Det är säkerligen din - och förmodligen även de flesta andras - förväntan av hur programvara skall bete sig. Däremot kan jag tycka att det inte är helt rättvist; framförallt i fallet kring öppen källkods mjukvara där väldigt mycket av arbetet har gjorts med hjälp av frivilliga arbetsinsatser. Just pga att det är frivilliga ansträngningar så anser jag att det måste finnas lite utrymme och förståelse för att saker inte alltid blir 100% rätt. Och oftast så är det så att respektive gruppering som tillhandahåller en öppen källkod mjukvara, faktiskt även ger viss support genom att de gärna tar emot felrapporter och frågor, så länge man inte förväntar sig ett omedelbart svar.Tjadden skrev:Charmigt när "Programvara" inte har någon garanti på att fungera, åtminstone vill jag tycka det och allra helst som de rekommenderar GPL 3 som Licens, istället för den befintliga GPL 2 som inte är något bra?.
Det är dock inte ett hinder i sig för att köpa support - även för mjukvara som är öppen källkod. Man ju t.ex. köpa support från Canonical för Ubuntu.
Och som slutkläm; vad gäller kommersiell mjukvara så är kvaliteten på mjukvaran inte garanterad där heller. Även i det fallet kan man ju köpa support.
Därmed inte sagt att du får garanterat felfri mjukvara genom ett {support}köp - erfarenheten säger att det i stort sett inte finns.