Önska program

Här diskuteras programmering och utveckling
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Önska program

Inlägg av Emil.s »

Känner du att du inte har några ideer? Men att du ändå vill skriva något...

Eller har du en bra ide på ett program? Eller vill du ha ett enkelt program, men du kan inte programmera själv?

Då har du kommit rätt!
Hjälp till att fylla på med ideer! :)
Senast redigerad av 1 DrMegahertz, redigerad totalt 31 gånger.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av TicToc »

Jag behöver ett backupscript, som jag inte kan göra själv.
bkp minfil: skapar en kopia av minfil som ligger i samma katalog som minfil, och som heter minfilYYYYMMDD_HHMMSS.
Om man skriver
bkp minfil .
eller liknande skall filen skapas där man står.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Inlägg: 1436
Blev medlem: 17 jun 2006, 21:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Hägersten

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av HenrikAn »

Jag börjar väl med en liten sak som jag retat mig på... Men är för lat upptagen för att ta tag i själv.

Varför måste man ha en iPod för att kunna hantera upp/nerladdning av ljud från Rhythmbox?
Det jag framför allt saknar är att använda Rhythmbox för att ta hem nya podcasts (vilket funkar bra) och sedan kunna ladda upp dom till min telefon (som funkar som ett vanligt usb-minne) och kunna ta bort det jag redan lyssnat på.

En insticksmodul som sköter det skulle kanske kunna ha en layout i stil med mc, Rhythmbox-biblioteket på ena sidan och mp3-spelaren på andra och man kan använda kopiera, flytta och radera.

Länkar:
* Rhythmbox plugin writing guide

* gPodder, en podcasthanterare som faktiskt har en "Transfer-knapp", dessutom är den skriven i python så det går säkert att låna kod om man vill...

* Fler som funderar på samma sak
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 26 gånger.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Emil.s »

Och så får väl jag dra mitt strå till stacken:
"Forum-reader". Tänk detta fast i GNU/Linux:
http://www.flashback.info/showthread.php?t=391445

Prio1 är ju phpBB3, sen kan man ju utöka det med SMF, VB osv...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Hund »

Jag har en enkel sak.. ;D

En NFO-läsare för Gnome miljön. Nu finns det en tidig version kallad knfo som är för KDE.
Det jag vill ha är att man kan välja färg på texten och bakgrunden själv och att man har möjlighet till att redigera NFO-filer och att man kan klicka på en länk och denna öppnas i webbläsaren.
Inget av detta finns i knfo.
En ypperlig NFO-läsare för Windows är ju GetDiz. Nått sådant skulle jag vilja se! :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Chippen
Inlägg: 1237
Blev medlem: 05 jun 2006, 18:15
Ort: Haninge Kommun

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Chippen »

Jag vet inte om min idé är riktigt ämnad för denna tråden. Men jag skulle vilja ha en sida på internet som fungerar lite som en community, där varje användare har en almänacka och där man för det första kan skriva in saker som man planerar att göra, sedan kan andra medlemmar skapa events och bjuda in sina vänner, och om vännerna tackar ja så dycker det automatiskt upp i deras almänacka. Sedan så kan man gå in och kolla hur många som har tackat ja till ett visst event och man man blir varnad om man råkat dubbelboka sig...

Ja ni förstår principen :D
Användarvisningsbild
Barre
Inlägg: 2298
Blev medlem: 13 dec 2006, 10:23
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Barre »

trixon skrev: Jag behöver ett backupscript, som jag inte kan göra själv.
bkp minfil: skapar en kopia av minfil som ligger i samma katalog som minfil, och som heter minfilYYYYMMDD_HHMMSS.
Om man skriver
bkp minfil .
eller liknande skall filen skapas där man står.

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

SOURCEFILE=$1

if [ -z $SOURCEFILE ]; then
	echo "No source file specified"
	exit 1
fi


if [ -z $2 ]; then
	TARGETFOLDER=$(dirname $SOURCEFILE)
else 
	TARGETFOLDER=$2
fi

TARGETFILE=$TARGETFOLDER/$(basename $SOURCEFILE)_$(date +%Y%m%d_%H%M%S)

if [ -f $SOURCEFILE ]; then
	cp $SOURCEFILE $TARGETFILE
	if [ $? -ne "0" ]; then
		echo "ERROR: Couldn't create copy"
		exit 2
	fi
	exit 0
fi

echo "ERROR: File not found $SOURCEFILE"
exit 1

edit: detta kanske skulle "splittas" till en egen tråd? sorry.....
Senast redigerad av 1 Barre, redigerad totalt 26 gånger.
________________________________________________________________
twitter @ BarreGargamel
blogg @ Gargamel.NU
Användarvisningsbild
Iceron
Inlägg: 387
Blev medlem: 22 jun 2007, 21:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Iceron »

Chippen, någon modulerad form av denna? http://www.k5n.us/webcalendar.php ?
är tyvärr dålig på php.
Overview of Features

