Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av HakanS »

Johnny Rosenberg skrev:Helt oanvändbart, eftersom det inte stöder det enda format jag använder: ODF.
Ja, och det finns heller inga planer på lägga till stöd för odf. http://wps-community.org/faq.html
Detta gör programmet totalt ointressant.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

@HakanS

Jag vill inte skapa någon argumentation i frågan. Men för de allra flesta användare är "ODF" näst intill ett oväsentligt/marginellt dokumentformat i sammanhanget. Men så ser det ut i verkligheten. I skolan som jag har erfarenhet av och deltar i dagligen. I företagen med flera...... Du får leva med den sanningen.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Nemo »

ODF är ett överlägset bättre format att lagra sin data i. MS format ger större filer samt följer ingen enhetlig standard. Du har större chans att ha din data åtkomlig om 10 år om du använder ODF framför MS eget format som inte alltid är kompatibelt med sig själv. Oavsett om du gillar det eller inte, får du leva med den sanningen.

Mvh Nemo
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Jag vill inte skapa någon argumentation i frågan. Men för de allra flesta användare är "ODF" näst intill ett oväsentligt/marginellt dokumentformat i sammanhanget.
Jag tror att det snart kan ändras. Australiens regering har lagt fram ett förslag att alla myndigheter ska kunna läsa öppna dokumentformat som ODF. I flera kommuner, i Sverige, har det diskuterats om att lagra dokument i odf-format.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Fast det var ju inte Kings office som förstörde min fil (Kings office kan ju inte ens öppna ODF-filer), utan LibreOffice. Jag la in en ”apropå-grej” där bara, som var lite utanför ämnet. Kanske skulle undvikit det egentligen…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

Kingsoft Office for Linux Alpha12 Patch3 [2013-12-04]

http://wps-community.org/download.html
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Nemo »

Jag förstår inte poängen med att göra reklam för ett officepaket som inte har stöd för ODF i ett Ubuntu forum, där vi vill visa att det mesta går att lösa med fri programvara. Tvärtom borde vi väl ta fram fördelarna av att spara sin data i ett öppet format och då Kingsoft Office inte stödjer öppet format som ODF, då finns det heller ingen anledning att varesig rekommendera det eller göra reklam för det.

Det borde snarare vara tvärt om, att läsarna av detta forum varnas för att använda sig av Kingsoft Office då det inte stödjer öppna format och därigenom riskerar användaren att dennes data inte går att läsa i framtiden om det är sparat i MS sunkiga slutna format.

Exakt vad tillför Kingsoft Office som inte redan finns i Apache Open Office och Libre Office? Jag kan ha förståelse för att man rekommenderar eller gör reklam för ett visst program om det saknas alternativ, men i detta finns det absolut ingenting som gör Kingsoft Office till ett bättre MS Office alternativ än vad AOO och LO gör.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Nemo skrev:Exakt vad tillför Kingsoft Office som inte redan finns i Apache Open Office och Libre Office? Jag kan ha förståelse för att man rekommenderar eller gör reklam för ett visst program om det saknas alternativ, men i detta finns det absolut ingenting som gör Kingsoft Office till ett bättre MS Office alternativ än vad AOO och LO gör.

Mvh Nemo
Jag håller med dig om det mesta där. Använder själv i stort sett bara ODF eller bara rena textfiler. Ett av problemen med LibreOffice och Apache OpenOffice är väl att det inte finns för Android än. Har själv en Nexus 4 och kan inte redigera mina ODF-dokument (mest kalkylark) i telefonen. Har löst det tillfälligt genom att använda Google Docs när jag inte har datorn till hands och sedan kopiera in cellerna till Apache OpenOffice när jag väl är hemma. Det funkar ”så där”, men bättre än inget.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

Till "Nemo" och "Johnny Rosenberg"

Jag tycker inte att jag varken "varesig rekommendera det eller göra reklam för det". Det är upp till varje användare att själv avgör efter sin personliga åsikt i frågan. Därför har jag inga invändningar mot någons åsikt. Det är er övertygelse som jag absolut värdesätter lika mycket som en positiv syn på frågan. Ett öppet synsätt leder nästan alltid till ett mindre konflikt drabbat forum. Konflikter som skapas i frågor som näst intill inte har någon betydelse för Linux/Ubuntus spridning eller trivseln i vårt forum.

