Lägga windows 10 som Virtuell maskin i UBUNTU

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Lägga windows 10 som Virtuell maskin i UBUNTU

Inlägg av Getmarken »

Jag var en av dom som tyckte Windows 10 verkade intressant så jag bytte ut UBUNTU på alla mina 3 bärbara maskiner.
Tyckte att de (MS) hade fixat till ett snyggt och intressant OS.
Var ganska positiv till bytet t.o.m så att jag till min omgivnings förvåning tyckte att Win 10 var ett modernt och användbart system.
Jag tyckte att likheten med UBUNTUS hantering av datorverksamheten gjorde att de små olikheter jag irriterade mig över berodde mest på den nya vokabulär MS använder i förhållande till Linux och tiden som gått sedan jag använde Windows och tillochmed utbildade massor av folk i.
Den mycket lägre hastigheten i Windows hade jag överseende med eftersom 70 åriga jag är ju inte heller snabb numera.
Nu till saken: När min fru en kväll skrek "Ta bort det här Windows" Jag står inte ut med alla frågor och undersökningar om allt så fort man vill göra något på Internet. Hon som inte är ett dugg intresserad av teknik o annat reagerade verkligen på OS ändringen!
OK Detta fick mig att bestämma mig för att byta tillbaka till UBUNTU, men det visade sig inte nli alldeles lätt. Mina 3 datorer är alla HP 2 olika Elitebook och 1 Envy. Windows hade på samtliga datorer grejat i BIOS så att vad jag än försökte starta datorn med var WIN10 från hårddisken. Efter massor av strul med BIOSinställningar är jag nu tillbaka i UBUNTU och allt kunde vara "frid och fröjd" MEN.
På en av datorerna tänkte jag mig köra dualboot Win 10/Ubuntu men då visade det sig att WIN 10 inte tillät att överåta halva disken till annat system!
Nu till frågan: Har någon erfarenhet av att köra Win10 som virtual i UBUNTU.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Lägga windows 10 som Virtuell maskin i UBUNTU

Inlägg av JoWa »

Jag har Windows 10 Home 64-bit i VirtualBox. Inga problem.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"