Jag vill lära mig programmera

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

Tror inte jag behöver presentera mig, men jag är vad som kanske kan kallas "avencerad datoranvändare". Jag är 60 bast, sjukpensionerad och sjukt sugen på att lära mig nåt nytt.

Windows är ett avslutat (vilande) kapitel, och jag börjar känna mig rimligt bekväm med Linux. Jag har naturligtvis massor att lära, men är av naturen otålig... jag vill helt enkelt lära mig programmera.
Jag inser att jag egentligen är för gammal, men det är inget som hittills har stoppat mig, så nu undrar jag hur ni gjorde...? Måste man verkligen gå hela vägen, genom gymnasium, högskola och junioranställning? Finns det verkligen ingen genväg för oss, som kan en jäkla massa utan att vara fullfjädrade programmerare?
De försök jag hittills har gjort, har fått mig att inse att jag definitivt behöver en handledare, en mentor, och någon form av studieplan. En lista över studiematerial hade t.ex varit till stor hjälp.

Någon som kan peka åt rätt håll?
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 19 gånger.
Alltid på kanelen!
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Jag vill lära mig programera

Inlägg av TicToc »

eson57 skrev: Någon som kan peka åt rätt håll?
Det beror på, varför vill du programmera, vilket problem vill du lösa, vad vill du uppnå?

Titta på gambas, http://gambas.sourceforge.net/en/main.html# en miljö där det är riktigt enkelt att komma igång, men installera från ppa om det blir aktuellt.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Jag vill lära mig programera

Inlägg av johanre »

Det är *aldrig* för sent att lära sig något nytt! :)

Även om jag gick en programmeringsutbildning på universitet så var min första beröring med programmering först BASIC på VIC-64 och sedan i rask takt assembler. Båda språken lärde jag mig rakt upp och ner från två böcker.

Det finns massor med *gratis* online kurser (även universitetsutbildningar) inom framförallt IT eftersom ämnet lämpar sig väldigt väl till distansutbildning, och jag tror att OpenSource tänket med tonnvis med gratis online information också har tvingat fram ett annat tankemönster.

Så med det sagt; jag tror helt enkelt du skall bestämma dig för var du vill börja och sedan köra! Alla vägar står öppna, tror jag!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programera

Inlägg av eson57 »

TicToc skrev:Det beror på, varför vill du programmera, vilket problem vill du lösa, vad vill du uppnå?
Varför jag vill programmera? Jo, för att anpassa min utrustning efter egna behov och önskemål. Det finns t.ex. massor av halvfärdig, övergiven kod, med potential att bli riktigt bra och användbara applikationer. I Linux-världen stöter jag ideligen på, potentiellt nyttiga program som övergivits och därför inte kan användas i senare tiders OS-distributioner. Kan dessa program dessutom komma till användning för andra än mig, är det ju helt i linje med grundtanken om öppen källkod.
Sen får man väl konstatera att själva skapandet är en grundläggande mänsklig drivkraft och jag är inget undantag från den principen. Jag har ägnat en stor del av livet åt att "skapa" i byggbranschen, men nu sätter mitt hälsoläge stopp för det. Jag behöver alltså ersätta det skapandet med något jag fortfarande klarar av. Hittills har jag löst det, bland annat genom att översätta befintliga program-gui till svenska och den verksamheten har gjort mig intresserad av att ta nästa steg, mot programmering.

"Problem" betraktar jag som ett akut tillstånd och är därmed inget jag försöker lösa på förhand. Problemen omhändertas bäst när dom dyker upp... och då är det ju behändigt att kunna programmera. ;)
johanre skrev:Det är *aldrig* för sent att lära sig något nytt! ...
Nej, med ett flertal "yrken" i bagaget, kan man nog säga att jag är ett levande bevis för det påståendet. ;)

Problemet i det här fallet, är att jag inte vet var jag skall börja. Precis som du, var jag i slutet på 70-talet inne och nosade på just BASIC. Detta under utbildning i hårdvaruteknik. Under senare tid har jag på egen hand skaffat mig hyffsad insikt i HTML/CSS. Den naturliga vidareutvecklingen torde alltså vara JavaScript...
Nu betraktar jag inte JavaScript som "riktig" programmering, men självklart är det intressant att kanske börja där. Så förslag på "kurslitteratur" tas tacksamt emot.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programera

