Önska program

Här diskuteras programmering och utveckling
Sabbath
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jul 2009, 13:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Önska program

Inlägg av Sabbath »

Ok, jag var nog inte så bra som jag trodde... Hur göra jag, helst som bash-script eller möjligtvis i C, för att läsa det som terminalen skriver ut? Den ger ju mig ett process id och null om den inte finns, så jag ska ju kolla om jag får en NULL variabel som return värde och då starta en ny process.

Hur gör jag sedan det smart, det vill säga utan att den använder all CPU den kan komma åt?
Zibri
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 maj 2007, 14:29
OS: Debian
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Ronneby

Re: Önska program

Inlägg av Zibri »

Sabbath skrev:Ok, jag var nog inte så bra som jag trodde... Hur göra jag, helst som bash-script eller möjligtvis i C, för att läsa det som terminalen skriver ut? Den ger ju mig ett process id och null om den inte finns, så jag ska ju kolla om jag får en NULL variabel som return värde och då starta en ny process.
pgrep returnerar 0 om den hittar processer, annars 1 (returvärden hamnar i $?). Du hade kanske hellre velat kolla på olika färdiga kiosklösningar.
Sabbath
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jul 2009, 13:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Önska program

Inlägg av Sabbath »

Kiosklösningar?
Zibri
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 maj 2007, 14:29
OS: Debian
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Ronneby

Re: Önska program

Inlägg av Zibri »

Sabbath skrev:Kiosklösningar?
exempelvis: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1659
SakJur
Inlägg: 1358
Blev medlem: 31 mar 2007, 18:00
OS: Fedora
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Önska program

Inlägg av SakJur »

och sen bryter du bort alla F-tangenterna och escape :)
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
Zeadar
Inlägg: 60
Blev medlem: 18 jan 2008, 20:00
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Höör, Skåne

Re: Önska program

Inlägg av Zeadar »

Jag skulle vilja ha ett litet program som slumpvis visar en pop-up var 1-5:e minut och minimerar alla program. Den ska helst kunna spela upp ett ljud också, sådär var 10-30:nde sekund.
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: Önska program

Inlägg av Alleinsora »

Zeadar skrev:Jag skulle vilja ha ett litet program som slumpvis visar en pop-up var 1-5:e minut och minimerar alla program. Den ska helst kunna spela upp ett ljud också, sådär var 10-30:nde sekund.
Ska du reta en kompis?
Spela ett ljud kan man göra m.h.a Bash på följande vis (starta via alt+f2 för att göra det "odödbart", annars i en terminal):

Kod: Markera allt

while true; do sleep $(($RANDOM/1000)) && beep -f 2000 -l $(($RANDOM/100)) ; done
Ändra 1000 och 100 tills du får lagom stora intervall. Du kan även lägga till en $(($RANDOM/10)) istället för 2000 för att slumpa frekvensen på ljudet också. (beror av beep)

Angående minimera alla fönster så antar jag att man borde kunna skicka CTRL+ALT+D (förutsatt att du använder gnome) från ett program eller script. En popup går lätt att använda zenity till.

Kod: Markera allt

while true; do sleep $(($RANDOM/500)) && zenity --warning --text=Du\ är\ lurad!; done
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Önska program

Inlägg av m!rage »

Pipandet kommer bara fungera om kompisen inte blacklistat sin pcspkr, vilket många gör för att den är så irriterande
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: Önska program

Inlägg av Alleinsora »

Man kan byta ut beep mot play fil.format, då beror den av sox istället.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
silas
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 dec 2009, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Önska program

Inlägg av silas »

Sabbath skrev:Jag skulle önska ett program som kollar om ett program stängs av, i så fall ska det utföra ett antal uppgifter. Tanken med det är att det ska köra på en dator som bara ska visa ett firefox fönster med information och om någon illvillig människa får för sig att stänga fönstret ska ett nytt starta direkt.

