Hur kommer linux klara sig i framtiden?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av anth »

Den här tråden handlar om problem i linux.
Inte dina problem, utan problem i allmänhet.

Jag har inga större problem med linux, men det är långt ifrån perfekt och det finns massor med problem om man letar.

Jag älskar linux. Personerna jag länkar till nedan älskar också linux.
Men sätter man aldrig fingret på problemen blir de aldrig åtgärdade.

Den här youtubevideon tar upp 5 problem:
https://www.youtube.com/watch?v=0re63X2nY0s
- Interaktiva pdf:er, som formulär man ska fylla i eller dokument man ska signera.
- Epostprogram och kalendrar, de flesta ser ut att vara 10 år gamla (mest för att de är det). Jag håller tummarna för att nya Thunderbird ska bli bra.
- Display scaling. Ja ubuntu har scaling, men det är ett hack. Positivt är att nu i december 2022 fick Wayland scaling, men det lär dröja ett par år innan vi får se någon skrivbordsmiljö använda det.
- Grafisk automatisering. Ja terminalen och bash scrip är utmärkta för automatisering, men nya och användare som inte vill använda terminalen har det inte lätt.
- Parental Control och Family Safety. Linux förutsätter att användaren vet vad den gör. Men om man har barn och vill ha webfilter som spärrar olämpliga sidor och en funktion som begränsar skärmtid?

Linux Sucks av Bryan Lunduke.
Han har gjort en "Linux sucks"-video om året i mer än 10 års tid. Här är senaste videon för 2022.
Fjolårets tema var att linux börjar bli opersonligt. Aktörerna på linuxscenen börjar bli så stora att känslan av hobbyprojekt och "do it yourself" börjar försvinna.
Även om videon är 1 timme lång är Lunduke väldigt underhållande och träffsäker så det är kul att titta på:
https://lunduke.substack.com/p/linux-sucks-2022

Den här sajten tar upp de flesta problemen med linux:
https://itvision.altervista.org/why.lin ... rrent.html

Vad tycker ni är det största problemen med linux och när/var/hur ser ni en lösning på de problemen?

Proppen
Den stora proppen som hindrar att Linux blir stort är fortfarande Nvidia och Windowsspel. Jag känner massor med människor som avskyr Windows, men som inte anser sig kunna byta till Linux för att deras älskade spel inte stödjs.
Även om det blir bättre och bättre för varje år så är det en bit kvar.

Mångfalden
Det här är tveeggat. Jag älskar mångfalden i Linux och att vem som helst kan göra vad som helst - men det är samtidigt det största problemet.
Mångfalden gör det svårt för utvecklare. Först fanns ett linux, sedan kom Debian med deb-paket, Red Hat med rpm, Arch Linux med AUR, o.s.v.
Man försökte lösa detta genom universiella pakethanterare; först kom Flatpak, sedan AppImage, sedan snap,... och bara i år har jag hört att det kommer stt släppas två till universiella pakethanterare.
Detta gör det till en mardröm för utvecklare som snart lägger mer tid på att få sina applikationer att fungera i alla linuxdistros än de lägger på att utveckla sina applikationer.
Samma sak med spelutvecklare: ett känt företag sa att bara några procent av deras spelare använde linux, ändå tillbringar supporten mer än 80 % av tiden med linuxfrågor. Det är inte hållbart.
För ett par år sedan började fler och fler speltillverkare släppa linux-versioner av sina spel, men spelen slutade fungera när linux kom i nya versioner. Numera är det tyvärr lättare för en spelutvecklare att bara göra en windowsversion och sedan låta Valve/Steam/Proton fixa så att windowsversionen går att köra i Windows. Det känns sorgligt.

Nya användare
Vi vill att fler använder linux, men klarar vi av det?
Förr var linux ett hobbyprojekt och de som använde linux var tekniker och programmerare som kunde rota under skalet.
Man hjälptes dessutom åt att lösa problem. Det var lite som ungdomar som meckar med sina mopeder i garaget.
Nya användare har ingen som helst känsla för att linux är något man gör tillsammans. De har bara hört att linux är gratis, förväntar sig att linux ska vara lika lätt att använda som en brödrost och bara blir arga när de får problem.
Bara förra året har jag för mig att det var minst två olika utvecklare som blev så förbannade för att de skrev kod gratis som användes av miljardföretag som inte skänkte en krona - att de med flit saboterade sin egen kod.
Kommer linux klara sig nu när merparten av de nya användarna är icke-tekniska?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av Osprey »

