Problem att stätta in programkällor (AVSLUTAD!!!)

Generella frågor om Lxde, och Lubuntu.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Problem att stätta in programkällor (AVSLUTAD!!!)

Inlägg av Städarn »

Tjenare

Det jag trodde skulle vara ett snabbt jobb har tagit halva dagen men nu har jag nästan lyckats.

Nå, efter en tid så bestämde jag mig för att åter ta itu med min "lill dator" (P3 baserad). Efter ett misslyckat försök att installera AntiX (skit system med namn som låter som ett insektsmedel) Så beslutade jag att lägga in Lubuntu 13.*. Detta fungerade inte över WiFi men med fast förbindelse så fungerade det.

Systemet är gammalt ja, men jag fick på förslag att upgradera till Lubuntu 13.10. OK, det fixar jag väl tänkte jag och startade installationen. Men det fungerar bara tills det är dags att ställa in programkällor visade det sig. Installationsverktyget misslyckas att söka upp "http://security.ubuntu.com/dists/saucy-security/* . Det finns ett par punkter här men jag sammanfattade dem med en asterix. Verktyget skyller på nätverksproblem (hos mig alltså) men min internetanslutning fungerar bra. Vet inte vad som kan orsaka problemet men jag frågar expertisen här. Har inte tid att titta på datorn innan fredag eller lördag så det brådskar inte.
Senast redigerad av 2 Städarn, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem att stätta in programkällor

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du verkar alltså ha installerat Lubuntu 13.04, vars stöd upphörde för länge sedan, och sedan blev du föreslagen att uppgradera till 13.10 som inte heller stöds.

Att installera 13.04 var fel från början. Skaffa en sticka eller DVD-skiva med Lubuntu 16.04 i stället och börja om från början.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Problem att stätta in programkällor

Inlägg av Städarn »

Hm, OK det får jag kanske göra. Trodde kanske att man kunde uppgradera i omgångar tills man kom till aktuell version. Nå, tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem att stätta in programkällor

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det går i teorin, men då det handlar om versioner som inte stöds, skulle det bli rätt krångligt. Och i synnerhet som du inte behöver tänka på att spara någon data, är det betydligt enklare och bättre att göra som jag föreslog.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Problem att stätta in programkällor

Inlägg av Städarn »

Jag testade med att skapa en USB sticka men det ville inte BIOS läsa in, det dög bara med CD/DVD. Hade ingen DVD skiva så jag testade att lägga ett annat (mindre) system till CD men det ville inte "Skapa uppstartsdisk" veta av. Tydligen nobbar dessa 2 program allt som inte är Ubuntu/Linux mint. Och unetbootin pratar bara med USB och hårddiskar. :P Nå, får köpa en DVD och testa till helgen.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Problem att stätta in programkällor (Nu med nytt eleländ

Inlägg av Städarn »

Köpte DVD skivor idag men det var ju klart att ingen av mina maskiner skulle acceptera +R skivor. >:( . Nå, så var det med det. 150:- i sjön. Tänkte bara testa en teori innan jag ger upp: Unetbooting kan har ju 2 olika val, USB och hårddisk. Men hur fungerar det i praktiken? Vad händer om jag laddar ner ISO-filen och låter Unetbootin lägga den till hårddisken på den aktuella maskinen? Kommer maskinen att bli bootbar med Lubuntu 16 eller ej? (Ursäkta att jag inget begriper). Det står en del i wikin https://sourceforge.net/p/unetbootin/wiki/howitworks/ men jag förstår mig inte så mycket på det.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem att stätta in programkällor (Nu med nytt eleländ

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Har aldrig använt UNetbootin, och kan inte kommentera om det.

Men om datorn inte kan läsa dina DVD+R, så kan det vara värt att nämna att ISO-filen för Lubuntu 14.04 får plats på en CD. Enklaste sättet att bränna en ISO till en CD (i varje fall i Ubuntu) är att från Filer högerklicka och öppna med "skrivare för diskavbilder".
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Problem att stätta in programkällor (Nu med nytt eleländ

Inlägg av Städarn »

Det är ogärna jag protesterar men det gjorde den inte. Jag laddade ner i386 desktop avbilden härifrån: http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/relea ... 4/release/ och den blev 788,5MiB stor. Det gick inte att bränna till en 800MiB stor CD. I vart fall inte med brasero och xfburn.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem att stätta in programkällor (Nu med nytt eleländ

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pröva den ursprungliga, som är på 683 MiB. Får du den på plats, kan du sedan uppgradera på vanligt sätt.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Problem att stätta in programkällor (Nu med nytt eleländ

Inlägg av Städarn »

Testar i helgen. Återkommer.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Problem att stätta in programkällor (AVSLUTAD!!!)

Inlägg av Städarn »

Nä, det gick naturligtvis inte heller! >:D Att laptopen inte startade på skivan var väl inte så konstigt, det var tydligen något i hårdvaran som inte fungerade, men den fungerade inte i desktoppen heller. Jag valde att testa Lubuntu eller att installera det men sedan blev det stopp. Inget hände, inget lästes från cd:n. Så nu skiter jag i detta!! Jag har annat att göra än att sitta här och slösa bort tid och cd-skivor! Jag får väl köra med det system som ligger på den nu, Lubuntu 13, trots att det är gammat och inte uppdateras längre. Om någon vill fösöka analysera felet så var så god, jag bryr mig inte längre om att försöka felsöka. :evil:

Tack och adjö.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem att stätta in programkällor (AVSLUTAD!!!)

Inlägg av Ratatosk »

  1. I det sista fallet, då skivan inte funkade i någon av två datorer, så var det väl helt enkelt något som gick fel antingen vid nedladdningen eller också vid bränningen. Det är otur då det blir så, men sådant händer ju faktiskt. Du kan väl alltid köra feltest av skivan (det alternativet finns väl då du startar?). Att första steget, nedladdningen, blev rätt kan du också kolla med de kontrollsummor, MD5 och andra, som finns på sidan du länkade till.
     
  2. Även om väl Gunnar redan har varit inne på ämnet: Den version, 13.04, du först körde var nog nästan den sämsta tänkbara version du kunde ha valt. 12.04 hade säkert varit bättre. D.v.s. om det ändå är så att du vill "bränna skivor för framtiden", ta då för allt i världen en LTS-utgåva! (Alltså en utgåva med jämnt årtalsnummer + ".04".) Lubuntu 12.04 är nog strängt taget inte riktigt stödd heller, tror jag. Ordinarie Ubuntu 12.04 har stöd t.o.m. april 2017 men varianter av Ubuntu, som Lubuntu, brukar ha tre års stöd. Vad det då handlar om är att bassystemet naturligtvis stöds i fem år men Lubuntu-specifika paket i tre. Men en uppgradering från 12.04 till 14.04 borde rimligen inte vara några problem, tycker jag.
Vill du trots allt absolut försöka uppgradera 13.04 är det nog antagligen inte helt omöjligt. Den finns en hjälpsida om uppgradering av utgångna versioner. Men det verkar åtminstone för mig vara en onödigt krånglig omväg.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Problem att stätta in programkällor (AVSLUTAD!!!)

Inlägg av Städarn »

Hm, OK. Ni får ursäkta min ton men jag hatar saker som inte fungerar som det är tänkt från början. Vi tittar lite på de punkter som nämndes.

!. Jag gjorde först en skiva med brännarprogrammet Xfburn då jag läst i en guide att Brasero tycker om att göra fel vid bränningen. Denna skiva visade sig efter avslutad bränning fortfarande vara tom (!) varför jag misstänkte att bränningen trots allt inte fungerat. Nå, en gång ingen gång. Efter att jag följt rådet som Gunnar gav i sin senaste post (högerklicka och välj "Burn to disc" ) så blev det lyckat resultat. Jag testade inte med MD5 men jag trodde inte det var jätteviktigt (trots att det stod i guiden att det var klokt att göra så). Jag startade om den gamle datorn men tydligen blev det något problem med min M CPU så operativsystemet ville inte starta. OK, dålig dator då. I den stationära (äldre) kunde jag göra olika val varav de första är 1:Testa Lubuntu utan att installera, 2: Installera Lubuntu och 3: Felkontrollera CD skivan. Vilket val jag än gjorde resulterade i att skärmen blev svart men den gick inte i viloläge. Ingen data lästes från skivan och efter några minuter stängde jag av på knappen. Därav min stora frustration. Det värsta är att BIOS inte stöder boot från USB minnen.

2. OK, jag vet inget om de olika versionerna. Jag valde version 13 eftersom det var den jag hade på skiva sedan gammalt (den var ny då skivan bränndes). Då visste jag ingenting om långtidssupport och så vidare och jag har ingen jättekoll i dag heller. Jag trodde (som jag tidigare angivit) att jag kunde uppgradera tidigare. Att programmkällorna inte fungerar så hade jag i ärlighetens namn ingen aning om. ANledningen till att jag vill ha just Lubuntu är att det är ett "lätt" OS med LXDE. Hade bara den j-a Debian varianten AntiX fungerat som det skulle (klagade på något gällande GRUB vid första booten) så hade jag inte behövt gräva i detta nu.
Skriv svar

Återgå till "Lxde (Lubuntu)"