Min första Linuxkärna.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

Nu kan jag antagligen räknas till de riktiga nördiga Linuxanvändarna. Min första Linuxkärna är kompilerad. Mycket möda innan jag var nöjd och en del dyrbara misslyckande vad berör förlorad tid. Men var de värt mödan? Absolut! En egen anpassad Linuxkärna är guld värt om det blir bra. Det finns en ganska dålig guide på svenska i min ögon här http://opensource.idg.se/2.1014/1.238343. Men beskrivningen fungerar. Men inte använder jag mig av nämnda beskrivning av "opensource.idg" när jag kompilerad min Linuxkärna. Den metoden jag använder tog max 40-50 minuter totalt. Ett något bättre namn blir det på nästa kärna.

-Version-
Kernel : Linux 3.12.6-new-mint-16-x86-14-01-07 (i686)
Compiled : #1 SMP Tue Jan 7 17:00:20 CET 2014
Distribution : Linux Mint 16 Petra
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av JoWa »

Gratulerar, till kompilerad kärna, och till erhållen nördstatus. :nerd:

Så guiden från 2009 är alltjämt aktuell?
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

"Ubuntu Way"

"BuildYourOwnKernel"

https://wiki.ubuntu.com/Kernel/BuildYourOwnKernel

"Kernel/BuildYourOwnKernel (senast redigerad 2013-08-23 02:48:39 av deisner)"

Det här är ett Ubuntu Linux forum så jag väljer att visa "Ubuntu Way", ( how to easily build the kernel ).

https://wiki.ubuntu.com/Kernel/BuildYourOwnKernel
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av andol »

Guld värd? Vad gör din egenbyggda kärna så mycket bättre för dig än en standardkärna?

Jovisst finns det fall då det kan vara nödvändigt eller i alla fall önskvärt att bygga egen kärna, men åtminstone utifrån mina erfarenheter så pratar vi där specialfall.

I övrigt så är ju det initial byggandet utav en kärna den lätta biten. Det mäckliga och tidskrävande biten är snarare att kontinuerligt behöva hålla kärnan uppdaterad med säkerhetspatchar etc.

Därmed inte sagt att det inte kan vara en nyttig och lärorik övning. Mest det att jag är skeptisk till att det skulle vara guld värt, såtillvida man inte har ett specifikt problem att lösa.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

Den är mindre och snabbar i respons. Mycket onödigt är borttagit som man får med på köpet i en "standardkärna" förutom de viktiga säkerhetspatcharna etc. Anpassad specifikationer för den aktuella datorns hårdvara, drivrutiner etc.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av andol »

Pink Panther skrev:Den är mindre och snabbar i respons. Mycket onödigt är borttagit som man får med på köpet i en "standardkärna" förutom de viktiga säkerhetspatcharna etc. Anpassad specifikationer för den aktuella datorns hårdvara, drivrutiner etc.
Faktisk märkbar prestandaskillnad?

(Givet hur mycket som ändå idag laddas dynamiskt via moduler, alla andra flaskhalsar som finns, etc.)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Sv: Min första Linuxkärna.

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Den är mindre och snabbar i respons.
Hur mycket mindre och snabbare?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

Faktisk märkbar prestandaskillnad?

Svårt att avgöra i stunden. Kan också vara skenbar upplevelse beroende på den personliga tillfredsställelsen över prestationen. Ju men visst upplever jag Linux 3.11.0-15-generic (i686) från Ubuntu som jag nu för stunden använder som segare.
fr33r1d3
Inlägg: 384
Blev medlem: 13 nov 2007, 17:26
OS: Ubuntu
Ort: Nora / Sverige
Kontakt:

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av fr33r1d3 »

Om inte annat är det väldigt kul och lärande att göra det.

Bra jobbat. ;D
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Hund »

Jag körde Gentoo förut och körde då med min egna kärna och enda anledningen till det var bara för att jag kunde. Jag har en "gamingdator" och märkte absolut ingen skillnad i prestanda what so ever. Fortfarande är Arch med sin generic kärna och en uppstartstid på 4 sek snabbast för mig. :) Även om Gentoo inte var många sekunder efter.

Däremot, om du har en dator som är 15 år gammal kan man vinna lite prestanda med en egen kärna. :)

Men som sagt, man gör det för att man kan och det är en skön tillfredsställelse när man lyckas första gången. :)

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Osprey »

Det är ju precis så som Hund säger, eller alltså att det är främst om man har en 15 år gammal dator som man kan vinna lite prestanda. Eller om man vill vara lite mera generell så kan man ju uttrycka det som att ju mer ens dator avviker från en normaldator, desto mer kan man vinna på att ha en specialanpassad kärna...

Givetvis skrivs även en "vanlig" kärna för att funka så bra och snabbt som möjligt, det är liksom inget konstigt med det... Men samtidigt så skrivs den ju för att göra det i så många datorer som möjligt, det vill säga det som vid den aktuella tidpunkten kan anses vara ungefär en "normaldator"...

Har man då en dator som avviker mycket från detta, eller om man har program eller driftsmiljö som är mycket annorlunda mot vad de flesta har, så kan man kunna vinna mycket på en anpassad kärna... som t.ex om man har en dator som enbart används för bildbehandling av stora fotografier, eller en dator som utgör någon form av "gateway" eller liknande...

För en vanlig normalanvänd dator finns det däremot inte så speciellt mycket att vinna, men kul är det och man lär sig en massa om hur både datorn och ett operativsystem fungerar... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

Svar till @HakanS "Hur mycket mindre och snabbare?"

Min Kärna.

linux-image-3.12.6-new-mint-16-x86-14-01-07

11,8 mb

linux-headers-3.12.6-new-mint-16-x86-14-01-07

44,6 mb

Totalt: 55,6 mb på disk.


Ubuntu, linux-image-extra-3.11.0-15

Totalt: 211,8 mb på disk.

Jag vill trots alla experter uttalande i tråden, efter att kört min egen kärna tillräckligt länge för att ge ett definitivt svar. Kärnan spinner som en katt och är snabbare, med bibehållen säkerhet, de funktioner som jag personligen önskar. Säkerhet ligger mig varmt om hjärtat. Jag kommer inte ändra något i receptet för att bygga kärnor.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Kurdistan »

Länge sedan man kompilera en kärna. Lärorikt. Man kan ju lägga till en del patchar som Ubuntus officiella kärna inte kommer med. Dessutom kompilerar man själv så finns det en hel del Ubuntu specifika patchar man kan gå miste om. Det finns prestandaspecifika patchar och om du fått med dessa PP kan jag förstå om du märker skillnad. Ja, bantar man ner storleken på kärnorna kan man märka skillnad. Roligt att du gillar kompilera och inte räds från ta lärdom av dina misstag.

PP= :unerd:
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av morpa »

Cool o säkert lärorikt. Hög nördfaktor :unerd: :) Varför? frågar någon - Därför är svaret:)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

"Om inte annat är det väldigt kul och lärande att göra det".

"enda anledningen till det var bara för att jag kunde"

"men kul är det och man lär sig en massa om hur både datorn och ett operativsystem fungerar..."

"Cool o säkert lärorikt. Hög nördfaktor :unerd: :) Varför? frågar någon - Därför är svaret:)"

"Det finns prestandaspecifika patchar och om du fått med dessa PP kan jag förstå om du märker skillnad. Ja, bantar man ner storleken på kärnorna kan man märka skillnad. Roligt att du gillar kompilera och inte räds från ta lärdom av dina misstag"

"Dessutom kompilerar man själv så finns det en hel del Ubuntu specifika patchar man kan gå miste om"

Svar: Har jag lust att ha med valfria "Ubuntu specifika patchar" så går det att lösa.

Alla kan! Men att få det bra är en annan sak. Det krävs tålamod, villighet och inhämtning av rätt kunskaper. Några misslyckande är inte fel. Men har du väl funnit rätt metod/kunskaper är det inga konstigheter. Det senare "metod" kommer jag inte gå in på närmare för då förvandlas den här tråden till en debatt om vad som anses som rätt eller fel. Eller vilken "metod" som är mer rätt än den andra.

Så är det. Det är skillnad om man bantar storleken och får med prestandaspecifika patchar.

Svaret är: Därför, kul, kunskapen, kontrollen och den personliga tillfredsställelsen att köra en egen kärna.

