Talsyntes:____"För Folk I Tiden"

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

HH8.04
Jag är inte bekant med uttrycket "HH". Vad menar du med det?

En "vanlig" installation sker på följande sätt.

-Installations filen har laddadts ner och packats upp (plats har ingen betydelse).
-dubbelklicka på installationsfilen och efter en stund kommer det oftas upp en ruta som frågar om du vill installera ett antal program (mediaplayer, menyruta och kanske något till) som saknas i din PC. Där måste du klicka "OK".
-efter ytterligare en tid så tillfrågas du vilka röster du vill ha. Det är en mängd olikaspråk. Välj och klicka "ok". Javisst, du måste förståss ha internet anslutning hela tiden.
-installationen av rösterna tar lite tid och sedan kommer rutan där du väljer rösten som du vill använd "NU". och du väljer och klickar "ok".
- Slutligen kommer rutan upp som visar tangenternas funktion. Det är också bekräftrelsen på att allt är okay.
-Klart för användning :) . Markera ett textstycke och tryck "sht F3" och rösten börjar tala. Först laddas rösten, det tar en tid och sedan textsträngen. Vid nästa markering är det endast textsträngen och då är "starten" omgående.

Men vi har bara haft Ubuntu som OS (med undantag för några som jag "råkat" prova).
Om det finns andra OS som vi borde ha med, så får vi överväga det.
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av djkmmo »

Hans Linde skrev:
HH8.04
Jag är inte bekant med uttrycket "HH". Vad menar du med det?

En "vanlig" installation sker på följande sätt.

-Installations filen har laddadts ner och packats upp (plats har ingen betydelse).
-dubbelklicka på installationsfilen och efter en stund kommer det oftas upp en ruta som frågar om du vill installera ett antal program (mediaplayer, menyruta och kanske något till) som saknas i din PC. Där måste du klicka "OK".
-efter ytterligare en tid så tillfrågas du vilka röster du vill ha. Det är en mängd olikaspråk. Välj och klicka "ok". Javisst, du måste förståss ha internet anslutning hela tiden.
-installationen av rösterna tar lite tid och sedan kommer rutan där du väljer rösten som du vill använd "NU". och du väljer och klickar "ok".
- Slutligen kommer rutan upp som visar tangenternas funktion. Det är också bekräftrelsen på att allt är okay.
-Klart för användning :) . Markera ett textstycke och tryck "sht F3" och rösten börjar tala. Först laddas rösten, det tar en tid och sedan textsträngen. Vid nästa markering är det endast textsträngen och då är "starten" omgående.

Men vi har bara haft Ubuntu som OS (med undantag för några som jag "råkat" prova).
Om det finns andra OS som vi borde ha med, så får vi överväga det.
Med HH menade jag "Hardy Heron" alltså Ubuntu 8.04. Jag försökte köra det genom att starta det via terminal och då kommer det inte ens ett felmeddelande när jag försöker köra filen. Därefter dubbelklickade jag och då startade installationen. Varför måste man starta det så?
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Jag vill minnas att jag också har starta den i terminal på följande sätt.
Antag att du ha fil en i "home".
Terminal kommado:
~/talsyntes.sh install

Gjort du på ett annat sätt?
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

EFtersom du inte varit med från början. Så är jag rädd för att du tycker att rösterna är för dåliga och låter för mycket "dator".
Till att börja med har vi valt de som vi tyckt varit bäst. Men det kan finnas annat som är fritt och tillgängligt.
Men vi har också haft målet att tydbarheten ska vara BRA vid hög läshastighet. Då spelar det inte så stor roll hur rösten låter vid normal fart. Jag som är dyslektiker och har 20år vana av talsyntesröst kan skumläsa i myckethög hastighet. De som är blinda har vanligen en förmåga som är ytterligare något mera. Mäniskans förmåga är märklig även här.
Det kan i och för sig vara på sin plats att upplysa om att vi väntar på att få tillgång till en röst som låter naturligare. Men det återstår att utvärdera om det funkar i övrigt.

