Deploya 100 Linux-klienter via central Sverigelinux-server

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Deploya 100 Linux-klienter via central Sverigelinux-server

Inlägg av CryingFreeman »

Tjo!

Det var längesen jag var här, men jag håller på med ett roligt projekt där man kan sätta upp en central server med DHCP, DNS, LDAP, Kerberos och NFS-server och lite annat. Ifrån den kan man sen PXE-boota klienter och installera dem över nätverk.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha några som testar detta, det funkar lika bra i en VirtualBox/KVM-miljö lokalt på en dator som bakom en router (för att inte störa andra DHCP-servrar).

Håller fortfarande på att bygga upp webbplatsen men den funkar i alla fall någorlunda. :) http://www.sverigelinux.se

Här är en liten video över ungefär hur det går till (ursäkta det låga ljudet):
Installationsanvisningar finns på: http://docs.sverigelinux.se/index.php/Installation

Installationsanvisningarna är för att installera Debian-klienter. För att installera ElementaryOS-klienter istället, byt ut workstationXX mot elementaryXX som klientnamn.

Hoppas att det här lockar några att testa :)

Jag kollar av forumet regelbundet för att fånga upp eventuella frågor.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Deploya 100 Linux-klienter via central Sverigelinux-serv

Inlägg av johanre »

Strålande! Så fort jag får tid... [SMIRKING FACE] Har du hunnit / kunnat testa hur Windows och Mac klienter interagerar i den färdiga miljön?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Deploya 100 Linux-klienter via central Sverigelinux-serv

Inlägg av CryingFreeman »

Nej, i det här läget är det bara Linux-burkar som är tänkta att använda katalogtjänsten. Jag har planerat att implementera en OpenIDM-servermall för att synka användarkonton med Active Directory/Samba4.

Men är det någon som vill lägga tid på nåt liknande är ju inte jag den som är den.. :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Deploya 100 Linux-klienter via central Sverigelinux-serv

Inlägg av CryingFreeman »

Nu går det att installera klienter med elementaryOS genom att ange hostname elementaryNN där NN är ett nummer mellan 00-99.

Dessutom har jag försökt förenkla insamlandet av MAC-adresser genom att automatiskt visa dem i klientens grafiska installationsgränssnitt. Så nu går det att PXE-boota en gång, skriva in MAC-adressen, PXE-boota igen och därmed börja installationen. (Se installationsdokumentationen för mer detaljer)

Nu har jag för första gången klockat en installation på fysiska burkar och jag deployar 1 server + 20 klienter på 43 minuter och då är alla inställningar och insamlingar av MAC-adresser medräknat. Ominstallation av de 20 klienterna tar ca 16 minuter. Detta är såklart väldigt beroende på processorhastighet på klienterna samt hastighet på nätverket mellan server och klienter. Eftersom första pakethämtningen cachas i en proxy går första installationen lite segare än nästkommande då alla paketfiler först hämtas från teh interwebz och de följande bara tankas lokalt på LANet.

Inte så konfigurerbart än utan förkunskaper, men med Puppet kommer det att gå att skräddarsy klienterna utifrån massor av olika parametrar i ett grafiskt gränssnitt.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"