Min första Linuxkärna.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Osprey »

Antec skrev:
Rune.K skrev: Eller så jobbar jag ett par timmar extra och köper en SSD och slänger i den, det är nog både snabbare och effektivare än att kompilera en egen kärna.
Rune det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;D
Så helt 100% sant!! ;D

Jämför med när Microsoft inledde trenden med att utveckla dålig programvara, bara för att minne var så billigt.........
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Hund »

Osprey skrev:
Antec skrev:
Rune.K skrev: Eller så jobbar jag ett par timmar extra och köper en SSD och slänger i den, det är nog både snabbare och effektivare än att kompilera en egen kärna.
Rune det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;D
Så helt 100% sant!! ;D

Jämför med när Microsoft inledde trenden med att utveckla dålig programvara, bara för att minne var så billigt.........
Usch ja.. Jag sitter med 8GB och får tänka mig för vad jag gör. Ska jag köra vissa program måste jag stänga ner andra.. Minne är ju så himla dyrt nu och jag har haft en del andra utgifter, men jag ska köpa 8GB till snart tänkte jag. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Harlekin33 »

Va? GB? Är det inte TB som gäller nu?

;D
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Hund »

Harlekin33 skrev:Va? GB? Är det inte TB som gäller nu?

;D
1TB RAM vore inte så dumt. :D

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:Svar till "Rune.K"

"om det gick att snabba upp den"

"Easy steps to tune-up your Ubuntu/Kubuntu Linux System"

http://linuxpoison.blogspot.se/2011/01/ ... buntu.html

"How to disable loading of unnecessary kernel modules"

Om du inte har tillräckliga kunskaper om "kernel modules" ska det undvikas.
"How to disable loading of unnecessary kernel modules"

Där har vi ju det intressanta!
Du har förstås en lista med de moduler som man kan svartlista utan att förlora några funktioner, som du förstås gärna delar med dej av! :)

Ovanstående är inget för småpojkarna som tramsar här i tråden, det kallas OT på moderatorspråk... De får be mamma om en nyare dator istället! ;)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

"Du har förstås en lista med de moduler som man kan svartlista utan att förlora några funktioner, som du förstås gärna delar med dej av! :)"

Svar.

Du ställer en helt omöjlig fråga. Naturligtvis kan jag inte ge något svar. Det är bara du själv som kan utföra eller ta reda på vilka moduler som eventuellt inte behövs eller är överflödiga för din dator. Men inte vinner du mycket på att strula med moduler. Så mitt svar är följande. Strula inte med moduler.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Osprey »

Att bygga en egen kärna är i sig varken särskilt svårt eller avancerat, men att modifiera den och få ut ett resultat som är bättre än innan kräver en mycket god insikt i hur kärnan arbetar och hur ett operativsystem som helhet fungerar.

Själv har jag jobbat en hel del med just sådana här saker, men bryr mig idag inte om att varken bygga eller modifiera befintliga kärnor. Anledningen till att jag inte bryr mig om det är att min erfarenhet är att för att man långsiktigt ska få några positiva resultat av det, så krävs det en aktiv och ganska tidskrävande uppföljning.

Dessutom har min dator en alltför generell last för att vara något bra mål för den typen av verksamhet. Ena sekunden kör jag en massa nedladdningar från nätet och vill att datorn ska vara optimerad för högsta möjliga I/O-throughput, nästa sekund lyssnar jag på radio i Clementine och vill att datorn ska vara näst intill realtidsorienterad och sekunden efter det så använder jag den som en vanlig dator och skriver dokument etc. etc. Det finns liksom ingen som helst möjlighet att datorn ska vara optimalt inställd för allt det här på en och samma gång.

Här följer några dokument som jag t.ex själv har använt mig av och som man bör förstå för att bland annat bygga kärnor i de högre divisionerna. Dokumenten är mycket bra och beskriver hur verkligheten ser ut inne i datorn. Vissa av dem är lite gamla vid det här laget, men det spelar inte så stor roll för att så gott som allting är fortfarande giltigt...

IBM - Linux Performance and Tuning Guidelines
RHEL - Performance Tuning Guide

Det som beskrivs här är också saker som man inte kan påverka genom att bygga om kärnan, men för att få det till en högpresterande enhet så måste man begripa dem. Jämför t.ex med att man lär inte vinna några racertävlingar om man bygger ihop en motor utan att begripa hur den fungerar. Och man lär inte vinna särskilt många F1 lopp med en Top Fuel dragster, lika lite som F1 kärran är någon raket på strippen...

Det finns många saker som i sig är jättebra och höjer prestanda, men tillsammans kan de bli en katastrof...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:Att bygga en egen kärna är i sig varken särskilt svårt eller avancerat, men att modifiera den och få ut ett resultat som är bättre än innan kräver en mycket god insikt i hur kärnan arbetar och hur ett operativsystem som helhet fungerar.

Själv har jag jobbat en hel del med just sådana här saker, men bryr mig idag inte om att varken bygga eller modifiera befintliga kärnor. Anledningen till att jag inte bryr mig om det är att min erfarenhet är att för att man långsiktigt ska få några positiva resultat av det, så krävs det en aktiv och ganska tidskrävande uppföljning.

Dessutom har min dator en alltför generell last för att vara något bra mål för den typen av verksamhet. Ena sekunden kör jag en massa nedladdningar från nätet och vill att datorn ska vara optimerad för högsta möjliga I/O-throughput, nästa sekund lyssnar jag på radio i Clementine och vill att datorn ska vara näst intill realtidsorienterad och sekunden efter det så använder jag den som en vanlig dator och skriver dokument etc. etc. Det finns liksom ingen som helst möjlighet att datorn ska vara optimalt inställd för allt det här på en och samma gång.