Jag har sökt folket på KTH för att få intresse för det här. KTH ligger långt framme inom talsyntes. Fast kombinationen av mitt handikap och kanske okunnande har hindrat mig att gå vidare. HÄR finns det mycket att göra. Jag har också kontakt med Scalmers och där finns det förutsättning med. Hmm..javisst det finns folk även i Lund.
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av djkmmo »

Hans Linde skrev:EFtersom du inte varit med från början. Så är jag rädd för att du tycker att rösterna är för dåliga och låter för mycket "dator".
Till att börja med har vi valt de som vi tyckt varit bäst. Men det kan finnas annat som är fritt och tillgängligt.
Men vi har också haft målet att tydbarheten ska vara BRA vid hög läshastighet. Då spelar det inte så stor roll hur rösten låter vid normal fart. Jag som är dyslektiker och har 20år vana av talsyntesröst kan skumläsa i myckethög hastighet. De som är blinda har vanligen en förmåga som är ytterligare något mera. Mäniskans förmåga är märklig även här.
Det kan i och för sig vara på sin plats att upplysa om att vi väntar på att få tillgång till en röst som låter naturligare. Men det återstår att utvärdera om det funkar i övrigt.

Jag har sökt folket på KTH för att få intresse för det här. KTH ligger långt framme inom talsyntes. Fast kombinationen av mitt handikap och kanske okunnande har hindrat mig att gå vidare. HÄR finns det mycket att göra. Jag har också kontakt med Scalmers och där finns det förutsättning med. Hmm..javisst det finns folk även i Lund.
Jag kör det nu på normalinställningar och det låter lite "styltigt"; det blir inte något riktigt "flyt" i uppläsningen. Finns det några rekomenderade inställningar för hastighet, amplitud etc?

Kan man formatera texten med tanke på uppläsning (infoga vagnreturer, tabbar etc) för att flytet skall förbättras?

Jag testade

Kod: Markera allt

talsyntes.sh install
också, men det funkade inte det heller.

Jag bifogar även de två första kapitlen av Moodle-manualen som Urban postade och som vi skulle läsa igenom, i text-format. Min primära tanke med detta är att det kunde vara könt att bara kuna luta sig tillbaka i stolen och få saker upplästa för sig och "slöläsa" texten och bilderna i pdf-erna med ögonen samtidigt.
Bilagor
Manual_Moodle_2_1_dubbelsidig_kap_1-2t.txt.tar.gz
(5.29 KiB) Nerladdad 266 gånger
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Jag kör det nu på normalinställningar och det låter lite "styltigt"; det blir inte något riktigt "flyt" i uppläsningen. Finns det några rekomenderade inställningar för hastighet, amplitud etc?

Kan man formatera texten med tanke på uppläsning (infoga vagnreturer, tabbar etc) för att flytet skall förbättras?
Om du trycker F1 så finner du de olika tangentbindningarna och olika funktionerna.
Jag föreslår att du gör dig bekväm med dessa först.
Sedan kan du trycka "sht F1" för att får fram en tangentbindning till ett testläge. Det är ingenjör-avdelningen. Du kan fördjupa dig idet i flera veckor :D .
Men åter till användandet.
Justera hastighet lätt under talets gång med "sht F4 eller F5" för att öka eller minska med 10%/tryck.
Rösten är lite hackig. Jag föredrog det, för att vinna annat :-\ . Pauseringarna är lagda så att de ska ske vid lämpligt tillfälle, men ibland behövs det ske på annan plats (tyvärr).
Min uppfattning är att hackigheten är något som försvinner (eller rent av en fördel) vid ökad hastighet. MEN i det här avseendet är synpunkter välkommna. Konservburk "klurar" på framtidalösningar och det är möjlig att det kan gå på annat sätt.
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Jag kör det nu på normalinställningar och det låter lite "styltigt"; det blir inte något riktigt "flyt" i uppläsningen. Finns det några rekomenderade inställningar för hastighet, amplitud etc?