Linux kommer alltid att klara sig, för:
  • Det är bäst med bred marginal, vilket t.ex även Microsoft bevisat genom att själva implementera bash.
    .
  • Linux är inte beroende av att vara lönsamt, det kommer att finnas kvar ändå. Det kommer alltid att finnas eldsjälar (som vi), som kämpar för det på helt ideell basis.
Problem:
  1. Det största problemet är att i stort sett alla nya datorer (förutom Apple) har Windows förinstallerat. Användare som inte redan är linuxfrälsta, fortsätter oftast att köra med det, "för det är det som datortillverkaren valt" (vilket egentligen inte alls är fallet).
    .
  2. Nästan alla spel utvecklas för Windows, inte för att det är bäst på något sätt, men för att -det är det som "alla" har. Många användare/spelare/gamers, tror däremot att detta är just för att det är Windows som bäst klarar av avancerade spel.
    .
  3. Hårdvarutillverkare prioriterar Windows. Antingen för att Microsoft satt "strypkoppel" på dem, eller för att de allra flesta kör Windows. Detta innebär att Windows får en massa drivrutiner gratis, medan Linux får utveckla dem själva, eller så...
Ett problem är att alla hårdvarutillverkare drivs på kommersiell basis, liksom Windows. Medan Linux till största delen drivs på ideell grund, kopplingen till att "tjäna pengar" är inte lika framträdande inom Linux.

Visst har RedHat, liksom SUse och Ubuntu (Canonical) en kommersiell sida också, men denna är inte särskilt framträdande.

Det som skulle behövas är något gemensamt, övergripande för de tre grenarna RedHat, SUse och Debian, men där tror jag att åtminstone Debian skulle tvärnita. Slackware räknar jag inte med här, eftersom de, vad jag vet, överhuvudtaget inte existerar ute på företag.

Till att börja med så vore det väldigt, väldigt bra med något som förenar "apt", "dpkg", "rpm", "yum", "zypper" och även "urp". Vad jag vet, så är det "apt" som är mest utvecklat och bäst här, så det gäller kanske bara att få de andra att acceptera det...

Sedan är det en "sagolik soppa" när det gäller konfigurationen av nätverk. Rent grafiskt bryr jag mig inte om det i det här läget, utan hur det ser ut under "/etc". Det finns ingen som helst standard för Linux inom den här biten, utan Canonical har gjort på "sitt sätt", RedHat (IBM) på sitt, SUse på sitt och resten på sina. Det är både "fullkorn och helvete", när man ska konfigurera ett nätverk där flera olika linuxmiljöer ingår, trots att det skulle kunna vara jätteenkelt...

Linux kommer alltid att överleva (det har redan gjort i 50 år, om man räknar in ursprunget från Un*x). Ja, jovisst Linux är en modernierad omskrivning jämfört med BSD, men ursprunget är detsamma.... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av anth »

Du har rätt i att Linux inte kommer att försvinna.

Det jag är orolig för är att Linux slutar växa.
Just nu har antalet linuxanvändare ökat med 50 % de senaste 2 åren - och Linux har växtvärk.

Här är ett typexempel på vad jag menar med växtvärk:
https://www.youtube.com/watch?v=R-OYmFzMs-w

Varken projektet (AetherSX2) eller youtubern (Mental Outlaw) är intressant (det här var bara senaste nyheten jag hittade, mindre än ett dygn gammalt när jag postar).
Det som är intressant är att jag under det senaste året sett liknande nyheter c:a en gång i månaden:
Att vanliga människor, som inte har någon som helst känsla för open source kommer och "förstör" och får utvecklare av fri programvara att sluta.

Främsta anledningen till att utvecklare skriver öppen källkod är för att de tycker att det är kul.
Om utvecklare slutar tycka att öppen köllkod är kul kommer det väldigt snabbt sluta produceras ny öppen källkod.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av Osprey »

Linux har egentligen två sidor. Dels "desktop"-sidan som är helt öppen och gratis (Ubuntu, Mint, CentOS, Fedora, OpenSUSE, Mandriva, Arch etc.). Men också "server"-sidan (RedHat, SLES, SLED, Ubuntu server etc.) där man kan betala för support och eventuellt utveckling av egna saker. [EDIT] (Äh Ok, borde kanske inte räkna in SLED på serversidan, men ja ok...)

Inom server-sidan (den kommersiella sidan av Linux), är Linux väldigt stort, har inga aktuella siffror, men säkert minst 30% av marknaden, om inte mer.

