Windows med Linuxkärna

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Windows med Linuxkärna

Inlägg av Nemo »

Jag läste en artikel på Techworld där artikelförfattaren Lars Dobos för ett resonemang kring varför nästa generation av Windows kommer att ha bytt ut NT-kärnan mot Linux.

Tycker själv det är ett intressant resonemang. Frågan är dock hur detta ska gå till i praktiken utan att den befintliga basen av Windowsprogram börjar strula.

Är dock ingen programmerare själv, men att byta ut kärnan i ett OS till någon helt annan låter inte som någon enkel uppgift om man samtidigt ska säkerställa att befintliga program även i fortsättningen fungerar som idag.

Artikeln finns på https://techworld.idg.se/2.2524/1.72377 ... a-pa-linux

Vad tror ni om detta? Är det realistiskt att byta ut NT-kärnan i Windows mot Linux och fortfarande kunna använda Windows som tidigare?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Windows med Linuxkärna

Inlägg av johanre »

Jag tror mest det är spekulation. Det skulle - som du säger - krävas rätt mycket jobb. Visserligen har Microsoft tillräckligt med finansiella muskler för att slänga X-hundra eller t.o.m tusentals utvecklare på problemet och hoppas på att det blir bra. Men jag tror faktiskt inte att Microsoft i grund och botten själva vill.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"