gtk-theme-config

Ett forum där översättare kan tala om översättningsrelaterade frågor.
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

gtk-theme-config

Inlägg av Pavel »

Jag har inte varit här på över ett år. Eftersom jag då begärde att mitt forumkonto skulle raderas finner jag det märkligt att jag kan logga in.

Jag har korrigerat översättningen till programmet gtk-theme-config (en minimal insats, ni behöver absolut inte tacka!). Paketet översätts på Launchpad. Eftersom jag inte kan ladda upp po-filen får jag be någon med rätt rättigheter (om någon sådan finnes) att ladda upp filen så att fler kan få nytta av mitt arbete. Jag bifogar filen. Eftersom det inte går att bifoga .po filer har jag döpt om den till txt. Döp tillbaka den till .po så funkar den.

Om ni är lika negativa som tidigare till översättningar, så bortse från denna post och fortsätt med vad ni än håller på med, jag kommer inte att störa!

Jag önskar alltjämt att få mitt forumkonto raderat eftersom jag inte stödjer Ubuntu Sverige och vad det än är ni sysslar med. Eftersom ni har 18590 andra ytterst aktiva och engagerade forummedlemmar är mitt frånfälle försumbart!
Bilagor
po_gtk-theme-config-sv.txt
Byt filändelsen från .txt till .po
(2.04 KiB) Nerladdad 288 gånger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: gtk-theme-config

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Även om jag inte behöver: Tack för ditt bidrag! Uppladdad.

Noterar att din attityd förefaller vara densamma som senast. Trist. Tror du själv skulle må bra av att byta stil.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: gtk-theme-config

Inlägg av HakanS »

Påvel: Tack för bidraget med översättningen.
När det gäller forum-konton så raderar vi inte dessa.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: gtk-theme-config

Inlägg av morpa »

Pavel, Tackar för översättningen, gärna mer sådant. Du är, både förr och nu, varmt välkommen att hjälpa till med Ubuntu-översättningar närhelst du vill, (p.m:a mig så kan vi prata vidare där om du vill).
Om ni är lika negativa som tidigare till översättningar, så bortse från denna post och fortsätt med vad ni än håller på med, jag kommer inte att störa!
Under de drygt två åren jag har hållit på med översättning för Ubuntus del har jag inte sett en enda negativ kommentar kring en översättning. Kan du ge något konkret exempel på det från de senaste åren, gärna med länk, så kan jag kolla närmare på det i egenskap av översättaransvarig för Ubuntu för tillfället.
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: gtk-theme-config

Inlägg av Pavel »

Till min fasa upptäckte jag att jag alltjämt kan logga in på på detta forum trots att jag sedan mycket lång tid begärt att få mitt konto borttaget. Jag vill inte förknippas med Ubuntu Sverige och vill inte legitimera er verksamhet. Ta hand om alla era tusentals aktiva forummedlemmar istället för att tvinga missnöjda att stanna! Varför kan Ubuntu Sverige aldrig göra något rätt?

Jag hittade dessa märkliga svar. De visar varför jag vill ha mitt konto raderat. Förolämpningar varvas med inkompetens och fromma förhoppningar om att jag trots allt ska hjälpa till.

Hjalmarsson
Ett stort grattis till att du mår bäst och vet allt!

HakanS
Du raderar inte konton. Vad gör du då? Enligt din sida på Launchpad har du 0 i karma, det vill säga obefintligt engagemang för Ubuntu. En sten är mer intresserad av Ubuntu än Ubuntu Sveriges TL.

Morpa
Jag erbjöd mig att hjälpa till men fick oförskämda svar eller inga svar alls. Roligt att du tycker att du blir bra bemött.

Det var en vänlig gest att jag justerade en dålig översättning. Jag hade hoppats att vänligheten hade bemötts positivt. Det är ouppfostrat att ta emot vänlighet utan att vara vänlig tillbaka. Därför, Hjalmarsson, bör du ta bort min översättning från Launchpad. Kan man inte ta emot gåvor får man fixa själv.