Server-sidan bygger dock till stor del på frivillig utveckling (open source) och server-sidan ger också tillbaka genom att det mesta som utvecklas där (Fedora etc.) blir öppen källkod och fritt för vilken distribution som helst att använda.

Problemet kommer dock av att vanliga användare är inte direkt bekanta med "open source", de ställer gärna samma typ av krav som de gör mot Microsoft. De ser Linux som en produkt jämförbar med Windows, vilket det på ett sätt är men på ett helt annat sätt.

Det går inte att komma ifrån att även alla inom "open source" gärna vill ha tak över huvudet och mat på bordet.

Jag tror att de kommersiella delarna av Linux, Canonical (Ubuntu), IBM (RedHat), SUSE etc. måste bilda ett gemensamt förbund som samordnar allt och har lite koll. Utvecklare inom "open source" ska sedan kunna ansöka om bidrag därifrån, för att "kunna ha mat på bordet". Allt ska fortfarande vara helt öppet och fritt, men Linux har växt ur hobbystadiet nu...

Sedan får givetvis Canonical, IBM och SUSE sälja support och stöd, precis som de gör idag, det finns inget hinder för det...

(Jag har kört Un*x sedan sådär 1985 och Linux ungefär sedan det kom, först Slackware och sedan RedHat (Fedora fanns inte på den tiden). Sedan många år nu, Ubuntu eller Mint...). Har även kört BSD till och från...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av anth »

Osprey skrev:Linux har egentligen två sidor. Dels "desktop"-sidan som är helt öppen och gratis
[...]
Problemet kommer dock av att vanliga användare är inte direkt bekanta med "open source", de ställer gärna samma typ av krav som de gör mot Microsoft. De ser Linux som en produkt jämförbar med Windows, vilket det på ett sätt är men på ett helt annat sätt.

Det går inte att komma ifrån att även alla inom "open source" gärna vill ha tak över huvudet och mat på bordet.

Jag tror att de kommersiella delarna av Linux, Canonical (Ubuntu), IBM (RedHat), SUSE etc. måste bilda ett gemensamt förbund som samordnar allt och har lite koll. Utvecklare inom "open source" ska sedan kunna ansöka om bidrag därifrån, för att "kunna ha mat på bordet". Allt ska fortfarande vara helt öppet och fritt, men Linux har växt ur hobbystadiet nu..
Serversidan är redan mättad, Linux har så stor marknadsandel att de knappast kan blir mycket större.

Desktopsidan däremot: det är där alla vanliga användare finns - och i teorin skulle Linux kunna dubblas flera gånger om.

Men det krävs samtidigt betydligt mer arbete för att utveckla ett grafiskt desktopprogram än ett terminalprogram.
Består ett opensource-projekt bara av frivilliga hobbykodare kan det ta väääldigt lång tid mellan nya versioner.

Ett exempel på detta är Xorg-Wayland.
Xorg, eller iallafall rötterna till det är över 30 år gamla.
Det är hög tid att det pensioneras och att Wayland tar över.
Wayland har utvecklats i över ett decennium (det är avancerat, så det tar tid).
Vissa säger att utvecklingen har tagit så lång tid att det är dags att börja utveckla det som ska ta över efter Wayland.
Nu har Wayland hunnit så långt att det är standard i de flesta distros (utom möjligtvis för de som använder Nvidia-grafikkort).
Det är långt ifrån färdigt, men det går att använda (ungefär som BTRFS som kommer att ersätta EXT4).

Att skrivbord är avancerade märks även på skrivbordsmiljöerna:
Idag är det väl bara de två största, GNOME och KDE Plasma, som har stöd för Wayland.
Övriga skrivbordsmiljöer är helt enkelt för små för att ha kapacitet att utveckla stöd för Wayland.

Samtidigt är detta open source, hur snabbt ett projekt utvecklas beror till viss del på hur många utvecklare som arbetar på projektet. Och hur många utvecklare ett projekt har beror på hur många utvecklare som är intresserade av det (eftersom allt arbete är frivilligt).

Det betyder att ju färdigare Wayland blir ju färre utvecklar Xorg.
För 5-10 år sedan kom det en ny Xorg-version en gång i halvåret (ungefär som GNOME och Ubuntu).
Numera är det tveksamt om de ens klarar av att släppa en ny version vart annat år.
Xorg är i praktiken dött och det görs mest buggfixar.
Xorg kommer givetvis att finnas kvar, men det kommer antagligen att fungera på samma sätt om 10 år som det gör idag, eftersom ingen utveckling görs längre.

