Test av Ubuntu Touch på mobil:

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av webaake »

Ganska positiv recension :
http://www.infoworld.com/d/mobile-techn ... 7?page=0,0

Canonical går tydligen inte bra ekonomiskt och telefoner med Ubuntu Touch kanske kan ge intäkter?
Om det blir ännu mer konfigurerbart än Android så kan jag tänka mig att köpa en med tiden. En icke rootad Android kan vara tråkig ibland med alla default appar som inte går att avinstallera.

Vad tros om ubuntu på mobiler?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av Kurdistan »

webaake skrev:Ganska positiv recension :
http://www.infoworld.com/d/mobile-techn ... 7?page=0,0

Canonical går tydligen inte bra ekonomiskt och telefoner med Ubuntu Touch kanske kan ge intäkter?
Om det blir ännu mer konfigurerbart än Android så kan jag tänka mig att köpa en med tiden. En icke rootad Android kan vara tråkig ibland med alla default appar som inte går att avinstallera.

Vad tros om ubuntu på mobiler?
Jag vet inte om det stämmer Marks pengar som han pumpar in i Canonical och Ubuntu inte har givit någon utdelning rent ekonomisk. Sådana påståenden i form av "intervju" och "snack" ska man ta med lite nypa salt. Däremot visst Ubuntu på fler enheter kommer generera mer inkomst.

Oavsett vad man anser om Ubuntu är Ubuntu synonym med Linux på skrivbordsfronten. Jag vill Canonical och Ubuntu väl för det gynnar hela Ubuntu-familjen. Det finns samtidigt väldigt många farhågor som man bör vara införstådd med. Systemd har blivit standard för flesta distributioner. Däremot ej Ubuntu och i framtiden lär nog Debian stödja det som standard. Sedan har vi Xserver och Wayland. Ubuntu kanske kommer använda en egen. Blir det så kommer Ubuntu distansera sig ännu mer från övriga Linux distributioner. Eftersom flesta programutvecklare framför allt kör Ubuntu, kan det skapa stora svårigheter för andra Linux distributioner på skrivbordsfronten att hänga med.

Jag kan samtidigt förstå Ubuntu som vill ha bättre kontroll. Personligen tror jag dem kommer forka Wayland efter eget behag. För dem har inte resurserna och det vore idiotisk skapa ett nytt från grunden.

Tillbaks till huvudfrågan, ja, jag hoppas på Ubuntu på diverse enheter. Det kommer även ge oss skrivbordsanvändare större glädje. Jag har inget emot i framtiden köra Ubuntu på alla mina enheter.

Sedan webaake du bör ge Unity chansen ;) . Den är faktiskt grymt bra. Betydligt mer produktivt än Gnome 2 någonsin var. Gillar man tangentbordskombinationer är det himmelskt. Jag gillar fortfarande KDE mer just nu, men jag tror Unity har potential gå om KDE. Då ska du veta sedan KDE 4.6.5 har jag varit KDE-torsk. Den fick mig att glömma allt som har med Gnome 2 och göra. Tidigare när jag körde KDE och Kubuntu var det tankemässigt helt okej, men det var buggigt och felmeddelande var del av vardagen. Mageia kommer fortfarande vara distributionen jag kommer köra om jag vill använda KDE. Däremot hoppas jag att Kubuntu har mognat. Jag vill inte döma ut Kubuntu heller, men har man kört båda länge vet man att Mageia just nu är betydligt bättre och välpolerad.

Optimeras, finputsas och förbättras Unity på skrivbordsfronten så lär nog Unity bli minst lika bra som vad KDE är nu. Vi får se vad framtiden för med sig. Däremot Valve-faktorn och Ubuntu på diverse enheter kommer pressa Unity och Ubuntu på skrivbordsfronten. Vilket åtminstone är mina förhoppningar.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av webaake »

Inget Unity för mig på desktop/bärbara iallafall. Jag ser Canonicals utveckling av ubuntu de två senaste åren som en väg mot mobilmarknaden och paddarna. Inte för desktop. Så på mobil, ok för mig, inte annars.

Vidare, tror jag inte "de flesta" utvecklarna jobbar som anställda av Canonical. De allra flesta programmen utvecklas utanför Canonical, som t ex Firefox, Gimp, LibreOffice, Mousepad, Abiword, Gnumeric, bara för att nämna några. Givetvis influeras dessa av Ubuntu, eftersom Ubuntu har störst marknadsandel inom linuxvärlden (iochförsig kanske inte sant om man kollar Distrowatch idag). Dock utvecklar Canonical i stort sett sitt eget UI, på gott och ont.

Så jag ser fram emot en Ubuntumobil!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av Kurdistan »

webaake skrev:Inget Unity för mig på desktop/bärbara iallafall. Jag ser Canonicals utveckling av ubuntu de två senaste åren som en väg mot mobilmarknaden och paddarna. Inte för desktop. Så på mobil, ok för mig, inte annars.