Ta konsekvenserna av era handlingar och radera mitt forumkonto!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: gtk-theme-config

Inlägg av Nemo »

Hej Påvel!
Jag kollade runt lite och detta önskemål verkar ha varit uppe tidigare hos andra användare. Hittade en tråd från 2010, där detta diskuterades.

Som jag har uppfattat det utifrån diskussionen i den angivna tråden är följande punkter orsaker till varför konton inte raderas.

Funktionen har missbrukats, där användare har raderat konton för att sedan registrera om sig på nytt. Detta har gjort det svårt att följa vem som säger vad i en tråd.

Om kontot tas bort, raderas även användarens inlägg, vilket ställer till problem för den som söker i en tråd som då kommer att sakna inlägg.

Personligen tycker jag det borde finnas möjligheten att radera kontot, men jag har samtidigt förståelse för de problem som det kan medföra.

Man kan dock gå med i gruppen Avregistrerade användare om man vill visa att man inte vill vara med längre. Är visserligen inte exakt samma sak som att radera kontot, men syftet blir detsamma, att användaren visar att denne inte vill vara med längre. Finns beskrivet av Konservburk här.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: gtk-theme-config

Inlägg av eson57 »

Nemo skrev:Om kontot tas bort, raderas även användarens inlägg, vilket ställer till problem för den som söker i en tråd som då kommer att sakna inlägg.

Personligen tycker jag det borde finnas möjligheten att radera kontot, men jag har samtidigt förståelse för de problem som det kan medföra.
Samma problem finns på mängder av forum. Lösningen är enkel, om än ofullständig... man tar bort inloggningsmöjligheten utan att radera kontot (vilket omöjliggör missbruk) och lägger samtidigt till en anpassad avatar, och/eller signatur, som berättar att användaren valt att begära utträde och inte längre finns kvar i gemenskapen.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: gtk-theme-config

Inlägg av Broder Tuck »

eson57 skrev:. . . Samma problem finns på mängder av forum. Lösningen är enkel, om än ofullständig... man tar bort inloggningsmöjligheten utan att radera kontot (vilket omöjliggör missbruk) och lägger samtidigt till en anpassad avatar, och/eller signatur, som berättar att användaren valt att begära utträde och inte längre finns kvar i gemenskapen.
+1 eson57.

Finns det någon möjlighet för våra server- forumadmins att få till det så?

Ytterligare ett plus i kanten, skulle kunna vara, om

1) dagens statistik på medlemmar sedan starten, skulle kunna kompletteras med att redovisa hur många som är kvar som "mer aktiva". Som t.ex. att de som inte har loggat in på forumet på X antal månader eller år, faller bort och

2) kvar skulle vara det mindre antal som under samma tidsperiod har loggat in sig på forumet.

Det skulle kännas som lite mer "up to date", i sammanhanget.

Haver som hur, eller, hur som haver, så gillar jag eson56's förslag. ;)
Bara det, skulle kunna vara gott nog. I detta skede

Fridens . . . /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: gtk-theme-config

Inlägg av eson57 »

Broder Tuck skrev:Finns det någon möjlighet för våra server- forumadmins att få till det så?
Självklart går det, om viljan finns. Jag kan visserligen inte phpBB, men man kan ju "stänga av" användare, så då måste det ju gå?
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: gtk-theme-config

Inlägg av johanre »

Har inte noterat den här tråden tidigare. Jag är ju för tillfället både server-admin och forum-admin (lite olyckligt men så är det). Jag har nu inaktiverat Pavels konto.