Inlägg av eson57 »

TicToc skrev:Titta på gambas, http://gambas.sourceforge.net/en/main.html# en miljö där det är riktigt enkelt att komma igång, men installera från ppa om det blir aktuellt.
Jag skall absolut ta en titt på Gambas. Tack för tipset!
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Jag vill lära mig programera

Inlägg av johanre »

eson57 skrev: Varför jag vill programmera? Jo, för att anpassa min utrustning efter egna behov och önskemål. Det finns t.ex. massor av halvfärdig, övergiven kod, med potential att bli riktigt bra och användbara applikationer. I Linux-världen stöter jag ideligen på, potentiellt nyttiga program som övergivits och därför inte kan användas i senare tiders OS-distributioner. Kan dessa program dessutom komma till användning för andra än mig, är det ju helt i linje med grundtanken om öppen källkod.
..<snip>...
Problemet i det här fallet, är att jag inte vet var jag skall börja.
..<snip>..
Så förslag på "kurslitteratur" tas tacksamt emot.
OK, om målet är att ge sig in i Linux / OpenSource världen så är det dominerande språket C. Visst, java, perl, php, python, etc finns idag i väldigt många sammanhang men det är ändå C som är fundamentet i mycket av Linux programmeringen. Och även om jag inte riktigt vet vilken utrustning du syftar på, så kan jag tänka mig att antingen C eller assembler / maskinkod spelar in där. Om du bestämmer dig för C så kommer du förr eller senare behöva referera till denna bok: http://www.bokus.com/bok/9780133086218/ ... -language/ Den är förresten ofattbart dyr, hittade den även på Blocket: https://www.blocket.se/ostergotland/TI_ ... w=3&last=1

Här hittade jag även en liten länksamling på online kurser: http://www.va.se/nyheter/2015/08/10/9-s ... lt-gratis/

Skulle jag ge något råd så skulle jag vilja säga; lär dig först python (ett någorlunda modernt språk som är hyfsat snabbt att komma igång med och därför lite lättare att lära sig), och ge dig därefter på C (som kan vara knepigt att kastas in i).
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av Tjadden »

Hej Johanre

Så tidigt att PC datorn hade tagit sina första staplande steg, så blev jag erbjuden en gratis utbildning i BASIC men min arbetsgivare stoppade mig, för att jag var nästan oumbärlig på den uppfinnarverkstad jag jobbade i.
Efter något år så var det en beställare som ville ha någon att lösa ett problem på hans Dataföretag han blev så glad över att jag löste deras tekniska problem och erbjöd mig en anställning och fortsättningsvis så skulle jag utbildas till Programerare. Min Chef nästan dubblade min lön för att jag skulle bli kvar vid min läst.
Så här efteråt så borde jag ha tagit den chans jag fick, för några år senare gick förtaget i Konkurs och Chefen hade dragit på sig skulder på närmare 10 miljoner som han inte kunde betala tillbaka. Då hoppade jag över till min brors Ingenjörsfirma och fick lägre lön men ändå hade det mycket trevligt att jobba sida vid sida med honom.
Idag är jag något av en datanörd och hjälper många med sina datorer, dem som trodde att de måste köpa en ny dator, bara för enligt min mening var och varannan datoranvändare kan inte sköta om sina datorer. Så jag var inne på att lära folk hur man gör, även om det finns utbildning för det, så får man inte gärna pensionärer att sätta sig på skolbänken, min tanke är att åka hem till dem och visa hur det går till. Ganska kul, åtta pensionärer har fått min hjälp för en ringa slant de senaste två månaderna, de har sökt min hjälp.
Just precis tre av dem installerade jag Ubuntu 16.10 åt och genast blev de förtjusta för att Ubuntu var så lätt att köra. Men är man 78 år så är det kul att hjälpa gamla människor främst för deras tacksamhets skull.
Så jag är själv tacksam över dig johanre och övriga duktiga killar som kan vara så enormt nyttiga, så alla ni är verkligen värda en stor eloge!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

johanre skrev:OK, om målet är att ge sig in i Linux / OpenSource världen så är det dominerande språket C. Visst, java, perl, php, python, etc finns idag i väldigt många sammanhang men det är ändå C som är fundamentet i mycket av Linux programmeringen. Och även om jag inte riktigt vet vilken utrustning du syftar på, så kan jag tänka mig att antingen C eller assembler / maskinkod spelar in där. Om du bestämmer dig för C så kommer du förr eller senare behöva referera till denna bok: http://www.bokus.com/bok/9780133086218/ ... -language/ Den är förresten ofattbart dyr, hittade den även på Blocket: https://www.blocket.se/ostergotland/TI_ ... w=3&last=1

