09:57 ? 00:00:00 /usr/sbin/dnsmasq --no-resolv --keep-in-foreground --no-hosts --bind-interfaces --pid-file=/run/sendsigs.omit.d/network-manager.dnsmasq.pid --listen-address=127.0.1.1 --conf-file=/var/run/NetworkManager/dnsmasq.conf --cache-size=0 --proxy-dnssec --enable-dbus=org.freedesktop.NetworkManager.dnsmasq --conf-dir=/etc/NetworkManager/dnsmasq.d
root 1488 773 0 09:57 ? 00:00:00 /sbin/dhclient -d -sf /usr/lib/NetworkManager/nm-dhcp-client.action -pf /run/sendsigs.omit.d/network-manager.dhclient-wlan0.pid -lf /var/lib/NetworkManager/dhclient-a0d4eca9-5298-44bd-9f2b-90d95f993694-wlan0.lease -cf /var/lib/NetworkManager/dhclient-wlan0.conf wlan0
root 1490 773 0 09:57 ? 00:00:00 /sbin/dhclient -d -6 -N -sf /usr/lib/NetworkManager/nm-dhcp-client.action -pf /run/sendsigs.omit.d/network-manager.dhclient6-eth0.pid -lf /var/lib/NetworkManager/dhclient6-58ec4d91-523c-4119-95ea-e7074be384fc-eth0.lease -cf /var/lib/NetworkManager/dhclient6-eth0.conf eth0
root 1871 773 0 09:57 ? 00:00:00 /sbin/dhclient -d -6 -N -sf /usr/lib/NetworkManager/nm-dhcp-client.action -pf /run/sendsigs.omit.d/network-manager.dhclient6-wlan0.pid -lf /var/lib/NetworkManager/dhclient6-a0d4eca9-5298-44bd-9f2b-90d95f993694-wlan0.lease -cf /var/lib/NetworkManager/dhclient6-wlan0.conf wlan0
nils-er+ 6701 6633 0 12:33 pts/0 00:00:00 grep --color=auto Network

Vad göra nu?
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Installera lubuntu-desktop och starta om.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Installera lubuntu-desktop och starta om.
Tack för rappt svar :D

Sagt o gjort.....

Att avinstallera Abiword mm får jag väl stå ut med :P

Installation klar, återstart =>

Tji Nätverksikon :'(
Varken i Inloggningsskärmen med nytt utseende eller på Skrivbordet med gamla utseendet.

Nätverken fungerar dock (både tråd o löst),
testade med att dra ut nät sladden o kolla på vad Evolution tyckte om det.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Broder Tuck »

Lubuntu vet jag inget om.
Inte heller vad du har för desktopvariant.
Men i grunden ligger kanske Gnome, så eventuellt kan denna sida vara något matnyttigt på vägen att återställa din panel.

Det här avser iofs Ubuntu.

Ett kommando där, skulle kunna vara att testa det här kommandot i en terminal

Kod: Markera allt

pkill gnome-panel
Jag håller tummarna för dig. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Vad händer om du skriver nm-applet i ett terminalfönster?
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Broder Tuck skrev:Lubuntu vet jag inget om.
Inte heller vad du har för desktopvariant.
Men i grunden ligger kanske Gnome, så eventuellt kan denna sida vara något matnyttigt på vägen att återställa din panel.

Det här avser iofs Ubuntu.

Ett kommando där, skulle kunna vara att testa det här kommandot i en terminal

Kod: Markera allt

pkill gnome-panel
Jag håller tummarna för dig. /tukken
Tack för tips :)

LXDE desktop, Openbox Configuration manager kan ändra div utseende på skrivbord mm.

Har inte vågat mig på Ubuntu kommmandot pkill.... ännu
Går ev förlorad panel att återstarta?
Senast redigerad av 1 Nilleb, redigerad totalt 7 gånger.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad händer om du skriver nm-applet i ett terminalfönster?
nm-applet i terminal =>



Just det, ingenting händer terminalen frös ???
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nilleb skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad händer om du skriver nm-applet i ett terminalfönster?
nm-applet i terminal =>

Just det, ingenting händer terminalen frös ???
Det bekräftar iofs att kommandot existerar. ;)

Låt oss kombinera min idé att köra nm-applet med Tukkens förslag att använda pkill. Alltså:

pkill nm-applet
nm-applet &


Dvs. stäng först en eventuell nm-applet-process, och starta en ny process - förhoppningsvis med följd att indikatorn dyker upp. &-tecknet gör att nm-applet-demonen startar som en separat process, dvs. den stängs inte när du stänger terminalfönstret.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Osprey »

Då jag har råkat ut för att nm-applet försvunnit, så har det oftast berott på att koden i den inte har sådär strålande bra felhantering. När den startar upp så tittar den igenom systemet efter vilka nätverksenheter som finns och antagligen skickar den iväg någon fråga till dem och förväntar sig då ett svar. Om detta svar inte kommer så verkar den inte ha någon timeout, utan den hänger sig helt enkelt och väntar i all oändlighet på det svar som aldrig kommer att komma...