Vad gäller särskild ikon för dylika konton, får jag titta lite närmare på det. Samma gäller övrig användarstatistik.
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: gtk-theme-config

Inlägg av Getmarken »

Ska det vara nödvändigt med med denna bitterhet även här i det lilla Ubuntuforumet?
Det är verkligen inte underligt att världen i övrigt krigar och slåss. Det har ju ändå känts familjärt och ett forum för både kunniga linuxanvändare och skapande av nya medlemmar med kunskap. Kom igen!
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: gtk-theme-config

Inlägg av TicToc »

Getmarken skrev:Ska det vara nödvändigt med med denna bitterhet även här i det lilla Ubuntuforumet?
Det är verkligen inte underligt att världen i övrigt krigar och slåss. Det har ju ändå känts familjärt och ett forum för både kunniga linuxanvändare och skapande av nya medlemmar med kunskap. Kom igen!
Tyko Jonsson skrev:Det var ta mig fan det finaste jag hört sedan jag konfirmerades!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: gtk-theme-config

Inlägg av Broder Tuck »

Getmarken skrev:Ska det vara nödvändigt med med denna bitterhet även här i det lilla Ubuntuforumet?
Det är verkligen inte underligt att världen i övrigt krigar och slåss. Det har ju ändå känts familjärt och ett forum för både kunniga linuxanvändare och skapande av nya medlemmar med kunskap. Kom igen!
;) Den bittre, har nog haft ännu en miserabel dag. Han brukar titta in här i forumet lite då och då. Inte, för att sprida glädje och samförstånd, snarare mer, att dela med sig av tungsinthet och aversioner mot att vi andra mår så mycket bättre.

Låt inte detta "mörka moln" förminska din dag.
Han kommer snart nog in igen och försöker fortsätta med det. 8) ???

Gör som gåsen, smörj in din 'fjäderskrud' och låt trådskaparens galla rinna av dig. Den förtjänar inte att ta till sig av . . .

Det finns ytterligare ett par, som går hand i hand och försöker att testa vår förmåga att bibehålla det vänliga och goda, i det här forumet.

Det var länge sedan sist som någon av dem gav sig tillkänna.
Längre sen, än vad de annars brukar kunna hålla sig till. Inte längre periodare? ;)

Problemen ligger mindre hos oss, än hos dem, som har vigt sitt liv åt till att titta in ibland och kommunicera sitt svårmod över oss . . . . ;) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: gtk-theme-config

Inlägg av Pink Panther »

Så ska det naturligtvis inte vara "Getmarken".

Jag tror dock att "johanre" försöker att vända en negativ trend. Men vad jag förstår har "johanre" ett ganska krävande arbete och hans tid räcker inte till för alla sysslor.

Men personligen har jag än idag inte riktigt förstått vad allt handlat om. Jag har alltid befunnit mig i ett ingenmansland. "Man blir inte konstnär i ett Ingenmansland" :-) :-)

Men det har tidigare varit någon form av maktkamp som pågått allt för många år.

Men de problemet finns inte längre???

Men vad orsaken är eller vad det handlar om i grunden är för mig okänt.

Men ubuntu-se.org har utan tvekan fått betala ett allt för högt pris och fått lida orimligt mycket.

Så jag har i viss mån förståelse för svar och kommentarer som verkar kryptiska för en oinvigd.

*****

Men du ska få min åsikt som troligtvis också är en sanning.

Sverige är ett allt för litet land för flera mötesplatser för Ubuntu Linux användare. Olika intressen och synsätt slåss om en begränsad kaka av användare i Sverige.

Problemen och fallgroparna kan vara många.

"Många levde som i små kungadömen, i sina borgar, borggårdar" :-) :-)

Nu är kungadömen sedan länge förintade. Vad återstår endast små skärvor som långsamt försöker hitta en väg tillbaka till forna tiders glans. När allt var möjligt.

Inget är för svårt eller inte möjligt. :-) :-)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: gtk-theme-config

Inlägg av morpa »

:kram: på dig pavel, du verkar behöva det.
Skriv svar

Återgå till "Översättare"