Xenial Xerus (16.04 LTS)

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
14.04 Trusty Tahr är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i april 2014.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Xenial Xerus

Inlägg av johanre »

Tjadden skrev:Charmigt när "Programvara" inte har någon garanti på att fungera, åtminstone vill jag tycka det och allra helst som de rekommenderar GPL 3 som Licens, istället för den befintliga GPL 2 som inte är något bra?.
Det är säkerligen din - och förmodligen även de flesta andras - förväntan av hur programvara skall bete sig. Däremot kan jag tycka att det inte är helt rättvist; framförallt i fallet kring öppen källkods mjukvara där väldigt mycket av arbetet har gjorts med hjälp av frivilliga arbetsinsatser. Just pga att det är frivilliga ansträngningar så anser jag att det måste finnas lite utrymme och förståelse för att saker inte alltid blir 100% rätt. Och oftast så är det så att respektive gruppering som tillhandahåller en öppen källkod mjukvara, faktiskt även ger viss support genom att de gärna tar emot felrapporter och frågor, så länge man inte förväntar sig ett omedelbart svar.

Det är dock inte ett hinder i sig för att köpa support - även för mjukvara som är öppen källkod. Man ju t.ex. köpa support från Canonical för Ubuntu.

Och som slutkläm; vad gäller kommersiell mjukvara så är kvaliteten på mjukvaran inte garanterad där heller. Även i det fallet kan man ju köpa support.

Därmed inte sagt att du får garanterat felfri mjukvara genom ett {support}köp - erfarenheten säger att det i stort sett inte finns.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Xenial Xerus

Inlägg av johanre »

Tjadden skrev:Skype går inte att installera, för det finns inget delat Bibliotek.
Hur gör man då för att få med Skype i Biblioteket helt separat?
Kan du inte ange *exakt* vilket felmeddelande du får?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

johanre

Programvara vägra att installera Skype, för Skype kan innehålla inte fria komponenter!
Detta svar får man när man har varit ute på nätet för att hämta Skype.

Vad väljer man? När Programvara säger att program ifrån tredje part accepteras inte för att de kan-icke innehålla fria komponenter!
Bilagor
Skärmbild från 2016-04-07 12-00-54.png
Skärmbild från 2016-04-07 12-00-54.png (38.58 KiB) Visad 5009 gånger
Senast redigerad av 2 Tjadden, redigerad totalt 7 gång.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

johanre

"Därmed inte sagt att du får garanterat felfri mjukvara genom ett {support}köp - erfarenheten säger att det i stort sett inte finns."

Jo, tack, jag har ju även Win. 10
Köpta program som inte håller måttet vad programmet ska prestera!

I sak. undrade jag bara över varför man inte körde version 3? Var, det så att den fanns inte när man presenterade version 2?
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 7 gånger.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

johanre

Så här säger Sudo apt-get update?

E: Failed to fetch http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/dis ... d64.yml.gz Hash-kontrollsumman stämmer inte
E: Failed to fetch http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/dis ... x64.tar.gz Hash-kontrollsumman stämmer inte
E: Failed to fetch http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/dis ... d64.yml.gz Hash-kontrollsumman stämmer inte
E: Failed to fetch http://saimei.acc.umu.se/ubuntu/dists/x ... x64.tar.gz Hash-kontrollsumman stämmer inte
E: Vissa indexfiler kunde inte hämtas. De har ignorerats eller så har de gamla använts istället.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Xenial Xerus

Inlägg av johanre »

Tjadden skrev:I sak. undrade jag bar över varför man inte körde version 3? Var, det så att den fanns inte när man presenterade version 2?
Har inget klockrent svar där men:

* Linux kärnan är fortfarande - och kommer vara ett bra tag till - GPL v2.
* *Många* mjukvararor inom OpenSource världen är fortfarande GPL v2 licensierade.

Så det lär helt enkelt dröja ett bra tag innan en större Linux distribution byter fullt ut till GPL v3.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

Johanre och Gunnar Hjalmarsson

Angående Google Chrome Stable i 16.04.