Dessutom är tråden placerad under följande "Experimentverkstad"

"Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar".
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av JoWa »

Att inte stödja ODF är förstås negativt. Det finns dock något positivt med KO/WPS. PP:s trådrubrik är rätt, KO är ett alternativ MS Office snarare än till LibO. KO (på Windows) har under flera år varit ett populärt alternativ till MSO i Kina. Att en Linux-version släpps nu är förstås ingen slump. Kinesiska myndigheter satsar på öppen källkod och Ubuntu Kylin. En förutsättning för att många användare skall ta steget från ett system till ett annat är att de skall kunna fortsätta att använda sina favoritprogram. Och för den som har använt KO i flera år, är stöd för KO:s eget format viktigare än stöd för ODF. Att KO nu finns för Linux kan således göra steget från Windows till (i första hand) Ubuntu (Kylin) lättare att ta.

Även den Chromium-baserade webbläsaren Maxthon, som är rätt populär i Kina, är ett exempel på detta.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Nemo »

JoWa skrev:Att inte stödja ODF är förstås negativt. Det finns dock något positivt med KO/WPS. PP:s trådrubrik är rätt, KO är ett alternativ MS Office snarare än till LibO. KO (på Windows) har under flera år varit ett populärt alternativ till MSO i Kina.
Det kanske är ett alternativ till MS Office i Kina, men jag tror inte det är det generellt sett. Sedan är det givetvis upp till var och en att välja vilket format man vill spara sin data i och har man inget behov av ODF kan man givetvis välja ett alternativ som saknar stöd för detta.
Användarvisningsbild
J S K
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2009, 21:22
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lidköping

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av J S K »

Har testat lite.

Laddade ner free-varianten för Windows, samt Linuxmodellen.
Den senare motsvarar sannolikt professionalupplagan som dom vill ha 69:95 USD för när det gäller Windows (licens för 3 datorer).

Konstaterade genast att rättstavningskontroll för svenska inte finns i gratisupplagan, men väl i den andra. Detta gäller också möjligheten att spara i moderna windowsformat.

Programmet är helt klart både snabbt och snyggt, men båda upplagorna har något färre funktioner än Microsoft Office eller Libre Office. Jag har till exempel inte sett utskicksfuntionen som finns i de andra två.
Gratisupplagan har i sin tur färre funktioner än betalupplagan.

Jag ser detta som en ekonomivariant av Microsoft Office, snygg och med välbekant utseende, och som borde duga utmärkt för hemmabruk om man ser till gemene hen Svenssons behov.
Just utseendet gör nog att det faktiskt skulle kunna gå hem i stugorna.
Och annorlunda filformat gillas säkert inte av Svensson.

För övrigt kan man ju fundera på om inte Microsoft är på väg att gå samma väg som Ericsson och Nokia - kineserna har säkert mera på gång.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Broder Tuck »

J S K skrev:. . . . . . För övrigt kan man ju fundera på om inte Microsoft är på väg att gå samma väg som Ericsson och Nokia - kineserna har säkert mera på gång.
;D i detta, har du sannerligen en poäng. ;)

Synd ändå, att det fria formatet inte fanns med. Som ytterligare en funktion.

Nåväl, morgondagen må frambära både sol och regn.
Mestadels beroende på var man själv befinner sig. ;) :) :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

Svar till "J S K"

"rättstavningskontroll för svenska inte finns i gratisupplagan" ????

Rättstavningskontroll finns för Linuxupplagan.

Du har inte läst alla inlägg om Kingsoft Office. Det är ett tag sedan jag informerade om att svenska är med ibland de utvalda språken som Kingsoft Office erbjuder en rättstavningskontroll för. Att Kingsoft Office endast erbjuder ett engelskt programspråk för menyer med mera berör mig inte nämnvärt eller inte alls. Men en översättning av ( Kingsoft Office/menyer med mera ) till svenska är en önskvärd åtgärd.

Eller är det så att ditt test är bristfälligt eller slarvigt utfört "J S K". I övrigt uppger "J S K" förmodligen helt riktiga uppgifter om Kingsoft Office, vid en snabb överblick. Jag ser Kingsoft Office som ett komplement till LibreOffice. Kingsoft Office öppnas snabbt och är enligt min uppfattning bekväm att använda till nästan alla uppdrag eller arbetsuppgifter.

Inläggets text är redigerat av PP 2013.12.11
Användarvisningsbild
J S K
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2009, 21:22
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lidköping

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av J S K »

Borde nog förtydliga mitt förra inlägg.

Jag skrev:
Konstaterade genast att rättstavningskontroll för svenska inte finns i gratisupplagan, men väl i den andra. Detta gäller också möjligheten att spara i moderna windowsformat.

Förtydligande:
"Gratisupplagan" = Kingsoft Office Free 2013 for Windows
"Den andra" = Kingsoft Office for Linux Alpha 12 Patch 3

I linuxupplagan väljer programmet automatiskt rätt språk för kontrollen, även om språket också kan väljas i rullgardinsmenyn vid den lilla pilen i övre vänstra hörnet.
Den fria windowsvarianten verkar bara ha rättstavningskontroll på engelska (antagligen också kinesiska), och möjligheten att välja språk finns inte på motsvarande ställe i menyn.
Kontrollen försöker därmed ersätta svenska ord med engelska.