Kan man formatera texten med tanke på uppläsning (infoga vagnreturer, tabbar etc) för att flytet skall förbättras?
Härligt att du skriver det.
Det har varit min övertygelse att talsyntes kan/är inte bara ett handikapshjälpmedel utan en BEKVÄMLIGHET eller ett verktyg för öka effektivitet.
I begynnelsen "skröt" jag över hur jag tidigare (innan jag förvandlades till "vårdkolli") hade ett yrke som krävde många beslut och mycket information (ca 50 email/dag och utöver det strategi och budget). Om jag bara håller mig till emailen.....jag skumläste alla mina email och (det viktig) hade kraft kvar att bedöma vad som var värt att titta nogrannare på och åtgärda. Jag anser att mina kollegor läste endast endel email och prioriterade bort majoriteten (det gjorde i och för sig jag också ibland men inte ALLTID). Detta pga talsyntesen.
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Jag testade

Kod: Markera allt
talsyntes.sh install

också, men det funkade inte det heller.
Det blir något för Konservburk att fundera på om han får tid. :)
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av djkmmo »

Hans Linde skrev:
djkmmo skrev:Jag bifogar även de två första kapitlen av Moodle-manualen som Urban postade och som vi skulle läsa igenom, i text-format. Min primära tanke med detta är att det kunde vara könt att bara kuna luta sig tillbaka i stolen och få saker upplästa för sig och "slöläsa" texten och bilderna i pdf-erna med ögonen samtidigt.
Härligt att du skriver det.
Det har varit min övertygelse att talsyntes kan/är inte bara ett handikapshjälpmedel utan en BEKVÄMLIGHET eller ett verktyg för öka effektivitet.
I begynnelsen "skröt" jag över hur jag tidigare (innan jag förvandlades till "vårdkolli") hade ett yrke som krävde många beslut och mycket information (ca 50 email/dag och utöver det strategi och budget). Om jag bara håller mig till emailen.....jag skumläste alla mina email och (det viktig) hade kraft kvar att bedöma vad som var värt att titta nogrannare på och åtgärda. Jag anser att mina kollegor läste endast endel email och prioriterade bort majoriteten (det gjorde i och för sig jag också ibland men inte ALLTID). Detta pga talsyntesen.
Dessutom sägs det ju iaf, att man "tar in" information bättre om man använder flera sinnen, så det borde fastna bättre om man både läser en text med ögoonen, ser bilder och får det uppläst samtidigt.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:Jag kör det nu på normalinställningar och det låter lite "styltigt"; det blir inte något riktigt "flyt" i uppläsningen.
Menar du de små pauserna som blir vid punkt, komma, utropstecken, frågetecken, nyrader och innan orden "and" och "or"?
djkmmo skrev:Finns det några rekomenderade inställningar för hastighet, amplitud etc?
Nja... det är nog standardinställningen som är rekommenderad om någon.
djkmmo skrev:Kan man formatera texten med tanke på uppläsning (infoga vagnreturer, tabbar etc) för att flytet skall förbättras?
Det beror helt på vad du menar med "flyt". Plockar du bort alla tecken som jag räknade upp innan så blir allting uppläst i ett svep, utan pauser. Fast då går det å andra sidan inte längre att hoppa mellan meningar.
djkmmo skrev:Jag testade

Kod: Markera allt

talsyntes.sh install
också, men det funkade inte det heller.
Först påstår du dig ha lyssnat... och nu säger du att du inte får igång den?
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Först påstår du dig ha lyssnat... och nu säger du att du inte får igång den?
Jag fyller i för djkmmo ; Han har startat talsyntes'en genom att dubbelklicka på filen.
Att starta i terminal hade han problem med.
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av djkmmo »

Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Jag kör det nu på normalinställningar och det låter lite "styltigt"; det blir inte något riktigt "flyt" i uppläsningen.
Menar du de små pauserna som blir vid punkt, komma, utropstecken, frågetecken, nyrader och innan orden "and" och "or"?
Nja, det är nog helt enkelt att jag har för höga krav.