Vidare, tror jag inte "de flesta" utvecklarna jobbar som anställda av Canonical. De allra flesta programmen utvecklas utanför Canonical, som t ex Firefox, Gimp, LibreOffice, Mousepad, Abiword, Gnumeric, bara för att nämna några. Givetvis influeras dessa av Ubuntu, eftersom Ubuntu har störst marknadsandel inom linuxvärlden (iochförsig kanske inte sant om man kollar Distrowatch idag). Dock utvecklar Canonical i stort sett sitt eget UI, på gott och ont.

Så jag ser fram emot en Ubuntumobil!
Ja, det är ju friheten med Linux och Linux distributioner. Finns alltid något som faller någon i smaken. Vilket är helt okej för mig och jag gillar själv den friheten. Ogillar inlåsta system. :)

Jag påstår inte att alla programutvecklare arbetar för Ubuntu. Canonical kan omöjligt ha anställt så pass många. Dock att Ubuntu är förvalda distributioner råder det inga tvivel om för mig bland programutvecklare. Bara kolla på uppströms, nyheter och buggrapporter. Spotify, Valve (började specifikt med Ubuntu och sedan nu mot slutet har det blivit lättare för andra distributioner paketera för sin distribution) och Guvcview etc. Listan kan göras väldigt lång. Kolla bara på Arch som paketerar om och diverse fulhack (symlink och hela den biten) för att får saker från Ubuntu att lira under Arch. 3 exempel som jag själv kör är Acestream (för att streama fotboll), Torrentstream (för streama fotboll) och Spotify. Kolla på koden och du lär förstå mig. I för sig vet jag att du är kunnig användare så det har du nog själv listat ut när du kollat igenom AUR och PKGBUILD under Arch. ;)

Juste Distrowatch argumentet har jag redan flertal gånger besvarat. Den säger enbart antal "klick" under olika tidsperioder. Inget om hur många av dessa "klickar" resulterar till installationer eller hur stor användarbas distribution X har. Distrowatch säger faktiskt inte mycket i det avseendet och om något så är det mer om "popularitet bland linux entusiaster som följer distrowatch". Merparten av de som är topp 20 på Distrowatch är Ubuntu baserade. Mageia är som sagt min favorit KDE-distribution och den har varit nr 2 enligt distrowatch väldigt länge nu. Inte skulle jag påstå att Mageia har större användarbas än låt säg Ubuntu, Fedora, Opensuse och Arch etc.

Endast distributioner som har koll på antal unika IP adresser som använder deras förråd dagligen vet ungefär dess användarbas. Observera en användare kan ha flera burkar. Mäta egentliga användarbasen blir svår, men antal burkar med distribution X blir lättare. Hur många nedladdningar görs från unika IP adresser från diverse sidor? Finns mer pålitliga trender att förlita sig på än just Distrowatch. Även om Distrowatch i sig har sina bra sidor.

Observera redigerat
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av vulfgar »

Finns ett antal entusiaster som håller på att föra över den släppta ubuntureleasen till andra lurar, får se om det kommer nån version som är tillräckligt stabil till sgs3 för att jag ska våga testa.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av JoWa »

Det finns en officiell guide: Touch Developer Preview - Porting Guide
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av vulfgar »

JoWa skrev:Det finns en officiell guide: Touch Developer Preview - Porting Guide
Förmodar att ett antal utvecklare på xda har koll på den. Eller kanske nån här har intresse och kunskap att testa. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av webaake »

Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av JoWa »

vulfgar skrev:Förmodar att ett antal utvecklare på xda har koll på den.
Ja. :)
XDA Developers and Ubuntu Touch
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av Pink Panther »

Intressant nyhet, ( Canonical unveils $830 Ubuntu Edge smartphone concept ).

"Along with being able to morph into Ubuntu for desktops, the phone will dual-boot mobile Ubuntu as well as Android so you can have integration with your collection of Android apps right at launch.".

Kan bli något riktigt stort när den släpps.

http://www.extremetech.com/computing/16 ... -indiegogo
fr33r1d3
Inlägg: 384
Blev medlem: 13 nov 2007, 17:26
OS: Ubuntu
Ort: Nora / Sverige
Kontakt:

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av fr33r1d3 »

Jag var ganska skeptisk i början mot Ubuntu p åtelefon, men jag börjar gilla det mer och mer.
Det blir nog mest för entusiaster, men jag tror de kommer med en del intressanta koncept på den.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av Pink Panther »

"Dual boot Android and Ubuntu"

"Ubuntu and Android dual boot developer preview released"

http://www.itworld.com/open-source/3975 ... e-released
fr33r1d3
Inlägg: 384
Blev medlem: 13 nov 2007, 17:26
OS: Ubuntu
Ort: Nora / Sverige
Kontakt:

Re: Test av Ubuntu Touch på mobil:

Inlägg av fr33r1d3 »

Jag har nu testat Ubuntu på min Nexus 4, och jag är positivt överraskad.
Själva systemet tycker jag fungerar väldigt bra, och har väl inte direkt hittat nåt som felar.
Däremot är det lite si och så ännu med appar och så, men det är ju ganska väntat.

Installationen var väldigt enkel och rakt på.
Nu kan jag boota upp både android 4.4 och Ubuntu på telefonen.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"