Här hittade jag även en liten länksamling på online kurser: http://www.va.se/nyheter/2015/08/10/9-s ... lt-gratis/

Skulle jag ge något råd så skulle jag vilja säga; lär dig först python (ett någorlunda modernt språk som är hyfsat snabbt att komma igång med och därför lite lättare att lära sig), och ge dig därefter på C (som kan vara knepigt att kastas in i).
Tack, Johan! Skall ta en titt på länksamlingen. Python är precis vad jag själv har funderat på. Det verkar vara användbart. Utrustningen jag tänker på är bara mina datorer och telefonen. Vet inte om python är särskilt användbart i SailfishOS, men man kanske får börja där ändå.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av johanre »

eson57 skrev:Python är precis vad jag själv har funderat på. Det verkar vara användbart. Utrustningen jag tänker på är bara mina datorer och telefonen. Vet inte om python är särskilt användbart i SailfishOS, men man kanske får börja där ändå.
Kombinationen Python och SailfishOS ser ut att ha möjligheter: https://sailfishos.org/wiki/Application ... _in_Python :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

Ja, faktiskt! Det verkar lovande. Det borde jag förstås ha hittat själv.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

Har börjat kolla på python och behövde enligt instruktion jag tänkte börja med, IDLE. Jag installerade och har numera två stycken i programmenyn. Den ena heter bara "idle" den andra heter "idle-python2.7". Bägge är körbara och ligger i /usr/bin. Bägge ser exakt lika ut, när jag startar dem. Det vill säga, det är Python 2.7.12 Shell
Någon som vet varför det dök upp 2 stycken, och behöver jag bägge?
Skärmbild från 2016-12-22 08-07-10.png
Skärmbild från 2016-12-22 08-07-10.png (17.71 KiB) Visad 19061 gånger
Dom använder uppenbarligen samma config-fil, så det går inte ens att starta den ena i redigeringsläge och den andra i shell-läge.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

Ok... jag tog bort bägge och började om med Python 3.5
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av johanre »

Paketet "Idle" är ett meta-paket som pekar på - och därför installerar - den rekommenderade versionen - som råkar vara "idle-python2.7". Du hade även potentiellt kunnat installera "idle-python3.5". Men startar du "idle" så kommer du att starta idle-python2.7 (fram till att någon bestämmer att 3.x är den rekommenderade versionen).

OK; ser att du bytte till 3.5 nu! ;)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

johanre skrev:OK; ser att du bytte till 3.5 nu! ;)
Ja, jag såg att jag hade bägge python-versionerna installerade, så jag tänkte att jag lika gärna kan använda senaste då. Får se om det visar sig vara fel. :)
Alltid på kanelen!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av morpa »

Jag tittar precis på "Learn C the hard way" och tycker den verkar bra, det finns en motsvarande för Python också. https://learncodethehardway.org/
C och Python är nog rätt om man vill hålla på med Linux-programmering och tänkt sig fixa lite halvfärdiga program, buggar och så vidare. Då får man också en väldigt bra grund att gå vidare på.

Javascript är ok, speciellt med nyare versioner EC6+, men skulle nog vänta som nybörjare med Javascript-världen tills "hela havet stormar" har lagt sig, just nu är det nya ramverk som gäller en gång i halvåret, och har så varit senaste åren. Läs gärna den här länken. https://hackernoon.com/how-it-feels-to- ... .90tj398p1 och den här https://medium.com/@ericclemmons/javasc ... .aduz7qbbw
Hamnar då och då i något uppdrag där jag bara kör frontend med js, och då brukar precis de flesta ramverk jag lärde mig förra gången vara ersatta med nya "shiny things". Tror det kommer att stabilisera sig även där, som med andra programmeringsspråks tillhörande ramverk, men än är det inte så.

