Äntligen ett script för Swap och Cache!!

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Äntligen ett script för Swap och Cache!!

Inlägg av Osprey »

Ny version av scriptet ute, enda skillnaden är dock att den här verionen kontrollerar så att man är "root" när så behövs. I princip innebär det att man får en felutskrift om detta för allt annat än show-funktionen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Äntligen ett script för Swap och Cache!!

Inlägg av plemil »

Har kört en del. Ligger dock efter med analyserandet, men det kommer.

Passar på med lite payback, har hittat lite stavfel etc. Radnummer + hela editerade textraden, enligt nedan.

122 It may take quite a time to complete and to be able to run it, there must
196 for these parameters, as what is default varies between different systems.
236 When showing information about the memory, the script also tries to come with some
295 of tests before you get a clear picture of which setting is the best.
304 "a" is still the best value for swappiness when you have changed the value for cache pressure.
874 echo " A lot of processes are kept in memory, but some inactive processes are swapped"

/p
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Äntligen ett script för Swap och Cache!!

Inlägg av Osprey »

plemil skrev:Har kört en del. Ligger dock efter med analyserandet, men det kommer.

Passar på med lite payback, har hittat lite stavfel etc. Radnummer + hela editerade textraden, enligt nedan.

122 It may take quite a time to complete and to be able to run it, there must
196 for these parameters, as what is default varies between different systems.
236 When showing information about the memory, the script also tries to come with some
295 of tests before you get a clear picture of which setting is the best.
304 "a" is still the best value for swappiness when you have changed the value for cache pressure.
874 echo " A lot of processes are kept in memory, but some inactive processes are swapped"

/p
Jag tackar så mycket, stavfelen är rättade och detta kommer med ut nästa gång jag lägger ut en ny version på nätet... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Äntligen ett script för Swap och Cache!!

Inlägg av Osprey »

Nu har jag hållit på och kikat lite på att få scriptet att fungera i BSD (PC-BSD)...

Själva scriptet är det inte stora kompatibilitetsproblem med och jag har kommit en bit med det om man säger så... Men... tyvärr är det för stora skillnader i hanteringen av vrtuellt minne mellan BSD och Linux, så den logiken som finns i scriptet går inte alls att använda i BSD för det bygger på helt andra förutsättningar...

Visst har BSD både swap och cache, precis som de flesta andra system (inklusive OpenVMS), men hanteringen av detta sker på ett annat sätt och logiken följer inte riktigt samma mönster. När det gäller logiken bakom hantering av virtuellt minne så är i stort sett skillnaderna större än likheterna...

Därför har jag tvingats att inse att det inte ens är meningsfullt att porta scriptet till BSD, eftersom det i princip skulle bli två helt olika script inom en och samma källkodsmodul... kanske följer jag upp det hela och skriver ett script även för BSD så småningom, men just nu hinner jag inte med det... :-\

En ny version av scriptet finns här, men i huvudsak består ändringarna bara i att scriptet kontrollerar att det är Linux man kör det i. Var det ett tag sedan du laddade hem scriptet så kan det dock finnas en del andra nyttiga ändringar i den här versionen också...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"