Flashtool för Linux?

Här diskuterar vi allt kring utveckling, test och användande av Ubuntu för telefon och surfplatta
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Flashtool för Linux?

Inlägg av Henrik Jansson »

Hej!
Har någon här erfarenhet av "flashtools" till linux, alltså program som man använder för att installera operativsystem på mobiltelefoner?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Flashtool för Linux?

Inlägg av johanre »

Hhhmm, det var några år sedan jag sysslade med det, men skall i de närmaste veckorna ge mig på en ominstallation av min mobil så då kan det vara läge igen. Hur så?
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Flashtool för Linux?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har två mobiltelefoner. Den ena är en Xperia Arc S som jag har testat ett annat operativsystem på, CyanogenMod 9. Men en dag hände nåt med systemet och WIFI funkade inte längre. Då tänkte jag installera om, och när jag ändå gjorde det så tänkte jag ta en nyare version, CyanogenMod 13, genom att använda ClockWorkMod v6.0.1.2 som jag redan hade i telefonen. Tydligen så gick det inte att göra så och telefonen blev efter några försök nästan helt död.
Så det jag ville göra då var att installera om originalsystemet, android 4.0.4. Det lyckades jag med till slut med ett program som hette Flashtool, men då fick jag använda en dator med windows.
Så nu funkar den igen iallafall.
Men mitt nästa projekt är ändå att installera en nyare version, eftersom 4.0.4 inte duger för exempelvis Bank-ID och en del annat längre.
Det blir kanske CyanogenMod 13, (som motsvarar android 6) eller Lineage OS 14 ( som är fortsättningen på CyanogenMod. CyanogenMod finns inte längre, och motsvarar android 7.)
Det ska gå att installera på en Xperia Arc S. Jag har sett steg för steg instruktioner, men de är inte riktigt fullständiga, och kräver att man känner till en del saker innan som inte nämns i anvisningen, och att man har TWRP recovery installerat. Men jag har inte hittat någon fullständig beskrivning på hur man installerar TWRP.

Sen har jag också en Xpera Mini Pro som jag skulle vilja installera Lineage Os 14 på, om det är möjligt.

Jag har letat efter bra forum för detta, men inte hittat något. Känner du till något?
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Flashtool för Linux?

Inlägg av bittin »

Låst

Återgå till "Ubuntu för telefon och surfplatta"