Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
14.04 Trusty Tahr är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i april 2014.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av HakanS »

Så om du vänsterklickar på en länk i mailet så startar Chromium upp men du får också upp ett filhanterarfönster som visar filer i "home/xxxx -recently used"?
Är det rätt uppfattat?
Blir det så i alla mail som innehåller länkar till webbsidor?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Håkan

När jag klickar på en länk read more, reply to eller hhtp länk så får jag frågan om jag ska använda den senast använda för att öppna den länk jag just vid tillfället vill öppna.

Jag har försökt att markera att dessa länkar ska öppnas med Chromium-Browser, vad som händer då är att webbläsaren delas upp i olika filer och då är frågan, vilken fil/filprogram i en webbläsare är det som möjliggör att den söker upp anvisade länkar?
Märkligt nog borde man känna till vilket program det är som gör att man kan klicka på länkar och dem dem hittas av webbläsaren. För närvarande har 5 read more hänvisningar som jag vill komma åt och 4 reply to som är viktigt för mig att kunna ta del av, men självklart har jag tagit del av innehållet i Ubuntu, men det är stökigt att byta operativsystem när man får hänvisning till att svara på kommentarer som har med mitt yrke att göra och i en del fall krävs snabba svar.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av mcNisse »

Jag fattar inte dina beskrivningar. Så jag ber dig vara tålmodig med mig.

Du använder dig av thunderbird som mailklient.
När du klickar på länkar i mailen får du upp en dialog som frågar dig om vilket program du vill använda? Men du får inte igång någon webläsare eller är det något annat som är problemet?

Vilket program som används att öppna en länk kan styras av det programmet som du kör.
Det är alltså det program som du kör som avgör vilket program som ska användas när du klickar på saker i det. Programmet kan välja att att fråga systemet om vilket program som ska öppnas för en viss typ av fil. Det är den inställningen som HåkanS har visat dig.

Vad menar du med att webläsaren delas upp i flera filer? Är det flikar/tabbar som du menar? Chrome/chromium har egenskapen att den kan starta med de flikar/tabbar som du hade uppe när den stängdes ner. Det går så klart att ändra om du vill.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

Rätt uppfattat av dig utom att jag blir hänvisad till home/xxxx och detta är sjukt, med frågan om senast använda, men inte någon fråga om vilken webbläsare, jag markerar Chromium och den godkänns inte, utan vill ha mer info om Chromium, det är det här jag nämner om att webbläsaren delas upp i filer. Jo jag vet, vad datorn vill är för mig rent snurrigt,
Jag har testat med Firefox och har samtidigt tagit bort Chromium och samma sak händer igen.
Tala om att jag har en bug som inte kan skilja på äpplen och päron, men jag får inte upp något besked att lämna in en bug rapport som brukar vara normalt.
Och inte blir jag gladare över när jag ominstallerade Thunderbird i Muon programcentralen så fick jag den på engelska och när jag då ska ändra på detta i Synaptic så får jag det här beskedet
E: Typ "echo" är inte känd på rad 2 i listan över källor /etc/apt/sources.list.d/ddebs.list
E: Källistan kunde inte läsas.
Gå till förrådsdialogen för att rätta till problemet.
E: _cache->open() failed, please report.
Och var hittar jag förrådsdialogen?
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av mcNisse »

Starta moun. Under Inställnings menyn (Settings på min dator) hittar du den, första valet. Men du har gjort något alvarligt fel när du lade till ddebs så jag rekomenderar att du tar bort den och uppdaterar. Sedan kan du testa att lägga tillbaka ddebs. Men gör det på rätt sätt...

Starta konsole (alt-f2 konsole) och kör dessa kommandon:

Kod: Markera allt

sudo rm /etc/apt/sources.list.d/ddebs.list
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Kör du verkligen kubuntu? Jag frågar bara för att jag inte har hört dig klaga på rekonq ;-) vilken är default browsern i kubuntu(och inte ens jag tycker om den) och att du har synaptic installerat...