Det blir ju inte så melodiskt som vid en naturlig uppläsning, men det går nog inte attt få. Det förutsätter ju att uppläsningssystemet inte bara agerar på basis av syntax utan även har en väl utbyggd förståelse av språkets semantik och pragmatik och det klarar väl inte espeak av i dagsläget. Om man tar ett exempel så kan ju satsen "Du har ingen klocka" tolkas som ett påstående eller en fråga och det är betoningen som avgör vilket som är vilket. espeak uttalar dem lika, oavsett om man skriver "Du har ingen klocka." eller "Du har ingen klocka?"
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Finns det några rekomenderade inställningar för hastighet, amplitud etc?
Nja... det är nog standardinställningen som är rekommenderad om någon.
Jag har kört upp hastigheten bara och med ovanstående beskrivning av begränsningarna i espeak så funkar det bra med faktatexter. Jag kan tänka mig att det skulle bli lite märkligt att spela upp Runeberg eller Strindberg :) .
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Kan man formatera texten med tanke på uppläsning (infoga vagnreturer, tabbar etc) för att flytet skall förbättras?
Det beror helt på vad du menar med "flyt". Plockar du bort alla tecken som jag räknade upp innan så blir allting uppläst i ett svep, utan pauser. Fast då går det å andra sidan inte längre att hoppa mellan meningar.
Nej jag menar mer prosodi (intonation, rytm och dynamik) och betonig. Fixar du det till v32 ;).
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Jag testade

Kod: Markera allt

talsyntes.sh install
också, men det funkade inte det heller.
Först påstår du dig ha lyssnat... och nu säger du att du inte får igång den?
Jepp, jag ljuger som en borstbindare, bara för att förvirra er ;D. Det jag menade var att jag inte får igång den via terminalen, men det gick att öppna en grafisk filhanterare och då gick det att dubbelklicka och få igång det.
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Om du ska få till det som jag har det.................och det är ju alltid bäst!

Så ska du ha en programstartare på panelen som heter "Burk" och här har du kommandot
/home/hans/.Talsyntes/talsyntes.sh
om det nu är där du har filen.
Funkar klockrent :)

På en del PCs har jag autostart istället.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Konservburk »

djkmmo skrev:
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Jag kör det nu på normalinställningar och det låter lite "styltigt"; det blir inte något riktigt "flyt" i uppläsningen.
Menar du de små pauserna som blir vid punkt, komma, utropstecken, frågetecken, nyrader och innan orden "and" och "or"?
Nja, det är nog helt enkelt att jag har för höga krav.

Det blir ju inte så melodiskt som vid en naturlig uppläsning, men det går nog inte attt få. Det förutsätter ju att uppläsningssystemet inte bara agerar på basis av syntax utan även har en väl utbyggd förståelse av språkets semantik och pragmatik och det klarar väl inte espeak av i dagsläget. Om man tar ett exempel så kan ju satsen "Du har ingen klocka" tolkas som ett påstående eller en fråga och det är betoningen som avgör vilket som är vilket. espeak uttalar dem lika, oavsett om man skriver "Du har ingen klocka." eller "Du har ingen klocka?"
Det är som du säger begränsningar i espeak. Det finns andra underliggande motorer som är bättre på den saken, men de hade andra nackdelar. Vi förskte en del med festival i början. Den saknade tyvärr vettiga svenska röster, och så hade den väldigt lång uppstarttid.
djkmmo skrev:
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Finns det några rekomenderade inställningar för hastighet, amplitud etc?
Nja... det är nog standardinställningen som är rekommenderad om någon.
Jag har kört upp hastigheten bara och med ovanstående beskrivning av begränsningarna i espeak så funkar det bra med faktatexter. Jag kan tänka mig att det skulle bli lite märkligt att spela upp Runeberg eller Strindberg :) .
Ska du lyssna till Strindberg så gör du nog bäst i att låna en talbok från biblioteket. ;)
djkmmo skrev:
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Kan man formatera texten med tanke på uppläsning (infoga vagnreturer, tabbar etc) för att flytet skall förbättras?
Det beror helt på vad du menar med "flyt". Plockar du bort alla tecken som jag räknade upp innan så blir allting uppläst i ett svep, utan pauser. Fast då går det å andra sidan inte längre att hoppa mellan meningar.
Nej jag menar mer prosodi (intonation, rytm och dynamik) och betonig. Fixar du det till v32 ;).
Det blir nog svårt med tanke på begränsningarna i den underliggande motorn. Det vi håller på med här är i huvudsak ett användargränssnitt.
djkmmo skrev:
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Jag testade

