Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
14.04 Trusty Tahr är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i april 2014.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Det står i förhandsskriften att Kubuntu 13.10 ska vara enkel att köra och inte minst för nybörjare?
Men jag håller inte med om detta, varför ska man göra ett moment extra för att få det kommando man begär än tidigare och inte minst varför finns det inte en programförklaring på, att så här ska man göra nu för att hitta det man söker efter, alltså man har krånglat till det i onödan!
Det enda jag kan komma på är väl att systemmakarna har gjort Operativsystemet driftsäkrare och just därför dessa extra moment, för ännu har jag inte träffat på någon bug. som inte har löst sig självt, av de tre jag fått, som kanske inte ens ska räknas som en bug. Min E-postklient frös stängde ner den och startade om den och sedan var den ok igen.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av mcNisse »

Vad är det för extra moment?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Okej, du har inte Kubuntu, så här är det, t.ex när man får epost av någon och de har hänvisat till en webbsida som då har en blåad adress och man klickar på den så kommer den hänvisade sidan upp.
Nu ska man först högerklicka och kopiera länkadress och då kommer en meny upp där jag tror att länkadressen går till, jag klickar på av mig vald webbläsare och nu som först får jag upp önskad hemsida på nätet.
Det finns fler exempel som är krångligare att komma till, även lokalt.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av mcNisse »

Tjadden skrev:Okej, du har inte Kubuntu, så här är det, t.ex när man får epost av någon och de har hänvisat till en webbsida som då har en blåad adress och man klickar på den så kommer den hänvisade sidan upp.
Nu ska man först högerklicka och kopiera länkadress och då kommer en meny upp där jag tror att länkadressen går till, jag klickar på av mig vald webbläsare och nu som först får jag upp önskad hemsida på nätet.
Det finns fler exempel som är krångligare att komma till, även lokalt.
Så fungerar det inte i 4.10. Och jag tvivlar på att det fungerar på det viset i 4.11 eftersom det vore en stor försämring av arbetsflödet.

Den menyn som kommer upp när kopierar en länk är en del av klipper. Du kan enkelt av stänga av 'Clipboard actions' om du högerklickar på saxen i systtray. Jag tycker personligen att clipboard actions är användbara men irreterande om man bara vill kopiera länken och inte följa den.

Du kan enkelt ändra standardbrowser genom att starta systemsettings och ändra i default applications. Alternativet är att du ändrar filassosiatinerna. Men det är betydligt fler ställen att ändra på.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

McNisse

JoWa kommer inte med några kommentarer i frågan och han som har en tråd om 13.10 han har inte visat något intresse för dessa frågor vilket är synd.
Nåväl det är som jag säger och det är att att krångla till en enkel sak i onödan, men det kanske har med operationssystemets stabilitet att göra och är en förbättring trots allt?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Med de här kommandona är det tvärnit read more och reply to .....
i båda fallen hamnar jag på home/xxxx -recently used?
Ack så dumt, de senast använda siterna är ute på webben och vad ska de ha med mitt lokala home att göra?
Hjälp mig och lösa detta problem den som kan!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Med de här kommandona är det tvärnit read more och reply to .....
i båda fallen hamnar jag på home/xxxx -recently used?
Ack så dumt, de senast använda siterna är ute på webben och vad ska de ha med mitt lokala home att göra?
Hjälp mig och lösa detta problem den som kan!
Var kör du dessa kommandon? I vilket program?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Jag kan få dessa kommandon i samband med hänvisade Webbsidor till min E-post klient
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av HakanS »

Vilket e-post-program använder du? Är det länkar i e-post-meddelandet som heter "read more" och "reply to" som du trycker på?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Jag har Mozilla Thunderbird och javisst kan jag få dessa två kommandon.
I Ubuntu 12.04 så är det inga som helst problem att klicka på dem så kommer man till hänvisad adress så det har ingenting med Thunderbird att göra. Jag har nämligen även Ubuntu 12.04 med samma E-postklient.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av HakanS »

Hur ser inställningen ut i Kubuntus:
Systeminställningar - Standardprogram - Webbläsare ?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Chromium ansluter till nätverket med hjälp av datorns systemproxyinställningar.
Den har jag som webbläsare, Firefox är installerad men de använder jag aldrig.
Alla standardprogram fungerar bra, inga problem med dem.

Och betänk att vanliga webbadresser det fungerar att nå , även om det inte är omedelbart som normal, att klicka på en och man hamnar på rätt webbsida.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Antec »

hej Tjadden
förlåt att jag lägger mig i, jag förstår du är frustrerad, mycket av det beror nog på missförstånd, själva Saucy är egentligen Ubuntus utveckling här, Kubuntu är nått annat! Pratar man Saucy menar egentligen Ubuntu 13.10, Kubuntu är en helt annan sak och därför blir det svårt för dej att få svar, jag kan absolut inget om Kubuntu själv tyvärr, men det finns såklart folk här som är duktiga på det också!! Men det här forumet heter ju Ubuntu-se.org och har egentligen inte så mycket med kubuntu som man vill! :)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Hej, Antec

jag förstår, visst misstänkte jag detta som du beskrev, men så tänkte jag så här, att ni som kan Ubuntu mycket bra har väl också testat Kubuntu,
Jag måste säga att Kubuntu 13.10 är verkligen finurligt genomtänkt, nästan som om de har lyssnat på mina åsikter hur jag tycker att en dator ska jobba, alltså det vete tusan om jag inte stannar och kör Kubuntu en tid framöver, för hur det än är så älskar jag att testa varenda program i datorn, ibland kraschar det, men mycket sällan numer.
Och jag får väl se om Kubuntu har sina svagheter, det blir jag nog varse om med tiden. Det enda jag inte får bukt med, är detta om read more och reply to och jag tror att det finns en enkel lösning på problemet, förmodligen hittar jag orsak om varför på egen hand, har fixat svårare problem än det här, men i övrigt fungerar alla program klockrent.
Jag kommer som första åtgärd genomföra inställningarna jag har med dem i Ubuntu 12.04 jag förmodar att de bör vara likadan inställning, men det upptäcker jag strax.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Antec »

Var bara försiktig att blanda ihop Kubuntu med Ubuntu för mycket så tror jag du kommer att gilla det du använder! :D
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av HakanS »

Tjadden: Ska du kunna få någon hjälp så får du svara på frågorna.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Chromium ansluter till nätverket med hjälp av datorns systemproxyinställningar.
Den har jag som webbläsare, Firefox är installerad men de använder jag aldrig.
Alla standardprogram fungerar bra, inga problem med dem.

Och betänk att vanliga webbadresser det fungerar att nå , även om det inte är omedelbart som normal, att klicka på en och man hamnar på rätt webbsida.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av HakanS »

Men nu var ju frågan hur ser inställningen ut i Kubuntus inställningsprogram:
Systeminställningar - Standardprogram - Webbläsare

Så här ser det ut hos mig:
dump20.png
dump20.png (64.42 KiB) Visad 8888 gånger
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Tjadden »

Ja det ser likadant ut och inte ser jag något fel, jag har även kontrollerat inställningarna i min E-postklient där proxy är inställt efter systemet.
Och hittar inte något som kan vara felinställt.
Men nåväl med standardprogram och inställningar vad har du att föreslå som kan rätta till det fel jag har med read more och reply to? Jag har testat förut men ingenting positivt händer felet kvarstår.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Var finns info om finesserna i Kubuntu 13.10

Inlägg av Antec »

Tänkte bara ladda in en nyhet för KDE älskare.. http://dot.kde.org/2013/08/20/plasma-media-center-1.1
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion"