Öppna flera filer i en instans av ett program

Här diskuteras programmering och utveckling
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Öppna flera filer i en instans av ett program

Inlägg av TicToc »

Jag skriver ett bildvisningsprogram och vill att när jag markerar flera filer i filhanteraren och väljer 'öppna med' så ska alla bilder öppnas i en och samma instans av programmet.

Om jag markerar tre filer och väljer 'öppna med' öppnas tre kopior av mitt program, och så vill jag inte ha det. Det blir samma sak både i Manjaro KDE och i Ubuntu.

När jag väljer att öppna med shotwell-viewer får jag förväntat resultat.
Det fick mig att kopiera och ändra shotwell-viewer.desktop till att öppna mitt program, men det hjälpte inte.

Jag är lite osäker på om detta handlar om en skrivbordsinställning eller om det har med min programmering att göra.

Hur löser jag det här?

PS Kan tillägga att mitt program inte visar något mer än filnamnen just nu. :)
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Öppna flera filer i en instans av ett program

Inlägg av TicToc »

Det här var inte helt enkelt att söka efter men eftersom jag antog att mitt program inte var boven i dramat sökte jag på "desktop files" och hittade https://developer.gnome.org/integration ... ommandline och http://standards.freedesktop.org/deskto ... 01s06.html
Add... Accepts...
%f a single filename.
%F multiple filenames.
Att ändra från %f till %F löste problemet med mitt program (Shotwell viewer har dock %f), men det finns något mystiskt/lustigt här.

1. När jag markerar tre filer och väljer "Öppna med Bildvisare" (standardprogram) öppnas mina tre bilder i en bildvisare.

2. När jag markerar tre filer och väljer "Öppna med/Shotwell viewer" öppnas mina tre bilder i tre bildvisare.

3. När jag markerar tre filer och väljer "Öppna med/Min bildvisare" öppnas mina tre bilder i en och samma upplaga av mitt program.

4. När jag gör 'Min bildvisare' till standardprogram och markerar tre filer och väljer "Öppna med Min bildvisare" öppnas tre upplagor av mitt program.

Frågor om återstår är alltså varför flera bilder öppnas i en upplaga av Shotwell viewer så länge som det är standardprogrammet och varför flera bilder öppnas i flera upplagor av mitt program när det är standardprogrammet.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Öppna flera filer i en instans av ett program

Inlägg av TicToc »

Jag tittade just på shotwell.desktop, till skillnad från shotwell-viewer.desktop, och där används %U.

När jag använder %U för mitt program öppnas flera filer i samma upplaga även när min bildvisare är standardprogram.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"