Kod: Markera allt

talsyntes.sh install
också, men det funkade inte det heller.
Först påstår du dig ha lyssnat... och nu säger du att du inte får igång den?
Jepp, jag ljuger som en borstbindare, bara för att förvirra er ;D. Det jag menade var att jag inte får igång den via terminalen, men det gick att öppna en grafisk filhanterare och då gick det att dubbelklicka och få igång det.
Detta bör fungera:

Kod: Markera allt

~/.talsyntes/talsyntes.sh
... för att starta xbindkeys som sedan väntar på tangenttryckningar.

Kod: Markera allt

~/.talsyntes/talsyntes.sh install
... för att installera fler röster.

Kod: Markera allt

~/.talsyntes/talsyntes.sh start
... för att starta uppläsningen av nuvarande markering.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Konservburk »

Hur gick det med mplayer i puppy?
gruble skrev:Det finns en mplayer108.pup på sidan http://dotpups.de/dotpups/Multimedia/MPlayer-1.0.8/ men Konservburk får nog kolla först om den versionen skulle fungera.

eller en ännu äldre version http://noforum.de/dotpups/mplayer-1.0-pre7-try2/

/Per
Har du provat med dessa?
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Japp, jag började och fick smäll på fingrarna :'(

Jag började med den första: dvs mplayer108.pup
Tog bort "din" från /usr/bin/ och installerade med hjälp av den installationshjälp som Puppy erbjuder för ".pup".
Det "gick halvvägs" uppfattade jag det som ::)
Men installationen fullbordades inte iaf. (Vid något tillfälle så låste sig PCn oxå men......)

De andra har jag inte provat.
Ska jag göra det med PCn med Puppy Linux som funkar nu igen :D
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Konservburk »

Hans Linde skrev:De andra har jag inte provat.
Ska jag göra det med PCn med Puppy Linux som funkar nu igen :D
Den som hade en pentiumII
djkmmo
Inlägg: 1904
Blev medlem: 20 jun 2008, 18:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Malmö

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av djkmmo »

Hans Linde skrev:Om du ska få till det som jag har det.................och det är ju alltid bäst!

Så ska du ha en programstartare på panelen som heter "Burk" och här har du kommandot
/home/hans/.Talsyntes/talsyntes.sh
om det nu är där du har filen.
Funkar klockrent :)

På en del PCs har jag autostart istället.
Jag har ingen panel, jag kör Ratpoison. I fortsättningen skall det förhoppningsvis gå att starta via terminalen, annars så löser vi det då. Jag har inte stängt av datorn eller X på de senaste 70 dagarna och det ligger väl kvari bakgrunden tills jag gör det nästa gång?

Dock måste jag nog ändra om alla tangentbindningar, för funktionstangenterna blir inte så bra om man använder Midnight Commander som filhanterare. Alt-Funktionstangenter har jag dessutom redan kopplat till en massa kommandon för att starta program. Det börjar bli ont om tangenter... ;D

EDIT: Finns det något uppenbart skäl till att man inte skulle vilja binda om med Ctrl+Funktionstangenter?
Senast redigerad av 2 djkmmo, redigerad totalt 11 gång.
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Den som hade en pentiumII
Japp då försöker jag, ::)
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Talsyntes:____"För Folk I Tiden"____[HÖGTRYCKSTRÅD]

Inlägg av Hans Linde »

Förtvivlan........Den tycker inte om det där.

Dessvärr tror jag att det är jag som gör fel och då behövs hjälp "ut i från",
för du har antaligen ingen aning om hur ".PUP" installationer på Puppy ska gå till.

Kortfattat klickar jag på det två-tre fönster som öppnas , som om filen är ok.
Men det slutar med att PC "hänger sig". Markören kan flyttas, mig iget händer.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"