Här följer några dokument som jag t.ex själv har använt mig av och som man bör förstå för att bland annat bygga kärnor i de högre divisionerna. Dokumenten är mycket bra och beskriver hur verkligheten ser ut inne i datorn. Vissa av dem är lite gamla vid det här laget, men det spelar inte så stor roll för att så gott som allting är fortfarande giltigt...

IBM - Linux Performance and Tuning Guidelines
RHEL - Performance Tuning Guide

Det som beskrivs här är också saker som man inte kan påverka genom att bygga om kärnan, men för att få det till en högpresterande enhet så måste man begripa dem. Jämför t.ex med att man lär inte vinna några racertävlingar om man bygger ihop en motor utan att begripa hur den fungerar. Och man lär inte vinna särskilt många F1 lopp med en Top Fuel dragster, lika lite som F1 kärran är någon raket på strippen...

Det finns många saker som i sig är jättebra och höjer prestanda, men tillsammans kan de bli en katastrof...
Du skriver "Det som beskrivs här är också saker som man inte kan påverka genom att bygga om kärnan, men för att få det till en högpresterande enhet så måste man begripa dem." Det upptäckte jag för 10 år sedan att det krävdes väldigt mycket kunskap för att det skulle vara någon större mening med att bygga sin egen kärna. Om man är ute att verkligen förbättra prestandan, vilket du även säjer härovanför så är det ganska svårt att optimera kärnan på en vanlig skrivbordsdator som man använder till allt möjligt.

Men visst är det en fjäder i hatten och kunna säga att man har kompilerat sin egen kärna. Så återigen tummen upp till dej Pink Panther, det är en tråkig moderator som av någon märklig anledning modererade bort mitt tidigare beröm av dej PP.

Till moderatorn ifråga, jag har försökt få en PM-konversation angående det bortmodererade inlägget, men han kan tydligen inte svara på mina frågor eller ens svara på mitt PM. Eller så försöker han helt enkelt spela dum, vem vet, inte jag iallafall. ;)
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:Jag vill trots alla experter uttalande i tråden, efter att kört min egen kärna tillräckligt länge för att ge ett definitivt svar. Kärnan spinner som en katt och är snabbare, med bibehållen säkerhet, de funktioner som jag personligen önskar. Säkerhet ligger mig varmt om hjärtat. Jag kommer inte ändra något i receptet för att bygga kärnor.
Har du några mätvärden på hur pass mycket snabbare din dator har blivit med din egenkompilerade kärna? T.ex. uppstartstid av OS:et, starta program etc. Är det någon sekunds skillnad eller är det flera sekunder det handlar om?

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Sv: Min första Linuxkärna.

Inlägg av axel112 »

Pink Panther skrev:Nu kan jag antagligen räknas till de riktiga nördiga Linuxanvändarna. Min första Linuxkärna är kompilerad. Mycket möda innan jag var nöjd och en del dyrbara misslyckande vad berör förlorad tid. Men var de värt mödan? Absolut! En egen anpassad Linuxkärna är guld värt om det blir bra. Det finns en ganska dålig guide på svenska i min ögon här http://opensource.idg.se/2.1014/1.238343. Men beskrivningen fungerar. Men inte använder jag mig av nämnda beskrivning av "opensource.idg" när jag kompilerad min Linuxkärna. Den metoden jag använder tog max 40-50 minuter totalt. Ett något bättre namn blir det på nästa kärna.

-Version-
Kernel : Linux 3.12.6-new-mint-16-x86-14-01-07 (i686)
Compiled : #1 SMP Tue Jan 7 17:00:20 CET 2014
Distribution : Linux Mint 16 Petra
Bra jobbat! :-)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

Svar till "Nemo"

Vid uppstart ingen skillnad. Men vid användning oavsett uppdrag eller händelse upplever jag kärnan som behaglig. Kärnan arbetar bra med övriga komponenter i datorn. Den ger en behaglig respons. Men som sagt det kan vara ett helt felaktigt konstaterande. Jag är inte så intresserad av att utför några mätningar eller en närmare granskning. Det bara kul att lära sig nya saker, ( därför, kul, kunskapen, kontrollen och den personliga tillfredsställelsen att köra en egen kärna ). Du får en mer ingående kunskap om hur Linux fungerar. Men för alla som inte försökt så krävs det lite tålamod och ett intresse av att inhämta kunskaper.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

-Version-

Kernel: Linux 3.12.8-panther-03-x86-14-01-16 (i686)

Distribution: Linux Mint 16 Petra

ChangeLog-3.12.8

Källa: https://www.kernel.org/pub/linux/kernel ... Log-3.12.8

Ett fåtal personliga förändringar/anpassningar är utförda i min Kernel: Linux 3.12.8-panther-03-x86-14-01-16 (i686).

I det här fallet använder jag mig av "make gconfig" även om "make menuconfig" fungerar alldeles utmärkt för mig personligen. Men det är klart lättare för en nybörjare att använda sig av en mer programliknande miljö.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

"Compile And Patch Your Own Secure Linux Kernel"

Om du ändå är på gång med en egen Linuxkärna.

"If you’re annoyed about your distro coming with insecure settings email them about it. You can reach Canonical"

Jag länkar till en omtyckt guide med pax och grsecurity.

http://www.insanitybit.com/2012/05/31/c ... grsecurity
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"