Detta har jag bland annat råkat ut för när jag haft "konstiga" saker inpluggade i någon av USB-portarna. De konstiga sakerna behöver egentligen inte alls vara så konstiga, det räcker med att det är något som nm-applet tror att den ska hantera, men som i själva verket är något helt annat. Exakt hur den avgör vad den tror att den ska hantera vet jag inte, men jag har åkt på det för bootbara USB-minnen och lite annat...

Det här är alltså isåfall precis samma bakomliggande problem som då volymkontrollen försvinner och förmodligen är det ganska lätt att åtgärda. Men jag har inte tittat i källkoden där så jag vet inte exakt hur den är uppbyggd och hur man fixar det...

Så om inte Gunnars lösning ovan funkar, så kan du prova att dra ur alla USB-grejor du inte behöver för tillfället och se om den startar upp bättre...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Osprey skrev:Då jag har råkat ut för att nm-applet försvunnit, så har det oftast berott på att koden i den inte har sådär strålande bra felhantering. När den startar upp så tittar den igenom systemet efter vilka nätverksenheter som finns och antagligen skickar den iväg någon fråga till dem och förväntar sig då ett svar. Om detta svar inte kommer så verkar den inte ha någon timeout, utan den hänger sig helt enkelt och väntar i all oändlighet på det svar som aldrig kommer att komma...

Detta har jag bland annat råkat ut för när jag haft "konstiga" saker inpluggade i någon av USB-portarna. De konstiga sakerna behöver egentligen inte alls vara så konstiga, det räcker med att det är något som nm-applet tror att den ska hantera, men som i själva verket är något helt annat. Exakt hur den avgör vad den tror att den ska hantera vet jag inte, men jag har åkt på det för bootbara USB-minnen och lite annat...

Det här är alltså isåfall precis samma bakomliggande problem som då volymkontrollen försvinner och förmodligen är det ganska lätt att åtgärda. Men jag har inte tittat i källkoden där så jag vet inte exakt hur den är uppbyggd och hur man fixar det...

Så om inte Gunnars lösning ovan funkar, så kan du prova att dra ur alla USB-grejor du inte behöver för tillfället och se om den startar upp bättre...
Tack för info och tips :D

Odygdig som jag är så började jag med det lättaste:
Kopplade bort USB skrivare och USB mus.
Återstart => ingen förbättring :(

På et igen, med de andra tipsen ovan.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Broder Tuck skrev:Lubuntu vet jag inget om.
Inte heller vad du har för desktopvariant.
Men i grunden ligger kanske Gnome, så eventuellt kan denna sida vara något matnyttigt på vägen att återställa din panel.

Det här avser iofs Ubuntu.

Ett kommando där, skulle kunna vara att testa det här kommandot i en terminal

Kod: Markera allt

pkill gnome-panel
Jag håller tummarna för dig. /tukken

Har samlat mod ;D

pkill gnome-panel
följt av:
gnome-panel
gav:
Programmet "gnome-panel" är för närvarande inte installerat. Du kan installera det genom att ange:
sudo apt-get install gnome-panel

Då har vi kollat det :)
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Nilleb skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad händer om du skriver nm-applet i ett terminalfönster?
nm-applet i terminal =>

Just det, ingenting händer terminalen frös ???
Det bekräftar iofs att kommandot existerar. ;)

Låt oss kombinera min idé att köra nm-applet med Tukkens förslag att använda pkill. Alltså:

pkill nm-applet
nm-applet &


Dvs. stäng först en eventuell nm-applet-process, och starta en ny process - förhoppningsvis. med följd att indikatorn dyker upp. &-tecknet gör att nm-applet-demonen startar som en separat process, dvs. den stängs inte när du stänger terminalfönstret.
Tack för tips :)

Så här blev det:

pkill nm-applet
nm-applet &
[1] 2834

I övrigt inget, har dock inte startat om ännu......

Edit

Har startat om =>

Ingen förändring dvs tji nätverksikon :'(

PS Real reality påkallar uppmärksamhet, å då uteblir jag från tråden då och då ::)
Är en periodare på traktorskruvning, har problem med tre pkts hydrauliken på plogtraktorn. Jo, här finns det snö!
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Broder Tuck »

Nilleb skrev:. . . . Jo, här finns det snö!
Hu va . . . 8) :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Osprey »

Nilleb skrev:Är en periodare på traktorskruvning, har problem med tre pkts hydrauliken på plogtraktorn.
Jamen det där låter ju riktigt kul ju!! :D

Så jag har försökt göra en liten insats här med att kolla i källkoden. Hittar (givetvis) inget uppenbart fel direkt, men för att kanske hjälpa till med felsökningen, så kollar den i tur och ordning:

  • Ethernet
  • WiFi
  • Modem (här verkar t.ex GSM och CDMA ingå)
  • Bluetooth
  • WiMax

