Tjänster att köra på sina raspberry pi:s

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Tjänster att köra på sina raspberry pi:s

Inlägg av morpa »

Har en hel bunt raspberry pi:s liggande, både ettor och tvåor. Nu sitter jag o konffar upp dem, och tänkte köra olika tjänster på dem, med Ubuntu Mate (eller raspbian). Tar gärna emot förslag på vad man kan köra för skojs skull. Har 100Mb upp/ned. Här är det tjänster jag vet hittils:

Tor-brygga
I2p-router
GnuNet
Yacy
Freenet
Diaspora.

Vad mer finns det för skoj??
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Tjänster att köra på sina raspberry pi:s

Inlägg av andol »

Ifall du inte redan har fin-IPv6 via din ISP så skulle du kunna låt en Raspberry agera IPv6-router. Alltså att låta den terminera en tunnel från SixXS alt. Hurricane Electric, och sen tillhandahålla ett IPv6-range åt hemmanätet.

Ifall du inte redan löst det på annat vis så skulle jag även föreslå att du dra igen en vettig DNS-resolver. Ett exempel på en vettig resolver är Unbound. Den fixar förövrigt DNSSEC-validering mer eller mindre rakt ur lådan.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"