Nu kommer version 2 av "swapscriptet"...

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Nu kommer version 2 av "swapscriptet"...

Inlägg av Osprey »

Tillbaka igen (så gott jag hinner)! :)

Har varit borta under sommaren och hösten på grund av att jag haft fullt upp med jobb, men nu står jag utan igen. Detta för dock med sig att jag kanske kommer att hinna med att kika in här lite mer...

Och för att nu göra en ståndsmässig entre, så passar jag på att släppa version 2.0 av "vmi", det vill säga det scriptet jag gjort för att man ska kunna "hålla ordning på burken". Detta omfattar alltså som många vet swapping och paging. Den gamla versionen av scriptet finns behandlad här, men nu tyckte jag att det var dags för en ny tråd...

De huvudsakliga ändringar som kommit nu i V2.0 är:
  • show system
    Det finns nu en mycket användbar funktion som visar upp en enkel och lättöverskådlig bild av hur systemet mår. Det visas upp en bild av viktiga systemkomponenter, hur de mår och för tillfället agerar. Detta är en mycket god grund att utgå ifrån ifall man vill göra en prestandaanlys eller genomföra därtill relaterade förbättringar. I detta finns också inbyggt de tidigare funktionerna med "clear cache" och "clear swap", så att man kan se exakt hur systemet reagerar på detta och vad som händer.
     
  • show zombie
    Visar upp alla processer som är zombies, eller som på annat sätt befinner sig i ett tillstånd som det kan vara värt att titta vidare på om de blir kvar för länge. Det finns också med funktioner för att få ur processerna ut detta tillstånd, eller spåra hur de hamnade där.
     
  • show processes
    Liten enkel funktion för att se vilket kommmando som för tillfället har flest processer, inklusive trådar igång.
     
  • show users
    Liten enkel funktion som visar vilka användare som har flest processer och trådar igång för tillfället. Anledningen till att både processer och trådar visas är att de räknas likvärdigt när det gäller de gränser för "max processer" som användare och systemet har.
Mer information om dessa funktioner finns under "--help" och lite andra saker har också förbättrats eller vidareutvecklats.

Om någon hör talas om något företag eller någon myndighet som har behov av någon med hyfsad koll på Linux, så säg gärna till. Jag är öppen för både anställning eller uppdrag och jag jobbar gärna över hela landet om bostadsfrågan kan lösas. Det som är aktuellt är ungefär systemutveckling, datadrift, infrastruktur, nätverk och säkerhet och jag jobbar på den nivå som efterfrågas...

Också scriptet ja - jo det finns här... :)

P.S. Det är än så länge lite bristfälligt testat, jag har bara hunnit med Ubuntu, Lubuntu, Mint, SUSE och delvis RHEL...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Nu kommer version 2 av "swapscriptet"...

Inlägg av johanre »

!!! Det här inlägget får jag återkomma till ikväll!
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"