Alldeles nyss Visade Terminalen det här,

W: http://dl.google.com/linux/chrome/deb/d ... elease.gpg: Signature by key 4CCA1EAF950CEE4AB83976DCA040830F7FAC5991 uses weak digest algorithm (SHA1)
N: Skipping acquire of configured file 'main/binary-i386/Packages' as repository 'http://dl.google.com/linux/chrome/deb stable InRelease' doesn't support architecture 'i386'
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:Angående Google Chrome Stable i 16.04.

Alldeles nyss Visade Terminalen det här,

W: http://dl.google.com/linux/chrome/deb/d ... elease.gpg: Signature by key 4CCA1EAF950CEE4AB83976DCA040830F7FAC5991 uses weak digest algorithm (SHA1)
Som jag redan nämnt i ett svar till dig, kan du bortse från det.
Tjadden skrev:N: Skipping acquire of configured file 'main/binary-i386/Packages' as repository 'http://dl.google.com/linux/chrome/deb stable InRelease' doesn't support architecture 'i386'
Installerade du Chrome för 32 bitar?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

Gunnar

Jag är mån om att installera 64 bit.

Jag har Google Chrome Stable 64 bit (49 version

Allt verkar att fungera bra, utom Disqus hopplösa server som har problem med
min operatörs Router,
Där Avast Attiv. i Win 10 påstår att den är fel konfigurerad som min operatör förnekar.
Själv vet jag jag inte heller vilket fel isf det skulle handla om? I övrigt har jag ju inte några problem med andra webbsidor!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Xenial Xerus

Inlägg av johanre »

Tjadden skrev:Allt verkar att fungera bra, utom Disqus hopplösa server som har problem med min operatörs Router,
Där Avast Attiv. i Win 10 påstår att den är fel konfigurerad som min operatör förnekar.
Själv vet jag jag inte heller vilket fel isf det skulle handla om? I övrigt har jag ju inte några problem med andra webbsidor!
IOFS så är detta fel tråd (så starta gärna en ny tråd i frågan), men vad exakt säger Avast om din router?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

16.04 börjar bli ett riktigt trevligt OS som jag gillar mer och mer.
Klagan över att det saknas ett bra cleanings program har nu uppfyllts!

"Fslint Janitor"
Som rensar webbläsaren och lokala program.
Alternativen finns under rubrikerna.

Installerade paket
Felaktiga program
Namnkrockar
Temporära filer
Felaktiga symboliska länkar
Felaktiga ID
Tomma kataloger
Ostrippade binärer
Redundanta blanksteg

Ta bort, Välj, Spara rensa, lägg till, Sök, Avancerade sökparametrar.

I sak 16.04 verkar mycket stabilt. självklart har jag fått massor av uppgraderingar, som är naturligt när man kör en Beta version, men nu verkar det som det bara är naturliga säkerhets- uppdateringar.
Men jag är starkt kritiskt till "Programvara" där man har hoppat över att tala om vad det är för sorts program, mer än vilket område det gäller och inte någon hänvisning till webbsidan där man kan läsa genomgående vad programmet handlar om?
Dessutom har man tagit bort massor av program
även den sort som var naturligt att man laddade hem! Så räddningen kan vara Terminalen och Synaptic!
Hur som helst, jag rekommenderar verkligen Xenial Xerus 16.04 64 bit
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Xenial Xerus

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Xenial Xerus

Inlägg av JoWa »

För den som vill veta mer om snap-paket i Ubuntu 16.04: Snaps on classic Ubuntu Q&A with Olli Ries, i dag kl. 17.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Xenial Xerus

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Xenial Xerus

Inlägg av JoWa »

JoWa skrev:För den som vill veta mer om snap-paket i Ubuntu 16.04: Snaps on classic Ubuntu Q&A with Olli Ries, i dag kl. 17.
Ligger sedan i går på Tuben: https://www.youtube.com/watch?v=lHO8j8uo5Z4

En del intressant, men Michael Hall borde verkligen göra något åt den blinkande fläktlampan som lyser rakt in i kameran. :-X
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Xenial Xerus

Inlägg av JoWa »

Snapcraft 2.8.1

ANN: snapcraft 2.8 is now available

Versioner: https://github.com/ubuntu-core/snapcraft/releases

Snapcraft, som lanseras med Ubuntu 16.04, är det program man skapar Snap-paket med.