Kan du visa hur det ser ut när du blir hanvisad till home/xxxx? Använd dig av tex knsapshot (alt-f2 ksnapshot).
Dessutom kan du gå in i systemsettings (alt-f2 systemsettings) och kolla vad du har för program för att öppna för text/html under File Assocations(jag kör engelsk version) och kolla inställningarna under Default Applications.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

Nu fungerar det med Thunderbird swe och Firefox webbläsare och länkarna read more, reply to och http länkar. Men hur det blir med Chromium återstår och se? Den väljer Firefox som jag helst inte vill ha, beroende på uteblivna tjänster ifrån Googles, t.ex automatisk översättning av hemsidor till svenska.
Och jag kommer in på Synaptic igen och märk väl Thunderbird var inte installerad? Inte för att jag kollade upp det innan, men så var det iaf.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

Thunderbird E-postklient gillar tydligen inte Chromium, länkar i Thunderbird sköter Firefox om och Chromium startar aldrig nät man får hänvisade länkar i mail, trots att Chromium är min dominrerande Webbläsare och första val.
Hur som helst fungera Kubuntu 13.10 som man kan önska sig, det finns tydligen en uppgradering på den, men var finns den att hämta?
Få se nu om jag kan installera Skype nu som inte gick tidigare att göra.
Och en sak till, det skulle vara kul att testa Mac4Lin i Kubuntu för att få en snyggare layout
Jag gillar inte knapparna och inte heller den grå färgen på ramarna till menyer och dylikt och dessutom så borde det vara ett annat typsnitt på texterna. En dator för mig ska vara en behaglig syn för ögat, vad vore livet utan vacker färg och form så konstnärlig begåvad jag är.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

Var hittar jag platsen där jag ska installera enligt denna text som jag tycker är en undermålig information!
"SuperKaramba kan inte fortsätta att köra temat. En eller flera nödvändiga komponenter i Kross-skriptarkitektur är inte installerade. Titta i temats dokumentation och installera nödvändiga Kross-komponenter"
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Antec »

Tjadden skrev:McNisse

Var hittar jag platsen där jag ska installera enligt denna text som jag tycker är en undermålig information!
"SuperKaramba kan inte fortsätta att köra temat. En eller flera nödvändiga komponenter i Kross-skriptarkitektur är inte installerade. Titta i temats dokumentation och installera nödvändiga Kross-komponenter"
Jag tror mcnisse kan det det är, vill man ha hjälp gäller det ju också att förklara bra! är det svårt att förstå så får man såklart mindre hjälp! Men det som är viktigt är att frågor om hjälp här är frivilliga att besvara :)
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Antec »

Därför måste man väga alla ord man skriver för att underlätta och ge bra information, Jag tycker själv jag har svårt att förstå det du skriver, kan man förklara bra så är det fler som kan hjälpa! :)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Hej, Antec

Då ska du veta att det är även svårt att förstå vad ni som besvara frågor menar för något och allra helst som något är självklart för er och tror att man inte behöver vara övertydlig, så vill jag nog påstå att ibland fattar man inte hälften vad ni skriver för något.
Bortsett dig som har varit en stor hjälp för mig.
Som det där jag undrar över nu?
"SuperKaramba kan inte fortsätta att köra temat. En eller flera nödvändiga komponenter i Kross-skriptarkitektur är inte installerade. Titta i temats dokumentation och installera nödvändiga Kross-komponenter"
förstår du det här språket, inte jag iaf. "Titta i temats dokumentation" Vilket tema var finns detta någonstans? Ordet "Kross-komponenter" denna benämning hittar jag inte någonstans i datorn och söka på det ordet ger inte något svar.
Jag försöker vara så klar och tydlig som möjligt och i brist på att inte kunna dataspråket och dess betydelse, då är det inte lätt för mig att förklara om hur och varför alla gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av mcNisse »

Tjadden skrev:McNisse

Nu fungerar det med Thunderbird swe och Firefox webbläsare och länkarna read more, reply to och http länkar. Men hur det blir med Chromium återstår och se? Den väljer Firefox som jag helst inte vill ha, beroende på uteblivna tjänster ifrån Googles, t.ex automatisk översättning av hemsidor till svenska.
Och jag kommer in på Synaptic igen och märk väl Thunderbird var inte installerad? Inte för att jag kollade upp det innan, men så var det iaf.
Enligt vad jag hittade med sökning på "thunderbird default browser" så kollar den i sina egna inställningar utifrån mimetyp. Jag kör inte thunderbird så jag kan bara hjälpa genom sökningar...
tex
http://askubuntu.com/questions/130158/h ... n-chromium

Superkaramba vet jag inget om.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

Tack för din hänvisning och det är inte ofta jag ger mig på att leka programerare, men jag lyckades genom att göra en configuration i Thunderbirds heliga gömma där man blir varnad i förväg för att göra ett misstag och ber en att vara ytterst försiktig.
Hur som helst så funkar det i Chromium att öppna länkar och kommer till rätt adress på Internet.
Det är tur att jag ger mig aldrig, tills jag löser de problem som kan uppstå i datorn, först när jag inser att göra det omöjliga, så ger jag upp.
Ett litet problem, jag får hänvisning om en ny Kubuntu för uppgradering, felet är bara detta, att jag får inte något gensvar av uppdateraren, fjärde försök och gång, nu utan resultat.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

Superkaramba är i princip en Gadjetcentral där man kan hämta små kul prgram, men inget av dem vill fungera och inte förstår jag den här texten om när var och hur!
"SuperKaramba kan inte fortsätta att köra temat. En eller flera nödvändiga komponenter i Kross-skriptarkitektur är inte installerade. Titta i temats dokumentation och installera nödvändiga Kross-komponenter"
Var då någonstans? I temaprogrammet Superkaramba finns inte någon knapp om komponenter att installera behövliga filer och dem som redan är installerade har jag uppdaterat i Synaptic och några andra krossfiler finns inte. Moment 22 vill jag kalla det på sätt och vis.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av mcNisse »

Finns det ingen vanlig widget som fungerar för det du vill. Tex högerklicka på desktoppen och välj "add widgets..." sedan kommer det upp en knapp där man kan välja att ladda ner flera.
(Du måste låsa upp widgets först om du har dem låsta)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av HakanS »

13.10 är fortfarande under utveckling. Kanske är det därför som Superkaramba inte fungerar.
Varför vill du använda 13.10 istället för 13.04?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

HakansS

Att jag valde version Kubuntu 13.10 gjorde jag för att lära mig Kubuntu ingående
och då ska man ha ett operativsystem som är en utvecklingsversion.
Kanske av en erfarenhet när man traglade med Ubuntu 8.04 som sannerligen var ostabil då lärde jag mig massor om Ubuntu.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

Widget är inte ens installerat, men jag kollade och är osäker på vilka filer jag ska installera.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av mcNisse »

Tjadden skrev:McNisse

Widget är inte ens installerat, men jag kollade och är osäker på vilka filer jag ska installera.
Det som superksramba Gör är att visa widgtets på skrivbordet. Allt på panelen är widgets. Det mesta på skrivbordet är widgets. Så det jag undrade var om du var ute efter en widget som bara finns i superkaramba eller om du kan hitta en liknande via det enkla sättet som jag beskrev....

Jag tror att widget översätts till grafiska komponenter. Men jag kör aldrig svensk locale om jag kan undvika det;)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

Superkaramba ber om installation av saknade filer och det finna fyra som inte är installerade av widgetfiler, men jag har svårt att tro att det är någon av dem.
Men jag har avinstallerat Superkaramba tills vidare, till att det kommer uppgradering eller uppdateringar av densamma.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion"