Återgång till tidigare kernel

Generella frågor om Lxde, och Lubuntu.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Återgång till tidigare kernel

Inlägg av edfast »

Hej,

en fråga/ett problem som kräver lite bakgrundsinfo. Har ett tag kört Peppermint 6 med W.10 på en Lenovo från 2010, och planerade nu att dualboota på samma sätt på en ny Asus med M Core. Det visar att kärnan (3.16.4x) inte klarar av att hantera högupplösande skärm, eller om det är intels nya videodriver, och att man måste uppgradera till 3.19.x.

(Eller vid varje start byta ut 'quiet splash' mot 'nomodeset' och sedan försöka läsa myrskriften som blir följden av att köra i 3200x1800 upplösning. Tråkigt!)

För att testa detta önskade jag först provköra på min gamla Lenovo och installerade den senare kärnan efter anvisningar i ett Mint-forum. Det gick fint att start och köra, men systemet blev avsevärt långsammare i starten. Det började söka efter ett btrfs-filsystem, som Lenovon inte har och inte kan hantera, och vid uppstarten meddelade det att 'ACPI PCC probe failed' vilket även detta beror på äldre hårdvara, skall vara ofarligt men tar en evig tid att tröska igenom.

Detta var bakgrunden, nu till problemet: Jag gjorde ett försök att starta via en tidigare kärna, och avinstallera 3.19.x, för att slippa välja kärna vid varje uppstart. Trots start under 3.16.x kunde jag inte hitta den senare kärnan i Ubuntu Tweak, men lyckades ändå knasa ihop systemet så att datorn nu, från GRUB startar med den 3.19 eller 3.16 kärna jag väljer (har en av var), eller respektive 'recovery'-variant, går helt fram till start, men efter startrutinen blir skärmen svart. Dvs den tänder, men jag har inget grafiskt interface. Försök att starta GUIn med terminalkommandon funkar inte heller, men jag är osäker på syntax och allmänt otålig när jag inte får det att fungera. Alternativen i 'recovery'-optionen är genomgångna och körda utan framgång.

Frågorna är alltså två: 1. Hur får jag tillbaka en grafisk skrivbordsmiljö? 2. Hur kan jag nedgradera kärnan, dvs starta från 3.16.x som default?

Någon?

Med denna gång något uppgivna hälsningar; Håkan
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Återgång till tidigare kernel

Inlägg av Hund »

Lite sent svar, men hur har det gått för dig?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Återgång till tidigare kernel

Inlägg av edfast »

;D Ännu senare svar: Fick inte till det utan gav upp och bytte till en annan distro, någon Mint tror jag, och med den så funkade - och funkar datorn - fortfarande och dual-bootar utan problem..
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Återgång till tidigare kernel

Inlägg av Hund »

Kanon! :D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Lxde (Lubuntu)"