Så om den skulle hänga sig i något av dessa steg, så dyker det förmodligen aldrig upp någon liten ikon i panelen. Den har dock någon form av timeout, men jag är inte helt säker på vad timeouten egentligen är kopplad till. I koden kallas det för "animation_timeout"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Broder Tuck skrev:
Nilleb skrev:. . . . Jo, här finns det snö!
Hu va . . . 8) :kram:
Snö är kul till skillnad för den regnperiod och det blask man utsätts för söderut :D
Har bott en "vinter" i Gtb och många år i Karlskoga och mellansverige.
Prova gärna en riktig vinter i norr :kram:
Glöm bara inte 8) för vårsolen är skarp :D
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Nilleb »

Osprey skrev:
Nilleb skrev:Är en periodare på traktorskruvning, har problem med tre pkts hydrauliken på plogtraktorn.
Jamen det där låter ju riktigt kul ju!! :D

Så jag har försökt göra en liten insats här med att kolla i källkoden. Hittar (givetvis) inget uppenbart fel direkt, men för att kanske hjälpa till med felsökningen, så kollar den i tur och ordning:

  • Ethernet
  • WiFi
  • Modem (här verkar t.ex GSM och CDMA ingå)
  • Bluetooth
  • WiMax

Så om den skulle hänga sig i något av dessa steg, så dyker det förmodligen aldrig upp någon liten ikon i panelen. Den har dock någon form av timeout, men jag är inte helt säker på vad timeouten egentligen är kopplad till. I koden kallas det för "animation_timeout"...
Att jag inte visste att du gillar traktorskruvning tidigare, då hade jag bjudit hit dig ;D
Jag har hållit på i flera dagar (drygt hela påskhelgen) med felsök och tfn samtal till verkstad. Slutligen för att gräva mig ned till hydraulcylindern under hyttgolvet, men nu ligger den obducerad i bitar i kofferten för trsp till hydrauldoktorn. Puuuuh ;)

Nå åter till nm-applet

Har provat att, stänga av:
Ethernet
WiFi o Bluetooth (samma hårdvaru knapp på HP Pavilion dv 9700, köpt 2007)

Modem o WiMax finns mig veterligt inte på burken.

Men tji nätverksikon efter återstart.

PS Hur få tillbaka den inloggningsskärm som fanns före installering av lubuntu-desktop som inte hade någon effekt på problemet. Ursprunglig installation: Ubuntu 14.04 och LXDE. DS
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Osprey »

Den ursprungliga inloggningsskärmen borde du kunna få tillbaka med:

Kod: Markera allt

sudo /usr/sbin/dpkg-reconfigure lightdm
...där du väljer vilken display-manager som ska hantera inloggningen (jag vet inte vilken du hade från början)...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:Den ursprungliga inloggningsskärmen borde du kunna få tillbaka med:

Kod: Markera allt

sudo /usr/sbin/dpkg-reconfigure lightdm
...där du väljer vilken display-manager som ska hantera inloggningen (jag vet inte vilken du hade från början)...
Nja, det där kommandot handlar om att växla mellan visningshanterare (t ex lightdm eller gdm).

@Nilleb: Såvitt jag nu förstår, så hade du Ubuntu med LXDE från början. (Jag utgick från din forumprofil där du angett att du kör Lubuntu.) Gissningsvis hade du då inloggningsskärmen unity-greeter innan, och när du installerade lubuntu-desktop, så följde lightdm-gtk-greeter med.

För att gå tillbaka till unity-greeter kan du helt enkelt avinstallera lightdm-gtk-greeter (och starta om).

sudo apt-get purge lightdm-gtk-greeter
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Osprey skrev:Den ursprungliga inloggningsskärmen borde du kunna få tillbaka med:

Kod: Markera allt

sudo /usr/sbin/dpkg-reconfigure lightdm
...där du väljer vilken display-manager som ska hantera inloggningen (jag vet inte vilken du hade från början)...
Nja, det där kommandot handlar om att växla mellan visningshanterare (t ex lightdm eller gdm).
Jomen ser du, det du i själva verket gör i det läget är att bestämma vilken visningshanterare som inloggningsskärmen ska använda och med andra ord hur den ska se ut... vilken du själv vill ha sedan när du loggar in är en helt annan sak...

[EDIT] Men i övrigt så har du antagligen rätt i det du skriver ovan angående "greeter" osv. (om man redan har lightdm som inloggningshanterare alltså)... ;)

Hela definitionen av hur det ska se ut, finns väl i /etc/lxdm/default.conf tror jag...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nätverksikon försvunnen

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det sista du nämner låter LXDE-specifikt (har inte den filen).

Så här mycket vet jag:

Om du installerar - och aktiverar - gdm, så får du den inloggningsskärm ("greeter") som ingår i det paketet. gdm var tidigare default i Ubuntu, men byttes ut mot lightdm någon gång mellan 10.04 och 12.04 (förutom i Ubuntu GNOME).

I paketet lightdm ingår inte själva inloggningsskärmen, utan det finns tre separata paket för den:
  • unity-greeter, vilken som man kan misstänka är default för Unity-skrivbordet.
  • lightdm-gtk-greeter - default i Xubuntu och Lubuntu (och förmodligen även i andra varianter)
  • lightdm-kde-greeter - default i Kubuntu
Skriv svar

Återgå till "Lxde (Lubuntu)"