Det jag behöver veta är hur man kollar om ett program kör, resten kan jag nog fylla i själv (det är alltid roligare att säga att man gjort det själv).
Om det fortfarande är aktuellt har jag ett python-script åt dig.
Bilagor
test.py.tar.gz
python-script
(235 Bytes) Nerladdad 646 gånger
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Önska program

Inlägg av Harlekin33 »

Vad jag förstår det som så önskar Xcore dessa till Ubuntu:

Total Commander
Autotyping Pro
Windowsversionen av XnView (fast till Ubuntu)
Samplitude
Cubase
FL Studio
Notetab Pro
Photoshop
Photoscape
Focus Photostudio
Pinnacle Studio

:D
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Önska program

Inlägg av Harlekin33 »

Min tandläkare skulle önskar att det fanns ett patientregisterprogram som man kan koppla till Försäkringskassan.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Önska program

Inlägg av Harlekin33 »

Tänk er det att landets alla tandläkare skulle kunna använda Linux!

Det blir en hel del det!

:D
jabbadoo
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 dec 2006, 21:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Önska program

Inlägg av jabbadoo »

pratar vi ett program med listor på folk som går hos tandläkaren, när de var där senast och vad man slår för nummer för att komma fram till dem och fråga när de vill komma nästa gång... eller snackar vi bilder på tänder och dylikt.
Användarvisningsbild
Ollejoh
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 sep 2010, 00:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Önska program

Inlägg av Ollejoh »

Saknar HeidiSQL för Linux, finns bara för win och Java. Java versionen är dock lite dålig, tyvärr.
dolk
Inlägg: 137
Blev medlem: 07 mar 2010, 11:51
OS: Ubuntu

Re: Önska program

Inlägg av dolk »

Jag skulle vilja ha ett tangetbordskortkommando (e.g ctl + shift + c) i nautilius som lägger filens hela namn (e.g /etc/hosts) på clipbordet.
dolk
Inlägg: 137
Blev medlem: 07 mar 2010, 11:51
OS: Ubuntu

Re: Önska program

Inlägg av dolk »

Jag skulle vilja ha en spamspammare demon som är kopplad till evolutions junklåda. De urls som dyker upp i spamflaggade mail lastas ned med konfigurerbart många KB av min bandbredd.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Önska program

Inlägg av farmfield »

Plugin till Thunderbird som autoidentifierar adress, telefonnummer och erbjuder att lägga till dom i befintlig- eller spara dom som ny kontakt...

OS X Mail har den funtionen och den är snajsig som katten... Fast vette katten hur enkelt det är att identifiera något som en adress - det blir en del trial & error innan man får till det anar jag...
fr33r1d3
Inlägg: 384
Blev medlem: 13 nov 2007, 17:26
OS: Ubuntu
Ort: Nora / Sverige
Kontakt:

Re: Önska program

Inlägg av fr33r1d3 »

Ollejoh skrev:Saknar HeidiSQL för Linux, finns bara för win och Java. Java versionen är dock lite dålig, tyvärr.
Svarar på ett gammalt inlägg nu men... HeidiSQL går utan problem att köra i Wine.
uturnSWE
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 nov 2017, 18:54
OS: Windows
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Önska program

Inlägg av uturnSWE »

sorenux skrev:Hej ! Jag har tänkt att ha som övning, i min strävan efter att bli fritidsprogrammerare, att bygga ett program i Python alt C++, som skall hjälpa mig att fylla i en körjournal (för bil).

Jag har studerat "programmering i Python" av Erik Lindblad och har precis börjat läsa "C++ programmering" Steven Prata.

Jag har bara gnuggat grunderna och påstår mig inte vara något annat än nyfiken på att lära mig mer!

Programmet: gärna GUI, tkinter i python tex.

Slutprodukten skall vara ett program som printar ut en komplett körjournal Jan-Dec dag för dag (arbetsdagar), med vägmätarställning + antal körda km.

Användaren skall föra in vägmätarställning vid årets början och slut, däremellan skall några fixerade vägmätarställningar kunna göras, tex vid service eller besiktning.

Programmet skall fylla i dagarna med vägmätarställning slumpmässigt under givna direktiv.

Körjournalen skulle kunna vara kalkylblad tex.

OBS! Programmet skall endast användas i studiesyfte.
Jag tänkte bara bumpa detta inlägg och se om det är någon som vet ifall det finns något sådant fungerande program i dagsläget?
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"