Någon annan kanske kan undersöka om man kan komplettera med ytterligare språkpaket.

Och om någon hittar en funktion för utskick i programmet, så vore jag tacksam om jag fick veta detta.

Då kanske jag rentav börjar använda det.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

"funktion för utskick i programmet"?

Menar du "Utskick av dokument via e-post" så finns det ett sådan funktion i Linuxupplagan.

Ja! Kingsoft Office har nyligen givet användaren en möjlighet att själv "komplettera med ytterligare språkpaket" i Linuxupplagan.

Har du en Android Phone så finns en gratis Android Office Suite "Kingsoft free office" som också kan vara användbar för synkronisering av dokument. Har inte själv testat "Android Office Suite "Kingsoft free office".
Användarvisningsbild
J S K
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2009, 21:22
OS: Xubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lidköping

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av J S K »

Angående utskick:
Jag menar ett utskick i form av gammaldags papperspost.
Man kan skriva ut såväl kuvert som innehåll i brevet med information från ett annat dokument exempelvis en adresslista i Excel.
Detta går att göra med både Microsoft Office och Libre Office.
Själv använder jag numera Microsoft Office 2007 (Professional) för detta, eftersom jag upplever det som något mera lätthanterligt i detta avseende (egentligen bara i detta).
Är du nyfiken, så öppna Word och titta i överkanten, så ser du genast rubriken "Utskick". Klicka på den så ger sig resten.
I Libre Office hittar man något som heter "Guiden Kopplad utskrift" under "Verktyg".
Jag kommer inom kort att använda detta för ett utskick till medlemmarna i en förening med 350 - 400 medlemmar. Informationen (namn, adress, medlemsnummer etc.) hämtas då från idrottsrörelsens program "IdrottOnline", som är åtkomligt via internet. Detta sker på så vis att man laddar ner en exportfil i excelformat, och sedan gör utskrift av dokument och kuvert via Word (eller Libre Office).

Givetvis förstår jag att detta kan upplevas som stenålder, det borde ju naturligtvis göras elektroniskt, men verkligheten är sådan att att vissa av våra medlemmar inte har tillgång till datorer (medelåldern är ganska hög).

Beträffande språkpaketen för Kingsoft Office, så är det paketen för windowsupplagan jag efterlyser, inte de för Linux.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

Jag hittade följande information. Är det rätt information? Annars får du söka mer information via deras supportsidor för användarna.

How to print an envelope document?

http://office.kingsoftstore.com/windows ... riter.html

"Beträffande språkpaketen för Kingsoft Office, så är det paketen för windowsupplagan jag efterlyser, inte de för Linux"

Har inget svar på din fråga rörande språkpaket för Windowsupplagan av Kingsoft Office.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

"Kingsoft Office for Linux Alpha12 Patch4 [2014-03-17]"

"Fixed the slow response issue when installing Kingsoft Office in the new version of Ubuntu".

Anser inte ovanstående som "Fixad", ställer fortfarande till problem för mig vid installationen. Inget för nybörjare.

http://wps-community.org/download.html

Men om använder "JoWa:s" förslag på "ersättningstypsnitt" och några valfri typsnitt till så fungerar Kingsoft Office riktigt bra. En gratis/kostnadsfri svensk stavningskontroll medföljer till Linuxversionen av Kingsoft Office.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 35#p470335
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Microsoft Office alternativet Kingsoft Office.

Inlägg av Pink Panther »

WPS Office for Linux Alpha15 [2014-08-15] http://wps-community.org

Europe: http://37.247.55.101/a15/

Om du redan har WPS Office för Linux installerat på din dator måste du avinstallera tidigare eller äldre version WPS Office för Linux/Ubuntu. Av någon underlig anledning har de inte fått med "install entrance from UI" som förenklade inställning av den svenska rättstavningen. Förmodligen ett misstag som rättas till i kommande versioner.

"For some reasons we removed the install entrance from UI, I'm sorry for that.
Here is the solution you can try,
place the dicts to ~/.kingsoft/office6/dicts/ or /opt/kingsoft/wps-office/office6/dicts/"

"Though a bit trouble, but it works."

Följ ovanstående guide. Men starta först WPS Office en gång efter installationen och stäng WPS Office.

Download dicts: http://wps-community.org/download/dicts/

Det finns numera en separat .deb fil för "fonts" wps-office-fonts_1.0_all.deb Jag behövde personligen inte installera filen för jag har alla fonter jag använder redan. Så jag har inte kontrollerat innehållet/fonter i wps-office-fonts_1.0_all.deb.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"