    * XHTML/CSS compliance
    * Multi-user support
    * 30 supported languages: Basque, Bulgarian, Chinese-Big5, Chinese-GB2312, Czech, Danish, Dutch, English-US, Estonian, Finnish, French, Galician, German, Greek, Holo-Big5, Hungarian, Icelandic, Italian, Japanese, Korean, Norwegian, Polish, Portuguese_BR, Portuguese, Romanian, Russian, Spanish, Swedish, Turkish, Welsh
    * Auto-detect user's language preference from browser settings
    * View calendars by day, week, month or year
    * View another user's calendar
    * View one or more users' calendar via layers on top of your own calendar
    * Add/Edit/Delete users
    * Add/Edit/Delete events
    * Repeating events including support for overriding or deleting (exceptions)
    * Configurable custom event fields
    * User-configurable preferences for colors, 12/24 time format, Sun/Mon week start
    * Online help
    * Checks for scheduling conflicts
    * Email reminders for upcoming events
    * Email notifications for new/updated/deleted events
    * Export events to iCalendar, vCalendar or Palm
    * Import from iCalendar, vCalendar or Palm
    * Optional general access (no login required) to allow calendar to be viewed by people without a login (useful for event calendars)
    * Users can make their calendar available publicly to anyone with an iCalendar-compliant calendar program (such as Apple's iCal, Mozilla Calendar or Sunbird)
    * Publishing of free/busy schedules (part of the iCalendar standard)
    * RSS support that puts a user's calendar into RSS (WebCalendar 1.1+)
    * Subscribe to "remote" calendars (hosted elsewhere on the net) in either iCalendar or hCalendar formats (WebCalendar 1.1+)
    * User authentication: Web-based, HTTP, LDAP or NIS
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
Chippen
Inlägg: 1237
Blev medlem: 05 jun 2006, 18:15
Ort: Haninge Kommun

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Chippen »

Ja typ någonting sådant, fast det ska hällst vara itegrerat i en sida, så man inte behöver ladda hem och installera...
Användarvisningsbild
Iceron
Inlägg: 387
Blev medlem: 22 jun 2007, 21:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Iceron »

Chippen skrev: Ja typ någonting sådant, fast det ska hällst vara itegrerat i en sida, så man inte behöver ladda hem och installera...
Ja men det är den  :) bara att dra in på servern och installera.
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
Chippen
Inlägg: 1237
Blev medlem: 05 jun 2006, 18:15
Ort: Haninge Kommun

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Chippen »

aha :D
SakJur
Inlägg: 1358
Blev medlem: 31 mar 2007, 18:00
OS: Fedora
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Västerås
Kontakt:

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av SakJur »

Jag behöver hjälp med FireFTP till Minefield...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
Chippen
Inlägg: 1237
Blev medlem: 05 jun 2006, 18:15
Ort: Haninge Kommun

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Chippen »

Jag tittar på mycket serier och det är alltid så svårt att hålla koll på vilket avsnitt man ligger på... jag skulle vilja ha ett program som typ skrev ner i en text fil vilken som var den senaste filen man tittade på i en specifik mapp...
Deleet
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 jul 2007, 19:42
Ort: Uddevalla/Sverige

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Deleet »

Chippen skrev: Jag tittar på mycket serier och det är alltid så svårt att hålla koll på vilket avsnitt man ligger på... jag skulle vilja ha ett program som typ skrev ner i en text fil vilken som var den senaste filen man tittade på i en specifik mapp...
Skulle man inte kunna ha nån form av log plugin till sin videospelare som skickar vilken fil (avsnitt och serie som namn) till en textfil, en sql databas eller något som man bara kunde kolla i, så man får en överblick på vilken serie och vilket avsnitt man är på
Användarvisningsbild
Chippen
Inlägg: 1237
Blev medlem: 05 jun 2006, 18:15
Ort: Haninge Kommun

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Chippen »

Vore hur fint som hällst... jag har dock ingen aning om hur man gör
Användarvisningsbild
Buggen
Inlägg: 133
Blev medlem: 23 dec 2006, 20:15
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: skara

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Buggen »

Jag har en enkel sak..

En NFO-läsare för Gnome miljön. Nu finns det en tidig version kallad knfo som är för KDE.
Det jag vill ha är att man kan välja färg på texten och bakgrunden själv och att man har möjlighet till att redigera NFO-filer och att man kan klicka på en länk och denna öppnas i webbläsaren.
Inget av detta finns i knfo.
En ypperlig NFO-läsare för Windows är ju GetDiz. Nått sådant skulle jag vilja se!


Håller med Hund, en nfo-viewer vore kanon.. fast en lightwieght för alla fönsterhanterare utan massa libs osv  :D
linux: amd 3800+, 2048mb ddr2, geforce 9500gt 512mb
windowz: intel c2d e8400, 2048mb ddr2, radeon hd3870 512mb
Deleet
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 jul 2007, 19:42
Ort: Uddevalla/Sverige

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Deleet »

Chippen skrev: Vore hur fint som hällst... jag har dock ingen aning om hur man gör
Inte jag heller, börja precis med python igår så har en hel del att lära innan jag kan göra det.

