Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Ett forum där översättare kan tala om översättningsrelaterade frågor.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Inlägg av morpa »

Letar efter strängar för översättning, men hittar inte originalet. Har hämtat hem baspaketet för ubuntu 16.04 översättningar och greppat, samt tittat i misstänkta paket som unity-settings, gnome-settings samt gnome-software. Men, nej. Vilka det gäller? Se bilaga, det är en avisering som kommer upp (ganska ofta) och säger att det finns viktiga uppdateringar att installera. Mycket irriterande för den som kör Ubuntu på svenska.

Kan det vara så att det har blivit en miss i markering för översättning i grundpaketet - kanske, det har hänt förr. Men, i vilket paket ligger de då...
Gunnar (eller någon annan), kanske kan du hjälpa mig finna denna. Annars får det bli en felrapport.
Bilagor
important.png
important.png (12.69 KiB) Visad 4553 gånger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Letade en stund. Paket som jag kom att tänka på var update-manager och update-notifier, men jag hittade inte exakt samma strängar som på bilden (inte heller i källkoden).

Mystiskt. Är det i Ubuntu bilden poppar upp för dig, och alltså inte i någon 'flavor'?
a_jonsson
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2009, 14:36
OS: Debian

Re: Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Inlägg av a_jonsson »

morpa skrev:Men, i vilket paket ligger de då...
Hittade båda strängarna i gnome-software uppströms, där de varit översatta åtminstone ett år. Kan exempelvis ses i https://l10n.gnome.org/POT/gnome-softwa ... 3-22.sv.po
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack a_jonsson!

Hmm.. Och de strängarna existerar inte i den version av gnome-software som finns i Ubuntu-förrådet (3.20.1+git20160617.1.0440874.ubuntu-xenial-0ubuntu1~16.04.1).
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Inlägg av morpa »

Tack för detektivarbete! Då vänder jag lite på steken - är den någon annan Ubuntu-användare med 16.04 som har drabbats av det beskrivna problemet?

Kan ju nämligen vara så att min 16.04 är lite konstig - jag har installerat flera skrivbord, b.l.a. gnome-ubuntu, samt att jag också testar översättningar skarpt ibland. Kanske har jag ersatt gnome-softwares mo-fil med en testvariant någon gång. Ska ta tillbaka versionen från Ubuntu-repot för att utsluta detta.

Jag ska också verifiera med en ren installation i en vm vid tillfälle men har begränsat med bandbredd just nu (resa).
Men det är ju fint om vi kan konstatera att det bara är min installation som har problemet.:)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

En avvikande MO-fil kan knappast förklara att (för Ubuntu) okända strängar dyker upp på skärmen. Den förklaring jag kan tänka mig är att du av någon anledning har installerat originalversionen av gnome-software.

Bra om du kan göra en nyinstallation.

(Själv har jag inte observerat något konstigt, men å andra sidan hoppar jag fram och tillbaka mellan engelska och svenska, så det säger inte så mycket.)
a_jonsson
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2009, 14:36
OS: Debian

Re: Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Inlägg av a_jonsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Tack a_jonsson!

Hmm.. Och de strängarna existerar inte i den version av gnome-software som finns i Ubuntu-förrådet (3.20.1+git20160617.1.0440874.ubuntu-xenial-0ubuntu1~16.04.1).
Intressant, jag hittade inte heller strängarna på launchpad, men då jag packar upp gnome-software_3.20.1+git20160617.1.0440874.ubuntu-xenial.orig.tar.xz ser jag dem:

Kod: Markera allt

po/sv.po:msgid "Important OS and application updates are ready to be installed"
po/sv.po-msgstr "Viktiga system- och programuppdateringar är redo att installeras"
--
po/sv.po:msgid "Software Updates Available"
po/sv.po-msgstr "Programvaruuppdateringar tillgängliga"
a_jonsson
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2009, 14:36
OS: Debian

Re: Ubuntu 16.04 - Jakten på den försvunna strängen.

Inlägg av a_jonsson »

a_jonsson skrev: Intressant, jag hittade inte heller strängarna på launchpad, men då jag packar upp gnome-software_3.20.1+git20160617.1.0440874.ubuntu-xenial.orig.tar.xz ser jag dem:
Uttalade mig visst för snabbt där. Det var bara strängar som finns kvar i po-filen även om de inte används i själva koden. Ser att Ubuntu har tagit bort en else-sats där de där strängarna dyker upp i src/gs-update-monitor.c, så det är mycket möjligt att du har någon annan version installerad.
Skriv svar

Återgå till "Översättare"