Snapcraft på GitHub: https://github.com/ubuntu-core/snapcraft
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

Nu har jag en längre tid kört 16.04 och hittat en del nyheter vilket är bra givetvis, allt som förenklar saker och ting att använda sitt OS är mer än välkommet.
Jag har inte något Unity även om det går att ladda in, vilken fördel skulle det ge att ta in det.
Jag gjorde det på försök, då blev det strul och jag fick göra en ominstallation.
Eftersom jag är van med Unity med tidigare Ubuntu versioner så har det fungerat bra.

Nu kommer frågan, kan man avinstallera något som tycks störa Unity, jag vet inte vad för program det skulle gälla? I så fall vilket program det skulle gälla har jag försökt lista ut och funderat på Gnome vilket är fel visade det sig.

Jag gjorde något i registret under Gnome och helt plötsligt mina hemmappar hamnade på skrivbordet och försöker jag att ta bort dem, så försvinner de allihop och blir totalt utav med dem?
Så vad gör man nu, jag blir ju tvungen att ha dem kvar på skrivbordet!
Jag tycker det är konstigt att de inte är kopior utan mina originalmappar, så jag har två identiska mappar av samma sort?
Jag försökte dra dem till hem, men det går inte att flytta dem, mer än till papperskorgen.

Så nu har jag två ting att undra över, vad är det bästa jag kan göra åt de två situationerna?

LÖST!
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Pink Panther »

JoWa skrev:Oracle har väl inte startat någon process alls, än. Om de gör det, blir det dock inte roligt, att döma av deras galna strid mot Google om Java-API i Android. Jag har inga höga tankar om Oracle.

Och på LWN.net finns förstås en mängd kommentarer: https://lwn.net/Articles/677359/

"If I was Canonical (or anyone else), I would stay far way from any Oracle owned properties."

"Oracle has a history of suing to protect their copyrights"

"In my opinion, Canonical should be worried because if Oracle perceives that you violated their copyright, they will sue"

http://itsfoss.com/oracle-canonical-lawsuit/

Men nu har Canonical en ny kompis Microsoft. :-) Microsoft lär ha en drös av erfarna advokater att erbjuda Canonical.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

Hur gör man nu för att få Hem-katalogen installerad den saknas helt.
Liksom registret endast rubrikerna har jag dokument, bilder, hämtningar o.s.v. men tomma.

LÖST!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Xenial Xerus

Inlägg av Tjadden »

Programvara efter att äntligen fått den komplett, är faktiskt bra, genom att man har över 76 000 program att välja på.
Flera program hjälper en att förstå vad som är viktigt att hålla reda på, för att slippa begå dumheter som ställer till det för en.

Men så är det den som vill ha tillbaka Programcentralen, så går det alldeles utmärkt att installera den förutsätt att man har installerat Unity!

Jag vill nog rekommendera att man installerar Unity som inte på något sätt försämrar de nyheter
Xenial Xerus 16.04 64 bit presenterar snarare blir allt mycket bättre. Trots att allt är inte komplett som beta version så känns det stadigt och stabilt.

I sak är denna version mer genomtänkt en alla tidigare versioner tycker jag, man kan själv rätta till fel genom att man har vissa program som löser upp knutarna åt en om man har kört fast.

En kul nyhet, Programvara meddelar om när det är dags att gör uppdateringar av program och filsystem med en remsa som dyker upp på skrivbordet som meddelar om detta!
Den har ett och samma ställe i Programvara där samtliga uppdateringarna sker genom att klicka på installera. Det första meddelandet över huvud taget så fick jag göra 20 uppdateringarna härom dagen, idag 2 st.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion"