Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har köpt dator med Ubuntu förinstallerat från GGS-Data två gånger, år 2007 och 2010. Jag bara undrar om det finns fler ställen man kan köpa dator med Ubuntu, eller någon annan Linux-distribution, förinstallerad, från.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av Osprey »

Inet (https://www.inet.se/) har tidigare sålt datorer med Linux. Vet inte om de fortfarande gör det vid förfrågan...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av Christian Johansson »

Det blir kanske GGS-Data igen. Jag har installerat Lubuntu och Xubuntu på flera gamla datorer genom åren men det är som sagt gamla datorer. Skulle inte våga göra det på en helt ny dator, är det en ny dator vill jag köpa med OS:et förinstallerat. På gamla datorer är det inte så noga om installationen går åt skogen, datorn är ändå inte värd så mycket, och det finns ingen garanti som kan sluta gälla, tänker jag.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av Osprey »

Christian Johansson skrev:Skulle inte våga göra det på en helt ny dator, är det en ny dator vill jag köpa med OS:et förinstallerat. På gamla datorer är det inte så noga om installationen går åt skogen, datorn är ändå inte värd så mycket, och det finns ingen garanti som kan sluta gälla, tänker jag.
Installationen kan ju aldrig gå åt skogen så illa att datorn blir förstörd.

Det enda (värsta) som kan hända är ju att det som fanns på datorn innan försvinner (om det nu låg ett Windows där som du ville ha kvar) och att nyinstallationen inte lyckas.

Men... det är ju bara att börja om och göra det en gång till, så länge det inte är något hårdvarufel på datorn så kommer det ju att lyckas till slut... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av lasseroth »

Jag har haft denna i ett år nu
supernöjd
https://slimbook.es/en/store/slimbook-one
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av Christian Johansson »

lasseroth skrev:Jag har haft denna i ett år nu
supernöjd
https://slimbook.es/en/store/slimbook-one
Det var ju trevligt. Jag är dock inte så pigg på att köpa från utlandet.
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av Marie SWE »

Christian Johansson skrev: Det var ju trevligt. Jag är dock inte så pigg på att köpa från utlandet.
Hejsan :)
Om du kontaktar en HP återförsäljare så kan du beställa datorer med Linux förinstallerat.
Man måste fråga om att få den levererad med Linux, så jag vet inte om du kan hitta det på återförsäljarnas hemsidor om de skriver ut sådant.
Men HP Sverige kan du få svensklevererad Linux för-installerat på både små företagsservrar, Desktops och laptops.
//Marie
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av Christian Johansson »

Marie SWE skrev:
Christian Johansson skrev: Det var ju trevligt. Jag är dock inte så pigg på att köpa från utlandet.
Hejsan :)
Om du kontaktar en HP återförsäljare så kan du beställa datorer med Linux förinstallerat.
Man måste fråga om att få den levererad med Linux, så jag vet inte om du kan hitta det på återförsäljarnas hemsidor om de skriver ut sådant.
Men HP Sverige kan du få svensklevererad Linux för-installerat på både små företagsservrar, Desktops och laptops.
//Marie
Tack för svaret! Nu har jag frågat HP Sverige. Fick följande svar så tydligen kan jag inte beställa eftersom jag är en privatperson:
Hej,

Tack för att du kontaktar oss på HP Online Store.

Ja, det stämmer att man kan beställa datorer med specifika operativsystem efter önskan hos oss på HP. Dock är detta en tjänst som är endast tillgänglig för våra företagskunder då produkten behöver konfigureras direkt från vårt lager ihop med företagskonto.
Anledning till varför tjänsten inte är tillgänglig för privat kunder är också pag. ångerrätten då man inte har någon ångerrätt som företagare eller när man köper en konfigurerad dator hos oss.

Om du har ett företagskonto är du mer än välkommen att höra av dig till vår företagsavdelning på telefon: 08-593 66 419
Eller mejla till: hpstoreforetag@hp.com

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,
Sahel H.
HP Online Stores
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av Marie SWE »

Christian Johansson skrev: Tack för svaret! Nu har jag frågat HP Sverige. Fick följande svar så tydligen kan jag inte beställa eftersom jag är en privatperson:
Okej.. Jag har bara haft att göra med dem som företag, så jag visste inte det. :oops:
Men om du kan acceptera att ingen "ångerrätt" finns, så kanske du kan övertala dem att kunna köpa en, eller om du känner någon som har företag (även om det är grönsaksodling) så kan du beställa via den personen.
Garantin har du ju fortfarande kvar, då du beställer via den andres företag. Plus att du kan dra momsen då. ;)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av eson57 »

Både Inet och Webhallen "skräddarsyr" datorer till försäljning. På hemsidan pratar dom endast om att installera Windows men det kan aldrig skada att ringa/chatta, och fråga om dom kan installera Linux istället.
Många små lokala dator-/servicebutiker bygger också på beställning.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Varifrån kan man köpa dator med Ubuntu förinstallerat?

Inlägg av anth »

Christian Johansson skrev: 07 feb 2023, 14:18 Det var ju trevligt. Jag är dock inte så pigg på att köpa från utlandet.
När det gäller utlandet tycker jag att man måste skilja på inom EU och utanför EU.
Inom EU är nästan lika enkelt som inom Sverige.
Utanför EU är krångligare och man brukar råka ut för extra kostnader som extra tull och moms.

Jag köpte just en ny bärbar linuxdator och valet stod mellan Tuxedo från Tyskland och Slimbook från Spanien.
Jag hade först tänkt köpa en FrameWork från USA, men avsaknad av svenskt tangentbord, ett kvartals väntetid och extra tullavgifter gjorde att jag avstod.

Både Slimbook och Tuxedo har rykte om sig att hålla hög kvalitet så det var hugget som stucket vilken jag skulle välja - men det blev Slimbook Essential, deras minsta bärbara.
https://slimbook.es/en/essential-en
När man beställer en Slimbook (och Tuxedo) får man välja hur den är bestyckad, så jag valde 16 GB RAM, 500 GB NVMe, svenskt tangentbord och Debian.
Det betyder att de bygger alla datorer på beställning och inte har saker på lager, Trots det tog det bara en vecka från det jag la beställningen tills jag hade datorn i handen (inkl. transport Valencia - Stockholm).

Jag hade antagligen fått "more bang for the bucks" om jag köpt en bärbar Lenovo (som brukar vara linuxkompatibel), men jag tyckte det var värt att betala lite extra för att få en riktig Linuxdator från början.

Var det ett bra köp?
Jag är jättenöjd.
Den har inte touchscreen, som jag hade fått om jag köpt Lenovo, men erfarenhetsmässigt använder jag inte touchscreen på bärbara.
Det enda jag har att klaga på är tangentbordlayouten: piltangenterna är pyttesmå på 14"-modellen - men å andra sidan har jag en pingvin istället för ett fönster som symbol på supertangenten. :)

Framförallt kommer jag kunna byta batteri på datorn om ett par år (vilket jag inte lyckats med på någon annan bärbar dator, helt enkelt för att det inte brukar gå att få tag på batterier ett par år efter att datorer utgått ur sortimentet).
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"