Jag gissar att flera skrivbordsmiljöer kommer att "försvinna" de närmaste åren för att utvecklarna inte klarar av att utveckla stöd för Wayland.
Av vad jag vet har inte ens Cinnamon stöd för Wayland. Har Linux Mint problem att utveckla Cinnamon Wayland, hur kommer då gå för MATE, XFCE, LXDE?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av Osprey »

anth skrev:Ett exempel på detta är Xorg-Wayland.
Xorg, eller iallafall rötterna till det är över 30 år gamla.
Det är hög tid att det pensioneras och att Wayland tar över.
Xorg härstammar ju ur X11, som jag jobbade med för första gången för 30 år sedan och då var även Motif inblandat.
anth skrev:Det är långt ifrån färdigt, men det går att använda (ungefär som BTRFS som kommer att ersätta EXT4).
Är inte övertygad om att BTRFS kommer att ersätta EXT4, vi får väl se... :)
anth skrev:Att skrivbord är avancerade märks även på skrivbordsmiljöerna:
Idag är det väl bara de två största, GNOME och KDE Plasma, som har stöd för Wayland. Övriga skrivbordsmiljöer är helt enkelt för små för att ha kapacitet att utveckla stöd för Wayland.
Glöm för den delen, i det här sammanhanget, inte Cinnamon eller MATE (där MATE i princip är Gnome).
anth skrev:Xorg är i praktiken dött och det görs mest buggfixar.
Xorg kommer givetvis att finnas kvar, men det kommer antagligen att fungera på samma sätt om 10 år som det gör idag, eftersom ingen utveckling görs längre.
Mitt gamla kära X11... ::)
anth skrev:LXDE?
Jodå, jag kör LXDE... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av civilpolisen »

Jag orkar inte läsa all text här, men det finns en del jobbiga saker med Linux och nu med 22.04 som inte fanns i 20.04.

En klart irriterande sak är att datorn inte kommer ihåg var jag hämtade bilden förra gången.

Jag förklarar. Ska jag exempelvis ladda tre bilder till en webbplats och måste ladda dom en och en så kommer inte datorn ihåg var jag laddade bilden ifrån utan börjar alltid på samma ställe. Så var det inte 20.04.

En annan fånig sak är att en del mjukvara trivs inte med att man använder extern HD eller sparar filer på nätverket. Man måste kopiera materialet till lokal disk för att fixa med sakerna.

Inkscape är ett sånt program och det är verkligen över mitt förstånd hur denna strategi kan få vinna laga kraft!

Över lag är det för mycket skäggiga tomtar och självutnämnda klanledare som dikterar villkoren "på sitt sätt" i Linuxvärlden. Det skada framtiden för Linux.

Många kommer välja bort Linux på grund av dessa saker, den palliativa vård som Linux är i stort behov av. Många använder Linux för dom måste, inte för dom vill.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av JoWa »

civilpolisen skrev:Många kommer välja bort Linux på grund av dessa saker, den palliativa vård som Linux är i stort behov av. Många använder Linux för dom måste, inte för dom vill.
Varför inte radikal vård, ”som syftar till full­ständigt botande av sjukdom”, i stället för palliativ vård, ”som en­bart in­riktas på att lindra symptomen på en sjukdom”?

Radikal: https://svenska.se/so/?id=164788_1 (Klicka på ”visa mer”.)

Palliativ: https://svenska.se/so/?id=159614_1
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av Marie SWE »

Hejsan på er. 8)

Jag har läst på detta forumet till och från sedan jag börja med Linux 2018. Men då jag inte använder Ubuntu, så regga jag mig aldrig här utan småläste utan inlogg. :)
Visst jag distrohoppa första två veckorna 2018 och sprang igenom Kubuntu och Ubuntu. så några dagars erfarenhet har jag väl. :P

Men denna tråden fick mig att logga in. ;D

anth och Osprey. Ni sätter huvudet på spiken på väldigt mycket. *tumme upp*

Linux Desktop är och kommer förbli ett hobby OS. och tyvärr är det Desktop community's egna fel mestadels.. eller helt o hållet rättare sagt. (jag pratar inte om individuella distroforum nu) utan Desktop Community sfären.