Har en polare som e rätt så duktig på CGI och en annan som jobbar som c++ programmerare, ska höra med dom lite när jag kommer hem ifrån jobbet
Användarvisningsbild
HenrikAn
Inlägg: 1436
Blev medlem: 17 jun 2006, 21:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Hägersten

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av HenrikAn »

Deleet skrev:
Chippen skrev: Jag tittar på mycket serier och det är alltid så svårt att hålla koll på vilket avsnitt man ligger på... jag skulle vilja ha ett program som typ skrev ner i en text fil vilken som var den senaste filen man tittade på i en specifik mapp...
Skulle man inte kunna ha nån form av log plugin till sin videospelare som skickar vilken fil (avsnitt och serie som namn) till en textfil, en sql databas eller något som man bara kunde kolla i, så man får en överblick på vilken serie och vilket avsnitt man är på
Något att titta på kan vara mplayer och hur det går att spara ner en fil som innehåller info om var man slutat titta. Det skulle kanske kunna gå att använda den infon för att automagiskt detektera när man sett klart på en film?
Se mplayer-resumer.pl för inspiration: http://mythic.tv/contributed_code.php
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
beetlezap
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 okt 2007, 12:54

Automatisering av filhantering på servern (rTorrent)

Inlägg av beetlezap »

Hej !
BAKGRUND:
Har kört Linux på min server i några år och jag börjar nästan förstå hur saker fungerar. Servern är en Ubuntu 7.10 Feisty som innehåller:
- LAMP (Apache, MySql, PHP5) + Lighttpd
- DHCP, DNS-cache
- Firefly (mt-daap server för musik) med webfrontend
- rTorrent (0.7.8)
- Samba
- NFS exports
- Webb-apps: Nucleus + Cacti + wTorrent

Servern är lite mer än bara storage men i grund o botten så är det en dj-a massa disk o inget annat. Tuggar rTorrent titt som tätt ;) kör även en webserver där för att kunna få GUI till lite apps på servern. Håller på att försöka få igång IDS. Tittar även på någon form av automatisk backup-lösning till USB-disk eller nåt. Har en sak kvar att lösa och det är ett server-baserat foto-bibliotek (som funkar med iPhoto) - men sofar så kör jag ett par script som synkar xml-filerna mellan klienterna och så delar dom kataloger för lagring av bilderna (inte snyggt jag vet men hittills har jag inte sett något bättre)

Nätverket hemma har tre fasta klienter (alla Mac OSX) + ett par bärbara till och från. För att koppla ihop det hela så kör jag NFS mellan Unix o OSX. Kör Samba för windows-burkarna. Mac:arna mountar sina hemmakataloger på servern. Ett par script synkar en del

För torrents så bevakar rtorrent 3 olika bibliotek (kom efter 0.7.7) - och beroende på var .torrent-filen sparas på servern (och plockas up av rTorrent) så kopieras färdiga nedladdningar till olika kataloger (t.ex. musik, filmer etc.) (kom efter 0.7.7). Sen kör jag en webfrontend (wTorrent)  för att övervaka o hantera ned/uppladdningar så jag slipper SSH från klienterna. Jag har ett Python-script som jag laddat ned från internet för att övervaka tvrss-flöden och automatiskt ladda ner avsnitt som jag vill titta på.

ÖNSKEMÅL I PRIO.ORDNING
  • Modifiera bifogat script så att det läser igenom en katalogstruktur och för varje ny fil/katalog som hittas kontrolleras om det finns något att packa upp och packar sedan upp det till önskad plats (valbar). Bifogat skript gör nästan detta men saknar "minne" - behöver någon form av konfig-fil för att komma ihåg vad som är gjort
  • Visa mig hur jag kan göra (eller ändra) en webbsida som kan läsa data från bifogat skript 2 (som hämtar tvrss-flöden) samt skriva till konfig-filen för att lägga till serier som den ska leta efter. Dvs. en webfrontend till tvrss.py samt configuration.py
Credits: nicois - för tvrss.py /configuration.py (tvrss.googlecode.com), freddie - för unpack-py (<a class="postlink" href="http://www.madcowdisease.org">http://www.madcowdisease.org</a>)

Jag kan tyvärr för lite om Python-skript för att förstå hur man implementerar detta. Jag hade uppskattat all hjälp som jag kan få. Förhoppningsvis kanske någon har samma behöv som jag har. Motprestation från min sida skulle kunna vara en dummy-howto hur man sätter upp ovanstående server hemma....om det är någon som vill ha en liknande setup
Bilagor

[Filtypen har inaktiverats och kan inte längre visas.]

[Filtypen har inaktiverats och kan inte längre visas.]

[Filtypen har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Quadrudos
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 apr 2007, 09:23

SV: Tråden för dig som vill ha något att göra // Få ett eget program

Inlägg av Quadrudos »

Hund skrev: Jag har en enkel sak.. ;D

En NFO-läsare för Gnome miljön.
Det där verkade rätt intressant och behövligt. Ska se om jag kan snickra ihop ett sånt program i Python (kan dock inte lova nåt). Antar att du inte har något emot att vara betatestare?
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"