simple-scan - inkonsekvent användning av namnet

Ett forum där översättare kan tala om översättningsrelaterade frågor.
Meerkat
Inlägg: 74
Blev medlem: 29 maj 2007, 18:40
OS: Linux Mint

simple-scan - inkonsekvent användning av namnet

Inlägg av Meerkat »

Det svenska gränssnittet använder växelvis "Simple Scan" och "Enkel bildinläsning" som programmets namn. Dessutom används "skanner/skanning" & "inläsning" för "scan(ner)" i programmet.

Jag håller på med lokalisering av handboken och vet inte riktigt vad som är att föredra, så jag vill höra vad ni tycker.

"Enkel bildinläsning" verkar rimligt som svenskt namn åt programmet. Men hur ska "scan" rent allmänt i programmet hanteras? Ordet "skanner" används, så vitt jag vet, i folkmun och är igenkännbart. Vore det lämpligare att använda "läsa in", "inläsning" o.dyl. istället, eftersom det är svenska ord?

Några tankar från er med erfarenhet?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: simple-scan - inkonsekvent användning av namnet

Inlägg av eson57 »

Meerkat skrev:Vore det lämpligare att använda "läsa in", "inläsning" o.dyl. istället, eftersom det är svenska ord?
Direkt olämpligt om jag får säga min mening. Det skulle krocka med load=läs in. Enkel bildinläsning som programnamn är dock okay.
Skanner, skanning, skanna är enligt min mening, etablerad svenska.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: simple-scan - inkonsekvent användning av namnet

Inlägg av Osprey »

Datatermgruppen anser att "skanner" och så vidare är acceptabel svenska.

En stor fördel med att använda till exempel "skanner" istället för "bildinläsare" etc. är att det garanterat blir rätt oavsett om man pratar på svenska eller engelska med någon. Står det "bildinläsare" i en text och man pratar med någon på engelska, så kommer man med stor sannolikhet inta att översätta det till "scanner" om man inte är helt 100 på att det är en sådan som avses...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: simple-scan - inkonsekvent användning av namnet

Inlägg av Christian Johansson »

Jag använder programmet Enkel bildinläsning under Lubuntu 16.04. Av någon anledning så kraschar programmet alltid efter några sekunder första gången jag startar programmet så jag måste alltid starta programmet två gånger innan det förblir igång. Kanske lite off-topic för denna tråd eftersom det inte rör översättningen men jag tänkte att jag kunde nämna det i alla fall.
Meerkat
Inlägg: 74
Blev medlem: 29 maj 2007, 18:40
OS: Linux Mint

Re: simple-scan - inkonsekvent användning av namnet

Inlägg av Meerkat »

Jag har stött på segfaults i versionen som kommer med Zesty när jag granskar och ändrar hjälpfilen. Något står minsann inte rätt till. Tyvärr har jag ingen skanner att göra nogrannare tester med.
Skriv svar

Återgå till "Översättare"