Varför har vi dålig hårdvaru support och mjukvaru support till Linux Desktop?
Jo det är för att Linux Desktop är sju spridda och en i klunga.
Inget företag i vääärlden tar saker på allvar när alla 300+ distros har en mild version av interna strider och isolerar sig från varandra istället för att gå i enad front och ta fram en stark produkt.
Första regeln i Business one on one.... Man investerar inte resurser och pengar på något som inte visar på en riktig framtid....
Så tänk efter, varför i hela friden ska Adobe, Nvida, Broadcom osv... satsa på att tillverka dyra drivrutiner för Linux för?
Det är inte bra Business att lägga pengar på något som inte visar potential... och som tidigare nämnt att det är sju spridda och en i klunga så de behöver utveckla olika versioner. Inte bara en version o pusha till alla 300+ distros.
(Några av er har garanterat sett mig nämna detta i andra forum, men det är tyvärr sant.. jag önskar att det inte var det.) :-\

Jag är en datanörd så ordet nörd nedanför menar jag inte i negativ mening här nu. ;)
Men kalldusch fakta är att Linux Desktop utvecklas av nördar för nördar... De fokuserar inte på användarvänlighet med GUIs till allt, som MacOS, Windows, ChromeOS, Android, Iphones.... Dessa fokuserar på att det är idioter utan teknisk kunnighet bakom tangentbordet som tror att Terminalen är T-stationen i Stockholm.
Lite kredd ska Ubuntu, Mint, Pop_os med flera ha, då de kommit en bit på vägen med användarvänlighet, under de 5åren jag suttit vid Linux Desktop.... och ni som varit med sedan slutet av 90tal ser nog extreeema skillnader. :mrgreen: Men... nu minns jag inte vilket år det var, men ta simpelt ett hemmanätverk SMB med några delade foldrar mellan olika OS som Mac, Win, Linux. I windows har man kunnat sätta upp det via GUI sedan win95 tror jag.. eller var det till o med win3.11(minnet sviker mig).. Mac har jag ingen koll på.. År 2023 kan du inte göra det i Linux Desktop utan du måste hacka lite filer även om Nemo, Caja och Nautilus har en högerklicks funktion för att dela ut mappar... smb.conf behöver en liten "klappa medhårs" som exempel för att vara kompis med de andra.
Vi har fortfarande brist på bra GUI-verktyg och grafisk design om vi jämför med de andra jag räkna upp. Vissa UIs är så skrämmande kassa att jag tror att de är skrivna i början av 80talet även att de är skrivna i nutid, då man får upp lite färgad text i Terminalen som ska se ut som grafik. och vissa som är fristående GUIs har sämre Graphic design än windows 3.11.
Dessa "distro-krig" (kan vi kalla det) som ligger i botten som gör att vi har sju spridda och en i klunga är, och kommer förbi, problemet....
Det handlar inte om att det inte "går", se på CromeOS. På 10år har de större marknadsandel än vad alla linux-distrubitioner har skapat tillsammans på 30+år...
Är CromeOS bättre???.... absolut inte..... men de hade bättre struktur i utvecklingen och tilltalar även de som inte vet vad Terminalen är.
Sedan har vi även en annan sak som jag noterat de sista 2-3åren...Linux Fanboys/Fangirls. Hobbyisterna och elitisterna.... Dessa ihop med utvecklarna håller tillbaka utvecklingen, för de vill inte, och jag menar det, de vill inte att linux ska bli poppis så att de dumma svenssonfolket kommer in och "stör" i Linux sfären.... Linux är och ska vara för de med dataintresse... inte för de patetiska svenssons som skiter i datorn och lever på de sociala medierna..
Undantag är svenska forum och mint.com(även om mint.com har några av dem)

.

Så Trådens start.. Hur kommer Linux Desktop klara sig i framtiden?
Här lägger jag till Desktop eftersom Linux: Server, Android, IoT.. är här för att stanna och växer sig starkare för varje dag

Det förgiftade Linux Desktop Community(jag pratar fortfarande inte om distro-forum utan hela community't) och oviljan att organisera sig för att ta fram en produkt för alla... så det lyfter intresset från hårdvarutillverkarna och mjukvarujättarna.
Vi har över 300+ distributioner och de tillsammans har mer utvecklare än vad hela Microsoft har. Men slår vi ut alla de utvecklarna på 300, så är det mindre folk än vad Microsoft har på Svenska kontoret för att enbart översätta Windows till svenska. ::)
Tänk efter, hur hade MacOS eller Windows sett ut om det hade varit 300+ versioner som slåss om samma utvecklare och användare???

