kompilera körnan och aktivera den utan omstart?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Christian Holmberg
Inlägg: 194
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

kompilera körnan och aktivera den utan omstart?

Inlägg av Christian Holmberg »

Har en skoluppgift om operativsystem där en fråga om Ubuntu lyder som följande. Kan jag kompilera om kärnan och aktivera om kärnan utan omstart? .

Jag har ett behov att svara ja på denna fråga, men är det realistiskt att kunna göra det utan omstart? Mina google-fu kunskaper leder mig bara till massa info och tutorials om Canonical Livepatch vilket är ett svar i sig men hur gör man det själv manuellt, och utan omstart? Och var ska man börja någon stans? Vilken information och kompetens bör man besitta innan man dyker in i ett projekt som detta? Help me ubuntu-se.orgs forum, you are my only hope...

Till en början med, datorn som kommer bli offer för detta projekt har fått Oracle VM VirtualBox installerat på sig och jag har slängt in Ubuntu Desktop 19.04 på en virtuell maskin eller vad nu korrekt jargong är. Och det är i denna miljö jag kommer labba i så alla tips även halvsäkra lösningar eller minsta lilla idée ni har, även om det kan få systemet att krascha så tar jag gärna emot dem.
Christian Holmberg
Inlägg: 194
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: kompilera körnan och aktivera den utan omstart?

Inlägg av Christian Holmberg »

Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"