Det är aldrig för sent att lära sig nytt, är nog bara nyttigt, Python och C tror jag är bra grunder, som du kan göra mycket med. Kör hårt!!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

morpa skrev:Jag tittar precis på "Learn C the hard way" och tycker den verkar bra, det finns en motsvarande för Python också ...
Tack! Skall kika på det och de andra länkarna.

Började som sagt på en annan instruktion och blev omedelbart villrådig angående vilken python-version jag bör hålla mig till. Det verkar ju vara en del olikheter mellan 2.7 och 3.5 som jag har installerade. Bland annat så skriver 3.5 ut skandinaviska tecken internt (åäö), vilket skapar vissa problem när jag försöker följa instruktioner skrivna för v2.*. Jag har ju bara precis börjat titta på det, och sprang genast på det här. Kolla bara nedanstående...


Version 2.7

Kod: Markera allt

>>> "åäö är skandinaviska tecken"
'\xc3\xa5\xc3\xa4\xc3\xb6 \xc3\xa4r skandinaviska tecken'
>>> print "åäö är skandinaviska tecken"
åäö är skandinaviska tecken
>>> 
Version 3.5

Kod: Markera allt

>>> "åäö är skandinaviska tecken"
'åäö är skandinaviska tecken'
>>> print "åäö är skandinaviska tecken"
SyntaxError: Missing parentheses in call to 'print'
>>> 
De instruktioner/kurser jag hittar är ju skrivna för v2.* men det känns inte helt bra att sitta och försöka lära sig en version som de flesta aktiva verkar ha övergivit. Jag tycker mig se python3 lite överallt, när det gäller nyare produktioner.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av johanre »

Valet handlar i slutändan om vad målet för din programmering är. Om du tänker ge dig in i att lösa små problem i befintliga, lite äldre projekt så kan det nog vara bra att börja med 2.7. Planerar du endast hålla på med nya projekt så är det kanske 3.5 som gäller. MEN, med det sagt - visst, det är skillnader mellan versionerna men de är inte så stora att du inte skulle reda ut det. Bara det att du är medveten om att det finns olika versioner som kan ge aningen olika beteenden kommer hjälpa dig reda ut eventuella problem.

Tror jag i alla fall! :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

Jag hade nog tänkt mig både och. Lite nytt och lite gammalt. ;)
Visst reder jag ut det till slut, men just nu känns det kanske lite onödigt svårt att försöka lära sig python3 med hjälp av instruktioner för python2.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Bland annat så skriver 3.5 ut skandinaviska tecken internt (åäö), vilket skapar vissa problem när jag försöker följa instruktioner skrivna för v2.*.
...
>>> print "åäö är skandinaviska tecken"
SyntaxError: Missing parentheses in call to 'print'
>>> [/code]
Problemet i det fallet är att 3.5 kräver parenteser för print().

$ python3
Python 3.5.2+ (default, Sep 22 2016, 12:18:14)
[GCC 6.2.0 20160927] on linux
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> print("åäö är skandinaviska tecken")
åäö är skandinaviska tecken
>>> quit()


Jag tycker också Python är ett bra val, och skulle i ditt läge satsa på Python 3. Python 2 håller på att mönstras ut, och förekommer mest i äldre dåligt underhållna program där utvecklarna inte orkat uppgradera (ännu).
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Jag vill lära mig programmera

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Problemet i det fallet är att 3.5 kräver parenteser för print().
Jo, det räknade jag ut. Hittade dessutom en bra sida som listar skillnaderna mellan versionerna.
http://sebastianraschka.com/Articles/20 ... t-function
Jag tycker också Python är ett bra val, och skulle i ditt läge satsa på Python 3. Python 2 håller på att mönstras ut, och förekommer mest i äldre dåligt underhållna program där utvecklarna inte orkat uppgradera (ännu).
Det är ungefär så jag också tänker, men kurser/instruktioner jag hittat är alltså skrivet för v2.*. Det blir alltså extra krångligt att försöka tillgodogöra sig instruktionerna, eftersom jag i så fall, samtidigt måste översätta dem till v3.* på egen hand. Känns som om risken för fel, ökar markant.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"