Sedan har vi många utvecklares ovilja att lyssna på användarna. Majoriteten av utvecklarna är inte ens medlemmar på sina egna distributioners forum ens, så de kan se feedback på vad är bra, dåligt och vad fungerar inte... Utan de lever i sin bubbla hemma vid skrivbordet utan att se solen 300dagar om året och kör sitt rejs på vad de "tycker" att alla vill ha..

Linus Torvalds starta med att göra Linux för Desktop och sedan sköt det i höjden.. men på serversidan.. och på 10talet (slutet 00talet) så kom den mobila sidan med smartphones, plattor och IoT..
Men Linux Desktop tog aldrig fart... Även Linus är lite förvånad över detta som han prata på en Q&A konferens för några år sedan.
Men han antydde även att linux Desktop är skräp för det mesta med alla hundratals nyanser.
Det hade varit kul att Fråga Linus vad han tror och tycker om Linux Desktop i sig och dess framtid.

Linux server är stabilt, fungerar perfekt och fokuserar på en sak..
Linux Desktop.. Nja jag tänker inte räkna upp det negativa.. Vad är bra.. Det är gratis och en trevlig hobby kalla vinterdagar.
Jag använder Linux Desktop LTS enbart för att det är bättre än windows rullande releaser och win-LTSC är för dyrt för hemma-användning.... Linux Desktop rullande är lika irriterande, då rullande utgåvor sabbar allt man modifierar i systemet. >:(

.

PS.
Nu utreds en statlig E-legitimation.. Utan oss Linux Desktop-användare kommer även denna E-legitimation gå samma öde som alla de andra vi har..... INGET Linux desktop stöd.. Nu medans detta är under utredning och innan upphandling och tillverkning... så har ..VI.. Desktop användare ett litet-litet fönster att påverka för att få stöd till åtminstone Debian-based and Rhel-Based build distributions. Linux Desktop i Sverige har ca 1.5% av marknaden och de i utredningen talar om att det ska vara till för _ALLA_
Så ni med Facebook och andra sociala medier.. Försök att skapa någon form av upprop för att få med alla Svenska Linux användare, då många av oss inte är medlemmar på svenska distroforum så man kan nå dem.

Vill vi ha en E-legitimation till Linux Desktop????? .... Jag vill :)
DS.
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av Marie SWE »

Osprey skrev:Linux kommer alltid att klara sig, för:
  • Linux är inte beroende av att vara lönsamt, det kommer att finnas kvar ändå. Det kommer alltid att finnas eldsjälar (som vi), som kämpar för det på helt ideell basis.
Så länge Desktops och laptops kommer finnas kvar iallafall. :mrgreen:
Det är ju på utdöende då mer och mer går över till mobila lösningar och en liten PXE-boot till en molntjänst så man inte ens behöver en hårddisk. :-\
Osprey skrev: Problem:
  1. Det största problemet är att i stort sett alla nya datorer (förutom Apple) har Windows förinstallerat. Användare som inte redan är linuxfrälsta, fortsätter oftast att köra med det, "för det är det som datortillverkaren valt" (vilket egentligen inte alls är fallet).
Vi har ju System76, TUXEDO, HP levererar förinstallerad Linux Desktop vid beställning.. Jag tror även Dell gör det i liten utsträckning.
Så vi har ju ett liiiitet hopp om att växa. om vi får någon bra Distro alla vill ha. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av Christian Johansson »

Jag känner inget större behov av att Linux för desktop måste bli stort nuförtiden. Om jag använder det och är nöjd med det så duger det för mig, att 99 % använder något annat stör mig inte.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av eson57 »

På det personliga planet är det mest fördelar med att Linux förblir litet på skrivbordet. Du får t.ex. ha din dator ifred för "den okunniga pöbeln" och "black hats" tycker inte det är lönt att ge sig på oss (nästan ingen skurkkod).
Alltid på kanelen!
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Hur kommer linux klara sig i framtiden?

Inlägg av Marie SWE »

eson57 skrev:På det personliga planet är det mest fördelar med att Linux förblir litet på skrivbordet. Du får t.ex. ha din dator ifred för "den okunniga pöbeln" och "black hats" tycker inte det är lönt att ge sig på oss (nästan ingen skurkkod).
Största nackdelen med det är att vi är sårbara.
Det finns inga direkta antiviruslösningar, men det finns virus.(även om de är extremt få och sällsynta så är det inte = noll)
Kika på MacOS väldigt få virus till de oxå, men de har flertalet antiviruslösningar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"