Ny.

-Version-
Kernel : Linux 3.12.7-panther-02-x86-14-01-10 (i686)
Compiled : #1 SMP Fri Jan 10 19:52:05 CET 2014
Distribution : Linux Mint 16 Petra
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

Jag såg din tråd, ( Bortmodererade inlägg ) "Rune.K". Du kan använda "Ubuntu Way" https://wiki.ubuntu.com/Kernel/BuildYourOwnKernel metod eller kan du använda följande beskrivning som är en bra start för nybörjare "Easy Way" http://syslint.com/syslint/how-to-compi ... e-easy-way

I "Easy Way" beskrivningen kan du ta bort nedanstående:

"fakeroot make-kpkg -j4 --initrd --append-to-version=-new kernel_image kernel_headers"

Eller rättar sagt -j4.

j4 är överkurs inte nödvändigt.

Använd dig av nedanstående.

fakeroot make-kpkg --initrd --append-to-version=-customname kernel_image kernel_headers

När du kommer till "menuconfig" läs igenom de olika alternativen i lugn och ro så ska du se att allt faller på plats. Annars kan du bara välja "Save". Så används standardinställningar.

Med dina resurser "Rune.K", ( "man sitter med en i5:a och 8GB RAM" ) tar det max 30 minuter.

Du/Någon får aldrig vara stöddig behåll alltid minst en kärna från Ubuntu Linux/linux Mint.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Rune.K »

Tack PP!

Det är alltid lättare om man får en startpunkt som rekommenderas av någon.
Jag har en billig netbook som i och för sig fungerar utmärkt med Kubuntu 13.10, men det skulle vara kul att se om det gick att snabba upp den en liten aning med en egen kärna. :)

Eller så jobbar jag ett par timmar extra och köper en SSD och slänger i den, det är nog både snabbare och effektivare än att kompilera en egen kärna.

Jag provade Ubuntu 13.10 på samma netbook, men det hackar rejält vid minsta lilla användning. Det är compiz som drar väldigt mycket kraft från processorn, typ 30-40% när jag tittade.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Antec »

Rune.K skrev: Eller så jobbar jag ett par timmar extra och köper en SSD och slänger i den, det är nog både snabbare och effektivare än att kompilera en egen kärna.
Rune det ena behöver ju inte utesluta det andra. ;D
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Pink Panther »

Svar till "Rune.K"

"om det gick att snabba upp den"

"Easy steps to tune-up your Ubuntu/Kubuntu Linux System"

http://linuxpoison.blogspot.se/2011/01/ ... buntu.html

"How to disable loading of unnecessary kernel modules"

Om du inte har tillräckliga kunskaper om "kernel modules" ska det undvikas.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Min första Linuxkärna.

Inlägg av Kurdistan »

PP det är inte så enkelt få med Ubuntu specifika patchar. Då det finns en hel del av dem. Jag kan enbart några som jag använde mig av när jag kompilera och jag vet däremot att det var långt ifrån alla Ubuntu kör med. Annars är det lätt hänt att man får kilometer lång felmeddelande om misslyckandet.

Om du ej föredrar Ubuntus egna kärnor eller vill testa utan Ubuntus alla patchar. Varför inte helt enkelt köra med Vanilla kärnor som http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/ erbjuder? Slipper man kompilera och ödsla tid på det. Om det enda man gör är små tweak. Jag har ej kört Liqourix kernels men det ska tydliga vara ämnad för just prestanda. Du kan ju testa dem. Däremot har jag bra erfarenhet av BFS. Jag tyckte laptopen kändes snabbare. Dock var det ett tag sedan sist så jag kan inte ge siffror.

Efter kompilerat några kärnor så tappade jag personligen intresset. Då Ubuntu 12.04:* har kernel-stack från nyare utgåvor så är det enkelt för mig köra nya kärnor som är vältestade. Kanske också en av orsakerna jag inte längre finner det intressant. Vill jag ha ännu nyare besöker jag bara kernel-ppa och drar ner senaste. Snabbare och enklare.

Har man dock tiden och tycker det är roligt i längden så är det väl bara fortsätta på samma inslagna väg.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"