default-lösenord till MySQL efter (L)AMP-installation?

Här diskuteras programmering och utveckling
Christian Holmberg
Inlägg: 194
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

default-lösenord till MySQL efter (L)AMP-installation?

Inlägg av Christian Holmberg »

Jag hade ett behov av att installera (L)AMP på Ubuntu 18.04 desctop utgåvan. På grund av brist på tid och engagemang från min sida så googlade jag efter det snabbaste sättet att göra detta på och använde mig av följande instruktioner:

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
sudo apt-get install tasksel
sudo tasksel install lamp-server

Dessa instruktioner fann jag här https://askubuntu.com/questions/34/what ... lamp-stack

Problemet är att efter installationen när jag skulle mata in lösenord för MySQL och slutföra installationen så behövde jag gå ifrån datorn en stund. Under denna period så försvann möjligheten till att mata in lösenord till MySQL. Terminalen gick tillbaka till sitt vanliga jag, redo för nya kommandon. Jag har försök logga in på olika sätt på MySQL men får bara massa "Access denied for user 'xxxx'@'yyyy'" meddelanden och mina Google-kunskaper finner ingen lösning på problemet.

Jag ska nu testa med att köra lite:

Kod: Markera allt

sudo tasksel remove lamp-server

för att sedan köra

Kod: Markera allt

sudo tasksel install lamp-server
och se om det råder bot på mina problem. Om det inte gör det så behöver jag lite hjälp från eran sida.


Edit
: Jag har försökt att avinstallera lamp-server paketet via tasksel och installera om det men möjligheten till att mata in lösenord till MySQL och fullfölja installationen uteblir. Help me ubuntu-se.orgs forum, you are my only hope!
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: default-lösenord till MySQL efter (L)AMP-installation?

Inlägg av mcNisse »

Du får gå på mysql dokumentation för att ändra lösenordet. https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en ... sions.html
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"