Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

"Microsoft office alternative Kingsoft Office available for Ubuntu 13.04/12.10/12.04/Linux Mint 15/14/13"

noobslab.com erbjuder en installationsanvisning. Allt görs på eget bevåg. Dock har jag bra erfarenheter av noobslab.com. Jag har hittills inte haft några problem med deras anvisningar eller förråds resurser. Jag har inte själv testat Kingsoft Office. Men för läsare/medlemmar som är intresserade av att testa alternativa kontorsprogram kan möjligtvis Kingsoft Office utgöra ett lämpligt objekt. Kan inte svara på om svenskt språkstöd/rättstavning finns tillgängligt till Kingsoft Office.

http://www.noobslab.com/2013/05/microso ... gsoft.html
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7764
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Osprey »

Intressant, det måst kollas in!!

Men med motståndare som MS Office som har en stor dominans och Open Office och Libre OFfice som är minst likvärdiga och därtill helt gratis, så kan man ju undra över varför någon överhuvudtaget ger sig på att utveckla ett officepaket. Det finns alltså inga pengar alls att tjäna inom det området och med den uppbackning som Libre Office och även i viss mån Open Office har, så känns det som att det allra mest sannolika är att det förr eller senare självdör och tynar bort... eller också slås det ihop med någon av de andra...

Får kolla in det och se om de har något unikt, så begriper jag kanske mer... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7764
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av JoWa »

WPS (för Windows) är populärt i Kina. Att WPS nu portas till Ubuntu är en följd av Ubuntu Kylin-lanseringen och den större satsningen på Ubuntu och öppen källkod i Kina.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

Kingsoft Office for Linux Alpha11 Patch2

Är likt Microsoft Office, är blixtsnabbt vid start och tar inte så mycket plats. Programspråket är engelska. Finns ingen svensk översättning av "Kingsoft Office".

"Added: Check Spelling for non-English language".

Kingsoft Office är så vänliga att de valt svenska som en av "non-English language" som de erbjuder en " Check Spelling", ( rättstavnings ) alternativ för.

Så nu behåller jag Kingsoft Office tillsammans med LibreOffice på min dator.

Källa: http://wps-community.org/download.html
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 4 gånger.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Tjadden »

Hej, Osprey

Som du vet så ville jag ha alla filprogram som Terminalen ritade ned blixtsnabbt ja några sekunder.
n
När man sedan skulle kopiera alla filerna och sedan klistrade in dem i Libre Office Writer och ställde in för kolumner för detta så blev resultatet tolv ark en kolumn med filer på varje ark och ja ville ha in så många som möjligt på A4 ark och inte gick det att kopiera in fem kolumner på varje ark som kunde få plats.
Sedan testade jag samma sak i kalkylprogrammet då hamnade filnamnen ihop med de andra, så det blev rena cirkusen av det hela.
Jag ser detta som en brist i Office paketet att det inte fungerade med denna tjänst jag ville ha.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

[quote="Tjadden"]Hej, Osprey

Som du vet så ville jag ha alla filprogram som Terminalen ritade ned blixtsnabbt ja några sekunder.
n
När man sedan skulle kopiera alla filerna och sedan klistrade in dem i Libre Office Writer och ställde in för kolumner för detta så blev resultatet tolv ark en kolumn med filer på varje ark och ja ville ha in så många som möjligt på A4 ark och inte gick det att kopiera in fem kolumner på varje ark som kunde få plats.
Sedan testade jag samma sak i kalkylprogrammet då hamnade filnamnen ihop med de andra, så det blev rena cirkusen av det hela.
Jag ser detta som en brist i Office paketet att det inte fungerade med denna tjänst jag ville ha.[/quote]

Hur berör den här frågan Kingsoft Office?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Tjadden »

Hej, Pink Panther

Underförstått, Kingsoft Office kanske är mer komplett och du kanske har testat detta om att skriva ut i kolumner eller ska jag testa detta först och återkomma?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

[quote="Tjadden"]Hej, Pink Panther

Underförstått, Kingsoft Office kanske är mer komplett och du kanske har testat detta om att skriva ut i kolumner eller ska jag testa detta först och återkomma?[/quote]

Du kan testa!

Testa du på Tjadden.

Men tänk på att det är en "alfa", ( testversion ) av "Kingsoft Office for Linux Alpha11 Patch2".
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Tjadden »

Hej, igen

Mors! Det skulle ta en timme för att ladda ner den senaste versionen av Kingsoft Office
Så jag avstår!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

[quote="Tjadden"]Hej, igen

Mors! Det skulle ta en timme för att ladda ner den senaste versionen av Kingsoft Office
Så jag avstår![/quote]


Jag vet att nedladdningen är långsam från originalkällans servrar. Men jag vågade inte länka till mer än originalets specifika nedladdningsresurser. Du kan säkert redan nu hitta "Kingsoft Office for Linux Alpha11 Patch2" via andra nedladdningsresurser. En viss försiktighet ska beaktas om du hämtar hem något från en annan källa än ursprungsplatsen. Men enligt min åsikt är det värt besväret att vänta om du inte har en extremt trög eller långsam förbindelse till Internet.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7764
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av JoWa »

64-bit är på gång, men tyvärr inte stöd för OpenDocument, vilket gör programmet mindre intressant.
http://wps-community.org/faq.html
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Osprey »

Utanför ämnet:
Tjadden skrev:Utanför ämnet: Hej, Osprey

Som du vet så ville jag ha alla filprogram som Terminalen ritade ned blixtsnabbt ja några sekunder.
n
När man sedan skulle kopiera alla filerna och sedan klistrade in dem i Libre Office Writer och ställde in för kolumner för detta så blev resultatet tolv ark en kolumn med filer på varje ark och ja ville ha in så många som möjligt på A4 ark och inte gick det att kopiera in fem kolumner på varje ark som kunde få plats.
Sedan testade jag samma sak i kalkylprogrammet då hamnade filnamnen ihop med de andra, så det blev rena cirkusen av det hela.
Jag ser detta som en brist i Office paketet att det inte fungerade med denna tjänst jag ville ha.
Utanför ämnet:
Nejdå, om du går in i "[Format]->[Sida]->[Kolumner]" på LibreOffice Writer och säger till att det ska vara något annat än en kolumn - så blir det så många kolumner du har sagt att det ska vara...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

Kingsoft Office for Linux Alpha11 Patch3

Nedladdning för mig max 4 minuter förmodligen mindre för jag kontrollerade inte så noggrant.

http://wps-community.org/download.html
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Tjadden »

Hej, Pink Panther

Vilket val av Deb eller Tar.gz har du installerat?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

Kingsoft Office for Linux Alpha12

http://wps-community.org/download.html
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

Kingsoft Office for Linux Alpha12 Patch1

http://wps-community.org/download.html

64-bit är på gång, enligt "JoWa" inlägg i tråden.

Personligen är jag nöjd med Kingsoft Office. Jag ser Kingsoft Office som lite mer 2013-framåt. Modernt och rätt. Jag arbetar mer med Kingsoft Office numera sedan Kingsoft Office nu erbjuder ett svenskt rättstavningsalternativ. Att Kingsoft Office endast erbjuder ett engelskt programspråk för menyer med mera berör mig inte nämnvärt eller inte alls.

Jag anser inte alls att det är något fel på LibreOffice. LibreOffice är stabilt och funktionellt.

Om Kingsoft Office, ( Kina ) är färdig för alla världens Ubuntuanvändare idag är tveksamt. Men att frågan kommer att dryftas under Ubuntuutvecklarnas sammankomster i framtiden är däremot något som är ganska säkert.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

"Kingsoft Office for Linux Alpha12 Patch2"

http://wps-community.org/download.html
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Helt oanvändbart, eftersom det inte stöder det enda format jag använder: ODF. Kör vidare på Apache OpenOffice. Kanske provar LibreOffice igen om några år, men vågar inte än på ett tag sedan det förstörde en av mina viktigaste kalkylbladsfiler. Lyckligtvis lyckades Apache OpenOffice (i motsats till LibreOffice) laga filen åt mig, men det var nära ögat…! Ja ja, okej, jag hade säkerhetskopior, men ändå…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

@Johnny Rosenberg

Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att du upplever problem. Kingsoft Office är placerad i "Experimentverkstad" Det är inte utan anledningen tråden är placerad i den här kategorin.

"Experimentverkstad"

"Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar".

Du arbetar med eller testar en "Alpha" verssion med allt vad det kan medföra.
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 30 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"