Eclipse-tips?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Prometheus
Inlägg: 401
Blev medlem: 14 sep 2006, 09:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Garphyttan
Kontakt:

Eclipse-tips?

Inlägg av Prometheus »

Har ni några tips och tricks för Eclipse?

Jag har nyss börjat använda det, har använt Quanta Plus för PHP-utveckling och webbdesign tidigare men ville börja lite med Java och då tyckte jag det verkade vara en bra idé att testa Eclipse 3.3 (trots att jag egentligen gillar Quanta skarpt). Det var väldigt komplicerat att få in allt jag ville ha i Eclipse tycker jag (Java förstås, men även PHP/PDT och Subversion/Subclipse), men nu tror jag det fungerar som det ska. Det känns dock lite främmande fortfarande med ny editor. Hjälp finns ju i Eclipse men den är ganska omfattande, så därför undrar jag om nån har snabba tips? (Lång förklaring, men jag skrev ju frågan kort först, så... ;) )
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
Prometheus
Inlägg: 401
Blev medlem: 14 sep 2006, 09:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Garphyttan
Kontakt:

SV: Eclipse-tips?

Inlägg av Prometheus »

Får väl börja fylla på lite själv ;) i Eclipse Europa så kan man trycka:

Ctrl + 3

... och få upp en lite sökgrej för i stort sett alla funktioner och saker i programmet.
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
gasol
Inlägg: 405
Blev medlem: 27 jul 2007, 14:57
Kontakt:

SV: Eclipse-tips?

Inlägg av gasol »

För att automatiskt komplettera metodnamn, variabel namn och nästan allt så tryck ctrl + space.

Höger klicka på de röda kryssen som kommer upp på höger sidan när det är fel i koden så kan eclipse automatiskt fixxa en del fel, te.x. imports som inte finns.

På source menyn så kan man även generera menyer, oftast då getters & setters som sätter och hämtar attribut i din klass.

Om man trycker in Ctrl + klickar på ett metodnamn så hoppar man dit i koden där den är definierad, samma med attribut.

Kort sagt så är eclipse än väldigt kraftfull och bra IDE för java!
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
Prometheus
Inlägg: 401
Blev medlem: 14 sep 2006, 09:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Garphyttan
Kontakt:

SV: Eclipse-tips?

Inlägg av Prometheus »

gasol skrev: Kort sagt så är eclipse än väldigt kraftfull och bra IDE för java!
Cool! Och med PDT-plugin så är det perfekt för objektorienterad PHP också har jag upptäckt :)
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
gasol
Inlägg: 405
Blev medlem: 27 jul 2007, 14:57
Kontakt:

SV: Eclipse-tips?

Inlägg av gasol »

glömde att nämna några saker, om du markerar text  och trycker Ctrl + i så kommer den att indenteras automatiskt, dvs rätt antal tabbar. Sedan så följer det med en hyffsad debugger också.

Refractor system hjälper dig att uppdatera variabel / metod namn, så om du te.x. vill byta namn på en variabel så kommer den att uppdatera alla instanser där den används, dvs inte rent textmässigt så om du har en variabel som heter apa och som heter apa1 och du vill byta namn på apa så kommer du inte att lyckas döpa om apa1 till nåt annat...
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"