En fråga om kluster

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

En fråga om kluster

Inlägg av viper »

Nu i "hemmakontorstider" när vi körde distansföreläsningar via Zoom på den bärbara datorn, upplevde vi att det kanske var mer än vad datorn klarar av.

Har tidigare hört och läst om att man kan "klustra" maskiner för att öka beräkningskapacitet, men när jag läste mer började jag ana att det kanske inte kan användas som en generell prestandaboost, utan bara för vissa typiska applikationer.

Är det rätt uppfattat, att dålig Zoomprestanda inte kan lösas med kluster?

Tack på förhand!
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: En fråga om kluster

Inlägg av Osprey »

Jag har inte jobbat så mycket med clusterteknik inom Linux, men däremot väldigt mycket inom VAX/VMS och OpenVMS...

Det man gör när man clustrar två eller flera datorer är att man sätter upp dem så att de i viss mån beter sig som en dator. I praktiken så innebär det i stort sett att de delar på/hjälper varandra med framförallt CPU och minne och att de fördelar lasten mellan varandra.

Så för att kunna clustra din bärbara dator, så behöver du minst en dator till, som du kan clustra den med och denna dator måste vara minst likvärdig...

Sedan så antar jag att den största lasten i Zoom är varken CPU eller Minne, utan snarare Nätverk och Grafik. Detta innebär ett klart problem när det gäller clustring, eftersom du bara har en lina in (från Internet) och bara en grafikenhet som skärmen är inkopplad till. Ja, ok visst kan två datorer dela på ett "internetkoppel" via en router eller switch, men själva anslutningen via TCP/IP eller UDP/IP som Zoom har, klarar knappast av att vara uppdelat på två datorer. Två datorer som skickar grafik till samma skärm är inte heller möjligt med normal teknik...

Om det är grafiken som är långsam, så hade du kunnat lösa detta med att byta till ett snabbare grafikkort, men detta är knappast möjligt på en bärbar och hastigheten till Internet har du antagligen koll på och förhoppningsvis räcker den...

Långsamt grafikkort leder i sin tur till att minnet blir fullt eftersom datorn måste hålla på och buffra en massa hela tiden. Detta i sin tur leder till att datorn till stor del kommer att hålla på och jobba med minneshantering och swapping.

Så själv hade jag nog börjat med att titta hur stort minne du har i datorn och vad det eventuellt kan byggas ut till. Att bygga ut minnet är ett relativt enkelt och billigt sätt att öka prestanda, även om det egentligen är andra saker som är problemet.

Så det finns inte så mycket du kan lösa med clusterteknik i det här fallet tror jag...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: En fråga om kluster

Inlägg av viper »

Tack Osprey för dina visdomsord. Det blir nog en kraftfullare laptop till slut.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: En fråga om kluster

Inlägg av Osprey »

Kan ju lägga till att clustertekniken i sig innebär en extra overhead eftersom datorerna givetvis måste kommunicera en hel del med varandra. Så i detta fall är dator 1 + dator 2 inte helt lika med 2 datorer, utan kanske *gissar* ungefär lika med ~1.99 datorer....

Däremot så innebär det en väldigt intressant möjlighet till lastbalansering och totaleffekt....

Kanske inte så mycket för hemmabruk, men clustring är roligt.... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"